تاریخ انتشار: ۱۳:۱۱ - ۲۴ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
در گفت‌وگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

بودجه نهادهای خاص کاهش یافته؟/ مصیبتی که بالاتر از جدول شماره 17 است

جدول شماره 17 اگرچه طی سالیان سال در بودجه سنواتی کل کشور وجود داشته و دولت‌ها هم بی اختیار مجبور به تخصیص بودجه به نهادهای خاص بوده اند اما غلامعلی جعفرزاده معتقد است: انصافاً روند پرداخت بودجه به موسسات غیر مولد چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ حجم ریالی در دولت روحانی نزولی شده است.
جدول شماره 17 بودجه کل کشور
اقتصاد24- بودجه نهادهای خاص یا همان جدول شماره 17 بودجه سنواتی، همواره محل بحث و مناقشه بوده است، جدولی که دو سالی هست در لایحه بودجه خبری از آن نیست اما اعتبارات آن در سایر جداول همچنان پار برجاست. هر چند که دولت روحانی طی سال های اخیر با حربه شفاف سازی بودجه و میزان دریافتی برخی نهادهای خاص توانست برخی از این اعتبارات را حذف و یا تعدیل کند.

جدول 17 که مربوط به بودجه برخی نهادهای خاص است طی دو دهه اخیر فراز و فرودهای فراوانی داشته است. شاید بیشترین پرداختی به آنها در دولت محمود احمدی نژاد بوده است اما حسن روحانی طی این سال ها تلاش کرده بودجه غیر ضروری برخی از این موسسات را که حتی در پاره ای موارد وجود خارجی نداشتند حذف کند.

سال 99 به طور قطع یکی از سال‌های کم نظیر به لحاظ سختی شرایط بودجه ای در کشور خواهد بود. محدودیت فروش نفت، کسری بودجه، تحریم های بین المللی و... عواملی هستند که این بودجه را متفاوت می‌کند. چنانکه رئیس جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه 99 با اشاره به مشکلات پیش رو بودجه آن را بودجه ایستادگی و مقاومت دانست. با این مقدمه باید گفت که محدودیت در منابع درآمدی باید به میزان یکسان و عادلانه بر همه حوزه‌های دریافت کننده بودجه اعمال شود.

از طرفی موضوع معافیت‌های مالیاتی در بودجه شاید یکی از مهمترین نکات مبهم در این لایحه است. در سالی که قرار است دولت منابع درآمدی خود را از نفت به سمت مالیات ببرد، هنوز نتوانسته با برخی از این معافیت‌های مالیاتی مقابله کند. آنچه مشخص است در شرایط سخت اقتصادی باید همه مردم و همه بخش های حقیقی و حقوقی به یک میزان از فشار سختی آسیب ببینند.

زور دولت نمی رسد؟



در همین خصوص غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با اقتصاد24 گفت: انصافاً روند پرداخت بودجه به موسسات غیر مولد چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ حجم ریالی نزولی شده است.

وی افزود: البته زور دولت به بخشی از آن‌ها نمی‌رسد و تنها راهکاری که اعمال شد این بود که آن‌ها را به وزارت‌خانه مادر بسپارد تا آن وزارتخانه نقش نظارتی داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه جدول شماره 17 تحت عنوان کمک مالی بود که تحت نظارت سازمان حسابرسی قرار نمی‌گرفت، اظهار کرد: باید گفت اقدامات دولت روحانی در این زمینه قابل تقدیر است. دولت با کاهش و یا حذف برخی از این ردیف های بودجه‌ای تن به درگیری هایی داد که دولت احمدی نژاد با همه ادعایی که داشت نه تنها کاری به این ردیف های بودجه ای نداشت که بودجه آنها را هر ساله اضافه هم می کرد.

شاه‌مهره‌هایی که بودجه زور می‌گیرند


وی در خصوص این نوع بودجه ها گفت: شاه‌مهره‌هایی بودند با اسم‌هایی که همه می شناسند بودجه‌هایی را دریافت می‌کردند که در برخی مواقع موسسات آن‌ها وجود خارجی هم نداشت، اما طی دو سال گذشته دولت بسیار با این موضوع مقابله کرد و البته بابت آن هزینه‌هایی را هم پرداخت.

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: عده‌ای هم که زور دولت به آنها نمی‌رسید و شاه‌مهره‌هایی به هم چسبیده بودند دولت آن‌ها را به سمت زیر مجموعه های مادر بود تا نظارت بر آنها اعمال شود.

اراده‌ای برای دریافت مالیات نیست


این نماینده مجلس در خصوص کاستی های بودجه 99 گفت: دولت در بودجه 99 دو اقدامی که ضروری است را انجام نداد؛ یکی معافیت مالیاتی و دیگری فرار مالیاتی که برای این دو معضل، راهکاری در بودجه اعمال نشده است.

وی افزود: طبق اذعان دیوان محاسبات 250 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد و در واقع از 40 درصد ظرفیت مالیاتی کشور استفاده می شود. موضوع دیگر بحث معافیت های مالیاتی است که هیچ ساماندهی در این خصوص انجام نگرفت.

جعفرزاده ایمن آبادی تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی علم اخذ مالیات را ندارد و به قاطعیت می‌توان گفت اراده‌ای هم برای این کار ندارد. گزارش‌هایی که دستگاه‌های نظارتی می‌دهند مبنی بر این است که سازمان امور مالیاتی بعضاً تعمداً از زیر بار آن خارج می شود.

فشار بودجه ای که دولت اختیار آن را ندارد



همچنین سیامک قاسمی کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با اقتصاد24 در خصوص بودجه نهادهای خاص گفت: این بودجه ها فشاری است که روی دولت است و البته اختیار آن به دست دولت نیست. یک بار سال گذشته آقای آشنا در دانشگاه شریف گفته بود که اگر فشاری که پشت برخی از ردیف های بودجه بر دولت هست را افشا کنیم دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

وی افزود: مسائل دیگری هم هست که دولت اختیاری در خصوص آن ندارد اما در این مورد خاص دولت فعلی تنها کاری که توانست انجام دهد این بود که در برخی موارد بودجه آن‌ها را کاهش دهد و یا در همان سطح نگاه دارد.

معافیت های مالیاتی نسبت به جدول شماره 17 عدد بزرگتری هستند


قاسمی همچنین یادآور شد: به لحاظ درآمدی ما یکی از پرفشارترین سال‌های درآمدی را امسال تجربه کردیم و در سال آینده نیز تجربه خواهیم کرد، اما در نهایت بودجه آن نهادها هم با توجه به نرخ تورم بالا و با توجه به ثابت ماندن آن در واقع قدرت اقتصادی اش کمتر می شود.

این اقتصاددان تصریح کرد: البته در خصوص جدول شماره 17 با توجه به حساسیت جامعه باید گفت که هر چند عدد پرداختی کم نیست اما در اسکلت بودجه ای این عدد بزرگ نیست، اما جامعه روی آن حساس شده است در حالی که بزرگترین منبع مغفول درآمدی در بودجه پایه مالیاتی است که باید افزایش پیدا می کرد.

قاسمی تاکید کرد: بنگاه های اقتصادی غیر دولتی‌ای وجود دارند که از پرداخت مالیات معاف هستند و عدد این معافیت به مراتب از جدول شماره 17 بزرگتر است و در شرایط سخت اقتصادی به نظر می رسد عدم پرداخت مالیات این دسته از نهادها و بنگاه ها قابل توجیه نیست هر چند دولت در این نهادها هم کنترل مدیریتی ندارد و عملاً اختیاری بابت آن ندارد.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ali
0
0
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸
پسر این احمدینژاد عجب مخی بوده به قول شما بیشترین بودجه در دولت احمدینژآد به این نهادهای خاص تعلق میگرفته اما بازم به بقیه وزارت خانه ها و موسسه ها چه بودجه بالایی تعلق میگرفت اما در دولت روحانی اون بودجه ها را که با شفاف سازی (به اصطلاح)خیلی کم کرده بقیه سازمانها و ادارات را هم که همینطور پس این بودجه ها و سرمایه ها کجا صرف میشه خود اقای روحانی هم که همون اول فرمود بودجه صرف خدمات رفاهی نمی کنیم برجام اجرا بشه همه مشکلات حل میشه.یعنی تا شش سال بودجه ای صرف خدمات رفاهی نشد شاید این یکی دوساله بشه پولها چطور میشه.همیشه هم که می فرمایید دولت زورش نمیرسه دولت اختیار نداره پس چطور گفت من چند هزار نفر ساعت مشکلات دولت دهم را کارشناسی کرده ام صد روزه مشکلات را حل می کنم البته خود اقای روحانی فرمود من اینطوری نگفتم .اما هم من هم تو هم خود اقای روحانی میدونیم همینطوری گفت.ایا نمی دونست رییس جمهور در ایران زور و اختیار نداره.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سایه سنگین حادثه تروریستی مسکو بر روابط روسیه و بوسنی/ تشدید کش مکش های قومیتی؟

علی قنبری، اقتصاددان: فعالیت اقتصادی در گرو داشت ارتباطات خاص/ اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۲ نه شفاف بود و نه آزاد

سکوت اژد‌های زرد در دریای سرخ؛ نگاهی به موضع چین در قبال انصارالله/ دلیل صبوری پکن چیست؟

واگویه‌های جامعه در نوروز ؛ مردم را سر کار گذاشتند/همه‌چیز بهم ریخته است و همه بریده‌ایم/ فریادها به گوش دولت می‌رسد؟

دعای روز هجدهم ماه رمضان + معنی و تفسیر

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس

قیمت انواع دستگاه ماینر + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP

اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ با بحران هایش چه خواهد کرد؟/ فقر امسال تشدید خواهد شد/ هزینه اختلاس‌ها را طبقات متوسط و ضعیف جامعه می‌پردازد

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

بهترین زمان خرید دلار

هفت ماده غذایی مفید برای مبتلایان به نارسایی قلبی

این دمنوش‌ها را در ماه رمضان حتما بنوشید

۱۲ توصیه مهم برای رسیدن به آرامش درونی

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی