تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸
مخاطرات خرید در فضای مجازی

خرید طلای آنلاین ریسک دارد؟

تا قطعه طلا شکافته نشود، نمی‌توانید بفهمید که قطر قطعه با طلا، خاک اره و پوشال پر شده است
قیمت جهانی طلا
اقتصاد24- تا حالا شده به صورت آنلاین طلا بخرید؟ خیلی‌ها تجربه خرید طلا را دارند، اما خرید آنلاین آن فرمولی دارد که اگر دقت نکنید احتمال این‌که پول خود را از دست بدهید و درگیر پلیس فتا شوید، زیاد است. در این گزارش می‌خواهیم از چالش‌ها و فوت و فن خرید طلای آنلاین در فضای تلگرام، اینستاگرام و سایت به شما بگوییم.


رنگ باخته با عیار پایین


اول از همه این است که خرید طلا از فضای مجازی چون اینستاگرام و تلگرام را برای خود ممنوع کنید. خرید طلا از فضای مجازی ریسک زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات آن این است که طلای خریداری شده ناخالصی دارد. این ناخالصی از دو جنبه اتفاق می‌افتد یک این‌که عیار آن پایین و کمتر از 18 است. این طلاها آبکاری می‌شود و خریدار به هیچ عنوان متوجه نمی‌شود طلایی که با قیمت بالا خریداری کرده، عیار پایین‌تری داشته است. اهل فن می‌گویند بعد از مدتی که طلای عیار پایین استفاده می‌شود، رنگ آن تغییر یافته و به سمت سیاهی می‌رود.


قالب‌گیری با خاک اره و پوشال


نکته دیگری که احتمال دارد در خرید طلا در فضای مجازی برای شما اتفاق بیفتد، این است که طلای خریداری شده وزن واقعی‌اش به خاطر طلا نباشد و در حقیقت طلا به گونه‌ای قالب‌گیری شده که برای افزایش وزن آن خاک اره و یا هر چیز دیگری مانند پوشال اضافه شده باشد. وقتی طلا با وزن غیرواقعی عرضه می‌شود تا زمانی که شکافته نشود، احتمال تشخیص ناخالصی آن وجود ندارد. لذا فعالان این حوزه و حتی کارکشته‌های بازار طلا هم نمی‌توانند از روی ظاهر ناخالصی طلا را تشخیص دهند. با این توضیح احتمال دارد که بعد از خرید طلای آنلاین متوجه شوید پولی که پرداخت شده بر اساس وزن واقعی طلا نبوده است.


یک نوع استیل خوب


موضوع دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برخی از فروشندگان طلا در فضای مجازی، تنها برای مدت کوتاه و با هدف کلاهبرداری نسبت به فروش طلا اقدام کردند. از این‌رو نمی‌توان به فروشندگان طلا در فضای مجازی اعتماد کرد. این افراد در مدت کوتاه و تبلیغات وسیع، خریداران طلا را به سمت خود می‌کشند و در کمتر از شش ماه کانال تلگرامی و اینستاگرام خود را غیرفعال می‌کنند و با اسم جدید دوباره وارد بازار فروش آنلاین طلا می‌شوند. بعضاً شکایت‌های ثبت شده که محصول خریداری شده از این فروشندگان نماها به اسم طلا بوده است، ولی یک نوع استیل است که به خوبی آبکاری طلا شده است. وقتی چنین اتفاقی رخ می‌دهد باید قید پول خود را بزنید چرا که این افراد با هدف کلاهبرداری می‌دانستند چگونه فعالیت کنند که گرفتار نشوند.


به اسم ایتالیایی


لزوماً طلاهایی که در این قالب یعنی فضای مجازی عرضه می‌شود، تقلبی نیست، برخی از این افراد طلاهای دست دوم را به فروش می‌رسانند. دارندگان کانال تلگرام و اینستاگرام به واسطه روابطی که در بازار دارند، به راحتی به طلاهای دست دوم دسترسی دارند، بدین جهت می‌توانند طلای دست دوم را بعد از پرداخت کردن با قیمت بالا و یا حتی به اسم طلای ایتالیایی به فروش برسانند.


