تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۸ نظر

روایت متفاوت دوست «رومینا اشرفی» از ماجرای قتل

«رومینا به من گفت که در اینستاگرام در لایوی شرکت کرده و در آن زمان بهمن همه آن لایو را ضبط کرده است و حالا با آن مرا تهدید می‌کند.»
روایت دوست رومینا از ماجرای قتل
 
اقتصاد۲۴ - حالا بیشتر از یک هفته از قتل رومینا اشرفی به دست پدرش می‌گدرد. قتلی که با عنوان «قتل‌های ناموسی» از آن نام برده می‌شود، اما شاید عنوان درست‌تر برای آن این باشد که با نوعی از قتل‌های خانوادگی مواجه هستیم که می‌توان آن را «زن کشی» نامید.

واکنش‌ها به این خبر از همان ابتدا بسیار بود. سم کم رومینا که هنوز ۱۴ ساله نبود، روند وقوع ماجرا و بیش از آن موضوع قتل به دست پدر موارد بسیار دیگری را نیز به روند اطلاع رسانی افزود.

اعلامیه ترحیم رومینا اشرفی یکی دیگر از مواردی بود که به حاشیه‌های این قتل خانوادگی اضافه کرد. در حالی نام پدر و همه وابستگان مرد این مقتول نوجوان در اعلامیه وجود داشت که هیچ نام و صدایی از مادر شنیده نمی‌شد. مادری که حداقل تا ۵ روز پس از قتل نیز نام و صدایش وجود نداشت.

در مدتی که «رعنا دشتی»، مادر رومینا سکوت کرده بود و بسیاری منتظر صحبت‌های تنها زن آن خانه بودند روایت‌های متناقضی به گوش می‌رسید که به شایعات دامن می‌زد.

خبرنگار «فراز» با حضور در محله‌ای که «رومینا» روزگاری در آن رفت‌وآمد داشت، به گفتگو با دوست وی پرداخته است. تا به این ترتیب شاید بتوان به زاویه دیگری از زندگی رومینا دست یافت. این که چطور رومینا دختری از روستایی آرام و کوچک با اهالی که به مصلحت جویی و آرامش شهره هستند ناگهان خبر قتل فجیعش توسط پد، ملی می‌شود و حتی در نهایت یونیسف را نیز به واکنش وا می‌دارد، شاید برای بسیاری عجیب بود. برای درک بهتر آن چه در آن جامعه رخ داده و در نهایت چرا پدری باید دست به قتل تنها دخترش بزند و چرا رومینا باید فرار از خانه را به بودن در آن ترجیح دهد از جمله سوالاتی بود که تنها با حضور و گفتگو با خانواده و دوستان شاید می‌توانستیم به پاسخ‌هایی برای آن برسیم.

بیشتر بخوانید: اولین اعترافات پدر «رومینا» دختر ۱۴ ساله تالشی

«مونا محمدی» از دوستان رومینا، نوجوان ۱۴ ساله است که به گفته مادرش از کودکی با آن‌ها رابطه خانوادگی داشته اند. او در مصاحبه با فراز از گفت‌وگوی کوتاهی که با رومینا داشته است می‌گوید. گفت‌وگویی که هنگام بازگشت از مدرسه یا یکدیگر داشته‌اند و شاید در آن زمان هیچ یک گمان نمی‌کردند که روزی سر رومینا را بر باد دهد.


رومینا گفت بهمن تهدیدش می‌کند


مونا می‌گوید «در تاریخ ۵ اردیبهشت با تماس مدیر مدرسه برای کاری با رومینا به مدرسه رفتیم. در مسیر بهمن خاوری، کسی که حالا به عنوان یکی از متهمین و عوامل قتل رومینا در بازداشت به سر می‌برد، سوار بر موتور جلوی مدرسه پرسه می‌زد.» او می‌گوید وقتی از رومینا پرسیدم که آن پسر اینجا چه می‌کند در جواب گفت: «چیزی به تو می‌گویم، اما به پدرم هرگز نگو!»
 
قتل رومینا اشرفی

او در ادامه با لحن کودکانه‌ای می‌گوید: «رومینا به من گفت که در اینستاگرام در لایوی شرکت کرده و در آن زمان بهمن همه آن لایو را ضبط کرده است و حالا با آن مرا تهدید می‌کند.» بر اساس اظهارات مونا، رومینا حتی هنگامی که با بهمن صحبت می‌کرد از جانب وی تهدید می‌شده است.

