تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

پای دلال‌ها از خرید محصولات ایران خودرو بریده شد

خروج دلالان از ثبت‌نام‌های خودرویی، از ابتدای سال جاری به تدریج کلید خورد. در دی‌ماه۱۴۰۱ تعداد ۹ میلیون نفر در لاتاری خودرو ثبت نام کردند. این در شرایطی است که در بهمن‌ماه امسال این تعداد به ۹۱۱ هزار نفر رسیده است.

محصولات ایران خودرو

اقتصاد۲۴- بازدهی بازار خودرو برای دلالان دیگر قانع‌کننده نیست چرا که سوددهی آن از دیگر بازار‌های سرمایه‌ای به شدت عقب افتاده است.

خروج دلالان از ثبت‌نام‌های خودرویی، از ابتدای سال جاری به تدریج کلید خورد. در دی‌ماه۱۴۰۱ تعداد ۹ میلیون نفر در لاتاری خودرو ثبت نام کردند. این در شرایطی است که در بهمن‌ماه امسال این تعداد به ۹۱۱ هزار نفر رسیده است. رشد ۳۰درصدی قیمت درب کارخانه و افزایش مبلغ دپویی در بانک در این زمینه موثر بوده است.

طبق آمار منتشر شده، در جدیدترین طرح فروش ایران‌خودرو بیش از ۹۱۱ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که این رقم نسبت به دوره‌های قبلی ثبت نام خودرو با کاهش شدید همراه بوده است. افت تعداد متقاضیان خرید خودرو به مرور انجام شده، اما اگر آمار ثبت نام‌کنندگان برای خرید محصولات ایران‌خودرو را در این دوره (بهمن ماه ۱۴۰۳) با شهریور سال ۱۴۰۱ مقایسه کنیم، شاهد افت ۸۶ درصدی تعداد متقاضیان خواهیم بود. اگر تعداد ثبت نام‌کنندگان در طرح جدید ایران خودرو را با دی ماه ۱۴۰۱ مقایسه کنیم که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند، افت تعداد متقاضیان به ۹۰ درصد هم می‌رسد.


بیشتر بخوانید:معرفی خودرو روسی لادا با ساختار ساده و دوام بالا


دو عامل عمده را می‌توان در افت تقاضا برای خرید خودرو موثر دانست. یکی از این عوامل الزام متقاضیان برای بلوکه کردن ۳۰۰ میلیون تومان در حساب‌های وکالتی است. البته فرآیند وکالتی کردن حساب بانکی برای ثبت نام در طرح‌های فروش از اسفند ماه سال ۱۴۰۱آغاز شده بود، اما ابتدا مبلغ اعلام‌شده برای بلوکه کردن در این حساب‌ها ۱۰۰ میلیون تومان بود و بعد به تدریج افزایش یافته و آذر ماه امسال اعلام شد که این رقم به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است.

از ابتدا نیز هدف اعلامی برای پیشبرد برنامه افتتاح حساب وکالتی، کاهش تقاضای کاذب بود. در واقع سیاستگذاران از این روش استفاده کردند تا انگیزه افراد برای تقاضای کاذب خودرو کاهش پیدا کند. به این ترتیب تنها کافی بود کسی در طرح‌های فروش یکپارچه ثبت نام کند تا در یک فرآیند شبه‌لاتاری، سود کلانی به جیب بزند. حتی اگر برنده لاتاری، پول کافی برای خرید خودرو نداشت می‌توانست نوبت یا حواله خودرو را به قیمت قابل توجهی به فروش برساند. اما الزام به افتتاح حساب وکالتی و افزایش میزان پولی که باید بلوکه شود، توانست تا حدی از تب و تاب ثبت نام‌های خودرویی بکاهد.

عامل دیگری هم که در افت تقاضای خودرو موثر بوده را می‌توان افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو دانست. ۲۸ آبان ماه امسال قیمت جدید محصولات خودروسازان بعد از ۱۸ ماه فریز قیمتی اعلام شد که به طور میانگین حاکی از رشد ۳۰درصدی بهای کارخانه‌ای خودرو بود. اما بهای خودرو در بازار پابه‌پای رشد قیمت رسمی، افزایش پیدا نکرد. در شرایطی بهای کارخانه‌ای خودرو حدود ۳۰ درصد رشد داشته که افزایش قیمت در بازار حدودا ۱۰ درصد بود؛ بنابراین اختلاف قیمت کارخانه و بازار به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرد. به تبع آن انگیزه دلالان نیز برای خرید و فروش بین کارخانه و بازار کاهش یافت.

افت انگیزه دلالان برای کاهش فعالیت در بازار خودرو به خوبی در رکود بازار حواله‌های خودرو قابل مشاهده است؛ بنابراین می‌توان گفت که بازار خودرو برای واسطه‌گران تا حد زیادی از سکه افتاده است. به عبارت دیگر بازدهی بازار خودرو برای دلالان دیگر قانع‌کننده نیست چرا که سوددهی آن از دیگر بازار‌های سرمایه‌ای به شدت عقب افتاده است. بر این اساس خروج نسبی دلالان از بازار خودرو موجب شده که تعداد متقاضیان در طرح‌های فروش به شدت کاهش بیابد و در نتیجه شانس خرید خودرو از کارخانه برای مصرف‌کنندگان واقعی بهبود بیابد.

اما اگر باریک شدن گسل قیمتی بین کارخانه و بازار توانسته حضور دلالان را تا این حد کاهش دهد، حذف قیمت گذاری دستوری می‌تواند نتایج بسیار مثبتی روی بازار خودرو بگذارد؛ بنابراین اگر سیاستگذاران تصمیم بگیرند که بالاخره از این سیاست عقب نشینی کنند، بازار خودرو می‌تواند به سمت ساماندهی حرکت کند. علاوه بر این اگر دولت دخالت‌های خود را در این صنعت کاهش داده، تحریم‌های بین المللی هم رو به افت بروند و تولید خودرو نیز افزایش پیدا کند؛ می‌توان امیدوار بود که فرآیند خروج دلالان از بازار خودرو که از آذرماه و بعد از اعلام قیمت‌های جدید کلید خورده، ادامه دار باشد.

جزئیات روند افت متقاضیان خودرو

رکورد بیشترین میزان ثبت نام برای خرید خودرو به دی ماه سال ۱۴۰۱ بازمی گردد. در این دور از فروش ایران‌خودرو ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ثبت نام کرده بودند. این موضوع در شرایطی اتفاق افتاد که تنها ۲۰ هزار دستگاه در این مرحله از فروش عرضه شده بود بنابراین شانس خرید خودرو تنها ۰.۲ درصد بود. به عبارت دیگر از هر ۴۶۰ نفر ثبت‌نام‌کننده تنها یک نفر موفق به خرید خودرو می‌شد.


بیشتر بخوانید: افزایش غیر قابل کنترل قیمت خودرو در بازار + جدول


تعداد متقاضیان برای آخرین طرح فروش ایران‌خودرو نسبت به دی ۱۴۰۱ حدود ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است. اما در شهریور ماه ۱۴۰۱ تعداد ثبت نام‌کنندگان خرید خودرو در سامانه یکپارچه ۶ میلیون و ۶۸۴ هزار نفر بود. امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت، در آن زمان اعلام کرد که ۹۷ درصد ثبت نام‌کنندگان برای این دور فروش سامانه یکپارچه متقاضی خرید محصولات ایران‌خودرو هستند؛ بنابراین تعداد ثبت نام‌کنندگان برای خرید محصولات ایران خودرو در شهریور سال ۱۴۰۱ را می‌توان حدود ۶ میلیون و ۴۸۴ هزار نفر در نظر گرفت؛ بنابراین تعداد متقاضیان آخرین دور فروش ایران خودرو ۸۶ درصد نسبت به شهریور ۱۴۰۱ کاهش داشته است. سال ۱۴۰۲ خودروسازان بیشتر به ایفای تعهدات خود مشغول بودند.

اما از ابتدای سال ۱۴۰۳ که قیمت خودرو در بازار دیگر تابع مستقیمی از قیمت ارز نبود و پابه‌پای بهای دلار افزایش پیدا نکرد و از طرف دیگر ماهیت سرمایه‌ای آن نیز تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کرد، تعداد متقاضیان نیز رو به کاهش رفت. تا جایی که در مرداد ماه امسال ۱.۵ میلیون نفر برای خرید خودرو ثبت نام کردند. اما در شهریور ماه امسال و با اولین فروش ایران‌خودرو خارج از سامانه یکپارچه اوضاع متفاوت شد. در طی طرح پیش فروش و فروش فوق العاده ایران خودرو، تبلیغات زیادی از طرف بانک‌های مختلف برای افتتاح حساب وکالتی انجام شد؛ کار تا جایی پیش رفت که آنها در رقابت با یکدیگر دست به تامین اعتبار برای مشتریان نیز زدند.

برای مثال برای ثبت نام در طرح فروش مرداد ماه ایران خودرو نیاز به بلوکه کردن ۲۳۰میلیون تومان در حساب‌های وکالتی بود، این در شرایطی است که برخی بانک‌ها بین ۱۰۰تا ۱۵۰میلیون تومان اعتبار برای متقاضیان در نظر گرفتند و افراد می‌توانستند با مقدار کمتری (مثلا ۱۰۰ یا ۱۳۰میلیون تومان) اقدام به ثبت نام در این طرح‌ها کنند.

نتیجه اینکه بسیاری از افراد دست به ثبت نام خودرو زدند و برای خرید تنها ۱۱۵هزار دستگاه (با احتساب مادران و خودرو‌های فرسوده) سه میلیون نفر ثبت نام کردند. با این حال ۱۹شهریور بانک مرکزی در بخشنامه‌ای ممنوعیت اعطای هر گونه تسهیلات قرض الحسنه یا ارائه اعتبار به مشتریان با نرخ سود ترجیحی به منظور وکالتی کردن حساب‌های بانکی را ابلاغ کرد و تذکر داد که اگر در این مورد تخلفی صورت بگیرد، «اقدامات انضباطی و نظارتی مقتضی علیه آن بانک / موسسه اعتباری و اعضای هیات مدیره ذی‌ربط اعمال خواهد شد».

در واقع از ابتدا نیز هدف از اجرای طرح لزوم افتتاح حساب‌های وکالتی این بود که از ایجاد تقاضای کاذب در عرضه‌های رسمی خودرو جلوگیری شود، اما اقدام شهریورماه بانک‌ها و اعطای اعتبار دوباره به تشدید این تقاضای کاذب کمک کرد.

با ممنوعیت ایجاد‌شده از سوی بانک مرکزی این بدعت در همان نقطه متوقف ماند؛ بنابراین در طرح فروش دی ماه امسال تعداد متقاضیان دوباره کمتر شده و به یک میلیون و ۹۸ هزار نفر رسید. البته علاوه بر همراهی نکردن بانک‌ها برای تخصیص اعتبار حساب وکالتی، افزایش مبلغ پول حساب‌های وکالتی به ۳۰۰ میلیون تومان و رشد قیمت رسمی خودرو در اواخر آبان ماه نیز روی این موضوع اثرگذار بود. حالا، اما در طرح جدید ایران‌خودرو تنها ۹۱۱ هزار و ۲۴۶ نفر ثبت نام کرده‌اند که حکایت از افت قابل توجه تقاضای کاذب در این بازار دارد.


بیشتر بخوانید:ریزش شدید قیمت پژوپارس در بازار امروز + جدول


برای رسیدن به یک بازار متعادل خودرو، ادامه سیاست‌های فعلی مانند حساب‌های وکالتی و واقعی سازی قیمت‌ها گام مهمی است که نتایج مثبتی داشته است. تجربه چند ماه گذشته نشان داده که این سیاست‌ها توانسته‌اند تا حد زیادی به کاهش تقاضای کاذب و خروج دلالان از بازار کمک کنند. با این حال، برای تداوم این روند مثبت و دستیابی به نتایج پایدار، نیاز به اقدامات تکمیلی است.

یکی از مهم‌ترین این اقدامات، اصلاح فرآیند قیمت گذاری است. این امر می‌تواند به کاهش بیشتر فاصله قیمت کارخانه و بازار کمک کند و انگیزه‌های سوداگری را کاهش دهد. نکته مهم دیگر، افزایش توان تولید داخلی است. خودروسازان باید بتوانند با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود و برنامه ریزی دقیق، میزان تولید را افزایش دهند. عرضه بیشتر خودرو به بازار می‌تواند به تعادل قیمت‌ها کمک کرده و دسترسی مصرف‌کنندگان واقعی را تسهیل کند. در کنار این موارد، حرکت تدریجی به سمت کاهش دخالت دولت در بازار خودرو نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
0
0
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۳
ما سه مرتبه پول وکالتی کردیم درنیامده. مردم دیگه امیدی ندارن ایران خودرو بهشون ماشین بده به این دلیل شرکت نمیکنن. فقط تو سامانه یکپارچه یک سری عادلانه ماشین توزبع شد وبس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قاب پربازدید همایون شجریان با روحانی مشهور

این جمله از پزشکیان در ساعات اخیر خبرساز شد

سهم معنادار ایران در صندوق بین‌المللی پول

رقیب چینی سانتافه و سورنتو به میدان آمد+ عکس

خداحافظی سعید صادقی از پرسپولیس

واکنش اتحادیه اروپا به قطعنامه شورای حکام

اگر هدف تهدید‌ها ترساندن ایران است، آب در هاون نکوبید!

توافق استقلال با بازیکن مورد علاقه هواداران

فرزانه صادق از دولت پزشکیان استعفا داد؟

بیانیه تروئیکا و آمریکا درباره صدور قطعنامه علیه ایران

جزئیاتی از تحرکات مشکوک آمریکا بیخ گوش ایران

زندگی فوق لاکچری بشار اسد در مسکو

سعید سحرخیزان به یک شرط استقلالی می‌شود

عکس/ جدیدترین عکس الهام حمیدی

تمام سرنشینان هواپیمای هندی جان باختند

اینفوگرافی/ رتبه ایران در شاخص تاب‌آوری جهانی

فعال‌سازی اینترنت استارلینک برای گوشی‌های آیفون

برداشت گل‌گاوزبان در روستای آغوزبن کندسر

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت انواع موتور سیکلت در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

طبل جنگ در خاورمیانه؛ آیا توافق با امریکا از دست رفته و جنگ نزدیک است؟ / نشانه‌های درگیری نظامی ظاهر شد

ماجرای قتل هولناک یک دختر افغان در پاکدشت تهران چه بود؟

اینفوگرافی/ اگر در آسانسور گیر کردیم چیکار کنیم؟

عارف آقاسی استقلالی شد+ عکس

فیلم/ تجمع دلواپسان در حمایت از کاظم صدیقی

پرداخت وام مسکن ۴۰۰ میلیونی به دهک‌های یک تا ۳

شرط پرداخت مرحله سوم‌ سود سهام عدالت اعلام شد

پدیده لیگ برتر با پرسپولیس تماس گرفت

عکس/ پارک خودرو‌های میلیون دلاری در یکی خیابان‌های تهران

عکس/ واکنش قالیباف به قطعنامه شورای حکام

فیلم/ در یک کلاس درس در تهران فقط دو دانش‌آموز ایرانی هستند!

فیلم/ اولین تصاویر از بقایای سقوط هواپیمای هندی

آغاز رزمایش‌ اقتدار نیرو‌های مسلح با دستور سرلشکر باقری

فیلم/ لحظه سقوط هواپیمای مسافربری هند

سامانه نظارتی پلتفرم‌های معاملات طلا چالش‌ها را برطرف می‌کند؟

عکس/ امام جمعه تهران تغییر کرد!

پرسپولیس با اورونوف فسخ می‌کند؟

کمپین هواداران استقلال برای جذب مهدی قایدی +عکس

اینفوگرافی/ مکانیسم ماشه چگونه عمل می‌کند؟

عکس/ سرلشکر باقری در کنار همت، خرازی و باکری ۴۵ سال پیش در زمان جنگ

روایت رویترز از متن قطعنامه شورای حکام علیه ایران

چرا صدور قطعنامه آژانس علیه ایران خطرناک است؟/ آیا پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت خواهد رفت

فیلم/ قیمت تمام شده نان ۲۵ هزار تومان است!

واکنش قیمت دلار به قطعنامه شورای حکام

عکس/ مراسم عروسی نصیری رئیس ساواک با زلیخا خلوتی ۶۵ سال پیش

واکنش ایران به تصویب قطعنامه غنی‌سازی ۹۰ درصد است

فیلم/ گریه مادر بهاره رهنما برای بیژن اشتری