تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آغاز فعالیت‌های اقتصادی در ایران از 75 به 3 روز کاهش یافت

مسیر میانبر بروکراسی

بهبود فضای کسب‌و‌کار از جمله مباحثی است که اگرچه در نشست‌های گوناگون از سوی دولتمردان عنوان می‌شود اما در عمل اتفاق مثبتی در این حوزه رخ نمی‌دهد به طوری که یک فعال اقتصادی برای شروع کسب‌و‌کار خود باید حدود یک سال زمان صرف کند در حالی که در دیگر کشورها این پروسه چند روز بیشتر زمان نمی‌برد. در واقع از زمان تصویب قانون بهبود فضای کسب‌وکار از سال ٩١ تاکنون برای تسهیل فضای کسب‌و‌کار اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و تنها بوروکراسی‌ها در این خصوص بیشتر شده است.

بروکراسی

اقتصاد۲۴- بر همین اساس و با توجه به اینکه در شرایط تحریم بهبود فضای کسب‌و‌کار و اشتغالزایی از اهمیت زیادی برخوردار است، مراسم افتتاح مرکز پنجره واحد صدور مجوز‌های آغاز فعالیت اقتصادی با عنوان «پنجره واحد شروع کسب‌وکار» در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد. به گفته وزیر اقتصاد که در این مراسم حضور داشت، با افتتاح و شروع به کار پنجره واحد فیزیکی کسب‌و‌کار زمان لازم برای شروع یک فعالیت اقتصادی در ایران از ۷۵ روز به سه روز تقلیل پیدا می‌کند. همچنین فعالان بخش خصوصی با اظهار خوشحالی نسبت به این حرکت دولت اعلام کردند که با راه‌اندازی این پنجره واحد و کوتاه شدن زمان به سه روز، علاوه بر سرعت عمل و تغییر هزینه‌ها، سلامت محیط کسب‌و‌کار نیز رخ می‌دهد. این در حالی است که بهبود فضای کسب‌و‌کار راهی برای رسیدن به رشد اقتصادی است.
 
 


هدف از این کار بهبود فضای کسب‌و‌کار بوده و پنجره واحد کسب‌و‌کار مکانی فیزیکی یا مجازی یا ترکیبی از این دو برای تمرکز امور ناظر برکسب‌و‌کار است که به صاحبان پیشه، کارآفرینان، کارجویان و متقاضیان راه‌اندازی کسب‌و‌کار برای کسب اطلاعات مورد نیاز، مشاوره، دستورالعمل‌ها، مجوز‌ها و ثبت درخواست‌ها را در مکانی واحد انجام داده و ارتباط آن‌ها را با سازمان‌ها و بنگاه‌های ذی‌ربط که در تصمیم‌گیری‌هایشان موثر هستند به طور مستقیم برقرار می‌کند.


زمان لازم برای شروع کسب‌و‌کار ۳ روز شد


تلاش برای بهبود وضعیت کسب‌وکار در کشور از سال‌ها قبل جزو مطالبات اصلی بخش خصوصی بوده و در این راستا همواره تلاش کرده است با ارائه پیشنهادات کاربردی و نقد‌های سازنده به سیاستگذار نشان دهد که چگونه می‌توان فضای کسب‌وکار را در مسیر بهبود قرار داد و شرایط را برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران تسهیل کرد. بر همین اساس مرکز پنجره واحد صدور مجوز‌های آغاز فعالیت اقتصادی از سوی بخش خصوصی کار خود را شروع می‌کند. بر همین اساس وزیر اقتصاد با اظهار خوشحالی نسبت به افتتاح پنجره واحد فیزیکی و مدیریت سهام عدالت به دست خود مردم گفت: در این شرایط که باید از تجمعات جلوگیری کرد، پنجره واحد الکترونیکی کسب‌و‌کار نیز از اقداماتی است که دهنوی معاون بنده پیگیر این موضوع بوده و قول می‌دهم به زودی نیز افتتاح شود. فرهاد دژپسند در خصوص سهام عدالت و شروع مدیریت آن توسط مردم خاطرنشان کرد: سال‌های سال بخش عظیمی از مردم دارنده سهام عدالت بودند و امروز سهمی که در مالکیت‌شان بود را می‌توانند مدیریت کنند.

