تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸

علت سانحه ریلی زاهدان-تهران مشخص شد

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن گفت: بررسی اعلام نتایج سوانح ریلی بستگی به نوع و پیچیدگی دارد که از چند ساعت تا نهایتا چند روز به طول می‌انجامد، اما علت سانحه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شده است.
61445752
اقتصاد24- ساعت ۱۶ چهارشنبه هفته گذشته خبر وقوع سانحه ریلی زاهدان-تهران و خارج شدن پنج واگن‌ منتشر شد که در این حادثه بیش از ۴۲ نفر مصدوم شده و پنج نفر از مسافران این قطار نیز جان خود را از دست دادند اما با وجود بروز این اتفاق و تاکید مسئولان مختلف، طی روزهای گذشته علت بروز این سانحه از سوی شرکت راه‌آهن اعلام نشد.

پس از گذشت شش روز از این سانحه، غضنفر فولادی- رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن - درباره علت وقوع حادثه خارج و واژگون شدن پنج واگن قطار زاهدان-تهران، به ایسنا گفت: پس از انجام بررسی‌های مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. بر اساس این گزارش، علت حادثه ریلی قطار زاهدان-تهران بازشدن پیچ، پابندها و فنرهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است.

وی افزود: برخی افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰ متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز آن سانحه دردناک شده است. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شوند و اگر این پیچ‌ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتا منجر به بروز این سانحه می‌شود.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل سرقت یا خرابکاری بوده است؟ ادامه داد: ممکن است به هر دلیلی این پیچ‌ها از ریل باز شده باشد اما ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.

فولادی درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد؟، گفت: در هر ایستگاه راه‌آهن راهبان‌هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتا در وسط یک خط کارنامه‌هایشان را با یکدیگر به منظور تایید چک نهایی خط تعویض کرده و از همان مسیر بر می‌گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود هشت ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره‌ها کرده باشند.

وی اظهارکرد: راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد، گرچه پس از بروز این سانحه تصمیم‌ بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری صورت گیرد اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همینگونه است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و... رصد کرد.

رییس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن اعلام کرد: ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیافتد و برای متر به متر آن نمی‌توان نگهبان استخدام کرد و تنها به رفاه، امنیت و دیگر پارامترهای فرهنگی و اجتماعی جامعه برمی‌گردد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

راهکار یک نماینده مجلس برای جبران کسری بودجه

مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد افزایش می‌یابد؟

اجرای قصاص همسر معاون شهردار و همدستش

قیمت طلا به پرواز در آمد

چشم‌انداز بودجه ۱۴۰۴؛ هدفگذاری رشد اقتصادی حدود ۴درصد و تورم۳۰درصد

طرح کلینیک ترک بی‌حجابی با هدف جنگ روانی

ترخیص برنج‌های دپوشده از گمرکات کشور

این سه عامل بازار دلار را گرم کردند

حریف پرسپولیس همچنان در بحران

فیلم/ همتى؛ مناطق آزاد را به دوران اوج خود می‌رسانیم

خرید خانه در تهران سخت‌تر از خرید خانه در نیویورک!

وراث منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

مهاجرت یک چهارم استادان دانشگاه؛ خروج ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه انسانی از کشور

یک نماینده مجلس: بورس کالا، بهترین بازار برای عرضه خودرو است

طرح ۲ فوریتی مجلس برای حذف حق ماموریت دلاری

بی‌بی و گالانت و نکاتی درباره حکم دادگاه لاهه

عادل فردوسی پور: به صدا و سیما برنمی‌گردم

درخشش مجدد طلای جهانی

محرک ایران برای تغییر دکترین هسته‌ای؛ چرا تهران در مسیر افزایش توان بازدارندگی است؟

حضور پزشکیان در وزارت ورزش و جوانان

پیدا و پنهان تحرکات اروپا در خلیج فارس؛ رقص موزون عربستان و امارات با غرب روی میادین نفت و گاز

فاصله قیمت دلار نیمایی و آزاد کم شد

شتابزدگی پزشکیان در طرح انتقال پایتخت/ تهران مرکزیت خود را در سه نظام سیاسی حفظ کرده است

تداوم جنجال‌ها بر سر مصوبه کنکور

قیمت طلا در ۲۰ روز آینده به کدام مسیر می‌رود؟

قیمت طلا در مسیر صعود؛ سکه در انتظار سیگنال دلار

رونمایی از ئی وی ۹ جی تی+عکس

سقوط آزاد یور به کف ۲۰۲۲

پیش‌بینی بازار طلا و سکه؛ طلا بخریم یا نخریم؟

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز

قیمت All-in-One اپل

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خسارات ناشی از آلودگی هوا به ۸ میلیارد دلار در سال می‌رسد!/ سرنوشت ۲۵۰ همت بودجه توسعه زیرساخت‌های کاهش آلودگی چه می‌شود؟

وضعیت هواشناسی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در۳ آذر۱۴۰۳

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز