تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۱ مهر ۱۳۹۸

چند راهکار ساده برای جلوگیری از «افسردگی‌ های پاییزی»

تقریبا همه ما در زندگی روزهایی را تجربه کرده‌ایم که یا احساس غمگینی داشته‌ایم یا کارهایمان را بی‌دلیلی به تاخیر و تعویق انداخته‌ایم، حتی گاهی حوصله خود و خانواده‌مان را هم نداشته‌ایم، اما اگر چنین روزهایی در زندگی تکرار شوند و به کار و زندگی‌مان لطمه وارد کنند، چه مشکلی برایمان پیش می‌آید و باید برای رفع این احساس چه کنیم؟.
57562267
اقتصاد24- گوهریسنا انزانی درمورد افسردگی‌ های پاییزی بیان می‌کند: خلق افسرده در بخش عمده روز، کاهش علاقه و لذت به فعالیت‌های قدیمی، کاهش چشمگیر وزن بدن، بی‌خوابی یا خواب آلودگی مفرط، بی‌قراری و کندی روانی حرکتی، خستگی و از دست دادن انرژی، احساس بی‌ارزشی، کاهش توانایی تفکر و تمرکز و افکار عود کننده درباره مرگ از ویژگی‌های بارز افسردگی در افراد است که ممکن است در فصل پاییز و زمستان تشدید شود.

وی معتقد است در صورتی که علائم ذکر شده درباره افسردگی حاد نباشند و برای زندگی روزمره مشکل خاصی ایجاد نکنند، می‌توان با به کارگیری روش‌های ساده و موثر از بروز این اختلال جلوگیری کرد.

باتوجه به اینکه اختلال افسردگی در زمستان و پاییز در میان افراد شیوع بالایی پیدا می‌کند، این متخصص روانشناسی به ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از اختلال افسردگی در فصول پاییز و زمستان پرداخت:

۱- افراد برنامه منظمی برای خواب خود داشته باشند و حتی اگر تمایلی به خارج شدن از رختخواب خود نداشتند، به محض بیدار شدن از رختخواب خود خارج شوند.

۲- تغییرات ساده، کوچک و جذابی را در محل زندگی خود فراهم کنید، به طور مثال چیدمان اتاق خود را تغییر دهید. خانه خود را با شمع، عودهای خوش‌بو و گلدان‌های کوچک تزئین کنید، زیرا این اشیای تزئینی در شادابی روحیه شما تاثیر بالایی دارند.

۳- بعد از انجام دادن کارهای مهم روزانه خود، از خودتان سپاسگزاری کنید.

۴- سعی کنید در رفتارهای روزانه خود تغییرات ساده‌ای اعمال کنید. به طور مثال اگر قرار است چای ساده‌ای بنوشید آن را با طعم‌های متفاوت مزه‌دار کنید. به دیدن دوست قدیمی خود بروید و در کلاس‌های جدیدی مانند، کلاس‌های ورزشی، هنری و مهارتی مورد علاقه خود شرکت کنید. در واقع سعی کنید در لحظه زندگی کنید و با خوراکی‌ها و تماشای برنامه‌های مورد علاقه‌تان دوباره احساس شادی را به خود بازگردانید. بودن در جمع را تجربه کنید و روحیه خود را به سرعت به سمت شادی تغییر دهید.

۵- در واقع سعی کنید کارهای خوبی که از انجام آنها احساس خوبی دارید را در دفترچه یادداشت ثبت کنید تا زمانی که از نظر روحی احساس خستگی کردید، مطالب خود را مطالعه کنید و با خواندن آن نوشته‌ها آن فرآیند را در خود افزایش دهید.

۶- فعالیت‌هایی که از انجام آنها دچار ناراحتی می‌شوید را یادداشت کنید و پس از مطالعه آنها، نوشته‌های خود را از بین ببرید.

۷- اهداف واقع‌بینانه‌ای برای خود تعیین کنید و سعی کنید بخش کوچکی از اهداف مدنظر خود را انجام دهید، زیرا رسیدن به اهداف روزانه کمک می‌کند تا از حالت افسردگی و خستگی به شادی بازگردید.

۸- از به دوش گرفتن مسئولیت‌های بیش از حد پرهیز کنید و سعی کنید انتظار زیادی از خود نداشته باشید.

۹- برنامه تفریحی روزانه‌ای برای خود در نظر بگیرید، زیرا انجام فعالیت‌های انرژی‌زا موجب می‌شود تا در طول روز بتوانید با آرامش و رهایی زندگی کنید.

