تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۳
به بهانه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در کرمان

۲۰ هزار کشته در حوادث ترافیکی؛ وقتی آقازاده‌ها در خارج با خودرو‌های چند میلیاردی می‌رانند

چند روز قبل اتوبوس دانش‌آموزان دختر در کرمان واژگون شد، بر اثر این حادثه ۶ نفر جان خودشان را از دست دادند که ۴ نفرشان دانش‌آموزان دبیرستان تیزهوشان فرهیختگان کرمان بودند. درحالی‌که در این مواقع خیلی‌ها تلاش می‌کنند راننده را علت اصلی حادثه بدانند، اما برخی کارشناسان معتقدند فشار‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد سهم خودرو‌ها و جاده‌های ناایمنی در آمار بالای مرگ و مر جاده‌ای در ایران محاسبه شود.

۲۰ هزار کشته در حوادث ترافیکی

اقتصاد۲۴- هجدهم بهمن امسال یک اتوبوس در کرمان واژگون شد، مسافران این اتوبوس دختران دبیرستان تیزهوشان فرهیختگان کرمان بودند، آنها به یک اردوی تفریحی رفته بودند که در مسیر بازگشت اتوبوس‌شان واژگون شد، در این حادثه شش نفر جان خود را از دست دادند، چهار نفرشان از دانش‌آموزان مدرسه بودند، دو نفر دیگر یکی از همراهان بود که با فرزند هفت ساله‌اش در اتوبوس حضور داشت، هر دوی آنها هم جان خودشان را از دست دادند. این حادثه ۳۵ مصدوم هم داشت که همگی از بیمارستان ترخیص شدند.

بی‌تفاوتی برای از دست دادن نخبگان کشور

در مراسم خاکسپاری دانش‌آموزان، وزیر آموزش و پرورش هم حضور داشت، مراسمی که با برخی حواشی همراه شد، حالا وزیر قول پیگیری داده است. مشابه این حوادث قبل‌تر هم اتفاق افتاده، از واژگونی اتوبوس سرباز‌ها گرفته تا اتوبوس خبرنگارانی که از بازدید دریاچه ارومیه برمی‌گشتند.

دراین‌باره حمید سوری رئیس سابق مرکز ارتقا ایمنی و پیشگری از مصدومیت‌های دانشگاه شهید بهشتی به خبرآنلاین می‌گوید: «این حادثه اولین و آخرین در کشور ما و بلکه در جهان نیست، اما آنچه ما را از بسیاری جوامع دیگر متفاوت می‌کند، بی‌تفاوتی نسبت به از دست دادن آن چیزی است که سرمایه اصلی این کشور است. عده کثیری از تیزهوشان مملکت از کشور رانده شدند و اینها هم که مانده‌اند باید زیر حجم جهل و خودخواهی کسانی پرپر شوند که سال‌ها باد کاشته‌اند و اکنون مردم باید شاهد هجمه طوفان مخرب بر کشورشان و آتش بی‌رحم کج فکری بر جان عزیزان‌شان باشند. درک احساس غم عمیقی که بر نزدیکان این عزیزان پرکشیده کرمانی غالب است دشوار و برآورد رقم سرمایه از دست رفته کشور سخت است.»

کاهش سهم وسایل نقلیه از تلفات جاده‌ای با اهرم فشار

سوری با ارائه آمار مرگ‌ومیر جاده‌ای می‌گوید: «می‌دانیم که در سوانح ترافیکی با ارفاق سالیانه حدود ۲۰ هزار کشته به کشورمان تحمیل می‌کند، سه عامل انسان، محیط و وسیله نقلیه نقش کلیدی دارند. گرچه مطالعات، مهمترین عامل را خطای انسانی می‌داند ولی با اهرم‌های فشار، سال‌ها سعی کردند سهم وسیله نقلیه را ناچیز و در حد ۵ درصد ادعا بکنند و هر چه با مستندات علمی بومی فریاد زدیم که این سهم نه ۵ درصد، بلکه حدود یک چهارم علت مرگ‌های سوانح ترافیکی است توجه نکردند تا برای ایمنی خودرو‌ها کاری بکنند. برنامه نوشتیم، نقشه راه تهیه و ارائه دادیم و التماس کردیم که لطفا توجه کنید ولی دریغ از یک جمله موثر از زبان مسئولان که اهمیت این موضوع کمتر از تکرار عبارات تکراری سیاسی مورد نفرت مردم نیست را بشنویم.»


