تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۵ دی ۱۴۰۳

پشت پرده دلایل شکست پروژه خودروی اقتصادی

درحالی پروژه تولید و واردات خودروی اقتصادی بیش از یک دهه است از طرف سیاستگذار وعده داده شده که با توجه به هزینه بالای تولید و واردات خودرو و همچنین کاهش ارزش پول ملی، اکنون پروژه خودروی اقتصادی ناممکن به نظر می‌رسد. عدم تحقق این پروژه در شرایط کنونی بخش بزرگی از متقاضیان، به‌خصوص اقشار کم‌درآمد را از خرید خودرو محروم کرده است.

خودروی اقتصادی

اقتصاد۲۴- اساسا خودروی اقتصادی (با توجه به تعریف تناسب با درآمد) در ایران وجود ندارد و به دلایل مختلفی دست کم تا میان مدت امکان واردات یا تولید آن نیز وجود ندارد.اما اگر از طرف تولیدکننده به این موضوع نگاه کنیم اساسا تولید محصولات اقتصادی، برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد. خودرو‌های ارزان‌قیمت بیشترین زیان را برای خودروسازان به همراه داشته، چراکه دولت نیز با قیمت‌گذاری دستوری قیمت آنها را تاحدی پایین می‌آورد که زیان زیادی را به خودروسازان تحمیل می‌کند.

درحالی پروژه تولید و واردات خودروی اقتصادی بیش از یک دهه است از طرف سیاستگذار وعده داده شده که با توجه به هزینه بالای تولید و واردات خودرو و همچنین کاهش ارزش پول ملی، اکنون پروژه «خودروی اقتصادی» ناممکن به نظر می‌رسد. عدم تحقق این پروژه در شرایط کنونی بخش بزرگی از متقاضیان، به‌خصوص اقشار کم‌درآمد را از خرید خودرو محروم کرده است.

در سال‌های اخیر، تولید خودروی اقتصادی در کشور به یکی از دغدغه‌های اصلی سیاستگذاران و همچنین خواست اقشار کم‌درآمد تبدیل شده است. خودروی اقتصادی، در بسیاری از کشور‌های جهان به معنای خودرویی با قیمت مناسب، کیفیت قابل‌قبول و هزینه‌های نگهداری پایین شناخته می‌شود. هدف از تولید چنین خودرویی، فراهم کردن امکان خرید برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه است. اما در ایران، این رویا هرگز به واقعیت نپیوست.

طبق آخرین آماری که سال ۱۴۰۱ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی به نقل از پایگاه رفاه ایرانیان منتشر کرد نصف خانوار‌های ایرانی هیچ خودرویی ندارند که با فرض وجود ۲۷میلیون خانوار، عملا ۱۳.۵ میلیون خانوار ایرانی فاقد خودروی شخصی هستند.

در یک دهه گذشته، اما سیاستگذار مدام وعده تولید و واردات خودروی اقتصادی را داده است، این در شرایطی است که اکنون این پروژه به کلی شکست خورده است.


بیشتر بخوانید:تکان عجیب و سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو‌های خارجی + جدول


در بسیاری از کشور‌های جهان، خودروی اقتصادی به خودرویی گفته می‌شود که قیمت آن متناسب با درآمد سالانه خانوار‌های متوسط باشد و هزینه‌های نگهداری و سوخت آن نیز برای مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه باشد.

اما در ایران، این تعریف هرگز به‌طور دقیق ارائه نشده و خودرو‌هایی با عنوان «اقتصادی» معرفی شدند که حتی قیمت آنها برای اقشار متوسط نیز غیرقابل‌دسترس است. در سطح جهانی استفاده از معیار درآمد سالانه برای تعریف خودروی اقتصادی یکی از معیار‌های پذیرفته‌شده است.

طبق این تعریف خودروی اقتصادی، باید قیمتی معادل درآمد متوسط سالانه یا کمتر از آن داشته باشد. اما در ایران به دلیل شرایط خاص بازار، این تئوری به‌سختی قابل‌اجراست. به همین دلیل، ممکن است خودرو‌هایی که در ایران به‌عنوان «اقتصادی» شناخته می‌شوند، عملا متناسب با درآمد بسیاری از افراد نباشند.

برای مثال با در نظر گرفتن ۱۱ میلیون تومان کف حقوق، درآمد سالانه به ۱۳۲ میلیون تومان می‌رسد. اما ارزان‌ترین خودروی بازار یعنی ساینا در کمترین حالت ممکن در بازار ۴۵۰ میلیون تومان قیمت دارد که ۳.۵ برابر درآمد پایه سالانه است.

پیش از این زمان انتظار برای خرید ارزان‌ترین خودروی بازار را در گزارشی تحت عنوان «ماراتن خرید خودرو» ۵۰ ماه در نظر گرفته بود، اما در آن گزارش حداقل حقوق بدون در نظر گرفتن هیچ از یک مزایای قانونی مانند حق فرزند یا حق مسکن ملاک قرار داده شده بود، اما در این گزارش ۱۱ میلیون تومان را با احتساب این حقوق در نظر گرفته‌ایم و بر این اساس مدت انتظار خرید ساینا به عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار به ۴۱ ماه رسیده است؛ بنابراین اساسا خودروی اقتصادی (با توجه به تعریف تناسب با درآمد) در ایران وجود ندارد و به دلایل مختلفی دست کم تا میان‌مدت امکان واردات یا تولید آن نیز وجود ندارد.

اما اگر از طرف تولیدکننده به این موضوع نگاه کنیم اساسا تولید محصولات اقتصادی، برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد. خودرو‌های ارزان‌قیمت بیشترین زیان را برای خودروسازان به همراه داشته، چراکه دولت نیز با قیمت‌گذاری دستوری قیمت آنها را تاحدی پایین می‌آورد که زیان زیادی را به خودروسازان تحمیل می‌کند.

کمااینکه شاهد بودیم بیشتر خودرو‌هایی که مورد توجه اقشار کم‌درآمد بود مانند سمند، پراید یا پژو ۲۰۶ از سبد تولیدی خودروسازان حذف شده است. از طرف دیگر بهره‌وری پایین در شرکت‌های خودروساز باعث شده که نتوانند خودرو‌هایی با هزینه کمتر تولید کنند.

واردات خودروی اقتصادی نیز یک رویای کاملا محال است، زیرا ارزش پایین پول ملی باعث می‌شود که هر خودرویی بعد از ورود به ایران بالای یک میلیارد تومان قیمت داشته باشد. برای مثال یک خودروی ۱۰هزار دلاری با دلار ۸۰هزار تومانی قیمت خام ۸۰۰ میلیون تومان را خواهد داشت که با هزینه گمرک، لجستیک و… بهای آن به شدت افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از خودرو‌هایی که زیر ۱۰هزار دلار قیمت دارند هم اساسا توسط سازمان ملی استاندارد برای ورود به ایران مجوز نمی‌گیرند.


بیشتر بخوانید:بررسی روند قیمت خودرو‌های وارداتی در ۱۰۰ روز گذشته


از طرفی در دیگر کشور‌های جهان حتی برای خرید خودرو‌های اقتصادی (که بهای آنها کمتر از درآمد سالانه متوسط است) برخی تسهیلات مانند وام‌های بانکی یا فروش لیزینگی در نظر گرفته می‌شود که این مورد نیز در ایران مدت‌هاست که وجود خارجی ندارد.

خودروی اقتصادی در بن‌بست بهره‌وری

خلأ وجود خودرو‌هایی در بازار که با درآمد افراد در تناسب باشد، حالا بیشتر از همیشه حس می‌شود. دیگر هیچ خودروی نویی در بازار پیدا نمی‌شود که زیر ۴۵۰ میلیون تومان (معادل ۳.۴ سال حقوق پایه) قیمت داشته باشد. در مورد دلایل این موضوع گفت‌وگویی با حسن کریمی‌سنجری، کارشناس حوزه خودرو داشتیم.

وی اعتقاد دارد که این عدم‌تناسب بیش از آنکه در قیمت خودرو ریشه داشته باشد در درآمد متوسط پایین ریشه دارد. وی اشاره می‌کند که خودرو‌های اقتصادی در جهان، بهایی بالاتر از چهارهزار دلار دارند که آنها را هم تنها برخی شرکت‌های خاص مانند رنو یا تاتا می‌توانند تولید کنند که از آپشن‌های پایه‌ای نیز محروم هستند. وی اشاره می‌کند که متوسط قیمت خودرو حدودا هفت تا هشت‌هزار دلار است که بهای آن حدودا به ۶۵۰ میلیون تومان می‌رسد. همچنین زیر ۳۲۰ میلیون تومان در بازار‌های جهانی هیچ خودرویی پیدا نمی‌شود.

اما تاکید کریمی‌سنجری روی هزینه تمام‌شده بالای تولید در ایران است که باعث می‌شود تولید با نرخ اقتصادی انجام نشود. این در شرایطی است که بهای انرژی و نیروی کار در ایران بسیار پایین است. برای مثال حقوق نیروی کار برای تولید در کشور ماهانه حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار است، اما این رقم در دیگر کشور‌ها به حدود هزار و ۲۰۰ دلار می‌رسد.

با این حال به اعتقاد این کارشناس حوزه خودرو، تولید در ایران (از جمله تولید خودرو) ارزان تمام نمی‌شود. وی برای اشاره به دلایل این موضوع به سه نوع بهره‌وری اشاره دارد: بهره‌وری ماشین‌آلات، بهره‌وری نیروی کار و بهره‌وری سرمایه. وی تاکید می‌کند که ماشین‌آلات مورد استفاده در صنعت خودروی ایران فرسوده هستند و بهره‌وری کافی را ندارند.

کریمی‌سنجری همچنین تاکید می‌کند که نیروی کار در صنعت خودروی ایران به قدر کافی آموزش نمی‌بیند. به گفته وی در دهه ۷۰ کارگران و مهندسان در شرکت‌های خودروساز به طور الزامی، دوره‌های مختلفی می‌دیدند، اما این مدارس مهارت‌آموزی حالا در خودروسازی‌ها به یک رویا بدل شده است. به تاکید وی این موضوع باعث شده که ساعت کاری در خودروسازی‌های ایران حتی از بسیاری از خودروسازی‌های خارجی بیشتر باشد، اما بهره‌وری کافی را نداشته باشد. از طرف دیگر کارکنان نیز به این علت که درآمد خود را همیشه عقب‌تر از تورم می‌بینند انگیزه کافی در این زمینه ندارند.

وی عامل سوم را نیز بهره‌وری پایین سرمایه می‌داند و می‌گوید خودروساز‌ها هرچند سال یک بار با تجدید ارزیابی از مشمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت خارج می‌شوند. (قانونی که تاکید می‌کند اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.).

اما آیا واقعا ثروت جدیدی ایجاد می‌کنند؟ از طرف دیگر به دلیل بالاتر بودن هزینه تمام‌شده نسبت به هزینه فروش در هر دوره فروش بخشی از سرمایه در گردش خودروسازان از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید:اصرار مجلس بر مصوبه واردات خودرو در سال ۱۴۰۴


همچنین این شرکت‌ها به جای اینکه روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند، در بخش‌های غیرمربوط مانند بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که به وسیله آن می‌توانند تسهیلات دریافت کنند. کریمی‌سنجری تاکید می‌کند که به جای این دست از سرمایه‌گذاری‌ها باید ۷ تا ۸درصد درآمد در تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری شود تا بتوانند خودرو‌های جدید با بهره‌وری بالاتر تولید کرده و توسعه بازار داشته باشند.

این کارشناس حوزه خودرو همچنین تاکید می‌کند که گرچه خودروسازان به انرژی ارزان‌قیمت دسترسی دارند، اما در مقابل ساعات زیادی دسترسی آنها به انرژی قطع می‌شود، ماشین‌آلات نیز قدیمی هستند و مصرف انرژی بالایی دارند بنابراین به این شکل اثر نیروی کار ارزان و… هم از بین می‌رود.

وی اعتقاد دارد که دانش فنی و تولید ثروت از طریق آن در صنعت خودروی ایران کم است و موجب بهره‌وری پایین می‌شود. اگر هم خودروساز بخواهد به سمت خودرو‌های جدید حرکت کند با مقاومت شبکه تامین مواجه می‌شود، زیرا تولید محصولات جدید برای آنها هزینه زیادی دارد. وی تاکید می‌کند که به دلیل این هزینه‌ها و بهره‌وری پایین امکان تولید خودروی اقتصادی وجود ندارد.

از کریمی‌سنجری پرسیدیم که چگونه می‌توان خلأ خودرو‌هایی را که با درآمد خانوار‌ها هماهنگ باشند از میان برداشت. وی اعتقاد دارد که خصوصی‌سازی نمی‌تواند این مشکل را حل کند بلکه به اصلاح ساختاری نیاز است یا به عبارت دیگر صنعت خودروی ایران باید از بن‌بست ارتباطات بین‌المللی خارج شده تا بتواند ماشین‌آلات، دانش‌فنی برای آموزش نیروی انسانی و… را وارد کند و از طرف دیگر با مشارکتی که ایجاد می‌کند توسعه بازار داشته و محصولات خود را در بازار‌های خارجی عرضه کند تا از این طریق به تیراژ اقتصادی نیز برسد؛ بنابراین به هر شکل شده حتی به صورت عضو دست دوم یا سوم باید به زنجیره ارزش جهانی خودرو وصل شویم.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ ژست و استایل خاص خانم سلطان سریال مهیار عیار در ۴۶ سالگی

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ بیک ایمانوردی و سیامک اطلسی در نمایی از فیلم کج کلاخان ۵۰ سال پیش

عکس/ هرکول زمان ناصرالدین شاه ۱۳۰ سال پیش

عکس/ زیبایی شوکه کننده رابعه اسکویی در ۵۹ سالگی

عکس/ چهره زیبای بانو کیم سریال ایسان پس از ۱۷ سال

عکس/ نشست سران قوا با موضوع مدیریت بازار ارز

عکس/ چهره عجیب مادر کتایون سریال ماه و پلنگ در ۵۷ سالگی

دستگیری اعضای باند سرقت مسلحانه در پایتخت

عکس/ گشت و گذار پلنگ در ارتفاعات گیلان

اینفوگرافی/ جرایم راهنمایی و رانندگی که از آن بی اطلاعید!

مراسم تشییع پیکر رضا رئیس طوسی

اینفوگرافی/ رتبه‌بندی برندهای جهان در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴

عکس/ رونمایی محسن افشانی از همسر دومش با استایل عجیب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نهایی شدن سه گزینه سرمربیگری پرسپولیس

عکس/ رتبه اینترنت ایران در بین ۱۰۰ کشور

جنون بزرگ با نگاهی به بحران اقلیمی در کتابفروشی‌ها

فیلم/ صحبت‌های بقایی درباره بازرسی از هواپیمای ایرانی در لبنان

علی شیرکانی مدیرعامل هلدینگ صبا انرژی شد

علیرضا عظیمی پور مدیرعامل هلدینگ آتیه صبا شد

فرمانده نظامی تحریرالشام کشته شد

عکس/ قاب صمیمی انیس، فرانک، پرویز و مینا در پشت صحنه سریال سوجان

عکس/ بستنی فروش دوره گرد زمان قاجار ۱۳۳ سال پیش

پیام مهم پیتسو موسیمانه به بازیکنان استقلال

نمایی از فصل زمستان در روستای مارشک

پزشکیان به تاجیکستان و روسیه سفر می‌کند

جدیدترین قیمت رهن و اجاره آپارتمان در محله نارمک + جدول

فیلم/ وضعیت وحشتناک بیمارستان چین بعد از شیوع شبه کرونا

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

عکس/ لحظه طلوع خورشید روز برفی در شهر بانه

فیلم/ تردد در پاساژ علاءالدین برای شهروندان خطرناک است

آخرین وضعیت نقل و انتقالات استقلال

واژگونی مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در زنجان

عکس/ مراسم عروسی پیمان قاسم خانی و میترا ابراهیمی ۴ سال پیش

عکس/ چهره بامزه سارا و نیکا با سبیل ۱۰ سال پیش

عکس/ آگهی قیمت خودرو پیکان حدود ۵۴ سال پیش

عکس/ تغییر شوکه کننده چهره فرهاد جم در ۵۸ سالگی

عکس/ ژست عجیب سوجان و اسفندیار در پشت صحنه سریال سوجان

محرومیت سنگین پرسپولیس توسط فیفا

قیمت کاکائو رکورد زد

عکس/ استوری مهدی مهدوی کیا و ملاقات با برانکو ایوانکوویچ

عکس/ واکنش پسر پزشکیان به توئیت ظریف درباره وفاق ملی

عکس/ محمدرضا شاه و فرح در مصر ۴۶ سال پیش

عکس/ دستمزد پریناز ایزدیار و بهرام رادان لو رفت

عکس/ دیدار محمدرضا شاه پهلوی و جیمی کارتر ۴۷ سال پیش

تزریق ارز پتروشیمی‌ها آرامش را به بازار دلار بازمی‌گرداند؟

فیلم/ جارى شدن سیل برف در شمشک

عکس/ رونمایی عراقچی از همسر دومش

فیلم/ وضعیت وحشتناک آلودگی هوا در تهران

فیلم/ روایت مال باختگان از نحو سرقت مسلحانه در شرق تهران

واکنش قوه قضاییه به شایعه‌سازی درباره استعفای پزشکیان

فیلم/ اولین تصاویر از محل نگهداری گروگان‌های شهر رشت

سد‌های افغانستان شرق ایران را بی آب می‌کند/ هزینه انتقال آب از دریای عمان نیم میلیون تومان در هر متر مکعب است

واکنش کیهان به پیشنهاد جهانگیری برای مذاکره

پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین در سال ۲۰۲۵

عکس/ غلامرضا تختی در کنار امیر نادری ۶۰ سال پیش

فیلم/ اظهارات تازه و جنجالی قالیباف درباره قاچاق سوخت

عکس/ غلامرضا تختی پرچمدار ایران ۶۸ سال پیش در المپیک ملبورن

اجاره خانه در شهر ری با کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان + جدول قیمت

فیلم/ واکنش سعید جلیلی به پاسخ تند حسام الدین آشنا

آمار عجیب از تعداد اتباع خارجی در ایران

جدیدترین رقم رهن و اجاره آپارتمان در تهرانسر + جدول قیمت

فیلم/ جلسه استیضاح دکتر مسعود پزشکیان ۲۰ سال پیش

عکس/ ارزش گذاری ۵۰۰ میلیاردی خانه رئیسی