تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۸

آلودگی هوا همچنان باقیست

یک زمستان دیگر هم رو به پایان است، اما همچنان فکری برای بیماری مزمن هوای تهران نشده است. دیروز (۱۰ اسفند) هم دوباره هوای پایتخت برای گروه‌های حساس ناسالم گزارش شد،، اما شیوع ویروس کرونا که این روز‌ها دغدغه اصلی شهروندان است، فضایی برای فکر کردن به موضوع آلودگی هوا باقی نگذاشته است. با این وجود به نظر می‌رسد روز‌های پایانی فصل سرد سال آخرین فرصت‌ها برای معطوف کردن توجه‌ها به ویژه مسوولان به مسئله آلودگی هوای پایتخت باشد؛ در غیر این صورت باید دوباره منتظر فرا رسیدن روز‌های نفسگیر سال‌های بعدی بود.
آلودگی هوا
 
اقتصاد۲۴- طبق گفته کارشناسان ۷۵ تا ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک؛ یعنی خودروها، موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه است که در میان آن‌ها موتورسیکلت‌های فرسوده بیشترین سهم را در آلودگی هوای تهران دارند. با این وجود تعلیق ماده ۱۱ آئین‌نامه فنی ماده ۲ قانون هوای پاک همچنان پابرجا است. طبق این قانون "شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. البته موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند".

اسفند سال گذشته موتورسیکلت‌سازان با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیشنهاد حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به دولت ارائه کردند که بعد از بررسی در هیئت دولت، در نهایت این درخواست مورد موافقت هیئت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری به تعویق افتاد که سرپرست معاونت امور صنایع وزارت (صمت) علت آن را کاهش تولید موتورسیکلت بر اثر اجرای این قانون اعلام کرده و در این زمینه پیشنهاد‌های دیگری دارد.

مهدی صادقی نیارکی در گفت‌گو با ایسنا، با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که اخیرا در زمینه اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده امضا شده است، اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه بخشی از موتورسیکلت‌هایی که در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی است و در پارکینگ‌ها قرار دارد اسقاط خواهد شد،، اما این مسئله جدا از قانون هوای پاک است که طبق آن شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده است.

به گفته وی این مصوبه تولید را متناظر با اسقاط کرده است، اما با توجه به افزایش قیمت موتورسیکلت بعد از افزایش نرخ ارز، صاحبان موتورسیکلت تمایلی به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده خود نداشتند و این مسئله باعث کاهش تقاضا و کاهش تولید موتورسیکلت شده بود.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت (صمت) با بیان اینکه کاهش تولید موتورسیکلت باید با ابزار‌های تشویقی نظیر تحریک تقاضا افزایش یابد، گفت: منابع مالی مورد نیاز برای اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده که در حال حاضر در کشور تردد می‌کنند باید از محلی تامین شود و این موضوع نباید به تولید موتورسیکلت مرتبط باشد. هر چند هم اکنون تولیدکنندگان در این مسیر همراهی کرده و اقداماتی را برای دریافت گواهی اسقاط موتور سیکلت‌های فرسوده انجام دادند که در حال اجرا است، اما ضروری است هماهنگی‌های بیشتری بین دستگاه‌های اجرایی نظیر ستاد مدیریت حمل و نقل، سازمان محیط زیست، پلیس راهور ناجا، مراکز اسقاط و وزارت صمت صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: آلودگی هوای تهران تا سال آینده تداوم دارد؟

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ها، باید انگیزه صاحبان موتورسیکلت‌های فرسوده برای اسقاط از محل منابعی که در قوانین مشخص شده تقویت شود. برای مثال این تسهیلات می‌تواند از محل کاهش مصرف سوخت، جرایم راهنمایی و رانندگی و سایر ابزار‌ها فراهم شود.

صادقی نیارکی با بیان اینکه موتورسیکلت‌هایی که در حال حاضر تولید می‌شود از نوع انژکتوری است که در زمینه کاهش آلودگی هوا بسیار سودمند است، تصریح کرد: وزارت صمت با همکاری وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های مرتبط در حال برنامه ریزی برای توسعه کاربرد و استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به ویژه در کاربری‌های عمومی و خدماتی است تا کمک بیشتری برای جلوگیری از آلودگی هوا کرده باشد.

وی همچنین درپاسخ به اینکه چرا مصوبه دولت که براساس آن از سال ۱۳۸۷ خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولیدشان را جایگزین خودرو‌های فرسوده کنند، اجرا نمی‌شود، گفت که این مسئله قانون نیست و از طرفی اجرای آن منجر به افزایش قیمت خودرو‌های تولید داخل می‌شد، لذا بر اساس مصوبه مهر ماه سال ۱۳۹۶ هیات وزیران، این تکلیف برای خودرو‌های تولید داخل حذف شده است.

این در حالی است که واردکنندگان خودرو پیش از ممنوعیت واردات این کالا، به ازای واردات هر دستگاه خودرو، چهار تا هشت دستگاه خودروی سواری فرسوده را از رده خارج می‌کردند، اما بعد از ممنوعیت واردات خودرو در تیر ماه سال گذشته (۱۳۹۷)، گواهی‌های اسقاط در مراکز اسقاط خودرو نیز بی‌مشتری ماند و با وجود حذف مصوبه دولت در زمینه محول کردن بخشی از اسقاط خودرو‌های فرسوده از سوی خودروسازان، مراکز اسقاط خودرو همچنان به حالت تعطیل باقی می‌مانند.

لازم به ذکر است که وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران نیز در آخرین نشست خبری خود در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه اعداد و ارقام حاکی از کیفیت مناسب بنزین است، همچنین در فصل زمستان معضل آلودگی هوا وجود دارد، گفت که کیفیت بنزین استاندارد است، اما در تهران چندین میلیون خودروی یورو ۲ و یورو ۳ وجود دارد که در دهه ۸۰ تولید شدند و فرسوده هستند و تا زمانی که این خودرو‌ها در کشور تردد می‌کنند منابع آلاینده وجود دارد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است