بر اساس مکالمه‌ای که میان خبرنگار فراز با مونا صورت گرفته است، او با شنیدن تهدید شدن رومینا توسط بهمن علت این که چرا به پدرش نمی‌گوید را جویا شده و رومینا در جواب گفته است: «اگر پدرم بشنود خیلی عصبانی خواهد شد و من را می‌کشد!»

مونا که در زمان مرگ دوستش با تماسی خود را به خانه او می‌رساند، و آخرین دیدارشان وقتی است که پیکر بی‌جانش را به امبولانس انتقال می‌دهند در مورد روابط رومینا با پدرش می‌گوید: «رابطه او با پدرش خوب بود. دوستش داشت، اما رومینا می‌گفت که خیلی از پدرش می‌ترسد.»

بیشتر بخوانید: گزارشی از مراسم هفتم رومینا اشرفی + تصاویر

در ادامه مادر مونا محمدی نیز در حالی که مدام می‌گوید رومینا را تهدید کردند، رومینا را با تهدید بردند حرف‌های دخترش را تصدیق می‌کند و ادامه می‌دهد ما از گذشته خانواده رومینا را می‌شناختیم. پدر رومینا همچین مردی نبود، مادرش این چنین نبود. اصلا اینطور خانواده‌ای نبودند. او در تعریف و تمجید از رومینا نیز می‌گوید: «رومینا هم اصلا دختری نبود که عاشق پسری بشود!»

روایت مونا به عنوان دوست رومینا به ابعاد عجیب ماجرا اضافه می‌کند و با سخنان بهمن به عنوان پسری ۲۹ ساله که با دختری ۱۵ سال کوچک‌تر وارد رابطه شده است در تناقض جدی است، اما نمی‌توان به راحتی از کنار سخنانش گذشت. با نگاهی به گفته‌های مونا، شاید بتوان گفت: صحبت‌های او صادقانه‌ترین روایت از زندگی کوتاه رومیناست و رنگ و بوی صحبت‌های آدم‌های دیگر دخیل در پرونده را چندان ندارد.

به نظر می‌رسد همچنان موارد بسیاری در پرونده رومینا وجود دارد که ابعاد ماجرا را می‌تواند عجیب‌تر نشان دهد. رومینا ۱۴ ساله اکنون در حالی در خانه ابدیش خفته است که شاید تنها کسی بود که می‌توانست تمام حقیقت را آشکار کند. حقیقتی که به نظر می‌رسد حالا چنان پازلی است که قطعات آن به سختی باید در کنار هم قرار بگیرد.
 

واکنش‌ها به قتل رومینا زیاد بود


همچنین مطابق با ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی پدر در جایگاه، ولی دم در قتل فرزند، قصاص نمی‌شود بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می‌شود. هرچند هنوز باید منتظر مراحل قضائی آن باشیم. در هر صورت قتل رومینا با واکنش‌های مختلفی از سوی اهالی منطقه این دختر نوجوان و افکار عمومی مواجه شده است. بواقع اینگونه موارد از جمله جرائمی است که قلب افکار عمومی را در سینه می‌فشارد و شاید لازم است تا مجلس و قانون برای جلوگیری از تکرار این موارد تدابیر شدیدتری را اتخاذ نمایند.
 

خشونت‭ ‬در‭ ‬جامعه‭ ‬بازتولید‭ ‬می ‏شود


این اولین باری نیست که دخترکی کم‌سن و سال، قربانی خشونت خانگی و ناموسی می‌شود؛ قتلی که که براساس قانون، چون به دست پدر اتفاق افتاده است، او قصاص نمی‌شود و قصاص تبدیل به دیه و تعزیر خواهد شد. علیرضا شریفی یزدی، جامعه‏شناس، در تحلیل وقوع و تکرار چنین حوادثی به «سازندگی» می‌گوید: «مطالعات نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد از قتل‌ها در ایران، قتل‌های ناموسی هستند؛ اما به دلیل ملاحظات خانوادگی و محیطی با چنین نامی در مجامع قضائی ظهور پیدا نمی‌کنند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از جمعیت مردم ایران به یک یا چند اختلال روانی دچارند و میزان مراکزی که این موارد را درمان می‌کنند هم بسیار اندک‏ است. حرفم این است که اختلالات روانی نقش مهمی در بروز چنین حوادثی دارند؛ به ویژه اضطراب و ناتوانی در کنترل خشم. روشن است که اگر کسی سلامت روان داشته باشد، حتی در مقابل فجیع‌ترین کار‌ها هم دست به چنین اعمال وحشتناکی نمی‌زند. حتماً این فرد یک یا چند اختلال روانی را با خودش حمل می‌کند».

عامل مهم دیگری که او به آن اشاره می‌کند، باور‌های فرهنگی است. می‌گوید: «متاسفانه نهاد‌های فرهنگی ما در این زمینه یا ساکتند یا به طور غیرمستقیم موضوعات خاصی را تبلیغ می‌کنند. مانند تبلیغ چندهمسری یا کودک همسری. مثلاً در خیابان ممکن است بیلبورد‌هایی را ببینید که روی آن نوشته بی‌حجابی زن به دلیل بی‌غرتی شوهر یا پدر و برادر اوست! این نوعی تبلیغ خشونت است که زن را به عنوان برده‌ای در دست مرد می‌پندارد که مرد باید به او امر و نهی کند. در واقع زن را مصلوب‌الاختیار می‌داند و مرد را تام‏الاختیار. به هر حال در چنین تبلیغاتی وقتی یک مرد به عنوان، ولی یک زن معرفی می‌شود، ممکن است چنین خشونت‌هایی را در برخی مردان تشدید کند. ضمن اینکه اصولاً خشونت خودش را بازتولید می‌کند». او درباره کودک همسری می‌گوید: «براساس آمار در ایران بیش از ۳۰ هزار کودک همسری داریم و متأسفانه برخی از مسئولین از جمله یکی از نمایندگان زن مجلس اخیراً از این موضوع دفاع کرده بودند. نتیجه این دفاعیات همین اخبار ناگواری است که هر روزه شاهدش هستیم. علاوه برآن ما به یک تجدید نظر جدی در بازنگری قانون نیاز داریم».
 
قتل رومینا اشرفی
 
قتل رومینا اشرفی
منبع: فرارو
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ساحل
4
3
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
با همون داس گردن پدر بی شرف رومینا را قطع کنند و بعد هم بهمن را اعدام.کنند تا هیچ دختری را فریب نده.
خدا به داد دل مادر مظلوم رومینا برسه
ناشناس
موافقم خیلی زیاد. مردای ایرانی وحشی شدن افتادن به جون زن و دخترای بدبختشون.....
ZAHRA
1
5
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
حق با پدر رومینا هست ...دختری بیآبرو
ZAHRA
8
3
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
پدر‌رومینا بدبخت بود که اینچنین دختری داشته
والان هم بی خود‌درحبس حق با پدر رومیناست
هستی
ببهخشید ناراحت نشی ولی اونایی که میگن حق با پدر رومینا بوده خواهشا خفه شن . من خودم دختری هم سن رومینا هستم اون اگه از پدر عشق و لطف میدید هرگز به دنبال عشق پسری دیگه نمیرفت اون عشق در خانه و خانواده نداشت این کار رو کرد اخه شما چه میدونید اینا یعنی چی پس دیگه نظران مزخرف ننویسید
ناشناس
ببخشید میخواستم در جواب اونایی که میگن حق با پدر رومینا بوده بگم خواهشا ساکت شین من خودم دختری هم سن رومینا هستم اون از پدرش عشق و حمایت ندید که مجبور شد اینطور مظلومانه دل به اون پسره بده و خودش رو قربانی کنه اون اگه این کار رو کرد به خاطر این بود که عشق در خانوادش هرگز ندید شما که نمیدونید این حرف ها چیه پس بیخود میکنید نظرات مزخرفتون رو مینویسین
ناشناس
پدر رمینا لیاقت رمینا را نداشت رمینا حقش نبود رمینا به اون قشنگی من نمیدونم چه پدری این کار را با بچش میکنه حقش اینه که فقط اعدام بشه رمینا جان روحت شاد یادت تا ابد گرامی
ناشناس
لطفا خفه شو من خودم دخترم هم سن رمینا حرف الکی نزنین
ناشناس
5
6
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کسی ک اسم خودت و زهرا گذاشتی و میدونم ک مرد هستی برات متاسفم بی لیاقت خشن حیف اسم مرد تو نامردی خائن امثال تو هستن ک جامعه رو به لجن کشیدن و دید بعضیا رو نسبت به مردها بد کردن من کاراون دخترو توجیه نمیکنم اما دوران برده داری هم به سر اومده ولی ظاهرا توی ایران با وجود بی درک هایی مثل تو هیچ وقت این اتفاق نمیفته برو آدم شو ...دفعه دیگه هم خواستی نظر بدی مردباش و اسم خودتو بنویس بی وجود بی همه چیز
ناشناس
1
3
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام کارپدررومینااشتباه بوده همه ماپدرومادرهادرقبال تربیت فرزندمان مسعولیم ماحق نداریم برای اشتباه جوانان آنهاراشکنجه کنیم یاهرتصمیم اشتباهی بگیریم بایدبه خودمان یادبدهیم چطور زندگی بامحبتی داشته باشیم تابچه هابه راه خلاف کشیده نشوندهیچ بچه ای بدبه دنیانمی آیدمگرخودمان باعث بشویم بدبشوندبارفتارهای اشتباه خودمان یابالقمه حرام بزرگشون کنیم وآینده این میشود
ناشناس
2
1
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
فقط من می دونم کار ش واقعان اشتباه بوده..
...ولی واقعان نمیشه قضاوت کرد
ناشناس
2
0
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
وحشی, باید مجازات بشه
ناشناس
1
1
دوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
کار پدر رومینا اشتباه بوده
نباید این کارو میکرد
نازنین
1
0
سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
کار پدر رومینا اشتباه بود باید او را راهنمایی میکرد
مرضیه
1
0
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
کار پدر که وحشتناکه
خدا ازش نگذره هم از پدره هم از اون پسره
مادر رومینا باید به داد دخترش می‌رسید که کار به اینجا نکشه
یگانه
1
0
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
خاک تو سر پدر رومینا بخاط یه انتر دخترشو قربانی کرد خدا کنه اعدام بشه بهمن هم لاشه اش رو یجا پیدا کنن رومینا الان باید بهشت باشه وجای پدر و بهمن هم جهنم باشه خدا ازشون نگذره
ناشناس
1
0
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
اون ... که میگن باباش کار درستی کرد خفه شین.یادتون رفته ارزش دخترو؟یادتون رفته بخاطر دختری سوره ای نازل شد(سوره کوثر)؟بخاطر دختر پیامبری فرستاده شد(حضرت محمدص)؟از دخترانی پیامبرانی متولد شدن مثل حضرت مریم؟ اون بچه بوده میفهمین؟بچه بوده راه درست رو بلد نبوده باید راهنمایی میشده اگر از پدرش عشق و محبت میدید هرگز چنین کاری نمیکرد.من خودم یه آدم هیژده سالم انقد از بابام و خانوادم عشق و محبت دیدم که حتی ذهنم سمت چیزای چرت نمیره..چرا؟ چون عشق و محبت برام تازگی نداره..اگه باباش بهش محبت میکرد شاید اونم راه درست رو یاد میگرفت..متاسفانه شماها نه خدارو شناختین نه پیامبر نه غیرت مطمئنم مفهوم یه آیه از قرآن هم نفهمیدین.. ....که میگین باباش کار درستی کرده.حالا میرین اون دنیا انشالله میبینن حق با کیه، امیدوارم خون به ناحق ریخته رومینا یقتوت رو اون دنیا بگیره..اصلا شاید واقعا از طرفه پسره تهدید میشده..مگه شما اونجا بودین میدونین چی بوده ماجرا واقعا؟رومیناهم ک دیگه زنده نیست بگه این پسره هم همه چیو داره میندازه گردن رومینا
ناشناس
1
0
پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
(به جز امثال داعشیا که باید تیکه تیکه بشن)، حق هیچکس دیگه نیست که اینطور وحشیانه کشته بشه..به هرحال اون انسان که بوده..چقد سنگ دل میتونین باشین آخه؟ اون قلبی که خدا از اول قشنگ براتون خلق کرده چی ب سرش آوردین؟چقد سیاهش کردین که این حرفارو میزنید آخه؟ آخه کجا حقش بوده که با داس سرش رو ببره؟خب بیشتر محبت میکرد کمک میکرد به دخترش نجاتش میداد از منجلابی که توش گیر افتاده ولی مگه شما دل ندارین آخه؟ اسم شما انسان نیست که.انسانیتتون کجا رفته پس؟وجدانتون بیداره؟یا خوابین؟ فک میکنین راه درست رو میرین؟کاش امام زمان زود ظهور کنه ریشه افکار شمارو بزنه بفهمین چی درسته چی غلط..
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

هشدار اتحادیه طلا و جواهر به خریداران طلا

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ +جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

سد چمشیر فاجعه آفرید

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

عکس/ دورهمی ستارگان سینما در یک کافه

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ مهناز افشار: در ایران پسر بازی هم می کردم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کودکی زیبا و بامزه الناز شاکردوست و برادرش+ عکس

عکس/ پاتوق زیر زمینی معتادان در قلب تهران

آمار فاجعه بار از نابودی جنگل‌های ایران

فیلم/ عاشقانه همسر بهرام رادان و پسرش

جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۳

چه چیزهایی گارانتی خودرو را باطل می‌ کند

تمدید ثبت‌نام طرح ترافیک خبرنگاران ۱۴۰۳

علیرضا بیرانوند جدید را بیشتر بشناسید+ عکس

عاشقانه منوچهر هادی برای دخترش سوفیا+ عکس

فیلم/چاپ اسکناس طلا در امارات!

اردن کمک به اسرائیل را تایید کرد!

فیلم/ دختر ایرانی رکورددار روپایی در حال حرکت جهان

فیلم/ جاری شدن سیل در کیش

فیلم/ صدای زمین را بشنوید

یک سوم انرژی تولیدی کشور در مسیر انتقال هدر می‌رود

امکان اعتراض اینترنتی به جریمه رانندگی در سال۱۴۰۳

یانگوم مدل تبلیغاتی شد + عکس

قیمت میوه در میادین تره بار + جدول

کاهش قیمت گوشت قرمز در راه است؟!

تورم‌زا بودن وام مسکن توهم است

جستجو برای خانه‌های ۲ میلیاردی در محلات تهران + جدول

سال طلایی پروژه فیبر نوری در کشور

خانه‌های ارزان تهران برای دانشجویان + جدول

فیلم/نمایش عکس‌های عروسی نوید محمدزاده و فرشته در یک سریال!

انتقاد یک فعال اقتصادی از طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها ‏

فیلم/بارش شدید تگرگ در سیستان و بلوچستان

رتبه دانشگاه تهران در خاورمیانه مشخص شد

فیلم/بارش‌های سیل‌آسا در کرمان آغاز شد

۸۳ درصد کودکان کار از اتباع هستند!

سکوی پرتاب قیمت دلار رشد نقدینگی است

چه کسی مانع ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده شد؟

سرنوشت مسجدی که با لجبازی ساخته شد

جدیدترین رده بندی سرعت اینترنت موبایل در جهان+ جدول

فیلم/ اسم مسجد پارک قیطریه انتخاب شد!

روند نزولی بیت‌کوین تشدید خواهد شد؟

اعلام سهمیه ایران در حج تمتع ۱۴۰۳

انس جهانی باز هم در سربالایی قیمت افتاد

پیش‌بینی افزایش تورم در میانه سال ۱۴۰۲

فیلم/ یک روحانی معروف: دوست دارم کنسرت بروم، اما می‌ترسم

تبعات تلخ بی‌توجهی به محیط‌زیست؛ هشدار جدی فرهنگستان علوم درباره برنامه هفتم توسعه

شیوه رفع تعهد ارزی اصلاح خواهد شد

افزایش تحرکات دیپلماسی برای مهار نتانیاهو؛ کابینه جنگ اسرائیل چه می‌گوید؟

تنش‌های غیرقابل پیش‌بینیِ مجلس دوازدهم در انتخاب ریاست مجلس /صداوسیما لیست انتخاباتی داشت؟

اینفوگرافی/کدام زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در خطر نابودی قرار دارند؟

ماجرای واردات ۶۰۰ هزار لپ‌تاپ به ایران

ورود به موقع سیاستگذار به بازار سرمایه

جزئیات جدید از مالیات ثروت ۱۴۰۲+ جدول

جزئیات اولین حراج سکه در سال ۱۴۰۳

ژست سوئیسی استاندارد خودرو قیمت‌ها را بالا می برد؟

کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری