تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۴ دی ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هر آنچه باید از شرکت هوندا بدانید

تاریخچه شرکت هوندا نشان می‌دهد که در سال ۱۹۴۸ سه نفر در شهر «هاماماتسو» ژاپن، با ایده تولید موتور‌های دوچرخه‌ای شروع به کار کردند. سال ۱۹۴۹، شرکت هوندا موتور کو، موفق به تولید موتور‌های دوچرخه‌ای شد و با عرضه محصولات خود در بازار، خود را به‌عنوان یکی از پیشروان این صنعت معرفی کرد.

هر آنچه باید از شرکت هوندا بدانید

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: هوندا موتور کمپانی یکی از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌های خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی در جهان است. این شرکت ژاپنی به دلیل تولید محصولات باکیفیت، نوآوری‌های مهندسی و تأثیر جهانی، شهرت فراوانی دارد.

تاریخچه تاسیس شرکت هوندا 

هوندا، افسانه آهنگر ژاپنی است که در دنیای موتورسیکلت و خودرو پادشاهی کرد. شرکت هوندا با شعار «مشتری همیشه پادشاه است» آغاز به‌کار کرد. شرکتی که در ایران بیشتر به نام موتورسیکلت‌هایش شناخته شده است. اما در بازار آمریکا و ژاپن پس از تویوتا پرفروش‌ترین خودرو‌ها را دارد. این شرکت اعتقاد دارد خدمات را پیش از فروش باید آغاز کرد. مشتری‌سالاری، خدمات خوب و متفاوت بودن از شعار‌های اصلی این شرکت است.

تاریخچه شرکت هوندا نشان می‌دهد که در سال ۱۹۴۸ سه نفر در شهر «هاماماتسو» ژاپن، با ایده تولید موتور‌های دوچرخه‌ای شروع به کار کردند. سال ۱۹۴۹، شرکت هوندا موتور کو، موفق به تولید موتور‌های دوچرخه‌ای شد و با عرضه محصولات خود در بازار، خود را به‌عنوان یکی از پیشروان این صنعت معرفی کرد. در دهه ۱۹۵۰، شرکت هوندا با تولید موتور‌های موتورسیکلت وارد بازار شد و با محصولات با کیفیت خود، به سرعت به یکی از برند‌های معتبر در صنعت موتورسیکلت تبدیل شد. در دهه‌ی ۱۹۶۰، هوندا به بازار خودرو‌های مسافربری ورود کرد و خودرو‌هایی با کیفیت و قابلیت‌های نوآورانه را تولید کرد. در دهه‌ی ۱۹۷۰، هوندا به یکی از بزرگترین شرکت‌های موتورسازی جهان تبدیل شد و با عرضه خودرو‌هایی با طراحی مدرن و راندمان بالا، موفق به جذب مشتریان بسیاری شد. در دهه‌ی ۱۹۸۰، هوندا با عرضه خودرو‌هایی با تکنولوژی پیشرفته مانند سیستم فرمان الکترونیکی، به یکی از برند‌های برتر در صنعت خودرو تبدیل شد. شرکت هوندا اهداف خاصی برای برترین بودن خود در صنعت موتور و خودروسازی دارد که عبارت است از:

هر آنچه باید از شرکت هوندا بدانید

•    توجه و پاسخ دادن به نیاز‌های اجتماعی

•    درک، توافق و تعهد و مشارکت کارکنان

•    به کارگیری مناسب منابع

•    بیشینه کردن منافع بالقوه

•    پشتیبانی طرح تجاری هوندا

زندگینامه سوئی شیرو هوندا

سوئی شیرو هوندا مؤسس شرکت هوندا فرزند یک آهنگر و مکانیک ماهر بود که در اواسط تحصیل خود در دبیرستان، آموختن را رها کرد و ظرف مدت ۱۲ سال، بزرگترین شرکت موتورسیکلت‌سازی دنیا را تأسیس کرد. سوئی شیرو ۴۰ ساله در ۱۹۴۶ مؤسسه تحقیقات فنی هوندا را دایر کرد تا دوچرخه‌های کوچک موتوری تولید کند.

سوئی شیرو هوندا در سال ۱۹۷۳ و در سن ۶۶ سالگی، در ۲۵ سالگرد تأسیس شرکت بازنشسته شد. بخشی از موقعیت او مرهون شراکت تجاری با فوجی ساوا در امر بازاریابی و توزیع بود. راه و روش فنی و مهندسی شرکت توسط هوندا تعیین می‌شد و فوجی ساوا خط مشی بازاریابی و امور اداری را تعیین می‌کرد. هوندا از همان ابتدا معتقد بود تعمیر اتومبیل که بسیار به آن علاقه داشت، کــاری است محدود زیرا تنها می‌تواند در مناطق محــلی و اطراف آن به کار بیاید.

سوئی شیرو هوندا می‌گفت: «اگـر من بتوانم وسیله‌ای بسازم، می‌توانم کسب و کار خود را تا نقطه‌های دوردست دنیا گسترش دهم». او به‌عنوان توجیه ترک تحصیل خود می‌گوید: «حال کسی را داشتم که از گرسنگی دارد می‌میرد، اما به جای وعده‌ای غذا از او انتظار دارند که اصول تغذیه صحیح را بیاموزد».

مواجهه هوندا با سختی‌ها و موفقیت‌های بعد از جنگ

هوندا، با آگاهی از سختی‌های خود و نیاز به افزایش دانش، به معلم مدرسه تکنولوژی هاماماتسو مراجعه کرد. معلم به او توضیح داد که در ساخت رینگ پیستون‌هایی که تولید می‌کند، سیلیکون کافی استفاده نمی‌شود. هوندا در خاطراتش می‌نویسد: «نه تنها درباره سیلیکون دانش کافی نداشتم، بلکه خجالت می‌کشیدم که حتی نمی‌دانستم به آن نیاز هم دارم». پس از آنکه هوندا طرز ساخت رینگ پیستون را به درستی آموخت، شرکت او رشد کرد و در مدت دو سال توانست قرارداد بزرگی با شرکت تویوتا، بزرگترین سازنده اتومبیل در ژاپن، امضا کند. او در آن زمان نمی‌دانست که شرکتش روزی به رقیب جدی تویوتا تبدیل خواهد شد.

در دوران جنگ جهانی دوم، بمب‌های آتش‌زا آسیب‌های جدی به کارخانه پیستون‌سازی او وارد کردند و پس از پایان جنگ، زلزله تمام آنچه از این کسب و کار باقی مانده بود را نابود کرد. با این حال، هوندا تسلیم نشد و در اکتبر ۱۹۴۶ مؤسسه تحقیقاتی فنی هوندا را تأسیس کرد. این مؤسسه، که در آن زمان شامل بنیان‌گذار و چند تن از دستیارانش بود، به تعمیر موتور مشغول شد. 

تاسیس برند Honda

سویچیرو هوندا در سال ۱۹۴۵ تمام سهام توکای سیکی را به تویوتا فروخت و مرکز تحقیقات فنی هوندا را تأسیس کرد. سه سال بعد در سال ۱۹۴۸، این شرکت به هوندا موتور تغییر نام داد. سویچیرو در شرکت جدید، تمام تمرکز و انرژی خود را روی مهندسی گذاشته بود تا از تمام تجربیات سخت گذشته و همانطور که گفته شد، تلاش‌های متعددش در زمینۀ ساخت رینگ پیستون برای تولید محصولات جدید استفاده کند. در سال ۱۹۵۸، اولین مدل از تولیدات شرکت هوندا وارد ایالات‌متحده آمریکا شد. در این زمان، شرکت هوندا بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ موتورسیکلت در ژاپن بود که با پشت‌سر گذاشتن ۵۰ رقیب ژاپنی و ۲۰۰ رقیب خارجی به این رتبه رسیده بود.

هر آنچه باید از شرکت هوندا بدانید

شرکت هوندا، که با سرعت زیادی در حال رشد بود، نیاز به روش‌های مدیریتی جدید داشت. پیشرفت‌هایی که در این سال‌ها در هوندا انجام گرفت، به نوعی مدیریت در تمام شرکت‌ها را دگرگون کرد. دپارتمان‌های هوندا به طور مستقل تعریف می‌شدند و هرکدام برای توسعه‌های فنی و علمی خود مسؤولیت مجزا داشتند. مرکز تحقیقات هوندا، مدیریتی کاملاً مستقل و خارج از هرم مدیریتی هوندا داشت. ترفیع طراحان در این شرکت به موقعیت‌های خالی بستگی نداشت؛ بلکه آنها تنها با پیشرفت‌های شخصی می‌توانستند ترفیع بگیرند. سویچیرو هیچ‌گاه به سلسله مراتب اعتقاد نداشت. او معتقد بود وقتی فشار و نیروی مستقیم از کارمندان برداشته شود، آنها بهتر کار می‌کنند. سیستمی که هوندا طراحی کرده بود، برای تربیت افراد نخبه عالی بود و افرادی را آماده می‌کرد که زود یا دیر به مدیران کارخانه تبدیل می‌شدند.

آغاز فعالیت هوندا در آمریکا

سال ۱۹۵۹ نقطه عطفی برای شرکت هوندا محسوب می‌شد. در این سال، هوندا به طور رسمی به بازار ایالات متحده وارد شد و شرکت هوندا موتورز را با شش نفر از کارکنان صنعتی در لس‌آنجلس افتتاح کرد. کاواشیما به‌عنوان رئیس شرکت تازه تأسیس در آمریکا انتخاب شد. این گروه کوچک به کالیفرنیا رفت و در ابتدا آپارتمانی با اجاره ماهیانه ۸۰ دلار اجاره کردند که تنها یک تخت داشت. بنابراین، دو نفر از اعضای تیم ناچار بودند روی زمین بخوابند. سپس یک انباری در بخش کهنه شهر اجاره کردند و برای کاهش هزینه‌ها، تخته‌های صندوق‌های حاوی موتورسیکلت‌ها را با دست جابه‌جا کرده و روی هم قرار می‌دادند. کف انبار را تمیز کرده و فضایی برای نگهداری لوازم یدکی آماده کردند. این اقدامات ابتدایی، بخشی از فرآیند راه‌اندازی کسب‌وکار بود. در سال ۱۹۵۹، هوندا موتورسیکلت سوپرکاب ۵۰ سی‌سی را طراحی و عرضه کرده بود که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. از ۲۸۵ هزار موتور فروخته شده در آن سال، ۱۶۸ هزار دستگاه مربوط به این مدل بود.

بررسی محصولات شرکت هوندا

شرکت هوندا با تولید محصولاتی با کیفیت بالا و راندمان بالا، از جمله خودروها، موتورسیکلت‌ها و موتور‌های جت، به یکی از پیشروان صنعت خودروسازی و موتورسازی جهان تبدیل شده است.

خودرو‌های هوندا، به‌عنوان یکی از محصولات پرفروش این شرکت، با طراحی‌های نوآورانه و قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد، محبوبیت بسیاری در بین مشتریان دارند. مدل‌هایی مانند Civic، Accord، CR-V، Odyssey و Pilot از جمله خودرو‌های موفق هوندا هستند. این خودرو‌ها با قابلیت‌های امنیتی و سیستم‌های نوآورانه، مشتریان بسیاری را جذب کرده‌اند. همچنین، موتورسیکلت‌های هوندا، با طراحی‌های مدرن و موتور‌های با قدرت بالا، در صنعت موتورسیکلت به‌عنوان یکی از پیشروان تلقی می‌شوند. 

محصولات هوندا در دسته‌های مختلفی از جمله موتورسیکلت‌های ماجراجویی، سبک، ورزشی، بی‌ام و و کلاسیک قرار دارند. هوندا با تولید موتور‌های جت، در صنعت هوافضا نیز حضور دارد. موتور‌های جت هوندا، با طراحی‌های منحصر‌به‌فرد و قابلیت‌های بالا، در شرایط بسیاری از پرواز‌ها به کار می‌روند. به طور کلی، هوندا با تلاش برای بهبود راندمان و کیفیت محصولات خود، در صنایع خودروسازی، موتورسازی و هوافضا، به یکی از پیشروان صنعت تبدیل شده است.

روند پیشرفت شرکت هوندا در زمینه فناوری و حفظ محیط زیست

از زمان تأسیس شرکت هوندا ژاپن، این شرکت تلاش‌های فراوانی برای بهبود فناوری و نوآوری در محصولات خود داشته است. هوندا با ارائه محصولات با کیفیت و قابلیت‌های نوآورانه، به یکی از پیشروان صنعت خودروسازی و موتورسازی جهان تبدیل شده است. در دهه ۱۹۷۰، هوندا با ارائه فناوری CVCC در موتور‌های خودرو‌های خود، به یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید خودرو‌های با سیستم پیشرفته تبدیل شد. این فناوری در عملکرد موتور، برای کاهش آلودگی موثر بود و به هوندا کمک کرد تا سهم قابل توجهی در بازار خودرو‌های با کارایی بالا را به دست آورد.

در دهه ۱۹۸۰، هوندا با معرفی فناوری VTEC، بهبود کارایی موتور‌های خودرو‌های خود را افزایش داد. این فناوری با تغییر در زمان و شدت سوختگیری، به کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت و عملکرد موتور‌های هوندا کمک کرد. در دهه ۲۰۰۰، هوندا با معرفی مدل Insight، به‌عنوان اولین خودروی هیبریدی در صنعت خودروسازی، نقش مهمی در طراحی خودرو‌های پاک و با کارایی بالا ایفا کرد. با به کارگیری این فناوری و طراحی‌های نوآورانه، هوندا توانست بهبود کارایی سیستم‌های خودرو خود را افزایش دهد و در مقابل کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست نیز نقش مؤثری را بازی کند.

امروزه، هوندا با توجه به روند تحولات فناوری و بهبود کارایی محصولات خود، در جهت حفظ محیط زیست و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای تلاش می‌کند. با به کارگیری فناوری‌های نوین و طراحی‌های مدرن، هوندا به‌عنوان یکی از پیشروان در صنعت خودروسازی و موتورسازی، به تحقق هدف‌های مهم حفظ محیط زیست و ایجاد زندگی بهتر برای جامعه دست می‌دهد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ نمایی خارق‌العاده از غروب آفتاب از بالای ابر‌ها

فیلم/ حضور رئیس قوه قضائیه بر سر مزار ابراهیم رئیسی

موزه دانشگاه خوارزمی

عکس/ تغییر نام طارمی در آستانه فینال لیگ قهرمانان

عکس/ رقص حیرت انگیز نور و رنگ در شاهچراغ شیراز

عکس/ مادر و دایی دکتر مصدق ۱۰۲ سال پیش با لباس خاص

عکس/ بلندترین بادگیر تماشایی جهان در باغ دولت آباد یزد

فیلم/ یک ماه پس از انفجار بندر شهید رجایی

عکس/ ظاهر متفاوت صادق آهنگران ۳۴ سال پیش در کنار سردار سلیمانی

عکس/ بازگشایی سفارت آمریکا در دمشق

موج دوم طوفان نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس

چهار میلیون تومان هزینه یک شب کنسرت برای خانواده ۳ نفره

عکس/ ملک حسین در کنار همسر دوم اش ۶۴ سال پیش با استایل اروپایی

دلار آماده خیز برای عقب‌نشینی شد

مهاجم مدنظر کارتال استقلالی‌ها را شوکه کرد

عکس/ شکل و شمایل سوفیا لورن در ۸۷ سالگی با عینک و اکسسوری‌های لاکچری

بررسی وضعیت بازار بورس ایران در هفته اول خرداد ۱۴۰۴ + اینفوگرافی

عکس/ حسینی بازجوی مخوف ساواک ۵۴ سال پیش با چهره عجیب

عکس/ قیمت باورنکردنی اجاره خانه ۸۵ سال پیش حوالی کالج آمریکایی

ترکیب احتمالی استقلال مقابل ملوان در فینال جام حذفی

پرداخت وام ودیعه به ۹۵۶ هزار مستاجر طی ۴ سال اخیر

ساعت بازی استقلال - ملوان در فینال جام حذفی

عکس تیمی نفرات استقلال در آستانه فینال حیثیتی

عکس/ ژست نظامی محمدرضا پهلوی ۸۷ سال پیش در کنار برادر زن اش فاروق

عکس/ دختر ناصرالدین شاه ۱۲۰ سال پیش در میان خانواده شوهرش با پوشش خاص

خبر مهم از پرداخت فوق‌العاده خاص برای کارکنان دولت

عکس/ مزرعه خشخاش ۱۳۴ سال پیش در جاده اصفهان به یزد

قطعات کدام خودرو‌ها به‌صورت غیرقانونی کپی می‌شوند؟

فیلم/ همخوانی ۸ هزار نفره در کنسرت علیرضا قربانی در استادیوم آزادی

عکس/ منظره شگفت انگیز از عسلویه نگین درخشان جنوب

عکس/ حضور سعید جلیلی و لاریجانی در جلسه بررسی لایحه CFT

واکنش عجیب نورنیوز به ادعا درباره توافق ایران و آمریکا

عکس/ ادعای یک خبرنگار دیپلماتیک درباره توافق ایران و آمریکا

فیلم/ کشف محموله قاچاق حیوانات شامل ۲۵ گونه جانوری

آزادی ۲ تبعه ایرانی از زندان‌های عربستان

فیلم/ مراسم تشییع پیکر قاضی احسان باقری

رویای ۳۰ میلیارد دلاری پزشکیان برای مراوده تجاری با عمان در سایه تحریم‌ها/ نگاهی به روابط سیاسی و اقتصادی تهران و مسقط

عکس/ جمعی از مشروطه خواهان ۱۲۴ سال پیش در خانه اعیانی در رشت

ناترازی برق در حد ۲۴ نیروگاه اتمی بوشهر

قیمت طلای جهانی نزولی شد

اختلافات ترامپ و نتانیاهو جنبه سرگرمی دارد

زمان واریز مرحله سوم کالابرگ الکترونیک مشخص شد؟

خطر خاموشی گسترده شبکه سراسری برق

عکس/ هزینه موتور برق از ۳۰ میلیون تا ۸ میلیارد تومان

صنایع حاضرند برق را با قیمت جهانی وارد کنند

فیلم/ تیراندازی به سمت مردم در تویسرکان

آوار سنگین بحران آب و خشکسالی بر سر ایران

آمار تکان دهنده بازماندگان از تحصیل/ اولویت ادامه تحصیل با پسران و کودک همسری از علل ترک تحصیل دختران

اینفوگرافی/ کدام استان‌ها زنان شاغل بیشتری دارند؟

فیلم/ واکنش عراقچی به جنجال غلامرضا قاسمیان در عربستان