دژپسند در مورد افتتاح پنجره واحد فیزیکی کسب‌و‌کار تصریح کرد: در ایران به طور متوسط شروع یک فعالیت اقتصادی ٧۵روز طول می‌کشد و این عدد برای یک فعال اقتصادی که قصد سرمایه‌گذاری دارد زیاد است در حالی که با افتتاح و شروع به کار پنجره واحد فیزیکی کسب‌و‌کار به سه روز تقلیل پیدا کرده است، بنابراین باید این اتفاق مورد استقبال قرار گیرد. وی افزود: هر فعال اقتصادی که از این پس کارش بیش از سه روز طول کشید، حتما شکایت کرده و با تلفن ١٨۶۶ تماس بگیرد.
به گفته دژپسند، ما پای این کار ایستاده‌ایم و خود را موظف به رفع مشکلات آن می‌دانیم. اقتصادی که بیش از یک دهه مقام معظم رهبری شعار‌های سال را به عنوان اقتصادی اختصاص دادند و در سال‌های اخیر تولید را محور شعار‌ها اعلام کردند، باید برای رسیدن به این مسیر قدم برداریم.


لزوم کاهش موانع برای سرمایه‌گذاری


وزیر اقتصاد ادامه داد: باید به این سمت حرکت کنیم که فعال اقتصادی با کمترین موانع به سمت سرمایه‌گذاری پیش برود. با توجه به اینکه چند سال است شرایط خوبی در سرمایه‌گذاری نداریم و کشور با موانع و مشکلات و تحریم دشمن روبه‌رو است، بنابراین حتما باید خودمان موانع را به حداقل و سرعت را به حداکثر برسانیم و سرمایه‌گذاری و استفاده از ظرفیت اسمی کشور مثل نان شب واجب است. وی تاکید کرد برای مقابله با بیکاری، افزایش سهم ایران در اقتصاد بین‌المللی و ایفای نقش موثر در رونق تولید، باید سرمایه‌گذاری و تولید با سهولت در جریان باشد. دژپسند اظهار کرد: سرمایه‌گذار باید به گونه‌ای محیط کسب‌و‌کار برایش فراهم باشد که بداند از نقطه شروع تا پایان چه وضعیتی داشته و حتی بتواند به سرمایه‌گذاری خارجی فکر کند. همچنین باید به کاهش شکاف سرمایه کمک کنیم.
روزی خبر بدهند که میزان سرمایه اداری از میزان استهلاک کمتر بوده باید به فکر فرو برویم، بنابراین تا این اتفاق رخ نداده باید همه دغدغه ما هموار کردن راه برای سرمایه‌گذار باشد. وزیر اقتصاد بیان کرد: سلسله اقدامات ما برای بهبود شرایط و کمک به سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی ادامه دارد و تا پایان امسال همه استان‌ها به پنجره واحد فیزیکی متصل خواهند شد. امسال برای دستیابی به رشد اقتصادی مقبول، حداقل به هزار هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز داریم که بخشی از منابع دولت وبانک‌ها تامین می‌شود و باید سعی کنیم منابع بانک به سمت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران حرکت کند. همچنین باید سرمایه‌داران خرد را جذب و به سرمایه‌گذاری بزرگ سوق دهیم.

وی همچنین گفت: از اول اسفند سال گذشته با شروع کرونا یکی از رویکرد‌های ما این است که مالیات ابزاری برای سرمایه‌گذاری خرد باشد و ابزاری برای ورود بیشتر بخش خصوصی به بازار سرمایه باشد. البته برنامه‌های دیگری برای افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری داریم. البته برای جامه عمل پوشاندن و اعتلای اقتصاد یکی از راه‌ها این است که من و تو را کنار گذاشته و ما بشویم. امروز بخش خصوصی و حاکمیت در کنار هم بوده و این ما شدن شروع شده است.


ضریب نفوذ بازار سهام کشور ۷۰درصد شد


در این مراسم همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با آزادسازی سهام عدالت، ضریب نفوذ سهام در کشور به ۷۰ درصد رسید. علی آقامحمدی اظهار کرد: از شب گذشته تاکنون بیش از ۵/۳ میلیون نفر وارد سایت سهام عدالت شده و کنترل سهام عدالت خود را که متشکل از سهام ۳۶ شرکت بزرگ است برعهده گرفته‌اند. وی ادامه داد: امیدوار هستیم که رتبه کسب‌وکار کشور نیز در سال جهش تولید به کمتر از ۷۰ درصد برسد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: شاخص‌های اقتصادی باید دو تا سه رقمی شوند و امیدواریم گام بعدی بعد از شروع به کار پنجره واحد کسب‌وکارها، ایجاد دادگاه‌های تجاری باشد. آقامحمدی گفت: اتاق بازرگانی متعهد شده است تا مکانی را برای ایجاد دادگاه‌های تجاری در اختیار قوه قضاییه قرار دهد و این قوه نیز آماده است تا برای حل اختلافات تجاری این دادگاه‌ها را سریعا راه‌اندازی کند.


تلاش قوه قضاییه برای بهبود فضای کسب‌و‌کار


رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این مراسم، با بیان اینکه قوه قضاییه در پنج شاخص محیط کسب‌و‌کار دخالت و نقش مستقیم دارد، افزود: اقداماتی در راستای کاهش فرآیند‌های مربوط به کسب‌و‌کار در دستگاه‌های مرتبط با قوه قضاییه صورت گرفته به طوری که با حذف برخی موانع از جمله در زمینه شاخص حقوق مالکیت‌ها، بالاترین رتبه‌ها از این حیث برای کسب‌و‌کار ایران به دست آمده‌است.

ذبیح‌الله خدائیان با اشاره به اینکه به فرآیند ثبت شرکت‌ها سرعت داده شده است، افزود: با شروع به کار پنجره واحد فیزیکی شروع کسب‌و‌کار، مدت زمان این پروسه کوتاه‌تر خواهد شد. وی همچنین برخی اقدامات اجرایی در سازمان ثبت اسناد و املاک از جمله، الکترونیکی کردن فرآیند پذیرش، صحت‌سنجی برخط، مبادله برخط مستندات ثبت شرکت‌ها با روزنامه رسمی و وزارت ارشاد و نیز طراحی پایگاه اطلاعات اشخاص حقوقی را در راستای کاهش موانع و بهبود شروع کسب‌وکار در کشور از سوی قوه قضاییه عنوان کرد.


بهترین کمک به بخش خصوصی


همچنین رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه از سال ٩١ و تصویب قانون بهبود مستمر فضای کسب‌و‌کار، افتتاح پنجره واحد کسب‌و‌کار بزرگ‌ترین اقدام بوده است، گفت: بهترین کمک به بخش خصوصی باز کردن مسیر فعالیت است و اگر این رخ دهد، خودشان مسیرشان را پیدا می‌کنند.

غلامحسین شافعی اظهار کرد: سه تا چهار ماه است که وزیر اقتصاد برای تحقق و افتتاح این پنجره واحد کار خود را شروع کرده‌اند. در مرحله اول در پنج استان بزرگ این پنجره راه‌اندازی می‌شود که خوانساری در اتاق تهران این اقدام را شروع کرد و در چهار استان دیگر نیز به زودی فعالیت این پنجره شروع می‌شود. البته پنج استان دیگر نیز آمادگی خود را برای این کار اعلام کرده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی تهران نیز با اظهار امیدواری از همکاری وزیر اقتصاد و تداوم روند بهبود فضای کسب‌و‌کار، گفت: بهبود فضای کسب‌و‌کار راهی برای رسیدن به رشد اقتصادی است.
مسعود خوانساری بیان کرد: امروز اقتصاد کشور با مشکلاتی روبه‌رو است و باید به توان داخل متکی باشیم، چراکه این وضعیت فرصتی است برای اقتصاد و یکی از آن فرصت‌ها این است که مجوز‌ها و بوروکراسی‌های اداری را کم کنیم؛ بنابراین باید دو شاخص بهبود محیط کسب‌و‌کار و شاخص رقابت پذیری را در این راه مورد توجه قرار دهیم.

وی گفت: اتاق بازرگانی ایران و تهران اقدامات زیادی در این راه انجام داده و وقتی نمی‌توانیم با توجه به تحریم‌ها رشد اقتصادی داشته باشیم، بهبود محیط و فضای کسب‌و‌کار می‌تواند در این بخش کمک کند. در بخش کسب‌و‌کار اقداماتی در دولت‌های مختلف انجام شد، ولی مقطعی بود، اما امیدواریم با کاری که امروز با کمک وزیر اقتصاد شروع شد، توجه به این بخش استمرار داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: در ورود کالا به کشور تا ۱۵ روز کانتینر‌ها معاف از جریمه هستند، اما این امر در مور کالا‌ها دو تا شش ماه زمان می‌برد، زیرا بیش از ١٣ دستگاه در مرز‌های ورودی وجود دارد، در حالی که در دنیا این اقدامات کمتر از ٢۴ساعت زمان می‌برد. در ساخت‌و ساز نیز همین روند وجود دارد و شش ماه تا یک‌سال دریافت مجوز ساخت‌و ساز طول می‌کشد. این وضعیت در بخش مواد غذایی و… نیز وجود دارد و این امر مراحل کسب‌و‌کار را دچار اخلال کرده است. از این رو امیدواریم با کمک وزیر اقتصاد این موضوع را که امروز شروع کرده ایم ادامه داشته باشد و این موانع برداشته شود.
منبع: جهان صنعت
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

خاورمیانه و این بار نبرد کریدور‌ها/ چگونه ایران در ۷ محور و کریدور دور خورد؟/ حتی مسیر افغانستان به ترکیه نیز ایران را دور زده است

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره خبرنگار صداوسیما

پشت‌پرده توافق اخیر ارمنستان و آذربایجان

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بیماری سندرم درس (DRESS) چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دم مسیحایی دلار نیما به بازار سرمایه/ پیش بینی شاخص کل بورس تا پایان تیر

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم در جام حذفی

عکس/ لباس جنگی روحانیون در تجمع اعتراضی قم علیه بی‌حجابی!

محروم‌ترین و برخوردارترین استان‌های کشور کدامند؟

دلیل بازداشت چند داوطلب کنکور سراسری

نگاه قیمت دلار تهران به بازار ارز هرات

خودکشی یک پزشک خانم در تهران

مصوبه‌ای که خریداران را از بازار طلا فراری می‌دهد!

بیشترین و کمترین بازدهی در بازار سهام هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ اشک‌های رادان با شعار تشکر تشکر تجمع کنندگان قمی‌

«مست عشق» رکورد فروش روز اول اکران را شکست

بازیگر جنجالی و بازداشتی تلویزیون از ایران رفت

سخنان سردار رادان درباره اجرای طرح حجاب «نور»

پرچمداران سامسونگ در آستانه ۱۰۰میلیونی شدن + جدول

بازی پرسپولیس در جام حذفی با یک کاپیتان جدید

پیش‌بینی مهم بورس تا پایان تیر ماه ۱۴۰۳

عکس/ تمرین پدر دختری کاپیتان استقلال در باشگاه بدنسازی

رکوردداران ورود و خروج پول حقیقی از بورس

طراحی جدید این خودروی محبوب، کاربران را شوکه کرد!

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

ترمز ریزش قیمت خودرو کشیده شد

خیز وزارت کار برای حذف نمایندگان کارگری در تعیین دستمزد

پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده

یک اتفاق جدید در بازار مسکن

فیلم/ بازداشت خشونت‌آمیز استاد دانشگاه اموری در آمریکا

فیلم/ درگیری پلیس آمریکا با حامیان فلسطین در دانشگاه‌ها

اختلاف‌‌ بر سر افزایش حقوق بازنشستگان

جدیدترین قیمت خانه در شرق تهران + جدول

معصومه حائری، عروس امام خمینی که بود؟

رستاخیز یکخوابه‌ها + جدول آپارتمان های ۳۰ تا ۵۰ متر در تهران

تغییر قیمت لاستیک خودرو + عکس

فرونشست به آثار باستانی ایران رسید

صعود محسوس انس جهانی طلا

توهم آمریکایی درباره خاورمیانه پرآشوب / پشت پرده سیاست‌های شکست خورده امریکا در خاورمیانه

فیلم/ اجرای دیالوگ ترانه علیدوستی به زبان کره‌ای

شنبه محبوب و پنجشنبه مغموم؛ صفر تا ۱۰۰ پیشنهاد افزایش تعطیلات آخر هفته

فیلم/ مسابقه خنده‌دار فوتبالی

آماری هولناک از فقر در کشور؛ ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند

افت شدید مصرف لبنیات در ایران

اولین شوک بازار امسال با افزایش قیمت پیاز!

پایان سکوتِ مجلس مقابل دولت، هرچند دیرهنگام / قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

دلار هرات در مرز ورود به کانال ۶۱ هزار تومان

دلار ریتم افزایشی قیمت طلا را بر هم زد

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

دلار پاشنه آشیل بازار خودرو است/ هیچ راه گریزی جز آزاد‌سازی قیمت نداریم/ حاکمیت هیچ اراده‌ای برای واردات انبوه خودرو ندارد

اما استون کیست؟