تاریخ انتشار: ۰۸:۰۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
درخواست خودروسازان برای توقف اجرای استاندارد آلایندگی یورو5 بررسی شد؛

فرار رو به جلو خودروسازان در استانداردسازی محصولاتشان/ احتمال کاهش تیراژ خودرو در سال ۹۹

یک کارشناس صنعت خودرو درخواست خودروسازان از معاون اول رئیس جمهوری مبنی بر توقف اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ در صنعت خودرو از ابتدای سال ۹۹ را نوعی فرار رو به جلو خواند و گفت: صنعت خودروسازی امیدی به موافقت این درخواست از سوی دولت ندارد و در واقع می‌خواهند کاهش احتمالی تیراژ در سال آتی را بر گردن عدم موافقت دولت با تعویق دوباره استاندارد یورو۵ بیندازند.
کارخانه خودرو
 
اقتصاد ۲۴- اواخر آذر ماه بود که سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای به ایران خودرو خواستار توقف پیش فروش محصولات این شرکت با موعد تحویل سال ۹۹ شد. ربط این ماجرا به داستان یورو۵ این بود که محصولات پیش فروش شده توسط ایران خودرو، قید استاندارد آلایندگی یورو۵ را نداشتند.

اما به تازگی وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری خواستار تعویق اجرای استاندارد یورو۵ تا شش ماه پس از لغو تحریم‌ها شده است. در نامه نوزدهم اسفند ماه رحمانی به جهانگیری آمده که در سال گذشته به دلیل آنکه تحریم‌های ظالمانه مانعی جدی برای ارتقای استاندارد آلایندگی یورو۴ به یورو۵ بود، هیات‌وزیران اقدام به اصلاح تاریخ اجرای آیین‌نامه فنی مربوطه تا تاریخ یکم فروردین ۱۳۹۹ شد.

در ادامه نامه موردنظر آمده که در حال‌حاضر با توجه به تشدید تحریم‌ها و ایجاد شرایط سختگیرانه‌تر در تامین مواد اولیه کاتالیزگر، افزایش قیمت این مواد و مشکلات تامین انواع حسگر‌ها و تجهیزات موردنیاز موتور و همچنین عدم همکاری شرکت‌های خارجی خدمات مهندسی در زمینه‌های مرتبط، چالش‌های جدی برای اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ به‌شمار می‌روند؛ بنابراین در صورت اجبار به اجرای این استاندارد، از ابتدای سال ۹۹، افزایش قیمت به محصولات تولیدی تحمیل خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه نامه خود به معاون اول رئیس‌جمهوری به‌موضوع فراهم نبودن سوخت یورو۵ برای پوشش خودرو‌های مجهز به این استاندارد نیز اشاره و تاکید کرده که عدم امکان تولید و توزیع پایدار سوخت استاندارد (یورو۵) در سطح کشور، سبب تخریب زودهنگام کاتالیزگر و سایر تجهیزات مرتبط خواهد شد که این موضوع هزینه سنگینی را متوجه خودروسازان و مصرف‌کنندگان می‌کند.
 
رحمانی در نهایت خواستار اصلاح مصوبه قبلی هیات وزیران (الزام اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ از ابتدای سال ۹۹) شده و خواسته تا اجرای این مصوبه تا شش ماه پس از لغو تحریم‌ها علیه خودروسازی ایران به تعویق بیفتد. این در حالی است که اگر قرار باشد دولت با درخواست وزارت صمت مبنی بر تعویق اجرای استاندارد یورو۵ موافقت کند، نمی‌توان تاریخ دقیقی برای عملی شدن این استاندارد مشخص کرد. وزارت صمت خواستار تعویق اجرا تا شش ماه پس از لغو تحریم‌ها شده و این در حالی است که مشخص نیست تحریم چه زمانی برداشته خواهد شد. بنابر پیش‌بینی‌ها، سایه سنگین تحریم‌ها حداقل طی سال ۹۹ نیز برقرار خواهد بود.

بهانه تراشی برای فرار از مسئولیت

در همین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه عدم اجرای استاندارد آلایندگی یورو۵ در صنعت خودروسازی نوعی فرار رو به جلوست، در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ گفت: صنعت خودروسازی امیدی به موافقت این درخواست از سوی دولت ندارد و در واقع قصد دارد با ارسال این نامه کاهش احتمالی تیراژ در سال آتی را بر گردن عدم موافقت دولت با تعویق دوباره استاندارد یورو۵ بیندازد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم بهترین گزینه برای سرپوش گذاری بر افت احتمالی تیراژ خودروسازان در سال آینده است، گفت: از اینرو با توجه به مانور‌های تبلیغاتی خودروسازان جهت آمادگی کامل این بخش برای استانداردسازی، نامه درخواست تعویق دوباره استاندارد یورو۵ تنها فرار رو به جلوست.


این کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر احتمال کاهش شدید تیراژ برای متولیان صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت است از این رو در صورت موافقت دولت با این در خواست نیز قطعا راهی دیگری برای توجیه افت احتمالی تیراژ‌ها در صنعت خودرو مطرح خواهد شد.

زاوه با بیان اینکه اگر ادعا‌ها درباره آمادگی برای تبدیل خودرو‌ها از یورو ۴ به یورو ۵ که طی سال بر آن تاکید داشتند صحیح و قابل اجرا ست چرا اکنون نگران این روند اجرایی در تولید خودرو هستند، ادامه داد: نوشتن نرم افزار‌ها، ساخت انژکتور و قطعات سوخت رسانی که طی ماه‌های گذشته درباره آن از سوی متولیان اطلاع رسانی شده است امروز باید به باور ملی تبدیل شود در غیر این صورت تنها یک مانور تبلیغاتی محسوب می‌شود.

وی یادآورشد: زمانی که متولیان صنعت خودرو در رابطه با تولید و آمادگی این بخش برای ارتقای سیستم‌های خودرویی، موضوعات مختلف را به نمایش می‌گذاشتند امروز چطور به دنبال تعویق در زمان ارتقای تولیدات خود هستند.

این فعال در حوزه صنعت خودرو ادامه داد: بحث تغییر اندکی در شیمی کاتالیز خودرو و افزودن چند مدل فلز خاص و بحث تغییر نرم افزار و محاسبه ساده احتراقی برای ارتقاءست که تمام این دانش‌ها در کشور موجود است. این ناتوانی ناشی از این است که ادعا‌ها درست نیست و یا اینکه چیزی ساخته نمی‌شود و در پوشش تولید در حال واردات هستند.

زاوه با اشاره به اینکه هنوز در استانداردسازی بسیار عقب هستیم، گفت: با وجود تاکیدات بر استاندارسازی خودرو، تعویق این جریان مهم برای خودروسازان کشور یک عادت شده است.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با تاکید بر اینکه باز هم خودروسازان به دنبال راهی برای گریز از مسئولیت و انجام رسالت خود هستند گفت: این نامه نگاری تنها به مصداق بهانه‌ای برای سرپوش گذاری در راستای کاهش احتمالی تیراژ خودرو در سال آینده است و هیچ ربطی به تحریم و تشدید آن ندارد.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ولي
0
0
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
آشغال سازان
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تتلو به اعدام محکوم شد

فیلم/ دختر شهید سید حسن نصرالله به شایعه زنده بودن پدرش پاسخ داد!

اقامه نماز رهبر انقلاب بر پیکر دو قاضی شهید

عکس/شارلیز ترون از آتش‌سوزی لس آنجلس نوشت

ماجرای گروگانگیری کودک ۳ ساله در تهران

بازار ارز تجاری از فردا رسماً جایگزین نیما می‌شود

پیام تسلیت اسکودا در پی شهادت دو قاضی عالی‌رتبه دیوان عالی کشور

یک مانع مقابل پیوستن گزینه موسیمانه به استقلال

هزار کامیون در راه غزه

مربی پیشین تیم ملی کشتی فرنگی بر اثر سقوط در معدن سنگ، درگذشت

مشاور امنیت ملی ترامپ: حماس دیگر بر غزه حکمرانی نخواهد کرد

پزشکیان: به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، نبودیم و نخواهیم بود

الجزیره: فهرست اسرای فلسطینی که امروز آزاد می‌شوند شامل ۶۹ زن و ۲۱ کودک است

افزایش ۱۰۰ میلیونی جایزه جلال

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۳

اسعد الشیبانی: سوریه تقسیم نمی‌شود

تمرینات پرسپولیس همچنان زیر نظر باقری

معاون رئیس‌جمهور: پدر‌ها هم می‌توانند دورکار باشند

یخبندان در انتظار تهرانی‌ها؛ دمای هوا کاهش می‌یابد

خبر خوش دولت درباره رجیستری آیفون

عکس/ آقای خواننده با لب پرخنده در کنار همسرش

پیش بینی قیمت دلار فردا ۱ بهمن ۱۴۰۳/ دلار بعد از تحلیف ترامپ گران می‌شود؟

لغو یک بازی فوتبال به دلیل فضولات پرندگان!

تصمیم غیرمنتظره اینزاگی پس از انتقادات علیه طارمی

عکس/ پرتصادف‌ترین خیابان تهران ۵۰ سال پیش

عکس/ منظرۀ بی نظیر تخت جمشید یک قرن پیش

چگونه موخوره را از بین ببریم؟

پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا ۱ بهمن ۱۴۰۳/ کاهش هیجان در بازار طلا

عکس/ مراسم عروسی شهناز تهرانی و جمشید ورزنده ۴۹ سال پیش

کودکان در چه سنی شب‌ها قبل از خواب زیاد حرف می‌زنند؟

تجمع بازنشستگان در چند استان؛ همسان‌سازی اصلاح شود

درباره کاخ سفید آمریکا بیشتر بدانید+ عکس

عکس/ زیبایی خیره کننده سیما سریال زخم کاری در ۲۹ سالگی

افسردگی سالمندان چه علائمی دارد؟

فیلم/ برف شدید در جاده آتشگاه - نوجان کرج

حجم معاملات میم‌کوین ترامپ از ۱۱ میلیارد دلار گذر کرد

شرط رهبر انقلاب برای حمله سپاه به اسرائیل چه بود؟

تحول تازه در بازار ارز از ابتدای بهمن ماه

اولین تصاویر از پیکر قضات مقیسه و رازینی

عکس/ تبریز گردی علیرضا بیرانوند و خانواده اش

چرا انجمن حجتیه در مرکز اخبار سیاسی قرار گرفته است؟

عکس/ قاب ماندگار قریبیان، وثوقی و کیمیایی ۵۰ سال پیش

قاضی سوم ماجرای ترور قضات دیوان عالی کیست؟

عکس/ استایل زمستانی جذاب جومونگ و سوسانو در سفر به کرۀ شمالی

عکس/ تفریح خانوادگی علیرضا بیرانوند در کوه عینالی

اینفوگرافی/ سهم ایران از بازار روسیه فقط نیم درصد است

عکس/ استایل متفاوت بهاره رهنما با کت چرم لاکچری

درخواست افزایش حقوق فرهنگیان از مرز ۱۸ هزار امضا گذشت

فیلم/ مبارزه مجری معروف با سرمربی تیم ملی بوکس روی آنتن زنده

جزئیات تازه از ترور قاضی مقیسه و رازینی