اقتصاد ۲۴- صنعت بانکداری، مانند بسیاری از بخشهای دیگر اقتصاد، نیازمند تحول عظیم برای دستیابی به شاخصهای توسعه است، در این مسیر شبکه بانکی کشور نیز همراستا با تحولات تکنولوژیکی دنیا به سرعت در مسیر انقلاب فناورانه حرکت میکند.
مدیران بانک ملی نیز در این زمینه با توجه به نیاز اقتصاد و صنعت بانکداری، به دنبال ایجاد تحول نوین در ارائه خدمات است چراکه به این باور رسیدهاند تا برای گذر از نظام بانکداری سنتی به نوین باید از ابزارهای جدید و هوشمندانه استفاده شود.
امروزه هوش مصنوعی از پتانسیل بسیار بالایی برای تغییر بنیادین در بانکداری برخوردار است. در یک نگاه میتوان گفت که هوش مصنوعی در بانکداری میتواند فرصتهایی را برای بهبود خدمات مشتری، ارتقای استراتژیهای سرمایهگذاری بانکها و البته کاهش هزینهها فراهم کند.
حالا بسیاری از بانکها، موسسات مالی و اعتباری در کشور به طور جدی به فکر بهرهگیری از این فناوری جذاب افتادهاند تا با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در بانکداری، تحولی اساسی در فرآیند عملیات بانکی خود ایجاد کنند و البته برخی نیز در این میان، با سرعت عمل بیشتری به بهرهبرداری از آن پرداختهاند.
در این بین باید در نظر داشت که هوش مصنوعی با تقلید از هوش انسان و یادگیری پیوسته از دادههای جدید و تجربیات داده شده، میتواند روند بانکداری سنتی را با یک چرخش فناورانه به سمت بانکداری هوشمند دگرگون سازد. این فناوری میتواند به بانکها کمک کند تا پیچیدگیهای دنیای مالی مدرن امروز را که حجم تراکنشها، نیاز به پردازش و نیز ضرورت تصمیمگیری آنی در آن بسیار چشمگیر است، مدیریت کنند.
در این صنعت هوش مصنوعی با حجم عظیمی از دادهها سروکار دارد و این روند را به سرعت و با دقت بالا تحلیل میکند که این مسئله در نهایت منجر به بهبود بهرهوری و کارایی بیشتر در خدمات رسانی به مشتریان میشود.
یکی از محورهای اصلی در بکارگیری هوش مصنوعی در صنعت بانکداری کشور، موضوع مشتری مداری و جذب بیشتر سرمایه است که با به کارگیری هوش مصنوعی در بانکداری این موضوع به شدت در حال پیگیری است.
به تازگی ابوالفضل نجارزاده مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در خصوص ضرورت به کارگیری هوش مصنوعی در سیستم بانکی کشور و اهمیت شفافیت و نگاه نوین در ساختار بانکداری، گفته است که این بانک باید برای حفظ جایگاه خود در عرصه جهانی به سمت استفاده از فناوریهای نوین و بهویژه هوش مصنوعی حرکت کند و باید به عنوان پیشگام در حوزه فناوریهای دیجیتال، زیرساختهای لازم برای تحول بانکداری را فراهم کند. این سرمایهگذاریها نه تنها برای بانک ملی ایران، بلکه برای تحول کل صنعت بانکداری کشور ضروری است. باید در این مسیر به سرعت و با استفاده از تجربیات جهانی حرکت کنیم.
نجارزاده به ضرورت تغییر رویکرد سنتی در مدیریت بانکداری و بهرهگیری از فناوریهای نوین تأکید دارد و معتقداست؛ خدمات بانکداری باید با نیازهای مشتریان در عصر دیجیتال همگام باشد و سداد در این مسیر باید نقشی محوری ایفا کند.
به گزارش اقتصاد ۲۴، به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران، علاوه بر سرعت بخشی، اعتماد و شفافیت، میتوان به مدیریت ریسک در صنعت بانکداری اشاره کرد که در این زمینه نیز کاربردهای هوش مصنوعی در بانکداری نقش مهم و اساسی دارد به طوری که هوش مصنوعی میتواند عوامل ریسک مختلف را تحلیل کرده و نکولها یا کلاهبرداریهای بالقوه را پیشبینی کند. این پیشبینی میتواند به بانکها کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه انجام دهند و زیانها را به حداقل برسانند. همچنین هوش مصنوعی قادر است با اتوماسیون فرایندهای تحلیل و شناسایی هرگونه تخلف بالقوه، به بانکها در رعایت مقررات دولتی، نظیر مقررات مربوط به پولشویی در رسیدن به اهداف توسعهای کمک کند.
بیشتر بخوانید: مدیرعامل بانک ملی ایران تاکید کرد: سرمایهگذاری ویژه در هوش مصنوعی، کلید تحول بانک
بانک ملی نیز در این زمینه به دنبال اجرای چنین اقداماتی است که قطعا میتواند زوایای جدید صنعتی بانکداری نوین را برای مشتریان این بانک ایجاد کند.
بانک ملی ایران از سال ۱۴۰۰ با بهرهگیری از تجارب ارزنده مشتریان و در راستای تحول عمیق در صنعت بانکداری، برنامه جامع تحول دیجیتال را بهطور جدی در دستور کار خود قرار داد. در این راستا، دو هدف کلیدی «تبدیل شدن به بانکی چابک» و «تبدیل شدن به بانکی هوشمند» را دنبال کرد. به این ترتیب، با بهرهبرداری از ظرفیتهای نوآورانه خود، همچون پلتفرم پیشرفته بانکداری دیجیتال «بام» با رابط کاربری جذابتر و تجربه کاربری بهبود یافته، از طریق هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، تجربهای دلپذیر و کارآمد را برای مشتریان خود فراهم میآورد.
افزون بر این، پلتفرم «بله» بهعنوان یک رسانه اجتماعی نوآورانه، مسیر بانک ملی ایران را بهسوی تبدیل شدن از یک بانک سنتی به یک نئوبانک هموار ساخته است. نئوبانکها، با مدلهای تجاری سادهتر و فناوریهای پیشرفتهتری که در اختیار دارند، قادر به ارائه خدمات مالی و بانکی کارآمدتر و روانتر از بانکهای سنتی هستند؛ از جمله خدمات شبانهروزی، پشتیبانی مبتنی بر رباتهای گفتگو، و ارائه خدمات پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین.