تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸

10 حقیقت جالب از دنیای خودرو که باورهایتان را تغییر می دهد

ما علاقه مندان به خودرو، از حقایق و اطلاعات جدید در مورد دنیای خودرو استقبال می کنیم. بسیار عجیب و غریب به نظر می رسد که کسی از طرفداران دنیای اتومبیل ها باشد اما مثلا نحوه عملکرد موتور هیچ جذابیتی برایش نداشته باشد. هر چند آنچه که قرار است در مطلب امروز براتان تعریف کنیم، اطلاعاتی بامزه ترند!
ماشین
اقتصاد24 - در شروع خاطرنشان می کنیم که ما این 10 حقیقت را به شکل کاملا درست از حیث اطلاعاتی و آماری برایتان تعریف می کنیم و قضاوت و علت دلایل و توضیحات بیشتر آن را به خودتان می سپاریم.

کارل بنز خودرو را اختراع نکرد

برایتان جالب خواهد بود وقتی متوجه شوید که تاکنون، هرچه درمورد اختراع خودرو شنیده اید، به نوعی مصادره کردن زحمات فراوان دیگران بوده است! در حقیقت خودرو به معنی واقعی آن، یعنی وسیله ای که حرکت اش از خودش باشد (در مقایسه با گاری و کالسکه!) ، اولین بار به کمک بخار، توسط نیکلاس جوزف کوگنو، در سال ۱۷۶۹ اختراع شد. از آن مهم تر، همانطور که بهتر می دانید یک خودرو متشکل از اجزای مختلفی است که هر یک توسط افراد متفاوتی ابداع شده اند. در کنار همه این موارد، این مورد را هم اضافه کنید که اولین موتور احتراق داخلی در جهان نیز توسط ژوزف نیپس در سال ۱۸۰۷ اختراع شد.



سوال، پس دقیقا آقای بنز چه کرد؟ آنچه که کارل بنز در سال ۱۸۸۶ انجام داد این بود که تمامی اختراعات را در کنار یکدیگر کمی منسجم تر و به شکل امروزی تر قرار داد و از آن مهمتر برای اولین بار این اختراع را به ثبت رساند!



خودرو ها 95% عمرشان را در حالت پارک می گذرانند

علاقه وافر ما به خودرو ها، تسهیل کردن روند زندگی و روزمرگی، نتیجه شان می شود ترافیک های روزانه ای که می بینید. یک لحظه تصور کنید و با یک نسبت تناسب ساده در نظر بگیرید که اگر قرار بود خودروها همواره مورد استفاده قرار می‌گرفتند نه اینکه ۹۵ درصد طول عمر خودشان را پارک باشند، آن وقت چه اتفاقی برای ترافیک می افتاد؟



نتیجه‌ای که می‌گیریم این نباید باشد که کمتر از خودروها استفاده کنیم. خیر قضیه تا همینجای کار نیز عیب دارد! به طور میانگین در دنیا، خودرو ها بیشتر از این که فرسوده و خراب شوند، با پیری از بین می روند. نه استفاده زیاد. در هر صورت چه بخواهیم چه نخواهیم، این واقعیت نشان از آن دارد که در آینده، دنیا ما را محکوم می‌کند که به شکل اشتراکی و بهینه تر از خودرو ها استفاده کنیم. بخصوص در کشور ما، علی الخصوص در پایتخت، تک سرنشینی نیازمند پرداخت و فرهنگ سازیِ فراوانی دارد.



مخترع کروز کنترل نابینا بود

رلف تیتور با وجود آنکه از سن ۵ سالگی بینایی خود را از دست داد اما همواره یک مخترع پرطرفدار بود. اولین خدمت او پس از فارغ التحصیلی با مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه پنسیلوانیا در مورد روتورهای توربین بخار استفاده شده در ناوشکن های قایقرانی نیروی دریایی بود. بعدها او به رئیس بزرگ تولید کننده قطعات خودرو تبدیل شد.

داستان اختراع کروز کنترل نیز به مسافرت او با وکیلش برمی گردد. زمانی که آنها با تمرکز در حال صحبت و مذاکره در حین سفرشان بودند، کم و زیاد شدن سرعت خودرو ظاهرا آنقدری روی مغز آقای تیتور راه رفت که پس از آن سفر، روی پدیده ای که امروزه با نام کروز کنترل می شناسیم شروع به کار کرد و خیلی زود آن را اختراع نمود.



شرکت ولوو کمربند ایمنیِ 3 نقطه ای را اختراع کرد

در حقیقت این مورد موضوعی است که اکثریت از آن آگاه هستند. اما دو دلیل برای ذکر آن در این لیست وجود دارد. دلیل اول این است که کمربند ایمنی سه نقطه ای، اختراعی بسیار مهم و هوشمندانه بود. در واقع این موضوع را می توان تا این اندازه بسط داد که یکی از مهمترین اختراعاتِ کل جهانِ خودرو محسوب می شود.



همین قدر بگوییم که کمربند های سه نقطه ای در ایمنیِ خودروها تحولی را به وجود آوردند تا آنجا که به طور آماری، هر ۶ ثانیه جان یک نفر را نجات می دهند. دلیل بعدی به نوعی طرفداری شخصی از این خودروساز است. چرا که ولوو این اختراع خود را هیچ گاه ثبت نکرد و در واقع راه را برای سایر خودرو سازان باز گذاشت که از این ابداع استفاده کنند. ولوو برای ایمنی خودروهای دنیا خدمت های فراوان کرده است!

چرخ ها 3500 سال پیش از میلاد اختراع شده اند

جالب است بدانید که چرخ ها ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد اختراع شده اند. مکان اختراع نیز به محدوده بین النهرین بر می گردد. اما این قسمت هیجان انگیز ماجرا نیست. قسمت جالب داستان از این قرار است که در واقع هیچ کسی نمی داند که چرخ ها برای چه اختراع شده بودند.



چرخ ها برای اولین بار در راستای استفاده در کوزه گری ساخته شدند. سپس بیش از ۳۰۰ سال طول کشید تا اولین بار بشر آن را در حمل و نقل و ارابه ها بکار ببرد.

ربطی ندارد اما جالب است بدانید که بشر سال ها قبل از اختراع چرخ، شمع، فلوت و نوشیدنی های الکلی را به وجود آورد!



یک خودرو از 30,000 قطعه ساخته شده

اینکه خودرو از 30000 قطعه مختلف ساخته شده خیلی جای تعجب ندارد و انتظاری غیر از آن هم نمی توان داشت. اما این نکته زمانی شگفت انگیز می شود وقتی تصور کنیم که 30 هزار عضو چطور منسجم و هماهنگ با هم کار می کنند! واقعا جای شگفت دارد وقتی که همه ما، به محصولی متشکل از این تعداد جزء مختلف اعتماد کامل می کنیم و انتظار عملکرد درست از آنها داریم. روز به روز هم خودرو ها قابل اعتماد تر می شوند.

از اجزای اصلی نظیر موتور ، گیربکس، تعلیق و ... فاکتور بگیرید. سپس خواهید دید بدون آنها همچنان یک اتومبیل سیستمی بسیار شلوغ و پیچیده است.



یک خودروی معمولی مجموعا به اندازه یک کیلومتر سیم کشی دارد

با گذشت زمان، خودرو ها با پیشرفت شان، بیشتر به سیستم های الکتریکی و کامپیوتری وابسته می شوند. به طور میانگین یک خودروی معمولی، حدود ۲۵ کیلوگرم تنها سیمِ مسی دارد. دقت کنید که داستان خودروهای لوکس کاملاً متفاوت است و وقتی آنها را بررسی می کنیم به ارقام چندین برابری می رسیم. همچنین حساب خودروهای الکتریکی نیز خودتان بهتر می دانید که کاملا جداست. این در حالی است که تا اواخر دهه 40 میلادی خودرو ها مجموعا ۵۰ تکه سیمِ جدا داشتند که طول آنها با ارفاق هم به 40 متر نمی رسید. و اکنون صحبت کیلومتر است.



محدودیتِ سرعت در بزرگراه های آمریکا به دلیل امنیت نیستند

در آمریکا در سال 1973 قوانین تثبیت شده، سرعت بزرگراه ها را به 55 مایل بر ساعت (88 کیلومتر بر ساعت) محدود کردند. احتمالا شما هم پیش خود فکر می کنید که مهندسین راه، ضرایب اصطکاک و ایمنی و شرایط مختص جاده ها را در نظر گرفته اند و حداکثر سرعتی که اطمینان در آن تضمین شده است را به عنوان محدودیت سرعت برگزیده اند. اما داستان از قرارِ دیگری است. ظاهرا سرعت مجاز و مطمئنِ مهندسین، رقمی به مراتب بالا تر از 88 کیلومتر بر ساعت است. داستان خبر از ورود سازمان محیط زیست به این ماجرا دارد. یعنی محیط زیست به دلیل بهینه کردن میزان آلودگیِ خودرو ها اجازه ی سریع تر رفتن اتومبیل ها را نمی دهد.



در گذشته نزدیک، با کاهش آلودگی خودرو ها، شاهد افزایش سرعت مجاز در برخی بزرگراه های آمریکا بوده ایم. تعداد اندکی به 65 و در تگزاس چند اتوبان به 85 مایل بر ساعت (حدود 137 کیلومتر بر ساعت) افزایش پیدا کرده اند.



هر 18 سال، یکبار تصادف را تجربه خواهیم کرد!

آمار نشان می دهد که بطور میانگین هر انسانی، دقت کنید که این عدد مربوط به همه است، چه آنهایی که راننده اند چه آنهایی که هیچوقت پشت فرمان نمی نشینند، هر 18 سال یکبار سهمیه ی تصادف دارند! این عدد از صنعت بیمه آمریکا برای مردم این کشور اعلام شده. در واقع مردم دنیا بطور متوسط، دست کم 4 بار تصادف را در طول عمر خود تجربه خواهند کرد. این موضوع دیگر کلیشه ای شده که در کشور ما قطعا اعداد تصادف بیشتر از نُرم جهانی است.



شاید با خود فکر کنید که هر 18 سال یک تصادف در مجموع حرف مضخرفی به نظر میاید، با شما موافقم. اما ای کاش همینطور بود! متاسفانه این آمار درست اند. همانطوری که تمام آمار مربوط به تصادف به دلیل استفاده از تلفن همراه، یا میزان چند برابریِ تصادف در شب و یا آمار بیشتر تصادفات در ساعات شلوغی و ... همگی درست بوده و هستند. در اینجا لازم است یک داده ی دیگری را نیز با هم بررسی کنیم.

نسبتِ احتمال مرگ و میر در یک تصادف، 1 به 5000 است. اکنون می توان این دو موضوع را جمع کرد و خاطرمان کمی آسوده تر شود. هرچند باز یادآوری می کنیم که این ها آمارِ تصادفات کشور آمریکا هستند و امنیت خودرو ها و کلا شرایط موجود در کشور ما، اعداد را غم انگیزتر می کنند.



متاسفانه هرچه جلوتر می رویم، با وجود آنکه خودرو ها بسیار ایمن تر می شوند، تجهیزات و امکاناتِ ایمنی نیز افزایش می یابند، اما فرهنگ رانندگی و مسائلی که به شخص راننده بستگی دارد روز به روز بد تر می شود. و اگر آمار تصادف به مرور زمان کمتر می گردد به هیچ عنوان ریشه در راننده ها ندارد. این خودرو ها هستند که تلاش بیشتر می کنند.

جالب است بدانید زمانی رادیو در خودرو ها ممنوع بود و به نوعی عامل حادثه محسوب می شد. در حال حاضر رادیو که رادیوست، انواع و اقسام مدیا و رسانه در خودرو ها یافت می شوند اما همچنان تلفن همراه یکی از دلایل اصلی حادثه با خودرو و تصادفات است.



اولین تصادف تاریخ خودرو، در سال 1891 رخ داد

اولین تصادف دنیا با خودرو به شکل احمقانه ای اتفاق افتاد. جان ویلیام لمبرت، وسیله نقلیه تک سیلندر بنزینی ای را ساخت، سپس با آن شروع به حرکت کرد. این خودرو می توانست حداکثر سرعتی معادل 8 کیلومتر بر ساعت داشته باشد. که ظاهرا در همان هم موفق نبود. چرخ خودروی آقای لمبرت به ریشه ی درختی برخورد کرد و خودروی زیبایش واژگون شد و بدین ترتیب اولین تصادف دنیا، 128 سال پیش، با تنها چند کیلومتر بر ساعت که اتفاقا بسیار هم خطرناک بود، به وقوع پیوست.



منبع: دیجیاتو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ و چهره جذاب فرانک و سوجان در یک مراسم

عکس/ شهرام شب پره و ابی ۴۸ سال پیش روی پل عابر سیدخندان

عکس/ نمایی از هتل رامسر و اقامتگاه‌های تفریحی ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب صمیمی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در پشت صحنه فیلم آتش بس

عکس/ حال و هوای جشن سده در کرمان

عکس/ جولان بنز‌های کلاسیک ۷۳ سال پیش در خیابان انقلاب

عکس/ نمایی از ساخت متروی مفتح ۳۸ سال پیش

عکس/ هوای پایتخت در وضعیت قرمز

عکس/ حال و هوای مسافرخانۀ همت در شهر قائمشهر ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب ماندگار از منوچهر وثوق ۷۶ سال پیش در کنار پدرش

عکس/ مینی اسکارف گل گلی بهاره رهنما در اینستاگرام حسابی سوژه شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ کوچه پس کوچه‌های طهرون قدیم ۱۳۰ سال پیش و دوره قاجار

عکس/ تیپ متفاوت المیرا دهقانی در افتتاحیه جشنواره فجر

عکس/ قطار لوکس گردشگری در صحرا عربستان

عکس/ تعمیر خودرو در جاده فیروزکوه ۸۵ سال پیش در نزدیکی پل ورسک

اولین خرید تاریخ پرسپولیس از آلمان و ترکیه

اجاره خانه در کوی بیمه تهران با ۳۰۰ میلیون تومان + جدول قیمت

عکس/ جدول لیگ برتر پس از برد استقلال مقابل استقلال خوزستان

ریسک‌های جدی برای خریداران طلای آب شده

محمد حسن اصغرنیا درگذشت

ماجرای بازداشتی های پالایشگاه تبریز چه بود؟

صدای زنگ خطر برای خریداران طلا با پلتفرم‌های آنلاین

ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز در فصل زمستان

عکس/ رضا شاه حدود ۹۰ سال پیش در روز گشایش پل ورسک

فیلم/ رانندگی جولانی برای امیرقطر در مراسم استقبال در فرودگاه

فیلم/ اسرای فلسطینی آزاد شدند

عکس/ زیبایی عجیب زمین فوتبال روستای امره ساری که جهانی شد

واحد‌های ۵۰ و ۶۰ متری محبوب‌ترین گزینه خریداران در بازار مسکن

خط و نشان فرمانده ارشد ارتش برای مقابله با دشمن

ثبت سریع‌ترین رشد فصلی عربستان از ۲۰۲۲

ادعای آمریکا درباره کشتن عضو ارشد القاعده

فیلم/ خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط زیستی

عکس/ وضعیت هوای تهران قرمز شد

همسویی سرمایه با شاخص بورس + نمودار

جزئیاتی تازه از طرح پیشنهادی ترامپ به ایران

درخواست از گوگل برای تغییر نام خلیج مکزیک

قیمت آپارتمان در منطقه ۵ تهران از پونک تا مرزداران، بهمن ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ سقوط ارزش پول کانادا و مکزیک پس از تهدید ترامپ

جدیدترین قیمت خانه در غرب تهران از دریاچه خلیج فارس تا شهرک راه آهن + جدول

عکس/ کافه‌گردی شبانه وزیر خارجه ایران در دوحه

شهادت محمد ضیف تایید شد + عکس

فیلم/ لحظه ترور محمد ضیف و یارانش

فیلم/ لحظه برخورد هواپیما با هلیکوپتر نظامی در آمریکا

قیمت درهم امارات و لیر ترکیه صعودی شد و دینار درجا زد

فیلم/ خسرو شکیبایی با هوش مصنوعی به جشنواره فجر آمد

طلای جهانی دوباره رکورد زد

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد؟

نئوعثمانی‌گرایی اردوغان از شام تا آفریقا/ هراس عربستان، امارات و مصر از ردپای نظامی ترکیه در قاره سیاه

نه بورس به سیگنال فرزین

دو روی سکه نماد‌های پتروشیمی

توصیه ائتلاف نئوکان‌ها به ترامپ درباره ایران؛ اسنپک بک را کلید بزنید و تهران را دشمن شماره یک بدانید

نوسان شدید قیمت خودرو در بازار امروز ۱۲ بهمن + جدول

تغییر شوکه کننده قیمت پراید در بازار خودرو + جدول

تورم کمر فقرا را شکست؛ انگشت اتهام به سوی کیست؟

کارگران نامرئی؛ بدون حق و حقوق در تولیدی‌های پنهان

بی‌رغبتی به تخصص‌های پزشکی؛ از ۵۴۰۰ صندلی دستیاری ۲۰۶۹ جایگاه خالی مانده است

تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات ایران و هلدینگ خلیج فارس توسعه می‌یابد

آیین رونمایی از سامانه هوشمند پاسخگویی به مشتریان (Chat Bot)

نارضایتی شالیکار و مصرف کننده از قیمت ۲۰۰ هزار تومانی برنج ایرانی

محرومیت ملی از جشن باستانی؛ دو سال پس از ثبت جهانی جشن سده این رویداد ملی به مراسمی محدود تبدیل شد

روش محاسبه حقوق بازنشستگان ۱۴۰۴ تغییر کرد + جزئیات