تاریخ انتشار: ۲۱:۰۵ - ۰۹ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۷ نظر

واکنش مهم صداوسیما به سخنان تند و جنجالی بهرام‌پور !

علاوه بر ایرادها و اشکالاتی که در روزهای اخیر به برداشت بهرام‌پور از آیات مورد اشاره‌اش شده، عکس‌العمل صداوسیما هم در این بین جالب توجه است. مسئولان رسانه ملی تاکنون ترجیح داده‌اند هیچ واکنشی نشان ندهند و شاید منتظر اشاراتی هستند که در ماجرایی مثل ماجرای احد قدمی به آنها رسید ولی در این موضوع هنوز نرسیده است.
سخنان تند و جنجالی بهرام‌پور
اقتصاد۲۴- هنوز تکلیف پرونده احد قدمی، مداحی که روی آنتن زنده به مقدسات اهل‌سنت اهانت کرد، روشن نشده و احتمالاً مانند پرونده دیگر مداحان متخلف در سال‌های اخیر، به دست فراموشی و مسامحه سپرده خواهد شد، اما آن اتفاق با عکس‌العمل شدید ریاست سازمان صداوسیما مواجه شد و تلفات زیادی داد؛ تهیه‌کننده توبیخ شد، مداح دادگاهی شد و مدیر شبکه پنج، به خاطر آن اشتباه که تاحدی غیرقابل پیش‌بینی بود، برکنار شد. گرچه جواد رمضان‌نژاد که به نظر، بیشتر قربانی دعواهای داخلی صداوسیما بود، بعد از آن به ریاست سیمافیلم منصوب شد.

اما درست چند ماه بعد و در شرایط بسیار حساس و نگران کننده اجتماعی و اتفاقاتی که در کشور و نیز خاورمیانه روی داده است، یک مترجم قرآن در برنامه معارفی شبکه یک، به ترجمه و تفسیر خاصی از قرآن می‌پردازد. ابوالفضل بهرام‌پور با اشاره به ناآرامی‌ها و تنش‌های اخیر کشور، به نحوی خشونت شدید و عجیبی را از نگاه قرآن تئوریزه کرد که شاید هیچ مداح و حتی کسانی که مخالف اسلام هستند نیز نتوانسته‌اند این‌گونه اسلام و تشیع را برمبنای برداشت خود از قرآن، تخریب کنند و در اوضاع حساس و فضای دین‌گریزی در بخشی از جامعه، بهانه به دست رسانه‌های بیگانه و فرصت‌طلبان بدهند و جوانان را به دین بدبین کنند.

حجت‌الاسلم محمدرضا زائری که خودش از ممنوع‌التصویرهای تلویزیون است، در توییتی با اشاره به آنچه رخ داده نوشت: «آقای بهرام‌پور کارشناس محبوب قرآنی سیماست ولی امثال حجت‌الاسلام نقویان و حجت‌الاسلام سیدحمید حسینی ممنوع‌التصویرند! جالب نیست؟»

اشاره زائری به ممنوع‌التصویر بودن کارشناسانی است که در طول این چند سال اخیر مورد غضب مدیران ارشد رسانه ملی قرار گرفتند و از برنامه‌های مذهبی کنار گذاشته شدند. سید حمید حسینی، استاد علوم قرآن در دانشگاه علوم حدیث، یکی از این افراد است که صداوسیما ترجیح داده بعد از چند برنامه، او را حذف کند و افراد دیگری را جایگزین نماید و ابوالفضل بهرام‌پور یکی از افراد محبوب مدیران صداوسیماست. مانند زائری، نقویان و حسینی کم نیستند که بنا بر سلیقه رئیس یا مدیران تلویزیون حذف شده‌اند و جایشان را کارشناسان دیگری گرفته‌اند که شاید از نظر سواد یا درک شرایط اجتماعی و سیاسی در شرایط مناسبی نیستند و به ناگاه در برنامه زنده تلویزیونی حرف‌هایی می‌زنند که حتی مجری باتجربه برنامه هم هر چه تلاش می‌کند، نمی‌تواند جلوی دُر فشانی‌ها را بگیرد و این‌گونه برای جامعه تشیع که مدعی پرهیز از خشونت است و داعش و تفسیرهای داعشی از قرآن را محکوم می‌کند، هزینه تراشی می‌کند.

سابقه مراوده مدیران رسانه ملی با ابوالفضل بهرام‌پور نشان می‌دهد او مورد حمایت ویژه مدیران ارشد رسانه ملی است. این ادعا دلایل روشنی هم دارد؛ به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن، ابوالفضل بهرام‌پور عصر روز چهارشنبه ۲۹ آبان ماه با حضور در رادیو قرآن نشستی با مجتبی ایزدی، مدیر رادیو قرآن و احمد فراهانی، مدیر گروه آموزش این شبکه رادیویی داشته است و در این نشست درباره تولید بسته‌های مفاهیمی و آیات سبک زندگی گفت‌وگو و تبادل نظر شده است.
جالب اینجاست که در حال حاضر علاوه بر شبکه یک سیما، برنامه «حفظ موضوعی» به کارشناسی بهرام‌پور از رادیو قرآن پخش می‌شود.
پاسخ مدیر گروه معارف شبکه یک چه بود؟

محکوم کردن و پاسخگویی به نظرات یک کارشناس که از تریبونی که در اختیارش قرار گرفته، استفاده کرده و حرف‌هایش را زده، ساده‌ترین راه است؛ اما تکرار این خطاها در صداوسیما نشان از ضعف و نابسامانی و چندگانه بودن مدیریت این سازمان عریض و طویل دارد.
سؤال اینجاست که کارشناسان مذهبی صداوسیما چگونه انتخاب می‌شوند؟

آیا هر کسی که در جامعه جلسه یا منبر پرجمعیتی داشت و مواضع سیاسی‌اش با این سازمان هماهنگ بود، الزاماً گزینه مناسبی برای تلویزیون است؟

چه کسی و با چه معیاری کارشناسان علوم دینی را از برنامه‌های تلویزیونی حذف می‌کند و چه کسی با فشار از برکناری برخی از این افراد ممانعت می‌نماید؟

جایگاه مدیر گروه معارف در این انتخاب‌ها کجاست و چه کارکردی دارد؟ قابل ذکر است که خبرنگار ایرناپلاس در تماس با محمد تورنگ، مدیر گروه معارف شبکه یک سیما خواستار توضیحات او شد، که مدیر گروه معارف این شبکه ترجیح داد سکوت کند و از اظهار نظر درباره این ماجرا امتناع ورزید.

علاوه بر ایرادها و اشکالاتی که به برداشت بهرام‌پور از آیات مورد اشاره‌اش وجود دارد، اما در این بین، عکس‌العمل صداوسیما هم جالب توجه است. مسئولان رسانه ملی تا کنون ترجیح داده‌اند هیچ واکنشی نشان ندهند و شاید منتظر اشاراتی هستند که در ماجرای احد قدمی به آنها رسید و در ماجرای بهرام‌پور هنوز نرسیده است. متأسفانه این برخوردهای دوگانه نشان از سلیقه‎‌ای و فرمایشی بودن سیاست‌های صداوسیما دارد؛ وگرنه هر اهل فن و کارشناس قرآنی باسوادی می‌داند که تبعات سخنان ابوالفضل بهرام‌پور و نسبت‌هایی که او به قرآن داد بسیار مخاطره‌آمیزتر از اقدام ناشایست آن مداح است، اما نه تهیه‌کننده‌ای توبیخ شده و نه اقدام قضایی شده است و نه مدیری برکنار شده است./ایرناپلاس
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بنده خدا
0
0
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸
خدا خیرش بده تو این فضای مخالفت با احکام نجات بخش قرآن حکم قرآن در مورد اغتشاش را علی رغم بی دین هایی مثل ممد سوروس بیان کرد؛ یقینا خدا به ایشان اجر عنایت خواهد کرد.
حسین
0
0
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸
... خودتی! بهرامپور مفسره، نه مترجم. متن و درست بنویس.
سید مهدی
0
0
يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸
مرحوم علامه ی طباطبائی مفسر قرآن هست برادر من،نه بهرام پور!
مهتاب
0
0
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸
می بینم که کامل دارید درموضع مهاجم عمل می کنید و مثل سال 88اختشاشگر رو بامعترض یکی می کنید.دست بردارید.خدا شما رو سرنگون میکنه نه رقبا یا دشمنانتون جنابان ایرنا و ایسنا و ....
دیگه جایگاهی بین مردم ندارید.معترض بااختشاشگر فرق داره عالیجنابان سرخ پوش.رسواییتون ادامه داره میدونی چرا؟چون رهبر هشدار داده بود قبلا اما اینم گفتن که برکاتی در این فتنه هست
سیدمصطفی
0
0
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸
سلام
همه این مطالب و حتی شدیدتر از اون هم تو قرآن اومده
متاسفانه نه تنها با احکام حیات بخش اسلام آشنا نیستیم، بلکه اونها رو تکذیب هم میکنیم
کی میخوایم امثال این آیه رو بفهمیم:« وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ. مشاهده آیه در ... ای عاقلان، حکم قصاص برای حفظ حیات شماست تا مگر (از قتل یکدیگر) بپرهیزید.»(آیه ۱۷۹ سوره بقره)
به آیه ۳۳ سوره مائده «آیه محاربه» می‌گویند: (انما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله و یسعون فی الارض فسادا ان یقتلوا او یصلبوا او تقطع ایدیهم و ارجلهم من خلاف او ینفوا من الارض ذلک لهم خزی فی الدنیا و لهم فی الآخرة عذاب عظیم)؛ «کیفر آنها که با خدا و پیامبر به جنگ بر می‌خیزند و در روی زمین دست به فساد می‌زنند (و با تهدید به اسلحه به جان و مال و ناموس مردم حمله می‌برند) این است که اعدام شوند یا به دار آویخته گردند یا (چهار انگشت از) دست راست و پای چپ آنها بریده شود و یا از سرزمین خود تبعید گردند، این رسوایی آنها در دنیاست و در آخرت مجازات بزرگی دارند».

منظور از «محاربه با خدا و پیامبر» آن چنان که در احادیث اهل بیت علیه‌السّلام وارد شده و شان نزول آیه نیز کم و بیش به آن گواهی می‌دهد این است که کسی با تهدید به اسلحه به جان یا مال مردم تجاوز کند، اعم از اینکه به صورت دزدان گردنه‌ها در بیرون شهرها چنین کاری کند و یا در داخل شهر، بنا بر این افراد چاقوکشی که حمله به جان و مال و نوامیس مردم می‌کنند نیز مشمول آن هستند.

و منظور از قطع دست و پا طبق آنچه در کتب فقهی اشاره شده همان مقداری است که در مورد سرقت بیان گردیده یعنی تنها بریدن چهار انگشت از دست یا پا می‌باشد.
در مورد اینکه آیا مجازاتهای چهارگانه فوق جنبه تخییری دارد یعنی حکومت اسلام هر کدام از آنها را در باره هر کسی صلاح ببیند اجراء می‌کند، و یا متناسب با چگونگی جرم و جنایتی است که از آنها انجام گرفته؟ یعنی اگر افراد محارب دست به کشتن انسانهای بی گناهی زده‌اند مجازات قتل برای آنها انتخاب می‌شود و اگر اموال مردم را با تهدید به اسلحه ببرند انگشتان دست و پای آنها قطع می‌شود و اگر هم دست به آدم کشی و هم سرقت اموال زده باشند اعدام می‌شوند و جسد آنها برای عبرت مردم مقداری به دار آویخته می‌شود و اگر تنها اسلحه به روی مردم کشیده‌اند بدون اینکه خونی ریخته شود و یا سرقتی انجام گیرد به شهر دیگری تبعید خواهند شد، شک نیست که معنای دوم به حقیقت نزدیکتر است، و این مضمون در چند حدیث از ائمه اهل بیت علیه‌السّلام وارد شده است.

امید که مسلمان واقعی(تسلیم در برابر فرامین و احکام الهی) باشیم
چرا که خداوند متعال در آیه ۲۱۶ سوره مبارکه بقره میفرماید:
کُتِبَ عَلَيْکُمُ الْقِتالُ وَ هُوَ کُرْهٌ لَکُمْ وَ عَسي‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَکُمْ وَ عَسي‏ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ
محمد
0
0
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد الان حکایت این باباست که من خودم شخصا روی حرف هاش حساب میکردم حتی جزو 40 مومن براش دعا میکردم ولی با دیدن این در افشانی اسمش رو خط زدم و بخاطر دعا های خودم استغفار کردم از خدا میخوام دعا هایی که کردم به حساب یه مومن خوب بفرسته والسلام
فرهاد
0
0
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸
امثال این بهرام پورها کاری میکنن که اب به اسیاب دشمن میریزن خدا خیرشون نده
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ذوق بهاره افشاری برای زوج محبوب این روز‌ها

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای جهان

حقابهٔ ایران از افغانستان به «شوره‌زار» رفت؛ طالبان بند کمال‌خان را اصلاح نکرد

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/تجمع اعتراضی برای مقابله با بی‌حجابی در پایتخت

آغاز بیستمین حراج شمش طلا

دورخیز اصولگرایان برای رقابت در دور دوم انتخابات

واحد خیریه مصاف و ارتباطاتش/ پشت پرده تامین مالی موسسه «مصاف ایرانیان» متعلق به علی‌اکبر رائفی‌پور

سقوط انس جهانی طلا به پایین‌ترین نرخ یک هفته اخیر

فیلم/ وعده های خاندوزی پیش از وزیر شدن!

ماجرای قطع درختان جنگل روستای انارجار نور چیست؟

سیستان و بلوچستان همچنان تشنه ماند/ میلیارد‌ها متر مکعب آب بارندگی اسفند و فروردین به دریا ریخت

خودکشی‌های اخیر در ایران مولود فقر و جیب خالی

فیلم/حمله پهپادی اسرائیل به یک خودرو در جنوب لبنان

جنجالِ نمایش یک زندگینامه؛ آیا اکران مست عشق شمس و مولانا ختم به خیر خواهد شد؟

حذف کودکان مهاجر از سازوکار درمان

عکس/ شعری که رهبر انقلاب برای عملیات وعده صادق خواند + دستخط

ماجرای خرید جت شخصی در ایران

قیمت نفت افزایش یافت

نظام سه نرخی ارز به نفع بازار آزاد خواهد شکست

فیلم/خاطره بامزه جواد کاظمیان از دیدار با یک خواننده لس‌آنجلسی

موافقت دولت برای افزایش قیمت خودرو

پیش بینی قیمت سکه امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزییات جدید از پرونده مرگ زهره فکورصبور!

رشد قیمت دلار دست‌پخت سیاست‌های اقتصادی دولت است!

نوسانات سکه کوچک شد

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی + جدول

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

تکرار سناریوی سرکوب ارز در سال ۱۴۰۳/ دلار ۸۰ هزار تومانی با فرود قوی سیاه در بازار ارز؟

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

دیوید تیلور نابغه کشتی آمریکا کیست؟

دارون عجم اوغلو کیست؟

افزایش چربی سوزی با این نوع سرکه

با خیال آسوده به چای و قهوه‌تان شکر بزنید

رژیم غذایی مناسب برای کاهش التهاب

برای رهایی از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید

معرفی بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای کره جنوبی

بی قانونی در واگذاری پرسپولیس/ بانک‌‎ها با کدام مجوز سهام باشگاه زیان ده را می‌خرند؟/ تکرار بی‌راه‌های خصوصی‌سازی

فیلم/ خبر مهم معاون ابراهیم رئیسی درباره پتروشیمی میانکاله