اقتصاد۲۴- کسب و کار اینترنتی، فعالیتی است که در بستر مجازی صورت میگیرد، از اینرو این فعالیتها متنوع و گوناگون هستند.
با رشد روز افزون فضای مجازی این فعالیتها نیز به مراتب در حال توسعه هستند. کسب و کار اینترنتی شاید از فعالیتهایی باشد که از ریسکپذیری پایینی برخوردار است، اما اگر هوشمندانه انتخاب نشود میتواند شما را با شکست مواجه کند.
رضا الفتنسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی در گفتوگو با اقتصاد۲۴ درباره ارزیابی خود از سال ۹۸ با بیان اینکه سالی که گذشت یکی از سختترین سالها برای کسب و کارهای اینترنتی بود افزود: در سال ۹۸ مردم بیشتر از سالهای قبل با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو بودند و این خود سبب کوچکتر شدن اقتصاد خانوادهها شد.
وی ادامه داد: رشد فراوان استارتآپهای مختلف در ابتدای سال، عدم تقویت این بازار و از سوی دیگر وجود تحریمها، آسیبهای فراوانی را متوجه این صنف کرد. منع ورود و حذف برخی از اپلیکیشنها در اپ استورها، ایجاد محدودیتها برای تبلیغات برخی سخت افزارها و سرورها از جمله مشکلاتی بود که امسال با آن مواجه بودیم.
بیشتر بخوانید: آمار واقعی خسارت قطع اینترنت در ایران چقدر بود؟
الفتنسب با اشاره به تاثیر منفی قطعی اینترنت در صنف کسب و کارهای آنلاین که در آبان و آذر ماه سال گذشته اتفاق افتاد، تصریح کرد: پس از قطعی اینترنت بسیاری از این کسب و کارها نتوانستند به شرایط قبل برگردند.
وی گفت: طی ۱۰ سالی که در این صنف مشغول بهکار هستم سالی بدتر از سال ۹۸ را ندیدم و امیدوار نیستم شرایط در سال ۹۹ تغییر خاصی داشته باشد و نگران کسب و کارها بهویژه کسب و کارهای کوچک در شهرستانها هستیم، از اینرو در سال ۹۸ همایشهایی را در شهرستانها تدارک دیدیم و با برگزاری این همایشها با مدیران کسب و کارهای بزرگتر سعی کردیم امید را در دل کسب و کارهای کوچک ایجاد کنیم.
الفتنسب اظهار داشت: در موضوع قطعی اینترنت، خسارت معنوی بیشتر از خسارت مادی بود. خسارت معنوی که ناشی از سرخوردگی از شکست فعالان این حوزه در کسب و کارشان بود باعث شد تا عدهای از همین افراد تصمیم به مهاجرت بگیرند. متاسفانه خیلی وقتها این موضوعات دیده نمیشود و نمیتوان به ارزش ریالی تبدیل کرد که مطمئنا این خسارت بیش از خسارتهای مادی است.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی تشریح کرد: صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در شهرستانها پس از قطعی اینترنت دیگر نتوانستند تبلیغات و اطلاعرسانی داشته باشند و حدوداً ۸۰ درصد افت فروش پیدا کردند. از سوی دیگر بهدلیل اینکه بسیاری از مردم فعلاً نتوانستند با رمز پویا ارتباط برقرار کنند، فروش کسب و کارهای مجازی با کاهش روبرو شده است.
الفتنسب بیان کرد: صاحبان کسب و کارهای اینترنتی دغدغههای خود را دارند. مجلس و دولت بهجای حمایت از این صنف در حال تصویب موادی هستند تا بتوانند مالیات بیشتر تا ۵۰ درصد را از صاحبان این مشاغل که در گوگل تبلیغات میکنند، دریافت کنند که این امر سبب میشود کسب و کارها نتوانند تبلیغات داشته باشند و مردم نیز بیشتر خریدهای خود را از سایر سایتهای خارجی انجام دهند که خود سبب خروج ارز از کشور میشود.
عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی بیان کرد: چشمانداز ما از سال ۹۹ این است که وضعیت به همین منوال خواهد بود. امیدواریم مجلس یازدهم اقدامات مثبتی در راستای حمایت از این صنف داشته باشد. درخواستمان از مسئولان این است که دولت و حاکمیت در کنار کسب و کارهای اینترنتی باشند نه در مقابل آن و قوانینی را وضع نکنند که جلوی کسب و کار این صنف گرفته شود.
الفتنسب در پایان خاطرنشان کرد: کسب و کارهای آنلاین به مثابه نهال است و دولت و مجلس باید تصمیماتی بگیرند تا این بخش را تقویت کنند. با توجه به شرایط تحریمی که نمیتوانیم به بازارهای بینالمللی نگاه کنیم دولت میتواند شرایطی را در داخل فراهم کند تا این صنف نوپا از اشتغال مایوس نشود.