اقتصاد۲۴- سید رضا مفیدی با بیان این مطلب توضیح داد: با تلاشهای وزرات صمت و دو خودرو ساز مطرح داخلی و برگزاری موفقیت آمیز نمایشگاه تخصصی ساخت داخل در حوزه افزایش ساخت داخل قطعات و پیوند دادن تولیدکنندگان و قطعه سازان کشور با خودروسازان، گامی محکم در راستای رفع نیازهای تولید برداشتیم.
وی ادامه داد: حمایت از همکاری نخبگان دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان در همکاری با قطعه سازان در بخش ساخت داخل قطعات هایتک، حمایت و همکاری از حضور نخبگان و توانمندیهای صنایع دفاعی کشور در بخش داخلی سازی قطعات هایتک از دیگر برنامهها و سیاستهای وزارت صمت در رفع نیازهای تولید خودرو است که به اجرا رسیده است.
وی اضافه کرد: با مجموعه اقداماتی که در چند ماه اخیر در وزارت صمت انجام شده است، شاهد کاهش ارزبری ۴۰۰ میلیون یورویی تا آخر سال در صنعت خودرو خواهیم بود.
مفیدی ادامه داد: کاهش ارزبری ۴۰۰ میلیون یورویی در صنعت خودرو سازی به معنای آن است که قطعات مصرفی وارداتی به کشور را تا آخر سال، توانسته ایم داخلی سازی کنیم.
او با اشاره به اینکه کاهش ارزبری به کاهش خودروهای کف پارکینگ و ناقص میانجامد، تاکید کرد: با استفاده از توجه به عمق ساخت داخل و دیگر روشها در تامین قطعات خودرو توانسته ایم، تولید خودروهای ناقص کف پارکینگ را به حداقل برسانیم و در انتظار تولید خودروهای کامل باشیم.
مفیدی با اشاره به اینکه از پایان دی ماه دیگر دپوی خودرو ناقص در پارکینگها نخواهیم داشت، متذکر شد: یکی از راهکارهای وزارت صمت برای حل مشکل خودروهای ناقص و همچنین افزایش تیراژ تولید خودرو، داخلی سازی قطعات خودرو بوده است و تاکنون ۳ میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با حضور وزیر صمت برگزار شده است.
مدیر کل دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت همچنین بیان کرد: در این سه میز در مجموع ۹۹ قطعه توسط ۸۹ قطعه ساز به ارزش ۳ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان و کاهش ارزبری ۲۷۵ میلیون یورویی ساخته میشود.
مفیدی همچنین به آمار متوسط روزانه تولید دو شرکت خوردور سازی ایران خودرو و سایپا اشاره کرد و گفت: میانگین تولید روزانه از ۹۰۰ دستگاه به ۱۶۰۰ دستگاه در این دو گروه خودرو سازی رسیده است.
منبع: شاتا