تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
حسین راغفر درباره اخذ مالیات از ثروتمندان به نفع فقرا می گوید

چپاول اموال عمومی به نفع گروه‌های خاص

حسین راغفر گفت: تا به امروز خصوصی‌سازی در ایران عملا اختصاصی‌سازی بوده است. در اصل وضعیت نابرابری‌ها را بیشتر کرده است. آن چیزی که تاکنون به اسم خصوصی‌سازی صورت گرفته عملا چپاول اموال عمومی به نفع گرو‌ه‌های خاص در قدرت صورت گرفته است

چپاول اموال عمومی به نفع گروه‌های خاص

اقتصاد24- تمام کارشناسان اقتصادی متفق‌القول بر این عقیده هستند که دولت برای کسری بودجه ۹۹ خود باید از ثروتمندان بیشتر از فقرا مالیات اخذ کند و تتمه آن را به کمک‌رسانی فقرا بپردازد. از قرار معلوم برآورد‌هایی که وزارت کار برای حذف یارانه ثروتمندان انجام داده نشان می‌دهد در کشور حدود ۹۰۰ هزار خودروی خارجی وجود دارد که مالکان آن، افراد ثروتمند هستند. ضمن آنکه خانه‌های لوکس و گران‌قیمت هم متعلق به همین اقشار است. در ایران، قانونی برای اخذ مالیات از صاحبان خودرو‌های گران‌قیمت یا افرادی که چند خودرو دارند یا اقدام به دلالی در بازار خودرو می‌کنند، وجود ندارد. به همین دلیل کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان هم بودجه ۹۹ دولت مکفی می‌شود هم دولت می‌تواند با این منابع به فقرا کمک بیشتری کند. حال چقدر این کار عملی می‌شود خدا داند!

با وضع ۱۰ درصد مالیات بر سود سپرده‌ها، دولت به راحتی می‌تواند ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند بدون اینکه به اقشار متوسط و کم‌درآمد فشاری وارد شود، چراکه تمامی این پول از صاحبان ثروت که سپرده‌های میلیاردی در بانک‌ها دارند اخذ خواهد شد. سازمان امور مالیاتی کشور در پیش‌نویس لایحه اصلاح برخی قوانین و مقررات مالیاتی که مهرماه امسال تهیه شده بود، پیشنهاد اخذ ۲۰ تا ۶۰ درصد مالیات از سود سپرده‌های بانکی را مطرح کرده بود، اما بعد آن را پس گرفت.
 
در همین حال، اگر وضعیت بودجه ۹۹ همانند سال‌های قبل باشد، مالیات‌ها به شیوه سابق دریافت شود و هیچ برنامه‌ای برای جلوگیری از فرار مالیاتی در بودجه ۹۹ نباشد، کسری بودجه در سال آینده با این لایحه حتما اتفاق خواهد افتاد که حاصل آن تورم است و این تورم به اقشار ضعیف جامعه نیز فشار خواهد آورد.
 
دولت با اخذ این مالیات‌ها درآمد صد هزار میلیارد تومانی کسب خواهد کرد و منابع بودجه ۹۹ بدون نیاز به نفت و اعمال فشار به همه مردم، تامین خواهد شد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، از هر ده هزار خودروی سواری فعال در کشور، سه خودروی بنز با مدل بالای ۲۰۱۰ وجود دارد. طبق آمار‌های رسمی بالغ بر ۲۱ میلیون خودرو در کشور پلاک شده است که می‌توان گفت حدود ۶۵۰۰ دستگاه بنز بالای سال ساخت ۲۰۱۰ داریم.

آمار‌های وزارت گردشگری هم نشان می‌دهد سال گذشته بیش از هفت میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر کردند که حدود چهار میلیون نفر آن‌ها به قصد حج، اربعین و زیارت عتبات عالیات از کشور خارج شدند، یکسری هم سفر ترانزیتی داشته‌اند، درنتیجه عدد مسافرانی که با انگیزه‌ای به غیر از زیارت به خارج از کشور سفر کرده‌اند به سه میلیون نفر می‌رسد.
اگر هرکدام از این افراد هزار دلار در کشور مقصد خرج کنند به معنای خروج سه میلیارد دلار ارز از کشور است، اما آیا با بالا بردن عوارض خروج در این امر کمکی می‌کند یا تنها پول‌ها روانه جیب دولت می‌شود؟
 


چرا معافیت‌های مالیاتی داریم؟

 

در همین رابطه حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا و پژوهشگر حوزه فقر و عدالت اقتصادی درباره گرفتن مالیات‌های گزاف از ثروتمندان به نفع فقرا گفت: این اقدام باید خیلی زودتر از این‌ها اتفاق می‌افتاد، ولی مهمتر از آن وجود منابع گسترده دیگری برای اخذ مالیات است. دولت نباید فقط از درآمد ثروتمندان مالیات اخذ کند بلکه انواع و اقسام مالیات‌های مختلفی وجود دارد که آن‌ها هم می‌توانند در این امر کمک‌کننده باشند، از جمله مالیات بر مصرف به‌خصوص کالا‌های لوکس مثل خودرو و مسکن، مالیات بر عواید حاصل از سرمایه که روی زمین مستغلات، مالیات بر دارایی‌ها، مالیات بر واردات کالا‌های لوکس و بخشی از این‌ها هم باید به صورت حذف معافیت‌های مالیاتی باشد به‌خصوص روی صادرات منابع خام کشور؛ منابع معدنی که صادر می‌شود.
 
هیچ دلیلی ندارد که این‌ها معافیت مالیاتی یا مشوق‌های صادراتی داشته باشند، زیرا به اندازه کافی این کالا‌ها برای مصرف‌کننده خارجی جاذبه دارد. البته باید در نظر گرفت که این منابع برای تمام مردم ایران است نه گروهی خاص، بنابراین اعطای معافیت‌های مالیاتی در این زمینه منطقی نیست.

وی در ادامه افزود: اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان و دادن آن به فقرا در تمام دنیا وجود دارد و این مساله در ایران هم امکان‌پذیر است. فقط دولت موظف است قبل از کسب این درآمد حتما موضوع مصرفی آن را مشخص کند و صرفا در همان زمینه‌ها استفاده شود. البته باید هواسمان باشد مانند برنامه هدفمندی یارانه‌ها نشود که مجلس آن را تصویب کرد و تبدیل به قانون شد، اما در اجرا اتفاق دیگری رخ داد. منابعی که قرار بود بخشی از آن برای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل همگانی استفاده شود و بخش دیگر برای توسعه زیرساخت‌ها و حوزه سلامت باشد، اما هیچ‌کدام از این اتفاقات رخ نداد؛ بنابراین باید دولت‌ها متعهد به اجرای مصرف این منابع باشند.


طرح‌های فراموش شده


راغفر درباره فراموشی دولت فعلی از مسکن مهر و احتمال فراموشی دولت بعدی از کمک رساندن این منابع به فقرا گفت: همه چیز امکان‌پذیر است. در حال حاضر ما قانون مدون و به درد بخور کم نداریم، ولی اجرایی نمی‌شود. طبیعتا در این رابطه نقش مردم و نهاد‌های مدنی مثل رسانه‌ها و سازمان‌ها و احزاب‌های سیاسی بسیار موثر خواهد بود. آنان باید نوعی برای اجرای تعهدات اجتماعی و عمومی دولت مطالبه‌گری کنند.
 
وی درباره وضعیت اسفبار اقتصادی ایران گفت: اگر روندی که در اقتصاد ایران وجود دارد ادامه پیدا کند قطعا وضع هم بدتر می‌شود، در راستای آن هم بیکاری، تورم و رکود بیشتر خواهد شد. منتهی باید جهت‌گیری‌ها تغییر کند و بسیاری از اقدامات و سیاست‌هایی که منجر به این نابسامانی‌ها شده، مانند اصل ۴۴ قانون اساسی یک بازنگری اساسی شود.


خصوصی‌سازی‌های بی‌نفع


این اقتصاددان ادامه داد: این جهت‌گیری‌ها باید به سمت مردم تغییر کند. در حال حاضر جهت به سمت صاحبان سرمایه و شرکت‌های بزرگ که عملا کنترل دولت و مجلس را در اختیار دارند، است. یکی از سیاست‌هایی که دولت و مجلس مصوب می‌کند. این است که به سمت منافع مردم در جهت‌گیری‌های این‌گونه تغییر کند ضمنا یکی از اقدامات مجلس هم همین نظارت بر اجرای قوانین مصوبه است. اینکه چرا بعضا قوانین اجرا نمی‌شود صد در صد یکی از دلایل‌اش ناکارآمدی مجلس است.
 
وی گفت: تا به امروز خصوصی‌سازی در ایران عملا اختصاصی‌سازی بوده است. در اصل وضعیت نابرابری‌ها را بیشتر کرده است. آن چیزی که تاکنون به اسم خصوصی‌سازی صورت گرفته عملا چپاول اموال عمومی به نفع گرو‌ه‌های خاص در قدرت صورت گرفته است؛ بنابراین مادامی که دستگاه قضای مقتدر و مستقل وجود نداشته باشد این بحث هم عبث خواهد بود.


سال ۹۹، سال فاجعه اقتصادی


راغفر افزود: افزایش تورم در سال آینده به عوامل بسیاری بستگی دارد، ولی قطعا آن چیزی که اتفاق خواهد افتاد با این مقدار بودجه‌ای که دولت پیشنهاد داده و اقداماتی که در این چند وقته به دلیل کاهش فروش نفت، درآمد نفتی، کاهش واردات و ثبت سفارشات در کشور به نظر می‌رسد که قطعا تورم سال آینده به مراتب بالاتر از تورم امسال که طبق آمار‌های رسمی ۴۶ درصد است که البته به نظر می‌رسد خیلی بیشتر از این‌ها باشد اتفاق خواهد افتاد. بستگی دارد این مالیات‌های گزاف را از چه کسی بگیرند و چگونه خرجش کنند. در غیر این صورت این عمل بدون علم کارشناسانه می‌تواند به افزایش تورم کمک کند.
 
منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

حرکت جدید و معنادار یکتا ناصر علیه منوچهر هادی + عکس

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود

دیدار اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف

قیمت محصولات ایران‌خودرو پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ کدام آقازاده‌ها تا امروز محاکمه شده‌اند؟

پسر آیت‌الله علم‌الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم

آغاز فروش بلیت قطارهای نیمه دوم فروردین

آخرین وضعیت جاده‌های کشور

فیلم/ ریزش سنگ در محور سیاه بیشه جاده چالوس

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

فیلم/ تصاویری باور نکردنی از رسول خادم

فیلم/ واکنش جالب سحر دولت‌شاهی به شنیدن واژه خیانت

هشدار به مردم درباره آگهی‌های جعلی فروش مسکن

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، چرا آن‌ها را جابه‌جا گذاشتید؟

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ چرا اعتراضات سیاسی در اکباتان متفاوت بود؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

خودروی محبوب ایرانی‌ها نسل عوض کرد

دهه هشتادی‌ها در بازار فروش اعضای بدن

کوچک‌شدن طبقه متوسط؛ مهم‌ترین تغییر اجتماعی سال ۱۴۰۲

مهم‌ترین نکاتی که باید در انتخاب یک بروکر به آن‌ها دقت کنید

قیمت جدید طلا ۹ فروردین ۱۴۰۳

آزمون شیائومی برای شکست بازار پرترافیک خودرو

اقتصاد ایران برنامه‌ای برای ارتقای زیرساخت‌ها ندارد

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی کشور در سال پیش‌رو

جنگ کوریدور‌ها در خاورمیانه

رقابت در صدر جدول لیگ یک جذاب‌تر شد

صمیمیت عجیب الناز شاکردوست و سروش صحت

فیلم/ کل کل امیرعلی نبویان و رامبد جوان سر سنگ کاغذ قیچی

فیلم/ رقص و آواز دختران در تلویزیون

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی یک اقتصاددان از نرخ ارز در پایان سال ۱۴۰۳

مصرف بنزین دوباره اوج گرفت

آیا اسرائیل به قطع‌نامه آتش‌بس تن می‌دهد؟

چالش‌های بزرگ صداوسیما در جذب مخاطب

کاهش ۶ درصدی ماموریت‌های اورژانس در نوروز امسال

مشکلات اقتصاد ایران چیست؟

فیلم/ نیوشا ضیغمی: یک زلزله هشت ریشتری زندگی ام را ویران کرد

از دایی و فردوسی‌پور تا خنده‌های کفاشیان

پیش‌بینی‌ها برای جنگ روسیه و اوکراین

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول