فعالان صنفی و صنعتی نوشت افزار در گفتوگو با اقتصاد۲۴ انتقاد کردند
بنویس تولید ملی، بخوان محصول خارجی
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشتافزار از نبود برند بر روی محصولات تولید داخل و همچنین تبعات افزایش نرخ ارز گلایه دارد و معتقد است، حمایت و توسعه تولید ملی تنها بر روی کاغذ مانده است. این در حالی است که سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت، داخلیسازی را از جمله برنامههای توسعهای این وزارت برای صنعت نوشت افزار عنوان میکند.
اقتصاد 24 - بنویس تولید ملی ، بخوان محصول خارجی، حکایت این روزهای تولیدات نوشت افزار زیر سایه کمبود مواد اولیه و نبود نقدینگی در برابر فشار گرانی بر روی تولیدکننده ایرانی و از همه مهمتر رقابت نابرابر برندهای خارجی با تولیدات داخلی است.
طی سال های اخیر به سراغ هر صنعت و صنفی که می رویم نشانی از وعده های تحقق شعار حمایت از تولید ملی دیده می شود اما به اعتقاد همین صنعتگران و فعالان صنفی، این وعده ها تنها بر روی کاغذ و در قالب بخشنامه های اداری باقی و هیچ سیر صعودی را طی نکرده است.
همواره فصل پاییز با بهار دانش آموزان آغاز می شود . طبق آمار وزارت آموزش وپرورش ۱۴ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۴۴نفر دانش آموز سال تحصیلی 98- 99 وارد مقاطع مختلف تحصیلی شده اند . هریک از این دانش آموزان با توجه به نیاز تحصیلی در مقاطع مختلف باید نوشت افزار و لوازم تحریر تهیه کنند که این هزینه جدیدی را به سبد هر خانواده دارای فرزند محصل می افزاید.
گزارش میدانی از سطح شهر نشان می دهد، امسال با توجه به رکود اقتصادی و افزایش نرخ ارز، این محصولات با قیمت های سرسام آوری در سال تحصیلی جدید به استقبال خانواده ها آمده است. هرچند سازمان حمایت از نرخ های حمایتی دفترچه های مشق این دانش آموزان رونمایی کرد اما تنها این بخشی از نیاز تحصیلی یک دانش آموز است.
گرانی دامنه دار در کشور به لوازم تحریر هم رسید. هر کیف دانش آموزی برای خانواده سطح متوسط جامعه حدود 300 هزار تومان آب می خورد که در مقایسه با سال تحصیلی گذشته افزایش 150 هزار تومانی را تجربه کرده است.
از سوی دیگر استقبال خانواده ها از لوازم تحریر وارداتی از دیگر مشکلاتی است که این روزها تب بالایی گرفته است . گزارش خبرنگار اقتصاد 24 نشان می دهد علاوه بر گرانی محصولات نوشت افزار ، تمایل خانواده ها به استفاده از محصولات خارجی هرچند چینی از دیگر دغدغه های تولید کنندگان و فروشندگان محصولات نوشت افزاری در بازار است .
توسعه تولید ملی با تعمیق ساخت داخل
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت در خصوص صنعت لوازم تحریر معتقد است: برنامه توسعه این صنعت باید با محوریت تکمیل سبد کالا، توسعه و تعمیق ساخت داخل ، تنظیم بازار داخلی و توسعه صادرات در دستور کار قرار گیرد و مهمترین محصولات داخلی سازی شده، شناسایی و احصاء شود.
مهدی صادقی نیارکی در خصوص مشکلات این صنعت در حوزه واردات، ضرورت حمایت از محصولات داخلی ، تامین مواد اولیه ، اصلاح حقوق گمرکی و ... می گوید: اصلاح و بازنگری در حقوق ورودی برخی کالاها در حوزه لوازم التحریر در دستور کار بوده و تصمیماتی برای حمایت های تعرفه ای از این صنعت در نظر گرفته شده است که مستلزم حمایت نهایی کمیسیون ماده یک مقررات صادرات و واردات است.
تولید ملی با استقبال از محصول خارجی !
در همین رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار با تاکید بر توان تولیدکنندگان داخلی به خبرنگار اقتصاد 24 می گوید: سال هاست که همه به دنبال توسعه تولید ملی هستند اما با دست خالی فقط به استقبال محصولات خارجی می روند چرا که با توجه به عدم حمایت های لازم از سوی مسئولین، تولید کننده عملا یا باید مونتاژکار باشد و نام ایرانی را پشت برند خارجی مخفی کند یا نظاره گر واردات کالاهای خارجی به بازار داخل باشد!
از سال 97 تاکنون تولیدات این صنعت تحت تاثیر افزایش نرخ ارز گرانتر تولید و به بازار عرضه شده است که این افزایش بیش از دو برابری با توجه به کاهش قدرت خرید مردم بسیار آسیب پذیرتر شده است. موسی فرزانیان گفت: تولید کننده داخلی با تمام توان به فعالیت تولیدی خود ادامه می دهد اما نمی تواند پاسخگوی کاهش قدرت بیشتر خانواده ها باشد. از اینرو امسال باوجود نیاز دانش آموزان به لوازم تحریر، اما شاهد کاهش نوشت افزار از سبد خانوارها هستیم.
فرزانیان ادامه داد: واحدهای تولیدی با مشکل تامین نقدینگی و تامین مواد اولیه تولید مواجه هستند که در کنار کاهش ارزش پول به یک بحران جدی تبدیل شده است .
این فعال صنعت نوشت افزار تاکید کرد : با تمام این دردسرها، تولید کنندگان با افزایش توان خود قصد تامین نیاز بازار داخل این محصولات را دارند اما متاسفانه به دلیل فقدان برندینگ در تولید داخلی و تمایل خانواده ها برای استفاده از برندهای معتبر، مجبور به تولید اما با استفاده از برندهای خارجی هستند .
رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار ادامه داد: مسئولان باید به دنبال ایجاد فضایی جهت توسعه تولیدات ایرانی باشند تولیداتی که به مراتب از لحاظ کیفیت قابل رقابت با سایر کشورها و برندهای معتبر هستند. اما نبود زیرساخت های لازم تولیدات داخلی این صنعت را به حاشیه کشانده است.
فرزانیان گفت: تولیدکنندگان ایرانی می توانند محصولات خود را وارد بازارهای جهانی کنند اما هنوز برای حضور در بازار داخلی اقداماتی صورت نگرفته است چرا که هر روز با مسائل متفاوت، مشکلات این صنعت را پیچیده تر می کنند. یک روز بهانه افزایش نرخ ارز، به دنبال آن روز دیگر نبود مواد اولیه تولید و روز دیگر اشباع بازار از محصولات خارجی با عدم ممنوعیت واردات.!
توسعه تولید ملی با موانع نشدنی است
در همین حال یک تولید کننده لوازم تحریر در استان تهران با اشاره به ضرورت تعیین برنامه های راهبردی جهت توسعه تولیدات داخلی و رفع موانع در این صنعت به خبرنگار اقتصاد 24 گفت : امسال بدترین سال برای آماده سازی جهت حضور در بازار داخلی لوازم تحریر بود.
به گفته حسن اسماعیل زاده، با وجود نبود مواد اولیه و همچنین کاهش نقدینگی به دلیل کاهش ارزش پول، بسیاری از سفارشات یا با تاخیر تولید شد و یا به دلیل مرقون به صرفه نبودن، تولیدی انجام نگرفت.
فعال صنعتی لوازم تحریر ادامه داد: طی سال های اخیر هر روز با یک برنامه تولید کننده را دلخوش به ادامه فعالیت در واحد تولیدی کردند اما غافل از اینکه تمام حمایت ها کاغذی بوده و تا کنون غیر از برگزاری جلسه و تعیین صورت جلسه اتفاق خاصی در این صنعت انجام نگرفته است .
این تولید کننده با توجه به نیاز بازار به این محصولات گفت: نمی توانیم ضرورت استفاده از ابزار و مواد اولیه جهت تولید را نادیده بگیریم در حالی که بدون نبود امکانات، تولیدی هم در کار نیست اما با این همه دردسرهای ناتمام، تولیدکنندگان با پشتکار به تولیدات لوازم نوشت افزار ادامه داده اند.
اسماعیل زاده در خصوص استفاده از برندهای خارجی بر روی کالاهای تولید داخلی گفت : متاسفانه به دلیل نبود برندسازی در این صنعت و اشباع بازار توسط برندهای خارجی، بیشتر خانواده ها با توجه به سلیقه های متفاوت بهدنبال تهیه لوازم تحریر با برندهای معتبر هستند از این رو بدون در نظر گرفتن کیفیت محصولات داخلی، خرید لوازم تحریر مورد نیاز فرزندان خود را به برندهای خارجی تخصیص می دهند.
این فعال صنعتی در صنف لوازم تحریر تصریح داشت: از این رو برخی از تولید کنندگان نام تجاری محصولات خود را از برندهای خارجی گرفته و محصولات را راهی بازار می کنند .