معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها گفت: دروس معارف اسلامی دانشگاه ها باید با ادبیات ذهنی دانشجویان تنظیم شود از این رو ادبیات این کتاب ها از این پس به روزتر و دانشجوپسندتر می شود.
اقتصاد24 - حجت الاسلام مجید قریشی از تحول در دروس معارف اسلامی دانشگاه ها خبر داد و عنوان کرد: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی ضرورت بر این است تا دروس معارف اسلامی دانشگاهها بازبینی شده و برخی راهبردها برای بهینهسازی و اثرگذاری این دروس در پیش گرفته شود.
وی افزود: لازم است راهبردهایی در حوزههای محتوایی و اولویت بندی موضوعات و همچنین تغییر محتوی آنها صورت گیرد. محتوای دروس معارف اسلامی باید به روز بوده و متون به صورت فصلی و دورهای تغییر کند.
حجت الاسلام قریشی عنوان کرد: برای رسیدن به این هدف، باید از کتاب محوری صرف بیرون بیاییم. از این رو بستههای آموزشی به دانشگاهها پیشنهاد دادهایم که ترکیبی از کتاب، مقالات علمی و دروس مجازی است.
وی ادامه داد: همچنین به جای یک کتاب 200 صفحهای، برخی مطالب انگیزشی برای دانشجویان تهیه دیدهایم که به کتابها اضافه میشود. این مطالب با مسائل روز جامعه در حوزههای اخلاقی و اجتماعی پیوند دارند و تلاش بر این است تا به سوالات ذهنی دانشجویان پاسخ داده شود.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها در باره ارائه دروس مجازی نیز بیان داشت: بستههای آموزشی برای برگزاری کلاسهای مجازی تهیه شده است. گذراندن این کلاسهای جزو نمرات کلاسی محسوب میشود.
حجتالاسلام قریشی در رابطه با به روز رسانی محتوای دروس گفت: به دنبال گنجاندن مسائل اجتماعی، سیاسی و اخلاقی بیشتری در محتوای دروس هستیم و در حوزه ادبیات نگارش نیز تغییراتی صورت می گیرد. در کنار کتاب و بسته های آموزشی از داستان، فیلم، رمان و مستند برای اغناسازی دانشجویان استفاده کردهایم.
وی به درپیش گرفتن رویکردهای تازه با تاکید بر قرآن محوری اشاره و تصریح کرد: با هدف ترغیب دانشجویان به مباحث قرآنی و یادگیری قرآن، به دنبال ایجاد سبک تلفیقی هستیم که مبانی صرفا نظری نبوده و مسائل اخلاقی و اجتماعی نیز به آن ها وارد شود تا بیشتر پسند دانشجو باشد.
حجت الاسلام قریشی تاکید کرد: مجموعه فعالیت هایی در این زمینه آغاز و طرح در برخی استان ها به صورت پایلوت اجرا شده است. همچنین، ایجاد حلقه های علمی از گروه های معارف در استان ها نیز دنبال می شود تا پژوهش ها را رصد و تدوین کنند و به نوعی استادان دانشگاه نیز وارد چرخه تدوین و تولید محتوای دروس معارف اسلامی شوند.
معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها به گنجاندن مفاهیم مهارت های فردی، اجتماعی و زندگی به دانشجویان در بسته های آموزشی تاکید کرد و گفت: در بسته های مجازی و دروس محتوایی در باره مسائلی چون روابط دختر و پسر، خودآگاهی، آنچه یک سال اولی باید بداند، مدیریت زمان، آشنایی با مهارت های زندگی، آشنایی با مهارت های زیست در خوابگاه، تفاوت و تشابه زنان و مردان و راه های موفقیت پرداخته شده است که نیازهای فوری و مهارتی دانشجویان را پاسخ میدهد.
همایش گردهمایی معاونان آموزشی- پژوهشی و مدیران گروه های معارف اسلامی دانشگاه ها و مراکز آموزشی سراسر کشور با تاکید بر تغییر محتوای دروس معارف اسلامی در دانشگاه ها در مشهد مقدس در حال برگزاری است.