تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

راه دشوار قطعه سازی داخلی خودرو/ مشکل تولیدکنندگان چیست؟

در سیاست جدید وزارت صنعت تلاش شده مواد اولیه به آسانی در اختیار قطعه سازان قرار گیرد تا بخشی از مشکلات صنعت تولید خودرو در داخل حل شود. با این حال نوسان‌های نرخ ارز و تورم اقتصادی همچنان مشکلات اساسی تولید داخلی به شمار می‌روند.
251363_461
اقتصاد24- رضا رحمانی وزیر صمت معتقد است افزایش عمق قطعه سازی داخلی خودرو سبب کاهش قیمت خودرو از مبدا خواهد شد. این سیاست باعث شد وزارت صنعت برنامه‌ای جدی‌تر برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان در پیش بگیرد. در ماه‌های گذشته قیمت خودرو به شکل افسار گسیخته‌ای افزایش یافت اما با تغییر در سیاست‌های خودرویی، این بازار به شکل منطقی‌تری کنترل شد و قیمت خودروهای تولید داخل کاهش یافت.

تا پیش از این مواد اولیه مورد نیاز قطعه سازان در اختیار دلال‌ها بود. فرهاد بهنیا عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ایران گفته بود «مواد اولیه در اختیار دلالان است.» بخشی از مشکلات تولید کنندگان با حذف دلالان و بازداشت آنها حل شد و هنوز فعالان این حوزه معتقدند در گام بعدی باید مراحل «به روز‌رسانی خطوط تولید قطعه‌سازان» و «خرید ماشین‌آلات موردنیاز» عملی شود زیرا با توجه به اینکه این قطعات پیش‌تر از طریق واردات تامین می‌شد و قطعه‌سازان با شرایط موجود به سختی خواهند توانست تولید این قطعات خودرو را ادمه دهند زیرا تولید با ماشین‌آلات قدیمی هزینه تولید را افزایش خواهد داد.

اخیرا انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور در دیدار با فرشاد مقیمی مدیرعامل جدید ایران خودرو ضمن تشریح وضعیت فعلی صنعت قطعه سازی کشور ۸ پیشنهاد برای برون رفت از مشکلات صنعت خودرو ارائه کرده است. در جریان این دیدار انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور موارد مربوط به تعیین تکلیف سورس‌های موازی، رفع مشکلات نقدینگی، اصلاح قیمت‌ها و شناور شدن آن، اصلاح قراردادهای قطعه سازان به صورت منصفانه، عدالت در پرداخت‌ها، واقعی کردن اعداد و ارقام بدهی خودروسازان به قطعه سازان، جلوگیری از واردات قطعات خودرو و به جریان انداختن پرونده خسارات وارده به صنعت خودرو ناشی از تحریم ها در دفتر ریاست جمهوری را خواستار شدند.

فرشاد مقیمی که به عنوان معتمد وزیر صمت ایران خودرو رفته معتقد است بخشی از مشکلات حل شده و با همکاری وزارت صنعت روند ساخت قطعات خودرو به صورت هفتگی در حال کنترل است و این سیاست موجب شده ۶ قطعه که در میز اول تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو هدف‌گذاری شده، به تولید انبوه برسد و در خط تولید مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته او خرید قطعاتی که توان ساخت داخل آن وجود دارد، ممنوع شده و با کسانی که بخواهند در این فضا خللی ایجاد کنند، برخورد می‌شود زیرا پتانسیل‌های داخلی، توان تولید کشور را بالا برده و به زودی مردم نیز از مجموعه اقداماتی که در حوزه داخلی‌سازی صنعت خودرو دنبال می‌شود آگاه و از آن بهره‌مند خواهند شد.

هرچند قطعه سازی داخلی به عنوان سیاست اصلی وزارت صمت بای کنترل بازار در پیش گرفته شده، اما مواردی همچون نرخ تورم، حقوق و دستمزد، نوسان‌های نرخ ارز و قیمت سایر مواد اولیه به عنوان پارامترهای تاثیرگذار، بخشی از مشکلات اصلی در راه تولید داخلی به شمار می‌روند.

ابراهیم احمدی عضو انجمن قطعه سازان می‌گوید: تعداد زیادی از قطعات وارداتی امکان تولید داخل را دارند، از قطعات برقی گرفته تا قطعات موتوری به شرط آنکه زیرساخت‌های آن فراهم باشد و در صورتی که سرمایه گذاری در این بخش صورت گیرد و آمادگی صددرصدی و اراده‌ای قوی در این حوزه باشد، به نظر می‌رسد بتوان این تصمیم را عملی کرد.

احمدی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران نیاز به امنیت شغلی دارند، ادامه می‌دهد: زمانی که سرمایه‌گذار وقت و سرمایه خود را می‌گذارد، توقع دارد تا امنیت سرمایه‌اش حفظ شود.

عضو انجمن قطعه سازان می‌گوید: یکی از راه‌ها برای رسیدن به این هدف شفاف سازی است که به صورت مشخص وزارت صمت می‌تواند در زمینه قیمت گذاری خودرو اطلاعات دقیقی ارائه دهد.

او ادامه می‌دهد: ما پیش از تحریم‌ها قطعات خودرو‌هایی نظیر رنو، سیتروئن و پژو را تولید و به زنجیره خودروسازان دنیا قطعه صادر می‌کردیم بنابراین در صورتی که شرایط مساعد و مواد اولیه با نرخ مناسب در اختیار قطعه سازان قرار گیرد، سرمایه گذاری در این بخش سودده خواهد بود بنابراین معتقدم هر چند صنعت خودروسازی صنعت بسیار پر هزینه‌ای است و سرمایه گذاری بالایی را می‌طلبد، اما رسیدن به خودکفایی در عرصه قطعات خودرو دور از ذهن نیست.


منبع: رویداد24
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

هیاهوی پلتفرم‌ها برای بلک فرایدی و جیب خالی مردم/ تخفیفات کذایی جمعه سیاه به اوج خود رسید/ مراقب اجناس بنجل باشید!

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ آذر۱۴۰۳

عکس/ الیکا عبدالرزاقی با لباس کردی در جشنواره

اینفوگرافی/ مخالفان و موافقان فیلترینگ را بشناسید

وضعیت هواشناسی امروز

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا