تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۰۵ دی ۱۳۹۸
یک کارشناس صنعت خودرو مطرح کرد؛

چرا واردات خودرو متوقف شد؟

رضا آریاراد، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است: امروزه در خصوص واردات کالا‌هایی که منشا داخلی داشته و در داخل امکان تولید برای آن‌ها فراهم است، سخت گیری‌های بسیاری صورت گرفته و بعضا مجوز واردات از سوی دولت‌ها صادر نمی‌شود. اما در خصوص خودرو برحسب نوع دیدگاه کارشناسان و تفکراتی که حاکم بر این صنعت وجود دارد، رویه متفاوتی حاکم بوده است و بعضا منجر به صدور مجوز خودروی وارداتی شده است.
چرا واردات خودرو متوقف شد؟
 
اقتصاد24 - «رضا آریاراد» کارشناس صنعت خودرو؛ طی یادداشتی به تشریح آثار و نتایج واردات خودرو پرداخته است که به شرح ذیل از نظر می‌گذرد:

به طور معمول کشور‌ها به منظور تامین بخشی از نیاز‌های داخلی خود، به واردات کالا اقدام و این موضوع در جامعه جهانی به امری بدیهی و مرسوم تبدیل شده است. مبادلات تجاری کشور‌ها در دنیا که در چهارچوب تراز تجاری شناخته می‌شود، بیانگر میزان تجارت "واردات و صادرات " هر کشور در یک بازه زمانی معمولا یک ساله است.

طبق قانون واردات و صادرات جمهوری اسلامی ایران، قانون گذار به منظور رونق و بهبود تولیدات داخل و داخلی سازی کالا‌ها و محصولات، دسته‌ای از کالا‌ها را تحت عنوان کالا‌های مشروط قرار داده که در این نوع، با توجه به اهمیت تولیدات داخل، سعی در جلوگیری از واردات کالا‌های مشابه و در مواردی واردات محدود و تنها با صدور مجوز مراجع قانونی شده است.

در گذشته باور براین بود که به منظور ایجاد رقابت و انگیزه بهبود کیفیت در تولیدکنندگان داخلی، واردات محدود کالا‌های مشابه در قالب کالا‌های مشروط و با مجوز خاص، بلامانع بوده و شاید به رشد صنعت و کیفیت محصولات بیانجامد.

در اینجا این سوال مطرح است که آیا واردات خودرو به کشور، با وجود اینکه ایران بزرگترین صنعت خودروسازی خاورمیانه را دارد و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در جهان است، کمکی به صنعت خودرو خواهد نمود؟ و آیا ایجاد انگیزه و رقابت بیشتر با تولیدکنندگان بزرگ خارجی، بدین وسیله مهیا می‌شود؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که واردات خودرو ریشه تاریخی داشته و شروع آن به دوران استخراج و فروش نفت و سرازیر شدن درآمد‌های نفتی به ایران بر می‌گردد؛ که عمدتا صرف واردات کالا‌ها و لوازم مصرفی می‌شد. طبق آمار، مجموع تولید نفت ایران بین سال‌های ۱۲۹۰ تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی معادل ۲۸ میلیارد بشکه و بالغ بر ۱۳۱.۵ میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور در پی داشته است.

مبلغ بسیار بالایی از درآمد که می‌توانست بجای مصرف در توسعه بی‌حد و حصر واردات کالا‌های مصرفی، در خدمت خودکفایی و شکوفایی اقتصاد قرار گرفته و سهم ایران را در توسعه فناوری و صنعت به جایگاهی ممتاز برساند.

امروزه در خصوص واردات کالا‌هایی که منشا داخلی داشته و در داخل امکان تولید برای آن‌ها فراهم است، سخت گیری‌های بسیاری صورت گرفته و بعضا مجوز واردات از سوی دولت‌ها صادر نمی‌شود. اما در خصوص خودرو برحسب نوع دیدگاه کارشناسان و تفکراتی که حاکم بر این صنعت وجود دارد، رویه متفاوتی حاکم بوده است و بعضا منجر به صدور مجوز خودروی وارداتی شده است.

برخی کارشناسان ایجاد انگیزه و رقابت در خودرو سازان را ملاک اصلی واردات خودرو عنوان کرده و معتقدند با وجود خودرو‌های پیشرفته و مدرن روز دنیا در کشور می‌توان خودروسازان را به بهبود کیفیت خودرو ترغیب نمود؛ و برخی دیگر دلیل صدور مجوز واردات خودرو را اغنای نیاز قشر مرفه‌تر جامعه به استفاده از خودرو‌های لوکس خارجی که با خروج ارز قابل توجه همراه است، مرتبط می‌دانند.

مثلا، بر اساس آمار تجارت خارجی کشور در ۱۲ ماهه سال ۹۶ در مجموع بالغ بر ۵۶ هزار و ۱۳۴ دستگاه خودرو به کشور وارد شده که ارزش دلاری آن یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون و ۱۱۸ هزار دلار بوده است. این نشان از خروج رقم قابل ملاحظه‌ای از منابع ارزی کشور در خرید کالایی دارد که کاملا مصرفی بوده و نمی‌توان آن را در مسیر رشد و اعتلای صنعت خودروی کشور به حساب آورد، چراکه با وجود پتانسیل بالای صنایع خودروسازی کشور برای تولید و مونتاژ خودرو، این میزان از اختصاص بودجه برای واردات خودرو می‌تواند در مسیر تحقق پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی تولید با کیفیت قطعات منفصله داخلی قرار گرفته و در تولید با کیفیت و قابل رقابت محصولات مشابه خارجی و افزایش مستمر اشتغال‌زایی و حفظ پایدار آن در این صنعت قرار گیرد.

یقینا بازدهی محصولات حاصل از تحقیق و توسعه به سرعت واردات خودرو نیست و نمی‌توان انتظار داشت در فاصله چند ماهه از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، به سطح خودرو‌های برتر دنیا که با گذشت سال‌ها تحقیق و توسعه به آن دست یافته‌اند، رسید. اما می‌توان امیدوار بود که با عملیاتی کردن مراکز تحقیق و توسعه (R&D) اساسی‌ترین گام در خودکفایی و حضور پررنگ‌تر در بازار بشدت رقابتی صنعت خودرو در سطوح بین‌المللی بدین وسیله فراهم گردد. همچنین می‌توان بیان نمود که با مسدود شدن واردات قطعاتی که منشا داخلی دارند و حذف واردات خودرو‌هایی که نتیجه و ماحصل تلاش و تحقیقات غیرایرانی است و به برند ملی ایرانی که بیش از ۸۰ درصد از نیاز کشور را تامین میکند، و اشتغال‌زایی بالایی در کشور دارد، کمک کرده و فرصت‌هایی طلایی و ناب برای نخبگان و مبتکرین در داخل ایجاد و فرصت عرضه اندام و بروز توانمندی جبران کسری قطعات و ابزارآلات مورد نیاز تولید خودرو‌های باکیفیت و قابل رقابت با نمونه‌های خارجی جهانی فراهم می‌شود.

با نگاهی به گذشته، شاید یکی از اشتباهات رایج هرچند با تعرفه‌های بالا، اجازه واردات خودرو بوده است؛ که در برهه‌هایی از زمان دولت‌ها بنا به دلایل ایجاد انگیزه و رقابت در صنعت خودروسازی کشور نسبت به صدور مجوز ورود خودرو اقدام می‌نمودند، حال اینکه ادامه این رویه، تمایل و کشش استفاده از برند‌های خارجی به ظاهر با کیفیت‌تر در کشور را بالا برده و به نوعی ارتقاء گام به گام برند‌های داخل را که با توان نیروی مبتکر و خلاق ایرانی و همچنین تلاش‌ها و زحمات شبانه روزی نیرو‌های شاغل در بخش خودروسازی داخل انجام می‌شود، نادیده گرفته و بسیار ناچیز می‌نموده است. درحالی که با منع واردات و ارتقاء مرحله به مرحله تولید خودروی برند داخل، یقینا بازخورد هر تغییر و بهبود برند را می‌توان در اذهان عمومی بسیار بالا و ارزشمند دیده و انگیزه مضاعف در ارتقاء هرچه بیشتر و رساندن به جایگاه رقابتی بین المللی را متصور دانست.

بنابراین، تشکیل ستاد توسعه و ساخت داخل ضمن حمایت مجدانه از کار و تولید ایرانی در زمینه خودرو و در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی و افزایش حداکثری داخلی‌سازی و خودکفایی بوده و یقینا در یک بازه زمانی یک تا سه ساله می‌توان ثمره آن را که به کاهش بسیار زیاد واردات قطعات مشابه و کاهش ارزبری می‌انجامد؛ شاهد بود.
منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

فلسطینی‌های گرسنه و ناامید در غزه

اینفوگرافی/ داده‌ها و آمارهایی از یهودیان ایران

عکس/ استایل تابستانی رامسین کبریتی با لباس هاوایی

عکس/ چهره متفاوت رهبری ۶۲ سال پیش در سفر به استان گیلان به همراه یک دوست لبنانی

عکس یادگاری عراقچی و وزرای خارجه شرکت‌کننده در اجلاس شانگهای

عکس/ استایل رسمی محمدرضا پهلوی و ثریا ۷۴ سال پیش در یک مراسم

عکس/ تغییر چهره ابن مرجانه سریال مختار پس از ۱۹ سال با مدل موی جدید

عکس/ شکل و شمایل مهستی، فردین و گلی زنگنه ۵۴ سال پیش در اوج جوانی

عکس دیده نشده از زهرا پزشکیان در کنار زینب سلیمانی در یک مراسم

عکس/ ژست و استایل جذاب بیتا سحرخیز در کافه‌ای دنج و لاکچری

عکس/ مراسم عروسی فروغ فرخزاد و پرویز شاپور ۷۳ سال پیش با تیپ اروپایی

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

راهنمای خرید منطقی در زمان جنگ

نه کاهش دلار بر بازار خودرو اثر گذاشت، نه جنگ/ رکود همچنان پابرجاست

پیش بینی قیمت طلا و سکه امروز ۲۵ تیر ۱۴۰۴/ طلا بخریم یا ارزان می‌شود؟

پیش بینی قیمت دلار امروز ۲۵ تیر ۱۴۰۴/ قیمت دلار تا مردادماه کاهشی است؟

فیلم/ پیش بینی کاظمی قمی درباره احتمال حمله مجدد به ایران

بی‌خبری وزیر جهاد کشاورزی از قیمت برنج در بازار

اینفوگرافی/ کدام کشور‌ها دی‌اکسید کربن بیشتری تولید می‌کنند؟

فیلم/ درخواست سام درخشانی از چاووشی برای پرداخت بدهی‌اش

عکس احساسی بازیگر خط قرمز و مادرش

عکس/ پیراهن سردار حاجی‌زاده در لحظه شهادت

فیلم/ برخورد ایرانی‌ها با مهاجران افغان در مرز‌ها از شایعه تا واقعیت

اینفوگرافی/ بهترین جنگنده‌های جهان در سال ۲۰۲۵

حکم نهایی ترامپ درباره حمله به مسکو اعلام شد

پشت پرده همکاری عمیق باکو با اسرائیل علیه ایران

فیلم/ عربی حرف زدن جالب المیرا شریفی مقدم در تلویزیون

عکس/ استوری احساسی علی اوجی برای تولد بازیگر پایتخت

عکس/ ژست احساسی بازیگر نون خ و دخترش در استانبول

عکس/ قاب تازه خانواده منوچهر هادی پربازدید شد

عکس/ استایل فوق العاده ضیا پسر شیث در سریال طوبی در ۳۶ سالگی

پیغام تازه اتحادیه اروپا به ایران درباره مذاکره

عکس/ صدام حسین در حال روشن کردن سیگار برگ ۴۴ سال پیش در سالن اجلاس سران عرب

فیلم/ اظهار نظر مطهری درباره حمله دوباره اسراییل به ایران

عکس/ کاپیتان جدید استقلال در ترکیه مشخص شد!

عکس/ حمایت تمام قد طارمی از علیرضا فغانی

عکس/ محتوای یک بنر در بازار تهران جلب توجه کرد

عکس/ ساختمان اساتید یک ماه پس از اولین حملات

عکس/ یادداشت احساسی مجید بنی فاطمه برای محمود کریمی

فیلم/ ضرب المثلی که وزیر نیرو برای کم آبی خواند

فیلم/ دیدار دختر پزشکیان با خانواده شهید حاجی زاده

عکس/ واکنش برادر داماد رئیسی به تهدید‌ها درباره اجرای مکانیسم ماشه

بازگشایی محور کرج ـ چالوس و آزادراه تهران ـ شمال

فیلم/ فروش خانه‌های متری یک میلیارد در تهران

سووشون رفع توقیف شد

فیلم/ بازدید وابستگان نظامی ۲۰ کشور از جنایات اسراییل در زندان اوین

اروپا ۹ فرد و نهاد ایرانی را تحریم کرد

عکس/ کنایه جنجالی آذری جهرمی به مسعود پزشکیان

هر آنچه از آ سه آن باید دانست

محتوای مکالمه جنجالی ترامپ با زلنسکی لو رفت

عکس/ حضور پزشکیان در مراسم یادبود حسین طیب‌نیا