اقتصاد۲۴- برای برخی مجلسیها عمر کوتاه دولت چهاردهم مهم نیست و سریعتر از آنچه تصور میشد استیضاحها را کلید زدهاند، گرچه گاه و بیگاه خبر منتفی شدن استیضاحها به گوش میرسد، اما طرحی دیگر یا سوالی دیگر جایگزین میشود، رویهای که نشان میدهد که مجلس فعلا به سمت استفاده از این ابزارهای نظارتی رفته است و قرار نیست عقب بنشیند و فرصت بیشتری به دولت بدهد.
اما طرح استیضاح چند وزیر آن هم به فاصله چند روز پشت پردهای دارد؟ آیا جریانی خاص مدیریت این استیضاحها را دنبال میکند؟ فتح الله توسلی و جبار کوچکی نژاد از جمله اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی هستند که پاسخ منفی به این سوال میدهند.
توسلی روند طرح استیضاح را به تفصیل توضیح میدهد و در نهایت میگوید که خودش هم امضاءکننده استیضاح یکی از وزرا است و از آن طرف کوچکی نژاد هم میگوید وزیر اشتباه کرده، پس باید استیضاح شود، هیچ ربطی هم به لابی و پشت پرده ندارد.
البته توسلی یک نکته دیگر هم مطرح میکند، او گمانه سیاسی کاری در پس پرده استیضاحها را رد میکند و با اطمینان میگوید که خودش با نیت سیاسی کاری استیضاح را امضاء نکرده چراکه هر جا فکر کند ترک فعل از سوی وزیر مربوطه صورت گرفته، استیضاح را مطرح میکند و ربطی به این دولت و آن دولت هم ندارد.
فتح الله توسلی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره پشت پرده استیضاح وزرای دولت چهاردهم در مجلس گفت: مجلس به عنوان یک دستگاه نظارتی ابزارهای نظارتی دارد. اولین مرحله ابزارهای نظارتی تذکر است، یعنی نماینده و یا نمایندگان وقتی روند کار اجرایی در کشور را برخلاف قانون یا ترک فعل مشاهده میکنند، به صورت شفاهی و کتبی به وزیر مربوطه تذکر میدهند. این تذکر در صحن قرائت میشود و معاونت امور مجلس ریاست جمهوری هم به وزیر مربوطه ابلاغ میکند، از آن طرف معاونت پارلمانی وزارتخانه و معاون نظارت مجلس هم وزیر را در جریان امور قرار میدهد و میگوید بابت مسئلهای ناراضی هستند.
بیشتر بخوانید:اکثریت مجلس مخالف استیضاح همتی هستند/ رانت خواران ارزی علیه وزیر اقتصاد شمشیر کشیدهاند
وی افزود: وقتی وزیر به این تذکرات توجه میکند، به مرحله بعدی که مرحله سوال است، نمیرسد. در مرحله سوال طبیعتاً مقداری لحن مجلس و نماینده تندتر میشود، به این ترتیب که نماینده به وزیر میگوید من به شما تذکر دادم، چرا این روند همچنان ادامه دارد؟ امکان دارد یک نفر یک سوال را بپرسد و یا ۲۰۰ نفر. وزیر هم نمایندگان را میخواهد، جلسه برگزار میکنند با نمایندگان صحبت میکنند و یا شکل منطقهای وجود دارد و یا بحثی مطرح است که با دستور و ابلاغی حل میشود، که در نهایت این قضیه حل میشود و اصلاً به کمیسیون نمیرود. اما مرحله دیگری هم وجود دارد، به این ترتیب که موضوع ملی است، لذا در کمیسیون مطرح میشود، وزیر توضیح میدهد و از فرد سوال کننده میپرسند که از این توضیحات وزیر قانع شده یا خیر.
توسلی ادامه داد: اگر فرد سوال کننده قانع شود که مشکل حل میشود ولی اگر قانع نشود موضوع را به صحن میفرستند که قبل از صحن هم مذاکراتی با نمایندگان صورت میگیرد که میشود موضوع را در این فاصله زمانی حل کرد که هزینهای برای دولت و وزارتخانهها ایجاد نشود. اما گاهی از این مرحله هم عبور میکند، یعنی توضیحات وزیر و عملکرد وزارتخانه این نکته را میرساند که در حال خریدن زمان هستند و میخواهند زمان بگذرد که در اینجامردم آسیب میبینند. در چنین شرایطی طبیعی است در این مرحله که شرایط حساس میشود، مانند اوضاعی که ما درباره برق و ارز داریم، نمایندگان هم مطالبه مردم را پیگیری میکنند. دست ما که نمیرسد، لذا باید از دولت بپرسیم که چه اتفاقی افتاده و چرایی آن را بپرسد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اگر در مورد چرایی به نتیجه نرسند، نهایتاً به این نتیجه میرسند این آدمی که در این جایگاه قرار گرفته نمیتواند آن را بچرخاند، بنابراین بحث استیضاح را مطرح میکنند. استیضاحهایی که الان مطرح شدند، هر کدام درباره یک موضوع است، یکی بحث ارز و مسائل اقتصادی کلان کشور است که داستان خاص خودش را دارد، دیگری هم بحث ناترازیهای برق و گاز است. مخصوصاً با توجه به اینکه در فصل سرما قرار داریم، گاز صنایع قطع شده که این نشان میدهد وزارت نفت آن ذخیره سازی که باید انجام میداده را انجام نداده است. من خودم یکی از امضاءکنندگان استیضاح وزیر نفت هستم.
وی اظهار کرد: بحث ما با وزارت نفت این است شما که قرار بوده این مقدار نفت، گازوئیل، مازوت و سایر موارد انرژی را ذخیره کنید، چرا در این ۵ ماه ذخیره نکردید که ما دچار مشکل شدیم. من فکر میکنم شاید بتوان برخی از روندها را با استیضاح وزیر مربوطه اصلاح کرد، اما امکان دارد برخی هم درست نشود، اما به هر ترتیب باید دولت بداند که عملکرد او تحت نظر مجلس قرار دارد و نمایندگان به عنوان منتخبین مردم، مطالبه میکنند. ما یک سوال ساده داریم، برای مثال یک بنده خدایی از من میپرسید که برقهای پارسال کجا رفتهاند (با خنده). الان سوال ما این است که شما قرار بوده این میزان ذخیره کنید، اما ۴۰۰ میلیون متر مکعب کمتر ذخیره کردید، چرا ذخیره نکردید؟
توسلی در ادامه گفت: نکته مهم این است که وزارت نیرو میگوید من سوخت نداشتم که کارم را انجام بدهم، البته خود این وزارتخانه هم مسئول است یعنی ما حتماً از وزارت نیرو هم سوال خواهیم کرد و برخی از دوستان درخواست سوال از وزیر نیرو هم انجام دادند، اما وزیر نیرو میگوید باید به من سوخت میدادند که نیروگاه کار کند؛ لذا همکاران آن مرحله آخر که استیضاح وزیر است را مطرح کردند، در این شرایط دو دیدگاه وجود دارد، عدهای معتقدند زود است که این استیضاحها مطرح شوند، عدهای مانند قالیباف میگویند در این شرایط اگر کشور وزیر اقتصاد نداشته باشد، بعد دولت وزیر معرفی کند و بخواهد رأی اعتماد بگیرد، در این ۲،۳ ماه نزدیک عید امکان دارد مشکلاتی برای کشور ایجاد شود. دوم اینکه برخی هم میگویند الان دیر هم شده، وزیر باید استیضاح شود و این قضایا درست شوند.
بیشتر بخوانید:استیضاح وزیر اقتصاد و نفت در مجلس کلید خورد
وی در پاسخ به اینکه مگر وزیر نفت به کمیسیون انرژی یا اقتصاد آمد که در حال حاضر مجلس از مرحله سوال عبور کرده و به استیضاح رسیده است، افزود:یک سوال خودم کردم که هنوز او نیامده و بعد از یکی دو ماهی که سوال را دادم تازه روز یکشنبه اینها پاسخ مکتوب داده بودند که در پاسخ مکتوب گفتم قانع نشدم تا در نتیجه وزیر نفت به کمیسیون پاسخ بدهد. در این شرایط منتظر هستیم کمیسیون انرژی وقت بدهد که وزیر نفت به این کمیسیون بیاید و پاسخ ما را بدهد. البته استیضاح همین الان که در دستور کار قرار نمیگیرد. امکان دارد این هفته وزیر نفت به کمیسیون انرژی بیاید و به سوالات پاسخ بدهد. استیضاح هم مراحلی دارد، امضاء که جمع شود، به هیئت رئیسه برود، هیئت رئیسه به کمیسیون میفرستد، بعد کمیسیون جلسهای با وزیر و استیضاح کنندگان میگذارد، خود استیضاح کنندگان با هم جلسه میگذارند و دستور کار مینویسند؛ بنابراین شاید ۲۰ روز یا یک ماه شاید بیشتر یا کمتر به صحن بیاید.
توسلی در پاسخ به اینکه شما استیضاح وزیر نفت را کلید زدید، تصریح کرد: خیر، من جزو استیضاح کنندگان هستم، یکی دیگر از همکاران کلید استیضاح را زده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه چه کسی استیضاح وزیر نفت را کلید زد، اظهار کرد: خاطرم نیست.
توسلی در مورد اینکه برخی گمانه سیاسی کاری را درباره استیضاحها مطرح میکنند، خاطرنشان کرد: خیر، منم خودم شخصاً هیچ نگاه سیاسی به موضوع ندارم، حتی بنده در نطقها و صحبتهایی هم که داشتم، گفتم برخی موارد به دولت قبل هم مربوط میشود، برای مثال فرض کنید روز گذشته که به عنوان یک لایحه دو فوریتی دولت صحبت کردم، بحثم بود که باید از سال ۱۳۹۴ باید آئین نامه اجرایی آن نوشته میشد ولی دولتها پشت سر هم این آئین نامه را ننوشتند و کوتاهی کردند حالا هم این دولت لایحه آورده که این قانون حذف و کلاً صورت مسئله پاک شود، اما اجازه ندادیم این اتفاق صورت بگیرد.
وی درباره اینکه از ابتدای روی کار آمدن دولت چهاردهم جبهه پایداری از جمله مخالفین آن در مجلس بود، آیا در استیضاحها هم ردپایی از این جریان مشاهده میشود، یادآور شد: خیر، من فکر نمیکنم سیاسی کاری بوده باشد، حداقل من سیاسی رفتار نمیکنم و براساس عملکرد سوال و یا استیضاح را مطرح میکنم. من در دولت قبل هم سوالات زیادی مطرح کردم کما اینکه عین اللهی را به صحن آوردیم و به او کارت زرد دادیم.
جبار کوچکی نژاد، عضو دیگر فراکسیون انقلاب اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره پشت پرده طرح استیضاحهای اعضای کابینه دولت گفت: بحث پشت صحنه نیست، بهرحال استیضاح حق نمایندگان است، وقتی مسئولی توانایی مدیریت مجموعه زیرنظر خود را ندارد و یا اشتباهات فاحشی میکند و بر روی اشتباهات خودش پافشاری میکند، حق مجلس است که به استیضاح ورود پیدا کند و این امر عجیبی نیست.
وی در مورد نقش لابیها در استیضاح وزرا افزود: خیر، در مورد استیضاح لابی و چیزی که پشت پرده باشد، وجود ندارد.