تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۸
پراید چگونه از نماد ثروت به نماد فقر تبدیل شد؟

پراید خودرویی که با ۱.۸ میلیون تومان آمد با ۵۰ میلیون تومان می‌رود

پراید اسمال ۲۶ ساله و رسما ۳۳ ساله است. حالا از پس دوره ای طولانی برای حیات یک خودرو، می رود تا با خط تولید ایران خداحافظی کند.
پراید
اقتصاد24- پراید پس از پیکان، قدیمی‌ترین خودروی در حال تولید ایران تلقی می‌شود. ماجرا با اعلام این نکته که پراید در سال آینده شماره‌گذاری نخواهد شد، آغاز شد و کم کم مقامات مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت و شخص وزیر تاکید کردند پراید به پایان راه رسیده است.

خودرویی که در سال ۱۳۷۲، تولیدش در ایران آغاز شد تا جای پیکان را از آن خود کند، حالا آماده خداحافظی از صنعت خودروی ایران می شود، در شرایطی که بحران‌های جدی خودروسازی در کشور همچنان پابرجاست و صنعت دردانه دولتی نتوانسته است اهداف از قبل پیش بینی شده را جامه عمل بپوشاند.

هر چند پراید هشت میلیونی برای مدتهای طولانی جای پای خود را در بازار خودروی ایران سفت کرد اما بررسی‌ها نشان می دهد اولین نمونه‌های این خودرو در بازار، در اوایل دهه هفتاد قیمتی بین یک میلیون و ۸۷۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داشتند. پرایدهای فول صندوقدار البته به قیمتی برابر با ۲ میلیون و سیصد هزار تومان فروخته شدند.

از نماد ثروت تا...


پراید خیلی زودتر از آنچه تصور می شد، در دهه هفتاد به نماد ثروت و تجمل تبدیل شده بود، طبقه‌ای برای تفاخر به دارایی اش پراید را بر می‌گزید، درست در شرایطی که واردات خودرو به کشور ممنوع بود.

در وضعیتی که پیکان نماد عقب ماندگی صنعت شده بود و عبارت "مدیریت پیکانی" عبارتی برای تشریح ناکارامدی‌ها، پراید با روی خوش بازار مواجه بود. سال ۱۳۷۱ این خودرو روی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را دید و مدتی طولانی در محدوده ۵ میلیون تومان در بازار فرمانروایی کرد. خیلی زودی با خداحافظی پیکان از خط تولید در ایران درسال ۱۳۸۳، پراید سلطان بی بدیل جاده‌ها شد اما تفاوت پیکان و پراید تفاوتی غیر قابل چشم‌پوشی بود.

پیکان هر چند در سالیان پایانی عمرش از نفس افتاده بود اما دوره‌ای به نماد تولید ملی بدل شد و نوستالژیای نسلی از ایرانیان پیکان بود، در مدل های گوناگونی که به بازار عرضه می شد. پراید اما هیچ گاه در حافظه تاریخی ایرانیان جای باز نکرده است، اتفاقا در دوره‌ای، اواخر دهه هشتاد تا میانه دهه نود، با انتقادات تند و تیزی روبرو شد، ارابه مرگ و ... صفت هایی بود که پس از اعلام سهم بالای خودروی پراید در تصادف‌های جاده ای به این خودرو داده شد.

این اما همه ماجرای پراید نیست، اتفاقا این خودرو از مرزهای ایران عبور کرد و در سوریه و عراق طرفداران ویژه‌ای داشت هر چند همواره تفاوت قیمت‌های صادراتی با قیمت فروش داخل به دغدغه‌ای جدی برای افکار عمومی بدل می شد.

پراید از نفس افتاد


اولین قهر تاریخی افکار عمومی با پراید اوایل دهه نود، در بحران ارزی رخ داد؛ وقتی پراید ناگهانی مرز قیمتی ۸ تا ۱۸میلیون را در نوردید و در طنزهای کلامی ایرانیان جایگاه ویژه ای را از آن خود کرد. پراید ۱۸ میلیونی نماد لاکچری تقلبی ناشی از تورم نامیده می شد، پراید و پسته در روزهای سخت سال ۱۳۹۱ دستمایه بسیاری از طنزهای کلامی بودند؛ "جایتان خالی در پراید نشسته بودیم و پسته می خوردیم"؛ عبارتی بود که ابتدای بسیاری از جوک‌ها قرار داشت.

هنوز بازار ایران و افکار عمومی با پراید بیست و چند میلیونی کنار نیامده بود که بحران ارزی سال ۱۳۹۷، تیر خلاص را به بازار ارزان‌ترین خودروی داخلی زد؛ پراید ۵۰ میلیونی و پراید شصت میلیونی این بار دیگر دستمایه شوخی‌های اینستاگرامی و تلگرامی نبود، نشانه‌ای بود از عصبیت مصرف‌کنندگانی که این قیمت را برای خودرویی ۲۶ ساله بر نمی تافتند.

در حالی که اعتراضات نسبت به قیمت بالای این خودرو ادامه داشت، قیمت‌های متفاوتی به عنوان قیمت تمام شده پراید اعلام می‌شد، از ۳۶ میلیون تومان تا ۴۳ میلیون اما رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت تمام شده پراید ۱۱۱ را حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان اعلام کرد.

صورت‌های مالی سایپا در سال گذشته نشان می داد تولید تمام محصولات این شرکت در سال ۹۷ توام با زیان بوده که بیشترین آن نیز به پراید تعلق دارد و در این بین، تولید پراید، ۸۵۰ میلیارد تومان زیان برای سایپا به همراه داشته است.

خودرویی که با یک میلیون و هشتصد هزار تومان به بازار ایران سلام کرد، در آستانه ۵۰ یملیون تومان قرار است از بازار خداحافظی کند، این بار اما کسی از رفتن پراید هیجان زده نیست، تجربه خداحافظی پیکان این را می‌گوید؛ پیش بینی درست از آب در نیامده را هنوز می توان در مزوه خودرو یافت، بر پیکانی که جهانگیری بر آن نوشت؛ "پیکان ارابه‌ای بود که صنعت خودرو بر دوش آن شکل گرفت و امروز به موزه می رود تا نظاره گر اعتلای این صنعت باشد. " اما تقدیر چنین نبود. خودروها می‌آیند و می‌روند، مشکلات در صنعت دولتی خودروسازی اما پابرجاست.

منبع: خبرآنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
آخرین اخبار

برکناری فرمانده ناو به دلیل افشای ابتلای ملوانان به کرونا

تولید واکسنی که ویروس کرونا را یک سال خنثی می کند

مخالفت یوفا با تعطیلی کامل لیگ‌های فوتبال اروپا

قابلیت پیش‌بینی رویدادهای جهان با استفاده از رایانه

بودجه شکننده ۹۹ تاب جبران خسارات کرونا را ندارد/ باید از بودجه نهادهای فرهنگی کاست

جو بایدن کاهش تحریم‌های ایران را خواستار شد

مردم جهان باز هم برای «سفر» هزینه خواهند داد؟

ترامپ: ایرانی ها آمریکا را دوست دارند

تشریح تخفیفات "طرح ترافیک ۹۹" برای ساکنان محدوده

اینفوگرافی / آمار کرونا در جهان تا ۱۵ فروردین

راه حل هایی فوق العاده برای درمان وسواس کرونا

پورشه تایکان توربو S جدید + تصاویر

قیمت جهانی طلا امروز ۹۹/۰۱/۱۵

پروژه بازگشت تاج شکست خورد!

قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۰۱/۱۵

صنوف کشور تا چه روزی تعطیل هستند؟

فیلم/ بازداشت سلطان ماسک آمریکا در نیویورک !

دولت اراده کند کسری بودجه ۹۹ تورم‌زا نخواهد بود

چرا درآمدهای مالیاتی ایران نصف میانگین جهانی است؟

هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به گسترش شیوع کرونا در خاورمیانه

عملکرد صنعت بیمه در سال ۹۸ چگونه بود؟/ تدوین آیین نامه‌های موثر در صنعت بیمه در سال گذشته

عملکرد منطقه آزاد ماکو در سالی که گذشت؛ از هزار برابر شدن سرمایه منطقه تا تغییر مدیرعامل

تعداد قربانیان کرونا در جهان از ۵۰ هزار نفر گذشت

بارش تگرگ در تهران

فریب افکارعمومی با تبلیغات روغن غیرتراریخته

سازمان جهانی بهداشت: افراد سالم هم باید ماسک بزنند

علیرضا زالی: خطر کرونا هنوز تهران را تهدید می‌کند

کرونا چه تاثیری بر کسب و کار‌ها گذاشته است؟

کرونا صدای زمین را کم کرد!

وام ساخت مسکن خریدار ندارد

صندوق اوپک ۵۰۰ هزار دلار به ایران می‌دهد

بودروف قراردادش را با استقلال فسخ کرد

علی لاریجانی به کرونا مبتلا شد

توئیتر، هزاران حساب کاربری شایعه‌پراکن علیه ایران را حذف کرد

پوتین: تمدید تعطیلی روسیه تا ۱۱ اردیبهشت

سنتکام: سامانه‌های پاتریوت در حال انتقال به عراق است

دستورالعمل اختصاص کارت اعتباری ۱ و ۲ میلیون تومانی به اقشار آسیب‌پذیر اعلام شد