بیشتر بخوانید:۳۷ درصد مقصران تصادف ۲۵ تا ۳۵ ساله‌ها هستند


رئیس سابق مرکز ارتقا ایمنی و پیشگری از مصدومیت‌های دانشگاه شهید بهشتی بیان می‌کند: «با رویکردی جامع می‌توان با اتکا به مستندات موثق ادعا کرد که تمامی این سه عامل یعنی انسان، محیط (راه) و وسیله نقلیه در ارتباط مستقیم با ناکارآمدی مدیریتی، خطا‌های راهبردی حکمرانی و خطا در تشخیص اولویت‌های کشور است. از انتخابات ریاست جمهوری تا مجلس و شورا‌های مختلف، کدام نماینده، پیشگیری از مرگ ۲۰ هزار انسان آن هم با میانگین سنی ۳۵ سال را در شعار‌های انتخاباتی خود قرار داده است؟ در انتخاب حتی مدیران مرتبط با موضوع چقدر به جای ابراز نوکری کامل، به تخصص و تعهد و اندیشه آنان توجه داریم؟ رئیس کمیسیون عمران مجلس سال‌هاست یک پزشک عمومی است! در وزارت بهداشت کوچکترین فضا و ساختار به دفتر پیشگیری از سوانح اختصاص یافته. سال‌هاست سهم بودجه‌های تحقیقاتی برای مطالعه در خصوص پیشگیری از سوانح ترافیکی بقدری اندک است که موجب شرمندگی بوده و قابل طرح نیست، در آموزش‌های دانشگاهی بویژه در رشته‌های علوم پزشکی در این خصوص هیچ واحد درسی وجود ندارد، سال‌هاست گفت‌و‌گو با وزارت آموزش و پرورش برای درج حتی یک صفحه برای این موضوع مهم به جایی نرسیده است و رسانه ملی برای آموزش همگانی مردم در پیشگیری از سوانح ترافیکی طلب هزینه‌های چند میلیاردی می‌کند.»

مرگ و میر جاده‌ای در آلمان یک دهم ایران

سوری می‌گوید: «کشوری مانند آلمان با جمعیتی مشابه کشور ما و تعداد خودرو موتوری بیش از دو و نیم برابر، حدود ۲۵۰۰ کشته سوانح ترافیکی یعنی حدود یک دهم کشور دارد، پس سانحه ترافیکی سرنوشت محتوم یک ملت نیست، غیرت و درایت مدیریت می‌خواهد که متاسفانه شیرینی‌ها و جذابیت‌های مدیریتی در کشورمان، غیرت کنار رفتن و میز را به افراد قابل سپردن زائل کرده است.»

شاید نفر بعدی خودتان باشید

رئیس سابق مرکز ارتقا ایمنی و پیشگری از مصدومیت‌های دانشگاه شهید بهشتی بیان می‌کند: «ضمن تسلیت مجدد به خانواده‌های این عزیزان و ملت شریف ایران به مسئولان می‌گویم، هر چند شما معمولا سوار بر خودرو‌های خاص و ایمن می‌شوید، آقازاده‌هایی با درآمد‌های چند میلیاردی دارید، فرزندانتان خودرو‌های چند میلیاردی می‌رانند و حتی در خارج کشور در جاده‌های ایمن می‌رانند ولی خدا را چه دیده‌اید اگر به موضوع به جد نپردازید چه بسا قربانی بعدی خودتان و عزیزانتان باشد. ایکاش مجلس و هیئت دولت حتی به شکل سمبولیک برای درگذشت این عزیزان کرمانی یک دقیقه سکوت می‌کرد و اعضا سر را به احترام به گریبان می‌بردند. این که نه خرجی دارد و نه میزی را از کسی می‌گیرد.»

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

راه‌های خروج از بحران اقتصاد ایران در نگاه بخش خصوصی

بیت کوین بازهم رکورد شکاند؛ صعود به بالای ۱۲۰ هزار دلار

اختلاف زمان و تاریخ میان جدول و واقعیت خاموشی‌ها

افزایش تنش میان پوتین و ترامپ بر سر اوکراین

زخم‌های باز اوین و روایتی از ویرانی و تروما/ سرگذشت ساکنان این منطقه از تخریب تا مفقودی اموال

احتمال ریزش قیمت طلا قوت گرفت

ایستادن همه ایرانیان برای ایران در سراسر دنیا برابر اسرائیل/ از معین و شهرام شب‌پره تا اکبر گنجی و فرخ نگهدار + جدول

مناطق گرمسیر نخستین قربانیان خاموشی‌های اجتناب‌ناپذیر!

وضعیت بازار خودرو عجیب شد + جدول

قیمت دلار در انتظار پالس مذاکرات

فساد و تنش‌های بین‌المللی عوامل اصلی سقوط ریال است

خطر مسدودسازی دارایی رمزارزی ایرانی‌ها

انتشار خبر جعلی درباره مکانیسم ماشه تکذیب شد

نحوه توزیع یارانه بنزین تغییر می‌کند؟

معوقات بازنشستگان با حقوق تیر ماه پرداخت می‌شود؟

قیمت نفت افزایش یافت

خبر مهم وزیر جهادکشاورزی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران

عکس یادگاری علیرضا فغانی با ترامپ

فیلم/ دریافت مدال یادبود علیرضا فغانی از ترامپ

عصبانیت عراقچی از نقشه تازه نتانیاهو برای ایران

خبر موافقت روسیه با غنی‌سازی صفر از طرف ایران دروغ است؟

واکنش زیدآبادی به احضار کواکبیان به دادسرا

ماجرای تیراندازی در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا چیست؟

آیا جنگ ۱۲ روزه در آلودگی تهران نقش دارد؟

هشدار آلمان به ترامپ: با ایران مذاکره کنید

۵ جنگنده ترسناک برتر جهان کدامند؟/ بمب هسته‌ای گرانشی چیست و کدام جنگنده‌ها می‌توانند آن را به پرواز درآورند؟

عکس/ واکنش برادر داماد رئیسی به نامه ۱۸۰ اساتید دانشگاه

احتمال خروج دو وزیر از کابینه نتانیاهو

فیلم/ نطق خبرساز غریب‌آبادی درباره بازرسان آژانس اتمی

عکس/ استایل جذاب ماهور الوند در تولد ۳۱ سالگی‌اش با عینک برند چند میلیونی

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

عکس/ گریم متفاوت یوسف صیادی در سریال سلمان فارسی

عکس/ بنی‌صدر، چمران و فرماندهان ارتش ۴۵ سال پیش در اتاق جنگ

عکس دیده نشده از محمود کریمی ۱۴ سال پیش در کنار مادرش

عکس/ چهره دیده نشده از قالیباف و محسن رضایی ۴۳ سال پیش با لباس سپاه در دوران جنگ

بیمه سهام چیست؟/ طرحی برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه

عکس/ سردار سلیمانی در حال بازی کودکانه با نوه هایش

مردم در تله استثمار خودروسازان؛ آیا شرکت در قرعه‌کشی خودرو به نفع ماست؟/ شعارهای ملی زیر سایه رانت و انحصار

ظاهر خاص مسعود پزشکیان ۵۴ سال پیش در کنار دوستان اش قبل انقلاب

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲۳ تیر ۱۴۰۴/ قیمت طلا و سکه دستخوش نوسان افزایشی شد