آنلاین در زیرزمین


آنگونه که روزنامه ایران بررسی کرده است، افرادی که در فضای مجازی نسبت به فروش طلای آنلاین اقدام می‌کنند، خود را سازنده طلا معرفی می‌کنند و در تمام مراحل خرید می‌خواهند به شما اطمینان دهند که طلا از تولید به دست مصرف کننده می‌رسد. البته اکثر فعالان فروش طلای آنلاین تولیدکننده هستند ولی معلوم نیست تولیدکننده زیرزمینی یا تولیدکننده واقعی! تولیدکنندگان زیرزمینی نام و آدرس مشخصی ندارند و احتمال هرگونه تخلف و تقلبی که به آن اشاره شد، وجود دارد.
بعضاً دیده شده افرادی که خود را تولیدکننده طلا معرفی می‌کنند، تنها سفارش دهنده طلا هستند، با این توضیح که طلایی که به دست مردم می‌رسد قیمت بالاتری دارد.


ناخالصی‌ها


موضوع قیمت طلا در فروش آنلاین هم حکایت خود را دارد. از آنجا که بازار طلا تنوع زیادی دارد و امکان مقایسه قیمت طلای آنلاین با طلای عرضه شده در بازار نیست، نمی‌توان در مورد قیمت به نتیجه مشخصی رسید. اما در طلاهای مشابه و هم‌وزن، قیمت طلای آنلاین 5 تا 6 درصد ارزان‌تر است. ولی این امر در شرایطی است که چالش‌های مورد اشاره چون تقلبی و ناخالصی داشتن طلا وجود نداشته باشد. چندی پیش رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی همدان گفته بود که خرید و فروش طلا در فضای مجازی جرم تلقی می شود و با گردانندگان چنین کانال‌های برخورد می شود.


چرا مراجعه به طلا فروشی


بیان چالش در فروش طلای آنلاین به معنای آن نیست که در خریدهای حضوری هیچ معضلی نیست. احتمال دارد تمام این مشکلات در خرید حضوری هم رخ دهد. ولی مزیت این اتفاق سه موضوع است، یک آن‌که اتحادیه طلا و جواهر مسئولیت را بر عهده می‌گیرد و شما به عنوان خریدار و فردی که با ضرر مالی مواجه شده‌اید از مرجعی مورد حمایت قانونی قرار می‌گیرد. دوم این‌که اگر مشکلی به وجود بیاید می‌توانید به صورت مستقیم به فروشنده مراجعه کنید. سومین نکته مثبت این است که امکان پیگیری و رصد قانونی از سوی مراجع ذیصلاح فراهم است. این را هم باید در نظر داشت که فروشنده طلا (در زمان خرید حضوری) از صحت محصول عرضه شده خود اطلاع نداشته است.


اتحادیه چه می‌گوید


محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف می‌گوید که اتحادیه طلا و جواهر نسبت به فروش طلاهای آنلاین و مشکلاتی که از این طریق به وجود می‌آید هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کند و اگر فردی در هنگام خرید طلای آنلاین مشکل پیدا کرد باید سراغ پلیس فتا برود. وی عنوان کرد: بدون شک مردم در خریدهای آنلاین در فضای مجازی (شاید به غیر از سایت‌های مجوزدار) زیان می‌بینند.


فروش طلای آنلاین ممنوع است


رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف گفت که فروش طلا در فضای مجازی ممنوع است و هیچ تضمینی برای خریداران طلای آنلاین وجود ندارد که ضرر نکنند.
برخی از خبرها حکایت از آن دارد که اتحادیه طلا و جواهر به دنبال ممنوعیت فروش طلا به صورت آنلاین است و گویا موافقت‌های فنی از وزارت صمت اتخاذ شده است، البته هنوز این امر تأیید نشده است. محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز گفت: ما فروش آنلاین طلا را قبول نداریم چرا که هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است. با تمام اتفاق‌های منفی که در این حوزه رخ می‌دهد، افرادی هم در این حوزه فعال هستند که طلای خوب، واقعی و نو به مردم می‌فروشند. برای این‌که از ماهیت طلا مطمئن شوید چند راهکار برای شما داریم.


اول اعتماد به نماد، دوم کد خوانی


اگر قرار است از فضای مجازی خرید کنید (به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم) به تاریخچه و فعالیت کانال تلگرامی و اینستاگرام نگاه کنید. اگر عمر کوتاهی داشته باشد، زیاد قابل اعتماد نیست. به نظرات افرادی که از اینستاگرام خریداری کردند، دقت کنید. از فروشنده طلای آنلاین، فاکتور بخواهید، فاکتوری که مشخصات دقیق طلا و کدی که روی آن حک شده است. بلافاصله بعد از خرید طلا به صورت آنلاین با مراجعه به طلا فروشی از وزن آن مطلع شوید.

اگر از سایت‌ها می‌خواهید به صورت آنلاین طلا بخرید، حتماً ببینید که نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد یا خیر. اگر داشته باشد با خیال راحت خرید خود را انجام دهید چرا که اطلاعات فردی و شرکتی فروشنده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شده و در هر مرحله موضوع توسط وزارت صمت قابل پیگیری است. یکی از فروشندگان طلای آنلاین در یکی از سایت‌ها گفت: فروش طلای آنلاین برای مردم مزیت‌های زیادی دارد که مهم‌ترین آن قیمت پایین است. وی این‌گونه استدلال کرد که قیمت‌هایشان حداقل 10 درصد ارزان‌تر است. توصیه دیگر ما این است که اگر می‌خواهید به صورت آنلاین طلا بخرید سراغ مجموعه‌های بروید که در سطح شهر مغازه دارند.


مزیت خریدهای آنلاین


خرید طلای آنلاین مزیت‌های متعددی هم دارد، اولین مزیت آن تنوع است. در فروش‌های آنلاین مدل‌های مختلف و به قول معروف خاص و آنتیک وجود دارد. به قول خیلی از خریداران مدل‌هایی که در فروش آنلاین وجود دارد در هیچ مغازه‌ای نمی‌توان یافت. افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند هم می‌گویند برای آن‌که رغبت خرید ایجاد کنند دنبال طرح‌ها و مدل‌های خاص و البته ارزان قیمت هستند. فعالان این حوزه می‌گویند در فروش آنلاین نمی‌توان طلای سنگین عرضه کرد چرا که روی دستشان می‌ماند.


تله ارزانی


مزیت دیگر این‌که برای خرید طلای آنلاین نیازی به بیرون رفتن نیست و تنها با گوشی تلفن همراه می‌توانید خرید آنلاین را دنبال کنید و البته نظر دیگران هم برای خرید بهتر و زیباتر بپرسید. نکته دیگر که در زمره مزیت خرید آنلاین است، ارزان بودن آن است. از آنجا که تولیدکننده و مصرف کننده به صورت مستقیم وصل می‌شوند قیمت‌ها بین 5 تا 6 درصد نسبت به بازار ارزان‌تر است. نکته دیگر سفارش پذیری و تحویل سریع است. در خرید حضوری سفارش برای ساخت طلا زمان بر است اما در فروش آنلاین با سرعت انجام می‌شود.

فَتا چه می‌گوید


در نتیجه‌گیری خرید یا نخریدن طلا به صورت آنلاین باید گفت که خریدار باید ریسک آن را بپذیرد. اگر در خرید طلا به صورت آنلاین مشکلی بوجود آمد تنها مرجع مشکل گشا پلیس فتا می‌تواند باشد، چرا که اتحادیه طلا و جواهر فروش آنلاین طلا را مجاز نمی‌داند و این امر در مورد همه نوع فروش طلای آنلاین از طریق سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام است.این در حالی است که وزارت صمت، به برخی از فروشندگان طلای آنلاین، نماد اعتماد الکترونیکی داده است که این درکنار فعالیت شبکه‌های اجتماعی، شرایط دوگانه‌ای در برابر خریداران قرار می‌دهد. با وجود این، همچنان فروشندگان آنلاین طلا ادامه حیات می‌دهند و مشتریان خودشان را صید می‌کنند، اما شمار اندکی از آنها نسبت به تعهداتشان پایبند هستند.خانم‌ها!قبل از خرید، هوشیار باشید.

منبع: ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول