تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۱ دی ۱۴۰۳

یک قطار ملی و چند افتتاحیه در شهرداری زاکانی

مرداد سال گذشته شهرداری تهران تصمیم گرفت که رأساً جهت ورود اتوبوس‌های برقی از چین اقدام کند و از آن تاریخ تاکنون مدیران شهرداری ۱۴ سفر به چین داشتند.

روایت زاکانی از عملکرد شهرداری در حوزه حمل‏‌ونقل

اقتصاد۲۴-مرداد سال گذشته شهرداری تهران تصمیم گرفت که رأساً جهت ورود اتوبوس‌های برقی از چین اقدام کند و از آن تاریخ تاکنون مدیران شهرداری ۱۴ سفر به چین داشتند. علیرضا زاکانی در زمان مناظرات انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۳ به صراحت اعلام کرد که ۱۳ میلیارد یورو با این کشور تفاهمنامه امضا شده است. اما تنها بیش از ۲/۱ میلیارد یورو به قرارداد ختم شد تا علاوه بر تاکسی، موتورسیکلت و زباله‌سوز ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیز وارد تهران شود.

برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز به این قرارداد ایراداتی گرفتند. یکی از ابهامات این است که چرا قرارداد با یک شرکت ساختمانی چینی بسته شده تا اتوبوس‌ها از طریق این شرکت خریداری شود؟ شهرداری تهران با چه منبع مالی‌ای این قرارداد را منعقد کرده است؟ از سوی دیگر اگر این خودرو‌های برقی وارد ایران شود، برق آن را چطور تامین می‌کنند؟ با این ناترازی انرژی که کشور با آن دست به گریبان است، این اتوبوس‌های برقی قابل استفاده هستند؟ زاکانی و دیگر مدیران شهرداری در آن زمان اعلام کردند: «اتوبوس‌ها را زمان غیرپیک شارژ خواهند کرد.»

اما سیدمحمدمهدی میرزایی‌قمی، مدیرعامل سابق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره تامین برق خودرو‌های این قرارداد به صراحت اعلام کرد: «برقی بودن این وسایل نقلیه زیرساخت‌های خاص خود را می‌خواهد و باید برق آن تامین شده و زیرساخت‌های ایستگاه‌های شارژ احداث شود. البته برای اولین بار ۱۵ ایستگاه در ۷۷ پلاک افتتاح شده تا وسایل نقلیه برقی از آن استفاده کنند، اما مهم‌ترین چالش اصلی تامین برق است. طبق برآورد اولیه، برق مصرفی خودرو‌ها در تهران روزانه ۵۰۰ مگاوات است. متوسط برق مصرفی در شهر تهران حدود ۵ هزار مگاوات است و برای رسیدن به هدف‌مان در تهران باید یک‌دهم مصرف روزانه برق تهران تامین شود. به نظر می‌رسد خود این تامین برق یک نیروگاه جداگانه ۵۰۰ مگاواتی نیاز دارد. به همین دلیل این موضوع باید مورد نظر وزارت نیرو قرار گرفته و برنامه‌ریزی آن صورت گیرد.»

حواشی ایجادشده برای این قرارداد پای سازمان بازرسی کل کشور را هم به این قرارداد باز کرد، اما ورود آن، قرارداد ۲/۱ میلیارد یورویی چین را به محلی از اختلاف‌نظر تبدیل کرد و سازمان بازرسی ابهاماتی جدی را به این قرارداد وارد کرد. تنش بین سازمان بازرسی کل کشور و شهرداری تا جایی بالا گرفت که مهدی علیزاده، مدیرعامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در مصاحبه‌ای اعلام کرد با مصوبه شورای عالی امنیت ملی این اختلاف حل شده است.


بیشتر بخوانید:اهداف پنهان علیرضا زاکانی از بازگرداندن مدیران بیکار/ پشت پرده تغییر مدیران شهری به روایت منتقدان شهردار تهران


علیرضا زاکانی، شهردار تهران درباره جزئیات این مصوبه به هم‌میهن گفت: «موضوعاتی را سازمان بازرسی مطرح کرد و توضیحات ما در جلسات برگزارشده با آنها باعث شد که در حال حاضر آنها حامی این قرارداد هستند. رئیس بازرسی کل کشور و معاون مربوطه پس از جلسه آخری که برگزار کردیم حامی شدند که این اتفاق بیفتد چراکه تمام این اتفاق به نفع کشور و شهر تهران است.» او درباره ورود شورای عالی امنیت ملی به قرارداد ۲/۱ میلیارد یورویی شهرداری با چین نیز تاکید کرد: «دبیرخانه شورای عالی جلسه‌ای برگزار کرد و تعدادی از وزرا و رئیس کل بانک مرکزی در آن جلسه حاضر بودند و جمع‌بندی‌ای که صورت گرفت و ابلاغ شد این بود که «به این کار اولویت دهند. این ضرورت شهر و کشور است.»

۲۱ واگن به مترو اضافه می‌شود

قطار ملی و خط تولید آن پیش از این چند بار افتتاح شده بود و آخرین بار با حضور پیروز حناچی شهردار تهران این افتتاحیه انجام شده بود. از سوی دیگر سال گذشته برخی از منتقدان شهردار تهران به او ایراد گرفتند که می‌تواند از تولید داخل در راستای ساخت واگن استفاده کند. زاکانی با حضور در شورای شهر تهران به صراحت اعلام کرد که ما قادر به ساخت بوژی نیستیم.

با این وجود زاکانی برای چندمین بار خط تولید قطار ملی را افتتاح کرد. او در پاسخ به هم‌میهن درباره ساخت بوژی و علت افتتاح چندباره قطار ملی گفت: «قرار است مپنا بوژی ۱۱۳ دستگاه واگن را بسازد. ما نمی‌سازیم. مپنا هم مسیر گرفتن مجوز‌های بین‌المللی بوژی را دنبال و اعلام کرد که این مجوز‌ها را گرفته است و مبتنی بر آن بوژی‌ها در داخل کشور ساخته شد. این بوژی هم در داخل با مجوز‌های بین‌المللی در حال ساخت است. یک رام اولیه این تولید نیز به طول ۶۰ هزار کیلومتر تست شد و بهمن رام اول، اسفند رام دوم و ابتدای سال آینده رام سوم آن تحویل می‌شود و ۲۱ واگن به خطوط ما اضافه می‌شود.»

او افزود: «نکته دومی این است که شهرداری در خرید خارجی بوژی نبود و طبق تفاهمی که با طرف خارجی داشتیم «تکنولوژی بوژی» را به ما منتقل می‌کنند و ما می‌توانیم عمده بوژی‌های مورد نیاز را در واگن‌سازی تهران بسازیم. سرفصل اول مپنا و سرفصل دوم واگن‌سازی تهران است. این افتخاری است که علاوه بر اخذ مجوز‌ها طبق قرارداد‌های شهرداری، در حال توسعه زیرساخت‌ها هستیم.»

منبع: هم میهن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

شوک تازه یحیی گل‌محمدی؛ تیم جدید مشخص شد

پیشروی اونس جهانی و جاماندن بازدهی سکه ایرانی

عکس/ توئیت کنایه‌آمیز حسام‌الدین آشنا درباره روابط سیاسی سردار سلیمانی

عکس/ چهره شکسته لاوی و ممیسابو سریال یوسف پیامبر در ۵۴ و ۶۱ سالگی

عکس/ جن کولی یا خانه ارواحی عجیب در کلاردشت

عکس/ قاب بی نظیر از عاطفه رضوی و حسین پاکدل در کنار نیکی مظفری

تکان عجیب و سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی + جدول

ادعا‌های عجیب میرسلیم این بار درباره fatf

قیمت رهن و اجاره در نظام آباد تهران دی ماه ۱۴۰۳ + جدول

از چینی‌ها در اجرای پروژه‌های عمرانی در کشورمان چیزی ندیده‌ایم/ اظهارات راجع به سریع‌سازی چینی‌ها فقط حرف است

نمای رویایی بارش برف در سوادکوه

جزئیات سفر دو وزیر اروپایی به دمشق برای دیدار با الجولانی

اگر سود سهام عدالت نگرفتید این کار را انجام دهید + جزییات

بازدهی صندوق‌های بورسی در هفته دوم دی ۱۴۰۳ + اینفوگرافی

عکس/ پزشکیان در کنار سردار قاآنی و سلامی در یک نمای خاص

تغییرات قیمت خودرو‌های وارداتی از اول مهر زمستان ۱۴۰۳

صدور گواهی ولادت الکترونیکی شد

تهران چند تاکسیران زن دارد؟

احتمال دفن اموات از سال آینده در آرامستان جدید

هفته یخبندان بورس تهران

از تکنیسین داروخانه تا فروشنده و پیشخدمت؛ اتباع افغانی، فرصت را از کارگر ایرانی گرفته‌اند

آیا راه بازار خودرو از قیمت دلار جدا شد؟

سعید جلیلی استاد تریبون‌های یک طرفه

سود وام ۶۵۰ میلیونی نهضت ملی مسکن چقدر است؟

جدیدترین قیمت اجاره خانه در پردیس دی ماه ۱۴۰۳ + جدول

چشم‌انداز کمرنگ برای کاهش قیمت دلار + نمودار

پیشنهاد مذاکرات معمار تحریم‌ها به ترامپ؛ آخرین شانس توافق با ایران پیش روی واشنگتن!

پیش بینی جدید از قیمت بیت کوین در ۲۰۲۵

بیداد بی‌خانمانی با نشانه افزایش تماس‌های ۱۳۷؛ گسترش کارتن خوابی بدون چاره اندیشی فوری!

تصمیم نهایی دولت درباره حذف یارانه نقدی این دهک‌ها

قیمت گوشت قرمز ثابت ماند

قیمت All-in-One اپل

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

شرایط پرداخت سنوات به کارگران اعلام شد+ نحوه محاسبه

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

اشغال خاک سوریه زیر سایه سکوت جهانی توسط اسرائیل؛ چرا حکومت جدید سوریه بی تفاوت است؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

در بازار طلا و سکه چه خبر است؟

قیمت سکه پارسیان + جدول

تعیین تکلیف دولت درباره رقم یارانه نقدی ۱۴۰۴

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

سایه مرگ بر تالاب انزلی؛ آغاز شمارش معکوس برای نفس‌های مسموم یک تالاب بین المللی

« گله‌های فیل سفید » بن سلمان ؛ نئوم و ابر پروژه‌های عربستان در آستانه ورشکستگی/ مهمترین چالش‌های پروژه‌های بلندپروازانه سعودی‌ها کدامند؟

هشدار؛ سرطان مثانه در کمین این زنان و مردان