تاریخ انتشار: ۱۰:۲۷ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹

فناوری شارژ بین خودرو‌ها نیاز به توقف مدل‌های برقی را کاهش می‌دهد

گروهی از پژوهشگران دانشگاه فلوریدا ایده جالبی برای سیستم شارژ خودرو ارائه داده‌اند که از آن می‌توان برای شارژ خودرو‌های خودران و برقی در مسیر حرکت استفاده کرد.
فناوری شارژ بین خودرو‌ها نیاز به توقف مدل‌های برقی را کاهش می‌دهد
 
اقتصاد۲۴- اگر هواپیما‌ها می‌توانند در آسمان به یکدیگر سوخت‌رسانی کنند، پس چرا خودرو‌های الکتریکی نتوانند؟ ایده‌ی عجیب و شگفت‌انگیزی از دانشگاه فلوریدا که طبق آن کاروانی از وسایل نقلیه با سرعت بالا می‌توانند انرژی خود را به اشتراک بگذارند.
بیشتر بخوانید:سود ۱۶ میلیون دلاری تسلا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ با وجود شیوع ویروس کرونا
هنگامی که با موتورسیکلت یا خودرو در فاصله بسیار کمی از پشت کامیونی در بزرگراه رانندگی کنید، مقاومت کمی احساس می‌کنید و تا حدی می‌توانید سوخت کمتری بسوزانید؛ در این شرایط شما داخل پیله کم‌فشاری از هوا قرار گرفته‌اید. البته این شرایط خطرناک است، چراکه دید راننده درصورت مواجهه با چاله‌ها و دست‌انداز‌ها محدود می‌شود؛ همچنین خطر استنشاق دود برای سرنشینان وجود دارد و در صورت ترمز کردن کامیون، فرصتی برای واکنش سریع باقی نمی‌ماند.

یکی از مزایای مهم خودرو‌های خودران، توانایی آن‌ها در رانندگی با سرعت بالا و بدون هیچ‌گونه احساس خطر است. در آینده، خودرو‌های مجهز به کروز کنترل هوشمند و ترمز خودکار، می‌توانند همراه ارتباط بین خودرویی، مثل یک وسیله نقلیه واحد عمل کنند و از مزایای بهره‌وری آیرودینامیکی برای وسایل نقلیه قرارگرفته در پشت استفاده کنند.

اما چرا خودروی جلویی باید هزینه انرژی بالاتری برای عبور از میان لایه‌های هوا بپردازد، درحالی‌که تمام خودرو‌های زنجیره از مزایای آن بهره می‌برند؟ اگر سیستم اشتراک انرژی پیشنهادی در این مطلب به کار گرفته شود، شاید خودروی جلویی مجبور نباشد چنین هزینه‌ای را بپردازد.

سیستم شارژ بین خودرویی (Peer to Peer Car Charging) یا P۲C۲ پیشنهاد می‌کند بازو‌های شارژ روباتیک می‌توانند خودرو‌های یک زنجیره در بزرگ‌راه را به هم متصل کنند. تیم دانشگاه فلوریدا در مقاله‌ای می‌گوید:

ما بازوی تلسکوپی ایمن، عایق و ثابتی را تصور کرده‌ایم که کابل شارژ را حمل می‌کند. پس از آن‌که دو خودروی الکتریکی سرعت خود را ثابت نگه داشته و برای شارژ در دسترس قرار گیرند، آن‌ها بازو‌های شارژ خود را گسترش می‌دهند (دراز می‌کنند). بازو‌ها حاوی درگاه‌های شارژر هستند و آن‌ها با استفاده از پد‌های مغناطیسی یا وسایل دیگر به هم متصل می‌شوند. اتصال مکانیکی یکی از راه‌های انتقال شارژ است، اما شارژ القایی بی‌سیم نیز ممکن است امکان‌پذیر باشد.

فناوری شارژ بین خودرو‌ها نیاز به توقف مدل‌های برقی را کاهش می‌دهد
electric car charge / شارژ خودروی الکتریکی (a) نمای سیستمی از شارژ بین خودرو، تعامل بین سیستم کنترل مرکزی و خودرو‌های الکتریکی را نشان می‌دهد. سیستم کنترلی در ابر قرار دارد. (b) خودرو‌های الکتریکی جفت‌شده توسط سیستم کنترلی هدایت می‌شوند تا به هم نزدیک شده و در یک خط قرار گیرند. (c) خودروی الکتریکی اهداکننده از خودروی دارای شرایط بحرانی باتری، حمایت می‌کند.

برای صاحبان خودروی الکتریکی، که به ندرت از تمام ظرفیت باتری خود در کاربرد‌های روزانه استفاده می‌کنند، فناوری بین خودرویی می‌تواند نیاز به کنار زدن در اطراف جاده و شارژ در ایستگاه را رفع کند. با استفاده از یک سیستم اعتباری می‌توان اطمینان حاصل کرد که هیچ‌کس به رایگان از انرژی دیگری، بهره نمی‌برد و کل اکوسیستم ترافیکی، مثل یک باتری غول‌پیکر عمل کند تا نیاز به توقف برای شارژ، کاسته شود.

برای ناوگانی از روبوتاکسی یا تاکسی خودران (مثلاً خودرو‌های خودران اوبر در آینده) مزایای این سیستم می‌تواند بسیار زیاد باشد. خودرو‌های برقی می‌توانند به‌جای اینکه در کنار جاده توقف کرده و در گاراژ شارژ شوند، بدون اینکه پولی خرج کنند از کامیون بزرگی حاوی باتری خودروی الکتریکی برای شارژ شدن در مسیر رسیدن به مقصد بعدی خود استفاده کنند.

فناوری شارژ بین خودرو‌ها نیاز به توقف مدل‌های برقی را کاهش می‌دهد
امکان‌پذیری این مفهوم کلی منجر به صرفه‌جویی اقتصادی می‌شود. آیا مشخص کردن روبوتاکسی‌های دارای باتری‌های بزرگ‌تر و با قدرت شارژدهی تمام روز و شارژ کردن آن‌ها در تأسیسات بزرگی در ساعات بیکاری هزینه بیشتری دارد یا اینکه باتری‌های کوچکتر را با شارژر بین خودرویی، در ساعات شلوغی و زمانی‌که خودرو‌های الکتریکی نیاز به ماندن در جاده دارند، شارژ کنیم؟

تیم دانشگاه فلوریدا مدلی کامل از یک سیستم کامیون شارژ سیار، با شبیه‌سازی ترافیک متغییر، وزن خودرو، نرخ شارژ داخل و خارج از جاده و الگوریتم زمان‌بندی ساختند که به روبوتاکسی‌های شبیه‌سازی شده اجازه می‌داد در صورت نیاز شارژ شوند. این شبیه‌سازی نتایج جالبی داشت و باعث کاهش ۶۵ درصدی توقف خودرو‌ها و کاهش ظرفیت باتری مورد نیاز خودرو‌ها به کمتر از ۲۵ درصد بدون ایجاد هرگونه توقف اضافی شد.

آیا اکنون اجرای چنین سیستمی بیش از آن‌که موجب صرفه‌جویی شود، هزینه بیشتری دارد؟ آیا با خرید گاراژ پارکینگ بزرگی و پر کردن آن با خودرو‌های اضافی و ایستگاه‌های شارژ می‌توان کار‌ها را با قیمت ارزان‌تری انجام داد؟ مطمئناً فناوری‌های باتری وارد خواهند شد تا ظرفیت پیمایش زیادی را با هزینه کم ارائه دهند. چنین کاری باعث می‌شود انگیزه اقتصادی برای این نوع فعالیت‌ها در کل از بین برود.

خوب است به این فکر کنیم که چطور ممکن است کار‌ها به شکلی با صرفه‌جویی بیشترتر انرژی انجام شود که از هر خودروی موجود در شبکه استفاده بهتری شود. به عبارت دیگر از کل سیستم ترافیک به‌عنوان باتری بسیار بزرگی استفاده کنیم که به هر خودرویی نیاز دارد، شارژ ارائه دهد؛ نه اینکه مجموعه‌ای از خودرو‌های جداگانه هر یک به‌تن‌هایی از شارژ خود استفاده کند و فایده‌ای برای سایر خودرو‌ها نداشته باشند.
 
 
منبع: زومیت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

تصویر سه گروگان زن اسرائیلی که امروز آزاد می‌شوند

فیلم/ سخنان عجیب حمید نوری بعد از ترور قاضی مقیسه و رازینی

اعلام خبر مهم سردار قاآنی از یک حادثه درباره اسرائیل

حال و هوای تهران با اولین برف زمستانی

اعلام آمار عجیب مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در ایران

عکس/ استوری عاشقانه فرشته حسینی برای همسرش حسابی سروصدا کرد

بن‌گویر و وزرای حزبش استعفا کردند

عکس/ سه گروگانی که حماس آزاد خواهد کرد

اینفوگرافی/ قضات مشهوری که ترور شدند

تغییر ساعت بازی استقلال و شمس آذر

فیلم/ نیرو‌های حماس در خان‌یونس پس از اعلام آتش بس

فیلم/ سردار قاآنی: امروز از بزرگترین شکست اسرائیل رونمایی می‌شود

پرسپولیس به دنبال توافق با اسماعیل کارتال

فیلم/ افشاگری گوینده سابق خبر: عمدا من را زشت گریم می‌کردند

خداحافظی با سامانه نیما در اولین روز بهمن

ماجرای تاخیر در واریز فیش حقوقی بازنشستگان چه بود؟

نایب قهرمانی سارا خادم الشریعه در شطرنج قهرمانی اروپا

واکنش عجیب نماینده مجلس به خروج شرکت عربستانی از ایران: پشه چیست که فشار خونش چه باشد؟

عکس/ سلفی لیلا اوتادی با این متن عجیب حسابی غوغا کرد

عکس/ دستکش‌های دفاع شخصی زنان حدود ۱۷۵ سال پیش

عکس/ پشت صحنه خونه مادربزرگه ۳۸ سال پیش

اینفوگرافی/ چرا آمریکا به جنگ تیک تاک TikTok رفت؟

عکس/ قاب صمیمی طلا، قربان، حشمت‌خان و ثریا در پشت صحنه سریال سوجان

عکس/ وضعیت محبوبیت ترامپ در زمان بازگشت به کاخ سفید

مقایسه تکان دهنده بازار مسکن ایران و عربستان/ دوره انتظار خرید مسکن در عربستان سعودی فقط ۳ سال

فیلم/ نقض آتش بس از سوی رژیم صهیونیستی در غزه

عکس/ نمایی از شرق تهران در دوره قاجار ۱۳۳ سال پیش

فیلم/ حضور سردار قاآنی در مراسم آیین تقدیر از پزشکان

فیلم/ ارتش اسرائیل از شمال غزه عقب‌نشینی کرد

عکس/ رئیس قوه قضائیه در منازل شهیدان رازینی و مقیسه

مراسم تحلیف ترامپ چگونه برگزار خواهد شد؟

عکس/ گردشگران آمریکایی ۵۰ سال پیش در نقش رستم مرودشت

فیلم/ استقرار پلیس فلسطین محمود عباس در سرتاسر غزه

فیلم/ بارش برف شدید در ولنجک تهران

عکس/ ابهت و زیبایی دماوند از فراز ابر‌ها

ساعت بازی استقلال مقابل شمس‌آذر مشخص شد

عکس/ بعد از TIKTOK، کپ کات هم در آمریکا از دسترس خارج شد

اعلام زمان شارژ سهمیه بنزین بهمن ماه

فیلم/ جشن خیابانی اعلام آتش بس در غزه

زمان بازگشت ستاره مصدوم استقلال

معامله ۲ میلیون و ۶۵۸ هزار تن انواع محصول در بورس کالا

قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه ؛ امضای معاهده با همسایه بدعهد/ آیا روس‌ها این بار به عهد خود وفا می‌کنند؟

سوء‌استفاده از کریم باقری در پرسپولیس

جدیدترین ارقام از بازار اجاره مسکن در تهران + جدول

فیلم/ جاده چالوس برفی شد

فیلم/ ورود ترامپ و خانواده به واشنگتن برای مراسم تحلیف

شاه ماهی پرسپولیس در راه استقلال؟

جدیدترین قیمت فروش آپارتمان در جنوب تهران/ قیمت مسکن از ابوذر و شادآباد تا خانی آباد و نعمت آباد + جدول

توقف قیمت دلار در محدوده امن

فیلم/ شادی شهروندان غزه پس از اعلام آتش‌بس