تاریخ انتشار: ۰۸:۰۴ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

بانکرینگ هیچ مزیتی برای کشور ندارد/ خرید سوخت کشتیرانی ایران از طریق بازار‌های جهانی

به گفته سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، در حال حاضر هیچ مزیتی در صنعت بانکرینگ کشور وجود ندارد، چرا که نمی‌توانیم میزان سولفور تمام نفت کوره تولیدی را به زیر ۰.۵ درصد کاهش دهیم و تا زمانی که نتوانیم امکان فروش نفت کوره را به دست بیاوریم، بانکرینگ برای کشور دیگر هیچ مزیتی نخواهد داشت.
بانکرینگ
 
مهرشاد نبی، اقتصاد ۲۴- صنعت بانکرینگ یکی از مشاغل پر رونق این روز‌های دنیا به شمار می‌رود، به طوری که بسیاری از شرکت‌های خرده فروشی سوخت و انرژی به صورت روز افزون به این صنعت روی می‌آورند.
 
در ایران نیز بانکرینگ از دیر باز انجام می‌شده است؛ به طوری که نفتکش‌هایی که وارد اسکله‌های جزیره خارگ می‌شدند، علاوه بر دریافت نفت خام، بانکر یا سوخت خود را نیز تأمین می‌کردند؛ مقرراتی مربوط به سازمان بین المللی دریانوردی که لازم الاجراست و در نتیجه تاکید مجامع بین المللی بر تدوین و تصویب مقررات سختگیرانه زیست محیطی تنظیم شده است.
 
در ضمیمه کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی کشتی‌ها (کنوانسیون مارپل) آمده است که تمامی مناطق جهان موظف هستند از اول ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی میزان گوگرد سوخت مصرفی خود را در ناوگان حمل و نقل دریایی به نیم درصد برسانند.
 
با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی، بسیاری از خطوط کشتیرانی جهان با معضل تامین سوخت کم سولفور (گوگرد) مواجه شدند، چراکه هنوز پالایشگاه‌ها نتوانسته اند میزان سولفور تمام نفت کوره تولیدی خود را به زیر ۰.۵ درصد کاهش دهند و این موضوع با استاندارد مشخص شده همخوانی ندارد.
 
این موضوع در مقررات سازمان بین المللی دریانوردی IMO آمده است و تخلف از آن غیرقانونی است و این سازمان می‌تواند جلوی تردد کشتی‌ها را بگیرد. سازمان IMO در ضمیمه کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی ناشی از کشتی‌ها صراحتا به این موضوع اشاره کرده است.
 
هدف آن هم کاهش منابع گوناگون آلودگی ناشی از کشتی هاست. استفاده از سوخت با سولفور بالا به معنای آلودگی عمدی محیط زیست است و مشمول قوانین و مقررات می‌شود.
 
در حالی که اکنون گوگرد موجود در سوخت کشتی‌ها ٣.٥ درصد است؛ در این بین روسیه، به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت کوره جهان خواهان به تعویق افتادن این تصمیم تا سال ٢٠٢٥ میلادی شده است.
 
به گفته کارشناسان، تصمیم سازمان بین المللی دریانوردی در راستای کاهش گوگرد موجود در سوخت (بانکرینگ) کشتی‌ها است.  با عملیاتی شدن این اقدام، ایران به تنها تولیدکننده نفت کوره کم سولفور در منطقه تبدیل شده است.
 

حجم بالای مصرف داخلی نفت کوره

 
این در حالی است که بر اساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی طی پنج‌ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ به‌طور میانگین روزانه ۶۷ میلیون لیتر نفت کوره تولید شده است. در این دوره زمانی، میزان مصرف داخلی نفت کوره، شامل حمل‌ونقل دریایی داخلی، صنایع، کشاورزی، نیروگاه‌ها و اصناف، ۱۰ میلیون لیتر بوده است.
 
حجم صادرات نفت کوره ۵۲ میلیون لیتر و حجم بانکرینگ، سوخت‌رسانی به ناوگان بین‌المللی فعال در منطقه، سوخت ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفتکش، ۵ میلیون لیتر در روز بوده است.
 
در کشور ما به دلیل نظام بوروکراسی معیوب، صدور ضمانت‌های بانکی و اجبار در پرداخت ۱۰۰ درصدی پول بسیاری از شرکت‌هایی که سال‌ها تجربه کار در حوزه بانکرینگ را دارند کنار گذاشته و مجوز‌های بانکرینگ به شرکت‌هایی تعلق دارد که نه توان مالی دارند و نه تجهیزات مورد نیاز برای بانکرینگ.

سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در رابطه با مقررات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) درباره منع استفاده کشتی‌ها از سوخت دارای سولفور بالای ۰.۵ درصد، که به طوررسمی از آغاز سال جدید میلادی به مرحله اجرا درآمده است در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: نفت کوره کم گوگرد، نیم درصد، مورد نیاز برای ناوگان دریایی کشور از طریق پالایشگاه‌های اراک و بندرعباس در حال تامین است.
 
به گفته حسینی، این در حالی است که از مدت‌های گذشته با اعمال سیاست‌هایی ایران قصد افزایش سهم در صنعت بانکرینگ داشت، اما این صنعت به هدف اصلی نرسیده است.
 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی درباره ادامه هدف گذاری در این صنعت گفت: جهت توسعه بانکرینگ مجوز‌های زیادی صادر شد که طبق آن مقرر شده بود شرکت ها، باید مجهز به کشتی‌های تحویل سوخت باشند یعنی باید پمپ بنزین سیار داشته باشند.
 
این فعال در حوزه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی تصریح کرد: مخزن سوخت در بنادر  یکی دیگر از الزامات راه اندازی شرکت‌های بانکرینگ بود که متاسفانه از حدود ۲۰ شرکتی که مجوز دریافت کردند هیچ یک دارای شرایط و چنین امکاناتی نبودند. این شرکت ها فرآورده را از شرکت ملی نفت دریافت می‌کردند و به صورت عمده به بازار امارات می فروختند؛ در واقع رقیبی برای صادرکنندگان شده بودند.
 
حسینی ادامه داد: اعتراض به این کار که محصول به صورت ریالی در بازار فروخته می‌شود و نفت کوره را به جای مصرف در بانکرینگ، صادرات می‌کردند باعث شد شرکت ملی نفت با توجه به این اهمال ها، شرایط را تغییر دهد به طوری که هر کسی که مجوز راه اندازی چنین شرکت‌هایی را دارد باید تمام الزامات جهت سوخت رسانی را داشته باشد.


سخت‌گیری‌ برای بانکرینگ‌ها

 
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: از اینرو با سختگیری شرکت ملی نفت، راه اندازی شرکت‌های پمپ بنزینی (بانکرینگ) کمتر مورد استقبال قرار گرفت و متقاضیان به دلیل عدم امکانات نتوانستند پیگیر تاسیس شرکت باشند.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر هم به طور کامل به دلیل مقررات جدید (IMO) امکان راه اندازی شرکت‌های بانکرینگ به صفر رسیده است و نقشی در این صنعت نخواهیم داشت تا جایی که جهت تهیه سوخت مورد نیاز کشتی‌های جمهوری اسلامی باید آن را از بازار‌های جهانی خریداری کنیم.
 
حسینی یاد آورشد: هیچ مزیتی در صنعت بانکرینگ کشور وجود ندارد، چرا که نمی‌توانیم میزان سولفور تمام نفت کوره تولیدی خود را به زیر ۰.۵ درصد کاهش دهیم و تا زمانی که بتوانیم امکان فروش نفت کوره را به دست بیاوریم بانکرینگ برای کشور دیگر هیچ مزیتی نخواهد داشت.
 
این فعال در حوزه صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر تنها کاری که می‌توانند انجام دهند این است که پالایشگاه‌های اراک و تهران گازوئیل با سولفور بسیار پایین را بگیرند و با درصدی از مازوت ترکیب کنند تا بتوانند سوخت مورد نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی را تامین کنند.
 
به گزارش اقتصاد ۲۴، بر اساس مقررات، بنادر سراسر جهان اجازه پهلوگیری به کشتی‌هایی که استفاده از سوخت‌های با سولفور بالا را متوقف نکرده باشند، نخواهند داد، اما کشور‌های زیادی به‌رغم فرارسیدن موعد اجرا، هنوز آمادگی سازگار کردن ناوگان حمل‌ونقل دریایی خود با این مقررات را ندارند، ایران هم یکی از همین کشورهاست. علاوه بر ناوگان کشتیرانی ایران که باید با سوخت گران دست و پنجه نرم کند، پالایشگاه‌های کشور نیز که ۲۶ درصد از تولید فرآورده‌هایشان مازوت با سولفور بالا است، با مساله ناتوانی در صادرات و کاهش ارزش این فرآورده نفتی روبرو می‌شوند.
 
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

عکس/استوری تازه حامد آهنگی به مناسبت تولد پسرش

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

برنامه علی دایی مشخص شد

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تغییر چهره ۲ خواهر سریال بزنگاه بعد از ۱۶ سال

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌خوانند؟

کدام مناطق ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟

بهترین زمان نوشیدن قهوه

فیلم/راز‌هایی از تایتانیک که هرگز نمی دانستید

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

این زنان در دام «پیج اینستاگرام مادر» افتادند

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

فیلم/ پسر ناصر عبداللهی جا پای پدرش گذاشت

تقویت پلکانی حقوق کارگران با فرمول ۵۷+۶۰

رقم نهایی حقوق بازنشستگان مشخص شد

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

همه دارندگان کارت ملی بخوانند

استایل بهاری مرجانه گلچین حسابی سر و صدا کرد + عکس

آخرین خبر از وضعیت بیماری ترانه علیدوستی

در سال ۱۴۰۳ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم نباشید

میتسوبیشی با لباس رنو در ایران + عکس

کاهش فاصله ازدواج و فرزندآوری در ایران

علت ریزش قیمت سکه/ طلا زیر پای سکه را خالی کرد؟

علت گرانی پیاز مشخص شد

خبر خوب درباره رتبه بندی معلمان

فیلم/ دستور تخلیه یک روستا بخاطر شکسته شدن سد!

درخواست هادی چوپان برای بخشش توماج صالحی+ عکس

رقابت کنکور سراسری ۱۴۰۳

تصمیم افزایش قیمت پژو پارس چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

قیمت ماکارونی چقدر افزایش یافت؟

مرز‌های تقلب در کنکور ۱۴۰۳ جابجا شد

عکس/ بهاره رهنما با شلوار غیرمتعارف ظاهر شد!

ستاره پرسپولیس لیگ را از دست داد

اینفوگرافی/ تمام «نه»‌های رهبر انقلاب به سلاح اتمی

استوری اوسمار خطاب به محمد حسین میثاقی+ عکس

مشکل استقلال با مالک جدید پرسپولیس چیست؟

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

ساده‌ترین راه برای دریافت سود سهام عدالت

فرار محمد صادقی از ایران؛ بازیگر جنجالی کجا به سر می‌برد؟

فرشاد مومنی: شرم نمی‌کنند و راحت می‌گویند که از افزایش نرخ ارز سود نمی‌بریم!

رونق بازار مسکن شمال با سفرهای نوروزی؟

فیلم/ خواستگاری بازیگر معروف نون خ از دختر ترامپ!

عروس امام خمینی درگذشت

تابلوی معاملات بورس خبر از رونق می‌دهد؟

واتساپ بروز رسانی می‌شود

امیر تتلو: پرسپولیس قهرمان نشود چه تیمی بشود؟

کدام خانم بازیگر امیر تتلو را در استانبول اغفال کرد؟

صادرات LNG روسیه در یک قدمی توقف

قیمت برنج ایرانی افزایش یافت

ادامه روند نزولی بازار خودرو در پایان هفته

سقوط ین رکورد ۳۴ ساله را شکست

فیتیله اختلاف عمو‌های فیتیله‌ای با عمو قناد پس از سال‌ها روشن شد

اعلام زمان نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۳

مراقب این میم کوین‌های ارز سولانا باشید!

درآمد‌های نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