۱۰- جنبه‌ها و ویژگی‌های مثبت خود را دست کم نگیرید و سعی کنید دستاوردهای مثبت خود را با دقت بررسی کنید، باور داشته باشید که با در نظر گرفتن جنبه‌های مثبت کوچک خود، جنبه‌های مثبت بزرگتر خود را افزایش دهید. همچنین واگویه‌های ذهنی خود را بررسی کنید و اگر به طور دائم برچسب دوست‌داشتنی نبودن به خود می‌زنید سعی کنید این واژه‌ها را از دایره لغات خود حذف کنید و ذهن خود را به سمت فاجعه‌سازی پیش نبرید، زیرا اگر فاجعه‌سازی بر ذهن شما قالب شود ممکن است تصور کنید هر چیزی که برایتان اتفاق می‌افتد، به قدری دردناک و غیرقابل تحمل است که نمی‌توانید آن را تحمل کنید. به همین دلیل سعی کنید بزرگنمایی‌های ذهنی خود را شناسایی و از فاجعه‌سازی مسائل جلوگیری کنید.

۱۱- دیگران را منبع اصلی احساس منفی خود ندانید و سعی کنید مسئولیت تغییر خود را بپذیرید. یادتان باشد هیچکس مسئول افکار، احساسات و رفتار شما نیست مگر خودتان.

۱۲- اتفاقات زندگی‌تان را براساس استانداردهای کمال‌گرایانه بررسی نکنید و سعی کنید واقعیت‌ها را ببینید و بدانید که شما فردی هستید با توانایی‌ها و ویژگی‌های مثبت خاص و محدودیت‌هایی که هر انسانی با آن مواجه است، لذا سعی کنید به دور از کمال‌گری زندگی سرشار از شادی و آرامشی به خود هدیه دهید.

انزانی نوشتن افکار و احساسات روزانه، شناخت خطاهای ذهنی، شناخت تیپ‌های اصلی شخصیت خود و اهداف،‌ یادگیری مهارت‌های زندگی مانند رفتار جرات‌مند، کنترل خشم و استرس، حل مسئله، شرکت در گروه‌های درمانی و آموزشی و تمرین‌های شکرگذاری و روزانه را از نکات موثر برای کاهش احساس افسردگی می‌داند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معاون زاکانی: مهاجران افغانستانی باید به کشورشان برگردانده شوند

زخم زباله‌گردی بر تن شهر/ برای مدیریت پسماندها چه باید کرد؟

حمله پهپادی به پایگاه نظامیان آمریکایی در «التنف» سوریه

فیلم/ طرز تهیه حریره لوبیا سفید

دعوای سیاسی در اسلواکی بر سر دختر رئیس جمهوری

تداوم واکسیناسیون در جامعه؛ جلب مشارکت یا اجبار؟

رانندگان ایرانی بازداشت شده در آذربایجان آزاد شدند

گریم نیوشا ضیغمی در سریال بی‌نشان + عکس

پنج سال حبس و ۷۵ هزار یورو جریمه در انتظار کریم بنزما

آخرین وضعیت آلودگی هوای پایتخت

ادامه بارش‌ها در ۶ استان / کاهش محسوس دما در مناطقی از کشور

احمدی‌نژاد سهم خودش را از کابینه سیزدهم گرفته یا منتظر فرصت است؟

تلاش ما در بیمه تعاون، جلب رضایت بیمه‌شدگان و بیمه‌گزاران و تبدیل شدن به یک برند قوی است/ در حال توسعه محصول بیمه‌های زندگی هستیم + فیلم

ترامپ از شبکه اجتماعی‌اش رونمایی کرد؛ طالبان در توییتر هستند و مرا حذف می‌کنند

فیلم/دوراهی واکسن زدن یا نزدن!

دیدار نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران با هیات طالبان در مسکو

بریتانیا به دنبال فرصت‌های تازه سرمایه‌گذاری

فیلم/مرغ ۳۱ هزار تومان شد

مسکو، پکن و تهران خواستار همکاری با طالبان شدند

بورس و الزامات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

دیدار وزیر خارجه قطر با نماینده آمریکا در امور ایران

سود کارگزاری‌های چقدر است؟

احمدی نژاد یک بنیاد در امارات تاسیس می کند

بلاتکلیفی قانون «از کجا آوردی؟»

درآمد ۶۵ میلیارد یورویی که هر سال می‌سوزد

سردرگمی بهارستانی‌ها در طرح صیانت

تورم کشورهای اروپایی از کنترل خارج شده است؟

طرح رتبه‌بندی معلمان شفافیت بیشتر می‌خواهد

تارا، دناپلاس توربو دستی و اتوماتیک، ۲۰۷ پانوراما، در نهمین پیش‌فروش ۱۴۰۰

بورس‌های جهانی سبزپوش شدند

سهم صنعت از صادرات غیرنفتی چقدر است؟

جزئیات بخشنامه جدید بانک مرکزی برای تسهیلات تولیدی

سهم ایران از تجارت جهانی چقدر است؟

برگزاری جلسه هماهنگی برگزاری اولین مسابقات موتور سواری اندرو در ارس

اکران فیلم سینمایی دشت خاموش در سینما مهر آبادان

ماجرای تماس‌های خارجی با تلفن همراه چیست؟

تیم فوتبال ساحلی منطقه آزاد چابهار به لیگ برتر کشور صعود کرد