تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۸
خداحافظی با نرخ آزاد در بازار سنگین ها؛

توزیع سیستمی 30 هزار تایر سنگین

مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: تایر سنگین اولین کالای اساسی دریافت کننده ارز یارانه‌ای است که با اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین، زنجیره تامین و توزیع آن به صورت کامل رصد می‌شود و از این پس امکان فعالیت‌های سوداگرانه در بازار این کالا وجود ندارد.
9918184_542
اقتصاد 24- رسول جمشیدی با اشاره به سابقه راه‌اندازی طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: از مردادماه سال گذشته واردات تایر سنگین و مواد اولیه تولیدکنندگان این صنعت در گروه کالا‌های اساسی دریافت کننده ارز یارانه‌ای قرار گرفت.

جمشیدی با اشاره به تعداد تایرهای سنگین توزیع شده از آغاز طرح توزیع سیستمی تایر سنگین تاکنون گفت: از ابتدای اجرای این طرح در 21 استان کشور، بالغ بر 30هزار تایر سنگین توزیع شده است. از این میزان 4 هزار و 968 حلقه تایر در اختیار رانندگان قرار گرفته است و حواله 4 هزار و 78 حلقه تایر دیگر نیز صادر شده و در ضمن 21 هزار و 628 حلقه تایر نیز قابل تخصیص است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تولیدکنندگان ملزم به اظهار تایر‌های تولیدی‌شان در سامانه هستند اما متاسفانه معدودی از تولیدکنندگان داخلی میزان واقعی تولید خود را در سامانه جامعه تجارت اظهار نمی‌کنند و بخشی از تولیدات خود را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند که با توجه به استفاده این کارخانه‌ها از یارانه‌های دولتی برای واردات مواد اولیه تولید، این اقدام آنها باید از سوی دستگاه‌های نظارتی مورد پیگیری قرار گیرد.

کمبود تایر سنگین در کشور صحت ندارد


مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین با رد این ادعا که کشور با کمبود تایر سنگین مواجه است، اظهار داشت: محاسبات انجام شده نشان می‌دهد، مصرف تایر سنگین در ایران سالانه حدود 2میلیون حلقه است که نزدیک به 900هزار حلقه سهم تولید داخلی و 1میلیون و 100هزار حلقه آن سهم واردات است. بنابراین بر اساس این آمار و ارقام و تجربه مجریان طرح توزیع سیستمی تایر سنگین، ادعای کمبود این کالا درست به نظر نمی‌رسد چراکه هنوز ظرفیت سبد‌های توزیع شده ما در سامانه راهداری و حمل‌ونقل شهری به طور کامل تکمیل نشده و از سوی متقاضیان مورد استفاده قرار نگرفته است.

جمشیدی اطلاع رسانی نادرست در مورد طرح توزیع سیستمی تایر سنگین را یکی از مشکلات مهم این طرح دانست و گفت: ناآگاهی بعضی از مالکان خودرو‌های سنگین از وجود سامانه‌های توزیع حواله لاستیک و همچنین تبلیغات منفی علیه این طرح از عوامل عدم استفاده از ظرفیت 100درصدی سبد‎‌های توزیع شده تایر توسط سامانه است، به عنوان مثال در بخش حمل‌ونقل درون شهری تنها با رسوب لاستیک و عدم تقاضای دریافت حواله مواجه هستیم.

نرخ آزاد در بازار تایر سنگین وجود ندارد


وی با تاکید بر اینکه نرخی به عنوان «نرخ آزاد» در بازار تایر سنگین وجود ندارد افزود: تمام تایر‌های موجود با نرخ دولتی عرضه می‌شوند چرا که تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان این کالا از ارز4200تومانی استفاده می‌کنند لذا مصرف کنندگان در صورت برخورد با این امر می بایست شکایت خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارسال کنند.

 


مجری طرح توزیع سیستمی تایر سنگین افزود: قبل از اجرای این طرح، رانندگان خودرو‌های سنگین برای تامین لاستیک خود با مشکلات متعددی روبرو بودند؛ در نتیجه با افزایش نارضایتی میان رانندگان طرحی برای ساماندهی توزیع تایر خودرو‌های سنگین ارائه شد که این طرح ابتدا به صورت آزمایشی در استان قزوین اجرا شد، بعد از آن مرحله اول طرح از تیرماه و مرحله دوم آن در مردادماه سال جاری در 20 استان‌ دیگر به اجرا درآمد و استان‌های باقی‌مانده نیز در اواخر شهریور‌ماه امسال به طرح توزیع

سیستمی تایر سنگین اضافه می‌شوند


جمشیدی درباره چگونگی راه‌اندازی طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: این طرح با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور از خرداد‌ماه امسال شروع شده است که بر اساس آن، «سامانه جامع تجارت وزارت صمت»، «سامانه توزیع لاستیک سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» و «سامانه مدیریت مرکزی حمل و نقل درون شهری وزارت کشور» به صورت متمرکز به یکدیگر متصل‌شدند و در نتیجه آن زنجیره توزیع لاستیک تایر سنگین از مرحله واردات و تولید تا حلقه‌ مصرف‌کنندگان نهایی شفاف گردیده است.

وی با اشاره به نحوه تخصیص حواله تایر به رانندگان در طرح توزیع سیستمی تایر سنگین گفت: سازوکار تحویل حواله تایر در حوزه برون شهری به میزان کارکرد خودرو بستگی دارد که آنهم از طریق بررسی سیستمی بارنامه‌ها و پیمایش جاده‌ای آنها قابل تشخیص است. به عبارتی با تعیین سقف معین برای هر خودرو و بررسی اسناد حمل‌و‌نقل آن مشخص می‌شود که افراد در چه زمانی می‌توانند حواله‌های بعدی خود را دریافت کنند.

وی با اشاره به به اقدامات صورت گرفته در گام اول اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین اظهار داشت: در ابتدا تمامی تولید‌کنندگان و واردکنندگان ملزم شدند اطلاعات مربوط به فروش خود را در سامانه جامع تجارت اظهار کنند؛ بعد از ورود این گروه به این سامانه، توزیع کنندگان لاستیک نیز وارد سامانه شده و ملزم به خرید تایر سنگین از تولید‌کنندگان و واردکنندگانی شدند که در سامانه جامع تجارت فعالیت می کنند.

جمشیدی افزود: از جمله مهم‌ترین نتایج اجرای طرح توزیع سیستمی تایر سنگین عبارت است از «اطلاع از موجودی انبار‌ تایر سنگین به صورت تفکیکی و تجمیعی در کل کشور»، «قیمت گذاری متمرکز بر اساس فرمول مشخص»، «رصد کامل زنجیره تامین و توزیع تایر»، «کاهش فساد و دلال‌بازی در بازار تایر»، «توزیع بهینه تایر بر اساس نیاز ناوگان درون‌شهری و برون‌شهری» و «جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت تایر سنگین» است.

منبع : فارس
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران