پانید فاضلیان،
اقتصاد ۲۴- مارمولکِ کمال تبریزی سکانسهایی دارد که بی شباهت به وضع و حال این روزها نیست؛ بی اغراق تمام تلاشهای مهندس شجاعی و اعوان و انصارش (شخصیتی که مهران رجبی نقش آن را بازی میکند) برای جلب نظر مثبت اهالی محل وصف حال ترفندهای تبلیغاتی است که این روزها از سوی نامزدهای تایید صلاحیت شده یازدهمین دور انتخابات مجلس شورای اسلامی برای اقناع مردم استفاده میشود.
در یکی از سردترین زمستانهای چند سال گذشته، تنور
انتخابات رفته رفته در حال گرم شدن است؛ رقابت رسمی و علنی بیش از هفت هزار نامزد تایید صلاحیت شده برای تصاحب ۲۹۰ کرسی مجلس یازدهم از چهار روز پیش آغاز شده و تنها سه روز تا پایان مهلت برای ترغیب و کشاندن ساکنان ۲۰۸ حوزه انتخابیه در پای صندوقهای رای باقیمانده است؛ با این همه، اما طیفهای مختلف اجتماعی از خیلی وقت پیش در معرض تبلیغات غیر رسمی این دوره از انتخابات قرار گرفته اند؛ از عضویت ناخواسته در کانالها و گروههایی که یکشبه در شبکههای اجتماعی مختلف سبز شدهاند گرفته تا دریافت وقت و بی وقت اخباری که در پسِ اظهار نظر در مسائل مختلف روزمره از عرض اندام مدعیان حضور در عرصه سیاست حکایت دارند.
بازی در زمین مسائل روز اجتماعی و تکالیف پیش شده در قوانین بالادستی دستاویزِ
نامزدهای تمامی انتخابات برای جلب توجه مردم بوده است، با این حال دگردیسی پیامهای منسوب به نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم وجه تمایز تبلیغات این دوره با انتخابات پیشین است؛ بی اغراق نمود تحولات اجتماعی - فناوری چند سال اخیر چیزی جزء خلق تبلیغات متفاوتتر نیست، به همان اندازه که هوشیارتر شدن رای دهندگان با سلسله رخدادهای سنوات گذشته رابطه مستقیم دارد؛ برای امسال پیامهای نامزدهای ورود به مجلس نیز چه از نظر سخت افزاری و چه از نرم افزاری تحولی عمیق را از سرگذرانده است.
با یادآوری اینکه سرنوشت انتخابات پیشروی مجلس به شناخت و تشخیص مردم بستگی دارد و در شرایط حساس کنونی، ترغیب آحاد جامعه برای حضور در پای صندوقهای رای یکی از رسالتهای حرفهای هر رسانه رسمی و قانونی محسوب میشود، متذکر میشویم که تمامی مستندات گزارش پیشرو بر اساس گلگشت کوتاهی است که در چند ساعت اخیر در بخشی از فضای رسانههای مجازی صورت گرفته و بازتاب آنها اقدامی است که صرفا به منظور انبساط خاطر مخاطبانِ این روزها صورت گرفته است.
خطابه اقتصادی پرشور، اما گنگ
شاید بتوان خطابه آتشین آقای [?]هاشمی را یکی از متفاوتترین تبلیغات این دوره انتخابات از مجلس دانست؛ حتما خیلیها دست کم یکبار ویدئو کوتاه منسوب به ستاد انتخاباتی این نامزد تایید صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی را دیده اند؛ پیامی تقطیع شده که در آن هم جای حوزه انتخابیه خالی است و هم به دلیل پایین بودن کیفیت تصویر برای بیشتر بینندگان آگاهی از مشخصات کامل آقای هاشمی امری محال و ناممکن است؛ باوجود صدای پرصلابتی که در این پیام تصویری از آقای نامزد انتخابات به گوش میرسد، اما بازهم برای گوشهای ناآشنا فهمیدن حوزه انتخاباتی ایشان کار سختی است؛ ظاهرا قطعیت آقای هاشمی در توجه به مسائل اقتصادی تنها مطلبی است که مخاطبان این پیام ویدئویی نمیتوانند در آن تردیدی داشته باشند.
نامزدی متعهد به کوخ نشینان
تصویر بازنشر شده یک میتینگ انتخاباتی که در پشت گاریِ یک دستگاه خودروی کامیون برگزار شده است را نیز میتوان یکی از ابتکارات تبلیغات این دوره مجلس شورای اسلامی قلمداد کرد؛ گرچه باز هم برای بیشتر مخاطبانی که با چشمانی غیر مسلح تماشاگر این تصویر هستند، تشخیص نام و نشان نامزد مورد نظر امری دشوار و تقریبا ناممکن است، اما از خواندن عبارت «دفتر ارتباط مردمی نماینده آینده حتما بایستی چادری در کنار زلزله زدگان، سیل زدگان و محرومان باشد» میتوان حدس زد که یا بخشی از رای دهندگان ساکن در این حوزه انتخابیه در زمره محرومان هستند و یا اینکه در جریان حوادث طبیعی چند سال گذشته زندگی خود را از دست دادهاند.
پولِ کم گرفتن، اقدامی دونِ شأن نمایندگی!
با وجود نامشخص بودن هویت و حوزه انتخابیه نامزدهایی که تاکنون تبلیغاتِ متفاوتشان دستمایه نوشتن این گزارش بوده است؛ تماشای ویدئوی تبلیغاتی «ملک رضایی» هیچ تردیدی باقی نمیگذارد؛ در پیام منسوب به ستاد انتخاباتی وی مشخص است که آقای رضایی از جایی در استان یزد اعلام نامزدی کرده است؛ یک معلم مدرسه و مدرس دانشگاه که باور دارد نماینده مجلس نباید به پول کم قانع باشد؛ زیاده خواهی ویژگی درخور یک نماینده مجلس است و از همین رو حاضر نیست تا بدون گرفتن پول کنار بکشد؛ البته از نظر این نامزد نمایندگی، گرفتن پولِ کهکشانی و نه نجومی با حق السکوت تفاوت دارد و او ابدا حاضر به گرفتن دومی نیست.
به نمایندهی دزد رای میدهید؟
در تصاویر منسوب به تبلیغات بازنشر شده «یونس مردای پور» هم اگرچه کد انتخاباتی توسط اشخاص ثالث مخدوش شده است، اما داشتن یک حضور ذهن بدوی کافی است تا بیننده این تصویر بفمهد که حوزه انتخابیه مرادی پور جایی در استان گیلان است؛ از قرار معلوم ذهنیت متولیان ستاد تبلیغاتی این نامزد تایید صلاحیت شده بیش از هرچیز دیگری متوجه نارضایتی عمومی است که در چند سال گذشته با شنیده شدن اخبار رسمی و غیر رسمی ریخت و پاشهای مالی تشدید شده است؛ اگر چنین نبود باید در طراحی این پوستر تبلیغاتی از عبارات دیگری غیر از «آمدهام دزدی کنم؟/ آمدهام به جوانان دروغ بگویم؟/ به من رای میدهید؟» استفاده میشد.
تبلیغاتی در حد تدوین هالیوودی
در فهرست بندی تبلیغات متحیرالعقول این دوره نامزدهای ورود به مجلس شورای اسلامی، اگر تمِ خاکی و بی ریای همه تبلیغات قبلی در یکسو قرار بگیرند، میتوان در سوی مقابل فیلم کوتاه در حال بازنشری را قرار داد که به ستاد تبلیغاتی غلامرضا تاجگردون منسوب است؛ هلی شاتی از نورافشانی و آتش بازی شبانه، آوازخوانیِ ریتمیکِ حرفهای و تلاشی که آقای نامزد نمایندگی با لب خندانش در حضور هوادارانش برای ترسیم شکل قلب با انگشتان دستش انجام میدهد؛ تصاویری که دلیل بودنشان را برگزاری جشنهای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هم تعبیر کرد؛ البته که آقای تاجگردون به واسطه حضورش در دوره فعلی مجلس شورای اسلامی یک چهره سرشناس محسوب میشود و شاید برای همین است که در این پیام بازنشر شده صحبتی از برنامههای او و حوزه انتخابیه اش نیست.
کارِ سیاسی با طعم سوپ
از زمان به رسمیت شناخته شدن حق رای زنان، کمیته زنان همواره پای ثابت تمامی ستادهای نامزدهای انتخاباتی بودهاند؛ صرف نظر از نوع انتخابات و حوزه انتخابیه، یکی از راههای جلب توجه افکار عمومی برقراری ارتباط با فعالانی است که با امور حوزه نسوان آشنایی دارند؛ اما ظاهرا تقارن برگزاری جلساتی از این دست با فرصت دورهمی سوپ خوری زاییده ابتکار نامزدهای یکی از حوزههای انتخابیه استان آذربایجان غربی است که برای بیشتر مخاطبان این روزهای فضای مجازی از هویت کامل او فقط عنوان «سید علی» معلوم است؛ اینکه خوردن سوپ و نه نوشیدن چای و یا هر کار دیگری چه تاثیری بر سرنوشت چنین نشستهای مهم سیاسی دارد مطلبی است که نمیتوان به راحتی پاسخش را داد و دستکم تا زمان اعلام نتیجه انتخابات به طول خواهد انجامید.
تبلیغات خانوادگی زوج نماینده
هرکس که با مجلس شورای اسلامی و مناسبات قانونگذاری معاصر ایران کوچکترین آشنایی داشته باشد بعید است با زوج کامران- نیره اخوان که سابقه حضور در ادوار مجلس را دارند، آشنایی نداشته باشد؛ با این حال متولیان ستاد انتخاباتی این خانواده سیاسی حوزههای انتخاباتی اصفهان آنقدر ذوق داشته اند که از کارناوال تبلیغاتی این روزها عقب نمانند؛ اسلاید شویی مزین به تصاویر آقای کامران و خانم اخوان و احیانا نقطه نظرات و مواضع سیاسی آنها با موزیک متنی ریتمیک خروجی این ستاد است که اخیرا در فضای مجازی دست به دست میچرخد.
تبلیغاتی با تِم حماسی
«مهدی روشنفکر» هم در زمره نامزدهایی است که انگار آوازه فیلمهای تبلیغاتی منسوب به ستاد انتخاباتی او تا بیرون از حوزه انتخابیه اش رفته است؛ به مدد شبکه های اجتماعی، حالا غیر از اهالی یاسوج خیلیهای دیگر ببینده تبلیغات بصری او هستند؛ هرچند برای آنهایی که کمتر با زبان و گویش محلی این حوزه انتخابیه آشنایی دارند فهمیدن کامل حرفهای سخنران قدری مشکل باشد با این همه موسیقیِ متن سنتی -حماسی این بریده فیلم کوتاه به اندازه تنهایی گویا و همه فهم است.
نمایندهای با برنامه فراطبقاتی
حُسن ختام گزارش پیشرو بخش تقطیع شده از فیلم تبلیغاتی منسوب به یکی از نامزدهایی است که ظاهرا حوزه انتخابیه او جایی در مازندران است؛ از تصاویر پس زمینه سخنرانی این داوطلب شرکت در انتخابات پیشروی مجلس میتوان حدس زد که نامش از مشتقات «زارعی» باشد؛ اگرچه سالهاست که بیشتر نامزدهای انتخابات مختلف در تبلیغات تلاش دارند تا خود را مدافع حقوق همه اقشار جامعه معرفی کنند، اما به نظر میرسد که تدوین کنندگان حاضر در ستاد انتخاباتی آقای زارعی بیش از هر چیزی قصد داشتند تا نامزد متبوع خود را یک چهره فراطبقاتی معرفی کنند؛ فارغ از اینکه حوزه انتخابیه این نامزد حضور در مجلس یازدهم هم اکنون در چه حال و روزی است میتوان اینطور ارزیابی کرد که در حال حاضر آقای زارعی هم جوانان، هم اشتغال، هم آبادی شهرکهای صنعتی، هم برای رفاه کشاورزان و در یک کلام برای همه آنهایی که در حوزه انتخابیه او سکونت دارند برنامههایی که دارد که انشاالله تحققشان از فردای ورودش به مجلس یازدهم آغاز خواهد شد.