اقتصاد۲۴- فرشاد مقیمی با بیان اینکه در مقایسه با ماههای گذشته سرعت تولید در ایران خودرو دوبرابر شده است افزود: رکورد تولید در ماه آذر نیز به ۴۰ هزار و چهارصد دستگاه خودرو رسید که این میزان تولید در ۱۵ ماه گذشته بیسابقه بوده است.
وی اضافه کرد: در تجاری سازی خودرو نیز توانستیم در ماه آبان و آذر بیش ۱۰۰ هزار خودرو تجاری سازی که بیشتر این خودروها نیز به مردم تحویل شده است.
مقیمی با عذرخواهی بابت تاخیرهای به وجود آمده در روند تحویل دهی خودرو در ماههای گذشته گفت: با رفع همه تعهدات قبلی در آینده به گونهای پیشبینی کردیم که بتوانیم خودروها را در زمان وعده داده شده به مردم تحویل دهیم البته در این باره اتفاقات خوبی برای تسهیل در روند تحویل خودرو به مردم رقم خورده است.
مدیرعامل ایران خودرو افزود: از روز گذشته طرحی را آغاز کردیم که بر اساس آن برای کسانی که پیامک تحویل خودرو ارسال شده میتوانند با مراجعه به حوزههای تولید خودرو در تهران و سایر استانها از ۷ صبح تا ۹ شب حتی در روزهای پنجشنبه و جمعه خودروهای خود را زودتر از درب کارخانه تحویل بگیرند در غیر این صورت ما به عنوان خودروساز خودروها را حمل و در محل تعهد شده به مردم تحویل خواهیم داد.
مدیرعامل ایران خودرودرگفت و گو با واحد مرکزی خبر افزود: به غیر از خودروهایی که قبلا به صورت سی کی دی وارد میشده و با قطع همکاری با خارجی هاکه علاقهای به تولید این خودروها نداریم، برنامه ریزی کردیم تا خودروهای داخلی را با کیفیت و تیراژ خوب و مناسب تولید کنیم طوری که هم اکنون خودروهای سمند، دنا و انواع خودروهای پژو در حال تولید است.
وی گفت: البته خودروی پژو ۴۰۵ نیز که تا خرداد سال آینده امکان تولید آن را داریم همچنان تولید میشود ضمن اینکه هیچ برنامهای برای پیش فروش آن نداریم، زیرا از خرداد سال آینده تولید این خودرو از دستور کار خارج میشود.
مقیمی افزود: برای خودرو دنا که توانست اعتماد مردم را با نام و نشان ایرانی جلب کند برنامههای خوبی برای افزایش تیراژ در سال آینده داریم.
وی، ایجاد انگیزه در حوزههای مرتبط با صنعت خودرو به ویژه قطعه سازان و مجموعههای خودرو سازی را از جمله عوامل افزایش تولید خودرو و عمل به تعهدات این خودرو ساز بیان کرد.
مقیمی همچنین گفت: ۲۳ قطعه از قطعات مورد نیاز خطوط تولید ایران خودرو که قبلا از خارج میشد هم اکنون داخلی سازی شده و همچنین ۱۲ قطعه دیگر نیز آزمایش یک روز خط را طی میکند که درصورت موفقیت در آزمایشها این قطعات نیز تولید انبوه خواهد شد و در اختیار خطوط تولید قرار میگیرد.
مقیمی، سیاستهای تعادلی در تامین مالی قطعه سازان، عدالت در سهم تولید قطعه سازان از دیگر عوامل ایجاد انگیزه برای تولید داخل قطعه سازان به منظور رفع نیازهای داخلی خبر داد.
مقیمی درباره برنامه برای کاهش قیمت تمام شده خودرو گفت: سعی بر این است بخشی از طریق داخلی سازی و بخش دیگری از طریق افزایش تیراژ تولید بتوانیم به کاهش قیمت تمام شده خودرو اقدام کنیم، زیرا وقتی تیراژ تولید از ۴۰۰ هزار دستگاه در سال به ۶۰۰ هزار دستگاه افزایش پیدا میکند بنابراین سهم قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شده دارد البته باید توجه کرد که ما هم هزینههای مالی قابل توجهی داریم که درصدد هستیم با فروش داراییهای غیر مولد بتوانیم سرمایه مورد نیاز برای خطوط تولید را فراهم کنیم.
مقیمی هم چنین گفت: باید در موضوعات مرتبط درخطوط تولید و غیر تولیدی هم اقداماتی را صورت دهیم که در این باره برنامهریزی کردیم تا بتوانیم به هدف کاهش قیمت تمام شده دست یابیم، اما باید توجه کرد که همه این موارد را یکجا و در کوتاه مدت قابل حل نیست همین که ما هدفگذاری کردیم و در این باره برای هدفهای کوتاهتر هم برنامههایی را تدارک دیده ایم دستیابی به هدف مورد نظربا کمک همه همکاران، کارگران عزیز، سیاستگذاران دوراز دسترس نیست که بخشی از این اهداف دراین زمان محقق شده درآینده هم به امید خدا تحقق خواهد یافت.