تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۳۰ دی ۱۳۹۸
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

هراس معدنی‌ها از بروکراسی‌های جدید/ ساز ناکوک بخشنامه‌های معدنی دردسرساز

فعالان حوزه معدن معتقدند؛ سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور بسیار پایین‌تر از تصور واقعی است چراکه با توجه به ظرفیت بالای این بخش عملا از توسعه صنایع معدنی عقب مانده ایم چراکه سهم بخش معدن در تولید ناخالص ملی رقم قابل توجهی نیست و این مشکل به عوامل عدیده‌ای از جمله سیاست‌های وزارت صنعت، بستگی دارد.
شرکت های معدنی 

مریم بهنام راد، اقتصاد۲۴- فعالان صنعت معدن، نگاه وزارت صمت به بخش معدن را نگاه توسعه‌ای نمی‌دانند و معتقدند قوانین و مقرراتی که حاکم است و بخشنامه‌های بازدارنده‌ای که وجود دارد، راه را برای توسعه در بخش معدن بسته است.
 
به گفته کارشناسان اقتصادی، بخش معدن می تواند از نقش مهمی در درآمدزایی و ارزآوری برای اقتصاد کشور برخوردار باشد. تحقق این هدف نیازمند توجه جدی مسئولان، برنامه ریزی دقیق و کمک به تسهیل معدنکاری در کشور است. در این راستا تصویب قوانین کارآمد و همچنین بودجه ریزی مناسب دارای اهمیت بالایی است.

به تازگی جعفر سرقینی ، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد که متناسب با اقدامات دشمنان کشور در ایجاد محدودیت های مختلف برای حوزه معادن و صنایع معادنی کشور، مصوبات مرتبط جهت تعدیل و حفظ حقوق همه فعالان حوزه معدن و صنایع معدنی اصلاح و به‌روز می‌شود و همچنین تعیین قیمت مواد معدنی بر عهده روسای سازمان ها گذاشته شده است.

این موضع از یکسو مورد استقبال فعالان حوزه معدن قرار گرفت اما از سوی دیگر به دلیل تردید در عملکرد معدنی وزارت صمت، نگرانی ها از تشدید موانع صادراتی محصولات معدنی شدت گرفت.


عبور از خط تحریم

 
سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران در همین رابطه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد 24 گفت: با توجه به تحریم های اعمال شده بر صنایع معدنی ایران، امروز توجه به این بحث موضوعی است که باید مسئولان و متولیان این بخش با دقت بالا و حساسیت بیشتر تمام جوانب و موانع را در نظر بگیرند.

صمدی ادامه داد: باید از خط تحریم ها عبور کرد چراکه در صنایع معدنی وابستگی کشور به واردات خیلی کمتر از صادرات محصولات معدنی است، پس هر مشکلی در امر صادرات این محصولات به مراتب بیشتر خواهد بود .

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران معتقد است: وزارت صنعت باید با تسهیل در بخشنامه های صادراتی دست تولیدکنندگان بخش صنایع معدنی را جهت صادرات باز بگذارد و از سنگ اندازی در این بخش خودداری کند.

وی تصریح کرد: حالا مسئولان وزارت صنعت تصمیم بر اصلاح بخشنامه های معدنی دارند، لذا باید به شرایط موجود توجه ویژه داشته باشند که اگر تغییر در رویه بخشنامه ها و قوانین به نفع صادرات و صادرکننده باشد می توانند ادعا کنند که در مقابل تحریم با برنامه ریزی و سیاست های ضد تحریمی مقابله می کنند در غیر این صورت باید در پی وضع و اجرای قوانین سختگیرانه، صادرات محصولات معدنی را به قعر می فرستند و نابودی صادرات قطعی خواهد شد.

ضرورت افزایش منابع ارزی
 
به گفته دبیر انجمن زغالسنگ ایران ، کشور از نظر اقتصادی شرایط خاصی دارد، با توجه به تحریم های ظالمانه ای که به کشورمان تحمیل شده است، باید به سمتی حرکت کنیم که منابع ارزی بیشتری کسب کنیم و بتوانیم کشور را از نظر اقتصادی در شرایط بهتری نگه داریم. طبیعتاً معدن به عنوان یک حوزه بسیار مناسب در این بخش می تواند نقش آفرینی کند.

صمدی تصریح داشت : در عین حال، معدن جزء معدود بخش هایی است که آسیب پذیری کمتری نسبت به سایر بخش ها در مقابل تحریم دارد، زیرا یک بخش کاملاً درون زا است و تحریم های اعمال شده در مجموع بر روی فرآیند تولید مواد معدنی تأثیر حادی نداشته است. البته نمی گویم تأثیری نداشته اما به نسبت سایر بخش ها اثرپذیری کمتری داشته است.

این فعال معدنی گفت :در این شرایط از دولتمردان انتظار می رود که وضعیت مناسب تری را برای کسب و کار در حوزه معدن برنامه ریزی کنند و شرایط سهل تری را راهم کنند تا به سمت افزایش تولیدات معدنی حرکت شود .

صمدی با تاکید بر اینکه با شرایط تحریم نفت ایران ، زمان مانور و ارزآوری محصولات غیر نفتی فرا رسیده و بخش معدن کشور به دلیل ظرفیت بالا توانایی جبران خسارت های ناشی از عدم فروش نفت به اقتصاد را دارد گفت : استخراج در عمق های زیاد و دسترسی به منابع بکر که وسعت زیادی در کشور دارد نیازمند سرمایه گذاری هرچه بیشتر سرمایه داران در این بخش است .

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت : بهتراست در اصلاح قوانین ، آزمون و خطایی صورت نگیرد چراکه موضوع جلب سرمایه گذاران در این بخش وتوسعه صادرات محصولات معدنی است .
 
زنگ خطر صفرشدن صادرات
 
صمدی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار اقتصاد 24 مبنی برشرایط صادرات محصولات معدنی در سال جاری گفت: طی سه ماه سوم سال 1398 به دلیل عوارض وضع شده صادراتی شاهد کاهش چشمگیر صادرات بوده ایم و این زنگ خطری برای ادامه رویه عوارض صادراتی بر روی مواد معدنی است .

دبیر انجمن زغالسنگ ایران تاکید کرد: با بخشنامه‌هایی که دولت طی ماه های اخیر وضع و اجرایی کرده است به ویژه بخشنامه وضع عوارض بر صادرات مواد معدنی، بخشی از معادن تعطیل شدند، به خصوص معادن کوچک و خصوصی سنگ آهن غیرفعال شدند و قطعا این تعطیلی اثرات مخربی بر درآمد دولت و ارزآوری خواهد گذاشت.

صمدی معتقد است که به دنبال ابلاغ بخشنامه وزارت صنعت در مورد اخذ عوارض 25 درصدی صادرات مواد خام معدنی به گمرک، دریافت عوارض صادراتی از مواد معدنی به ویژه سنگ آهن اجرایی شد که بر این اساس صادرکنندگان سنگ آهن باید بابت صادرات محصولات خود به دولت عوارض پرداخت کنند، این همان سنگ اندازی ها و قوانین سختگیرانه ای است که بر سرراه تولید کنندگان و صادرکنندگان گذاشته شده است.

وی با تاکید بر اینکه دریافت عوارض از صادرات سنگ آهن در شرایطی که کشور نیازمند ذخایر ارزی است، باعث کاهش صادرات این محصول خواهد شد، گفت: هدف اصلی از وضع این بخشنامه آن است که قیمت سنگ آهن به نفع فولادی‌ها کاهش یابد که این موضوع در ادامه عدم سرمایه گذاری در استخراج و تولید سنگ آهن، منجر به وابستگی به واردات زغال سنگ آن هم بالاتر از قیمت جهانی خواهد شد.

دبیر انجمن زغالسنگ ایران با انتقاد از اینکه فولادی‌ها علی رغم برخورداری از سنگ آهن ارزان قیمت، حاضر نیستند تولیداتشان را با قیمت پایین‌تر از نرخ جهانی عرضه کنند، ادامه داد: در جریان عوارض 25 درصدی، برخی معادن قدیمی که تجهیز شده‌اند و عیار بالایی دارند مشکلی نخواهند داشت اما سایر معادن کوچک و غیر متعارف در تیررس زیان، توانایی تولید را از دست داده اند.

صمدی خاطرنشان کرد: اگر تغییر و اصلاح اساسی در بخشنامه ها صورت نگیرد و بر شدت سختگیری ها افزوده شود سال آینده علاوه بر رکود مطلق صادرات این محصولات شاهد رکود در بخش های ساخت و ساز در داخل کشور هم خواهیم بود .


ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه مرجانه گلچین کولاک کرد

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان