تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۰۶ بهمن ۱۴۰۳

آلودگی پشت در خانه‌ها؛ خاکستری‌تر شدن آینده با ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در جاده‌ها و خیابان‌ها

مدیر مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: خودرو‌های نوشماره در ایران دو برابر استاندارد جهانی و خودرو‌های فرسوده دو برابر نوشماره‌ها سوخت مصرف می‌کنند

آلودگی پشت در خانه‌ها

اقتصاد۲۴- در کشور ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده تردد می‌کنند که ۱۱ میلیون آن به موتورسیکلت برمی‌گردند، بخش عمده موتور‌ها کاربراتوری هستند و اغلب آنها پنج برابر یک خودرو آلودگی دارند. این بخشی از گفته‌های «احمد طاهری»، مدیر مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، در کافه‌کارزار با موضوع آلودگی هوا است که با همکاری انجمن هوای پاک «کندو» برگزار شد. این بخش از گفته‌های طاهری همان صورت‌مسئله است که بار‌ها مطرح شده، ازاین‌رو او بخش دومی را به گفته‌هایش پیوست کرد؛ قرار است ۱۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل اختصاص یابد. با این مبلغ حداقل شش هزار تاکسی فرسوده تهران از رده خارج می‌شوند، ضمن اینکه سه هزار میلیارد تومان برای برقی شدن موتورسیکلت‌ها اختصاص می‌باید. در برخی کلانشهر‌ها نیز قرار است از این بودجه برای نوسازی تاکسی‌ها استفاده شود.

در ایران تولید گاز به ۸۶۵ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد که بیش از ۶۰۰ میلیون را بخش خانگی و صنایع خرد مصرف می‌کند. همین موضوع باعث شده که گازی برای نیروگاه‌ها نماند و آنها ناچار به استفاده از سوخت جایگزین شوند که تبعات آن بر آلودگی مشخص است. مدیر مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این مطلب می‌گوید: یکی از دلایلی که باعث شد اقدامات گذشته به سرانجام نرسد، این است که نگاه ما به موضوع آلودگی هوا در کل کشور یکسان است. یعنی سیاست‌های مشابه برای رفع آلودگی هوا را در تهران، اصفهان، اهواز، مشهد و اراک دنبال کردیم، درحالی‌که برای هرکدام باید برنامه‌ریزی خاص خود را داشته باشیم.

او با اشاره به اینکه هوای اراک در سال گذشته ۲۸ روز از آلایندگی گوگردی اکسیدی و از مازوت تأثیر پذیرفت و این با شرایط کلانشهری مانند تهران متفاوت داشت که منابع آلایندگی آن بیشتر منابع متحرک بود، می‌افزاید: اگر قرار است اولویت‌بندی برای مازوت داشته باشیم، طبیعی است که اراک در اولویت قرار گیرد. در مقابل ناوگان حمل‌ونقل ۶۰ درصد ذرات و ۸۰ درصد گاز‌های آلاینده شهر تهران را تشکیل می‌دهد که باعث می‌شود در آلودگی مرتبط با حمل‌ونقل این شهر در اولویت قرار گیرد.

چرا از زمانی که قانون هوای پاک به‌عنوان مهمترین قانون تصویب شده است، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در بهبود کیفیت هوا ندیده‌ایم. مدیر مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است پاسخ این پرسش به اقدامات انجام‌نشده در این زمینه برمی‌گردد و توضیح می‌دهد: سال ۹۶ و ۹۷ مصرف سوخت و بنزین کشور به‌طور میانگین حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز بود و در حال حاضر به ۱۲۵ میلیون لیتر رسیده که ۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به‌علاوه روزانه حدود دو هزار و ۵۰۰ خودرو به ناوگان حمل‌و‌نقل اضافه می‌کنیم که در تهران درخواست حدود یک‌هزار است. ورود خودروی جدید به‌معنای مصرف سوخت و به‌تبع آن آلودگی بیشتر است. برای رفع این چالش چه می‌شود کرد؟ طاهری می‌گوید: ما هر زمان با چالش ناترازی انرژی مواجه شدیم، فکر کردیم باید با تولید بیشتر آن را جبران کنیم؛ فارغ از اینکه به موضوع مصرف بیندیشیم، راهکار، اما از مدیریت مصرف می‌گذرد؛ خودرو‌های نوشماره ما دوبرابر استاندارد جهانی و خودرو‌های فرسوده دوبرابر نوشماره‌ها سوخت مصرف می‌کنند که باید برای این بخش فکری کنیم.


بیشتر بخوانید:اطلاعیه اداره کل هواشناسی استان تهران


او با بیان اینکه ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور تردد می‌کنند، می‌افزاید: ما به‌جای اینکه برای این بخش انرژی و سرمایه بگذاریم، سراغ تولید بیشتر می‌رویم که درنتیجه آن آلودگی افزایش می‌یابد. در قانون هوای پاک آمده که باید کل ناوگان فرسوده را اسقاط می‌کردیم، اما پس از گذشت چند سال از تصویب این قانون ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده داریم که ۱۱ میلیون آنها موتورسیکلت هستند. در کل کشور میزان موتورسیکلت‌ها ۱۳ میلیون داریم که ۹۰ درصد آنها فرسوده شده‌اند.

به‌گفته طاهری، بخش عمده از موتورسیکلت‌های فرسوده کاربراتوری هستند و در هر ۱۰۰ کیلومتر هفت لیتر مصرف سوخت دارند. او ادامه می‌دهد: یک موتور کاربراتوری حدود پنج برابر یک خودرو یورو۲ آلودگی دارد. متأسفانه تصور عمومی این است که تولید آلودگی موتورسیکلت به‌واسطه اندازه کوچکتر آن کمتر است که گزاره اشتباهی است. در شهری مانند تهران بخش عمده موتور‌هایی که تحت‌عنوان پیک و… فعالیت می‌کنند، کاربراتوری هستند. این موتور‌ها به‌واسطه تردد‌های بالا در سطح شهر، علاوه‌بر مصرف سوخت زیاد آلایندگی بالایی دارند و باید برای آن راه‌حلی اندیشید.

چگونه به ۲۴ میلیون ناوگان فرسوده در کشور رسیدیم؟ از نظر مدیر مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست واردات باعث نوسازی در حمل‌ونقل می‌شد، اما از سال ۹۷ با ممنوعیت واردات مواجه شدیم. او می‌گوید: سال ۹۸ و ۹۹ شیب اسقاط وسایل حمل‌ونقل فرسوده کاهش یافت و باعث شد در سال ۹۹ تعداد کل اسقاط‌ها به زیر هفت هزار مورد برسد، این درحالی‌است که در همین سال، حدود یک میلیون وسیله نقلیه پلاک شد. مقایسه این دو عدد نشان می‌دهد تعداد اسقاط در برابر شماره به‌مراتب کمتر بوده است. در آن سال‌ها مجلس قانون ساماندهی صنعت خودرو را تصویب کرد که براساس آن به‌ازای تولید هر چهار خودرو، باید یکی خارج و اسقاط شود. اما اگر گواهی اسقاط صادر نشد، خودروساز ۱.۵ درصد مبلغ شماره کردن هر خودرو را باید پرداخت کند. اگر ما میانگین خودرو داخلی را ۴۰۰ میلیون تومان فرض بگیریم، ۱.۵ درصد آن حدود شش میلیون تومان می‌شود که برای چهار خودرو به ۲۴ میلیون تومان می‌رسد، با ۲۴ میلیون تومان کدام خودرو فرسوده را می‌توان از رده خارج کرد؟ درواقع، مقایسه ۲۴ میلیون با رقم خودرو فرسوده باعث کاهش اسقاط خودرو‌ها شد.

طاهری معتقد است البته نمی‌توان همه چالش‌ها را به موضوع بودجه گره زد، بلکه سازوکار اجرایی را هم باید دخیل دانست. او اضافه می‌کند: با بررسی این سازوکار و تشویقی‌هایی که برای اسقاط در نظر گرفته شد، در سال ۱۴۰۳ حدود ۳۰۵ هزار وسیله نقلیه اسقاط شدند که اگر این رقم را با سال ۱۳۹۹ که کمتر از هفت هزار مورد بود مقایسه کنید، نقش سازوکار‌ها را بیشتر متوجه می‌شوید.

یک‌ونیم درصد‌هایی که خودروساز‌ها پرداخت کردند، چه سرنوشتی پیدا کردند؟ مدیر مرکز ملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست درآمد حاصله از این مورد را ۱۰ هزار میلیارد تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: قرار است با این رقم، شش هزار تاکسی فرسوده تهران از رده خارج و تاکسی برق جایگزین شود. به‌علاوه سه هزار میلیارد تومان برای برقی کردن موتورسیکلت‌هایی اختصاص می‌دهیم که تردد بالایی در سطح شهر دارند و صاحبانشان با آنها کار می‌کنند.


بیشتر بخوانید: علت درجه عجیب آلودگی هوای اصفهان چه بود؟


به‌گفته این مقام مسئول، به‌واسطه فراهم نبودن زیرساخت خودرو‌های برقی، در سایر شهر‌ها این گزینه در دستورکار نیست و در مقابل در کلانشهر‌هایی نظیر مشهد، کرج و اصفهان از رده خارج کردن و نوسازی تاکسی‌ها مدنظر است. او می‌افزاید: ما در سه ماه گذشته سعی کردیم سیاست‌های هدفمند برای هر کلانشهر را دنبال کنیم و به‌دنبال یک راه‌حل برای کل کشور نباشیم. اگر جلسات کارگاه‌های ملی هوا را دنبال کنید، می‌بینید به‌جای مسئله‌محوری درباره تمام شهرها، هر جلسه کارگروه را به یک شهر یا استان اختصاص داده‌ایم. به‌عنوان مثال، در کارگروه با محوریت آلودگی هوای اهواز به‌شکل تخصصی درباره منابع آلایندگی این شهر مصوباتی داشتیم. در همه جلسات این کارگروه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست حاضر بوده است و برای اولین‌بار در روز هوای پاک رئیس‌جمهور در نشست مرتبط با این روز در سازمان حفاظت محیط‌زیست سخنرانی کرد. تمام این موضوعات نشان می‌دهد در این دولت آلودگی هوا مسئله جانبی نیست، ولی ما با انبوه وظایف انجام‌نشده روبه‌رو هستیم. مشکلاتی که بیش از چند ۱۰ سال سابقه دارد و نمی‌توان برای حل آن به‌سرعت نتیجه رسید.

کنوانسیون پاریس راهی برای رسیدن به هوای پاک بود

«آرش میلانی»، رئیس کمیته محیط‌زیست شورای پنجم شهر تهران، در این نشست وضعیت فعلی تهران را نتیجه توسعه ناپایدار در ۴۰ سال گذشته دانست که نتیجه نگاه مهندسی به این مقوله است. او می‌گوید: برای مسائل آلودگی محیط‌زیست و تغییراقلیم باید جهانی فکر کرد. تمام شرکت‌ها در اروپا ناچارند آخرین استاندارد‌ها را رعایت کنند و شهروندان هم خودرو زیر یورو۶ یا بنزین بی‌کیفیت و… را نمی‌خرند، اما در ایران ماشین ۳۰ سال پیش را ناچارند مردم استفاده کنند.

به‌گفته میلانی، در دهه ۸۰ برنامه‌های دولت معطوف به افزایش تولید بود، اما امروز این مقوله پاسخگو نیست. او توضیح می‌دهد: در مسابقه بین مصرف و تولید، تولید باخته است و همین موضوع باعث شد که نتوانیم ناترازی را حل کنیم. منشأ تمام آلودگی‌ها از اگزوز خودرو یا دودکش، یعنی منابع متحرک و ثابت است. وقتی ما روزانه ۱۲۰ میلیون گازوییل و به همین میزان بنزین و ۱۰۰ میلیون لیتر گاز می‌سوزانیم، میزان آلاینده‌مان مشخص است و نشان می‌دهد که چرا چنین هوایی را باید تنفس کنیم.

به‌گفته او، براساس استاندارد‌های ۲۰۱۲ هیچ کشتی نمی‌تواند از مازوتی استفاده کند که بیشتر از نیم درصد گوگرد داشته باشد. به‌این‌ترتیب، وسط اقیانوس نمی‌توان بیش از استاندارد هوا را آلوده کرد، آن‌گاه ما در کنار شهر‌ها مازوت می‌سوزانیم. آن‌هم مازوتی که بالای چهار درصد گوگرد دارد. او اضافه می‌کند: مسئله ما تنها مازوت نیست، در حال حاضر بنزین و گازوییل ما هم استاندارد یورو۳ را دارد. این درحالی‌است که اگر به کنوانسیون پاریس پیوسته بودیم، شرایط بهتری را تجربه می‌کردیم.

منبع: روزنامه پیام ما
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

عکس/ پرویز فنی زاده ۶۲ سال پیش همراه حمید سمندریان، شهلا ریاحی و پری صابری!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ بافت تاریخی اطراف میدان نقش‌جهان اصفهان از فراز آسمان

عکس/ استایل اروپایی بهاره رهنما کنار برج ایفل

عکس/ استایل خاص حامد بهداد در کیش با عینک لاکچری

عکس/ چهره خاص سپیده و ناصر ملک مطیعی ۵۳ سال پیش در فیلم پهلوان مفرد

عکس/ نمایی از جاده هراز به سمت آمل ۴۹ سال پیش

عکس/ ورودی اصلی سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی ۸۸ سال پیش

عکس/ ترکیب پرسپولیس برابر تراکتور

عکس/ چهره جذاب و دیدنی دیا میرزا هم بازی گلزار در سلام بمبئی

عکس/ استایل بامزه رضا بیک ایمانوردی و پروین سلیمانی در فیلم کج کلاه خان

عکس/ ژست جالب ناصرالدین شاه ۱۳۴ سال پیش بعد از شکار قوچ

عکس/ مقایسه تهران و دوحه قطر پس از گذشت ۵۰ سال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ برف بازی بامزه و دیدنی یک خرس پاندا

عکس/ چهره ۵۴ سال پیش فخری خوروش همه را شوکه کرد

سقوط عجیب قیمت بیت کوین به زیر ۱۰۰ هزار دلار

انرژی مثبت ابراهیم کارتال به بازیکنان پرسپولیس

عکس/ استایل عجیب بهاره رهنما با کلاه و عینک خاص

تمدید پنچ ساله مجوز فعالیت واسپاری ملت با تحقق الزامات بانک مرکزی و عملکرد سال جاری/ ۹۹ درصد سود شرکت ناشی از فعالیت عملیاتی بود

فیلم/ ترامپ: ما دین را به آمریکا برمی‌گردانیم

میم‌کوین‌های ترامپ با بازار رمزارز چه کرد؟

چرا استقلال خوب بازی نمی‌کند؟

تصادف مرگبار در اصفهان+ عکس

عکس/ استوری مرتضی پورعلی گنجی برای مصدومان پرسپولیس

فیلم/ نتانیاهو بار دیگر در دادگاه حاضر شد

جنگ لحظه آخری استقلال و پرسپولیس برای یک ستاره

افشای تخلف ۱۳ میلیون دلاری در واردات کاغذ

فیلم/ دیدار بن‌سلمان با جورجیا ملونی در اقامتگاه زمستانی

تقاضای دلار از عرضه پیشی گرفت

فیلم/ حمله ماهیگیران ایرانی به کشتی‌های چینی در خلیج فارس

اعلام شرایط جدید صدور گواهینامه رانندگی+ جزییات

موش و گربه بازی با تعیین دستمزد‌های کارگران در سال ۱۴۰۴ تا شب عید/ ارقام حداقل دستمزد؛ از ۱۰ میلیون تومان واقعی تا ۳۰ میلیون تومان تخیلی

عکس/ سخنرانی ظریف رکورد ۲ ساله داووس را شکست

عکس/ پیکر ابراهیم نبوی به تهران رسید

پشت پرده حملات همزمان تندرو‌ها به ظریف، قالیباف و اژه‌ای

فیلم/ بازگشت هزاران فلسطینی به شمال غزه

جزئیات آتش سوزی یک مدرسه ابتدایی در رشت

معضل بازار کار ایران؛ کار هست کارگر نیست

ترامپ رویای ۴۰ هزار افغانستانی را نقش بر آب کرد

عکس/ روشن شدن دوباره توپخانه کیهان علیه ظریف

فیلم/ وضعیت ترافیکی تهران در پی بارش باران

کفن‌پوشان مخالف ظریف پیاده نظام کاسبان تحریم

برای رهن و اجاره آپارتمان در جوادیه تهران چقدر پول لازم است؟ + جدول قیمت‌ها

چگونه طلای اصل را از طلای تقلبی تشخیص دهیم؟

واکنش آذرى جهرمى به هجمه‌های جدید علیه ظریف

جدیدترین قیمت مسکن در تهرانپارس بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ شاخص آلودگی هوای تهران امروز ۸ بهمن

دستیارانِ ایرانیِ ترامپ در تهران کیستند؟

فروش بدون قرعه کشی ایران خودرو از چهارشنبه ۱۰ بهمن

کانی عبداللهی، دختر ۱۷ساله ایران در صدر اخبار جهان

همسرکشی در بروجرد؛ قاتل ۳۷ ساله خودکشی کرد

راز قتل هولناک مادر گمشده بعد از ۳۶ سال فاش شد

عکس/ سخنرانی ظریف رکورد ۲ ساله داووس را شکست

هجوم مهاجران غیرقانونی به مسکن مهر

اینفوگرافی/ مقایسه تعداد گردشگران خارجی در ایران و همسایگانش

رفاه خانوار ایرانی هنوز به سال ۱۳۹۳ نرسیده است

عکس/ ۲۰۰ تا ۳۳۳ دلار سهم هر ایرانی از خسارت پرونده کرسنت

ایران در محاصره کریدور‌ها و دور خورده همه مسیرها/ کریدور‌های تجاری چطور با دور زدن ایران به مقصد می‌رسند؟

زنگ خطر در بازار به صدا درآمد؛ حباب سکه بزرگ‌تر شد

شرط بزرگ برای تاریخ سازی بورس

فرصت و تهدید افغانستان در دولت چهاردهم

پای دلال‌ها از خرید محصولات ایران خودرو بریده شد

رسیدن به توافق حتی سخت‌تر از دوران دولت روحانی