ساجده رحیمی، اقتصاد۲۴ - اندونزی یکی از بزرگترین کشورهای جهان، یک مجمعالجزایر است که در آن ۱۷ هزار جزیره و ۳۳ استان قرار دارد. این کشور در سال ۱۹۴۹ از تسلط هلند درآمد و استقلال یافت.
این کشور از نظر معدنی، کشوری بسیار ثروتمند محسوب میشود و معادن نفت و گازهای طبیعی بسیار گسترده و ارزشمندی دارد. در کشور اندونزی، قلع، نیکل، زغال سنگ و بوکسیت دیده میشود که به لحاظ ذخایر رتبه خوبی را در دنیا به خود اختصاص داده است.
سرانه رشد تولید ناخالص داخلی اندونزی طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ بین ۳ تا ۵ درصد بود که همین امر باعث شد این کشور با ثباتترین اقتصاد قرن ۲۱ شناخته شود و گفته میشود بانک جهانی مدیریت اقتصادی محتاطانه این کشور را طی دهه گذشته تحسین کرده است. بر اساس آمار، اندونزی با رشد اقتصادی بالای ۵ درصد، در پایان سال ۲۰۱۸ نیز در رده هفدهمین اقتصاد بزرگ جهان قرار داشت.
اندونزی توانسته است با اتخاذ سیاستهای منطقی، با یادگیری از محیط بینالمللی و از همه مهمتر با دستیابی به اجماع میان دست اندرکاران حزبی، سیاسی، نظامی، امنیتی و آکادمیک جامعه، به کشوری آرام و در حال پیشرفت تدریجی و مورد احترام در آسیا و خارج از آسیا تبدیل شود.
محمود سریعالقلم در یادداشتی با عنوان آینده اندونزی در مورد اندونزی نوشته است: مطالعه وضعیت تعدادی از کشورهای در حال توسعه نشان میدهد که کشورهایی پیشرفت خواهند کرد که مدیران آنها به حداقل سی سال آینده فکر کرده و فعالیتهای فعلی آنان برای دهههای بعدی باشد؛ اندونزی از جمله این کشورهاست.
وی همچنین مینویسد: مهمترین اجماع کلان هیات حاکمه اندونزی این است که باید تا میتوان از محیط اقتصادی و فرصتهای سرمایهگذاری موجود جهانی بهرهبرداری کرد. علاوه بر این، آنها به این نتیجه رسیدهاند که بدون مزیت نسبی در اقتصاد منطقهای و بینالمللی، نمیتوان عموم شاخصهای اقتصادی را بهبود بخشید. این تفکر از سه دهه پیش باعث شده است که اندونزی در صنعت نساجی پتروشیمی، صنعت حمل و نقل، لوازم منزل، مواد ساختمانی، سیمان و مواد غذایی حدود ۱۷۰ میلیارد دلار در سال صادرات داشته باشد. برای تحقق این امر ۳۷۵۷ شرکت اندونزیایی با شرکتهای ژاپنی، چینی، اروپایی و آمریکایی همکاری سازمانی و فنآوری دارند و به نوعی قراردادها را تنظیم کردهاند که به نفع شرکتها و کشور اندونزی باشد. اندونزی آگاهانه مهمترین شریک تجاری خود را ژاپن انتخاب کرده که هیچ امیال سیاسیای در این کشور ندارد.
سریعالقلم میافزاید: این آمار، دلیل بر این نیست که اندونزی مشکلات و نارسایی ندارد، بلکه کشوری است که در حال بهبود و تکامل است و وضع آن روز به روز بهتر میشود. با اتخاذ سیاستهای منطقی، با یادگیری از محیط بینالمللی و از همه مهمتر با دستیابی به اجماع میان دست اندرکاران حزبی، سیاسی، نظامی، امنیتی و آکادمیک جامعه، اندونزی توانسته است به کشوری آرام و در حال پیشرفت تدریجی و مورد احترام در آسیا و خارج از آسیا تبدیل شود، اما عموم این مباحث محتاج یک چارچوب فکری خاص است. این چارچوب فکری باعث شده است تا شخصیت اندونزیایی نیز آرام، ملایم، پرکار و علاقمند به یادگیری باشد، هنگامی که افکار اصلاح شوند، شخصیت هم اصلاح میشود.
مناطق آزاد در اندونزی
جزیره باتام منطقه اصلی شهری و صنعتی و یک مرکز حمل و نقل نوظهور و بخشی از یک منطقه تجارت آزاد در مثلث رشد اندونزی، مالزی و سنگاپور است.
در اواسط سال ۲۰۰۶، روسای جمهوری اندونزی و سنگاپور در باتام دیدار کردند و در مورد تعدادی از تلاشهای همکاری، از جمله چارچوب سرمایه گذاریهای همکاری اقتصادی، به توافق رسیدند که این دیدار منجر به تفکر تاسیس مناطق آزاد در اندونزی شد.
در ۱۹ ژانویه ۲۰۰۹ نیز، رئیس جمهور اندونزی رسماً باتم، بینتان و کریمون را به عنوان مناطق تجارت آزاد یا FTZ اعلام کرد؛ که بر اساس آن این مناطق از برخی قوانین گمرکی از جمله مالیات و عوارض معاف شدند و تجارت در آنها با طیف گستردهای از مقررات اداره میشد.
بیشتر بخوانید: برترین مناطق آزاد جهان در سال ۲۰۱۹
منطقه آزاد باتم یکی از مطرحترین و شاید مهمترین مناطق آزاد اندونزی محسوب میشود که مزیتهای مختلفی برای سرمایه گذاران دارد. اولین مزیت آن، این است که باتام یک منطقه صنعتی استراتژیک و در حال رشد است. از لحاظ جغرافیایی، با مالزی و سنگاپور هم مرز است و در تنگه مالاکا واقع شده است که یک خط حمل و نقل جهانی شلوغ محسوب میشود.
همچنین قوانین مالیاتی به سرمایه گذاران ارائه میشود و در عوارض واردات، مالیات بر فروش، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات کالاهای لوکس، واگرایی و گمرک معافیت وجود دارد. علاوه بر این، اگر کارآفرینی محصولاتی را در منطقه ایجاد کند، مشوقهای صادراتی زیادی خواهد داشت.
زیرساختهای باتام نسبت به سایر مناطق اندونزی مدرنتر است. یک بزرگراه آسفالته تمام فعالیتها را به مرکز وصل میکند و امکانات کامل صنعتی این منطقه موجب شده تجارت آسانتر شود.
باتم یک سیاست یک مرحلهای برای رویههای سرمایه گذاری دارد و به شرکتها اجازه میدهد تمام معاملات تجاری خود را از طریق یک دفتر واحد انجام دهند. باتام اطمینان میدهد که روند تصویب برنامهها بیش از ۲۰ روز کاری طول نمیکشد.
علاوه بر آن این جزیر یک نقطه توریستی جذاب است که بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب میکند و ساحل نونگسا در آن موجب میشود گردشگران زیادی به آن سفر کنند. ساحل شنی سفید و آب شفاف کریستالی در شمال شرقی مرکز شهر واقع شده است و گفته میشود که پس از جزایر دنپاسار و بالی، باتم میتواند به عنوان دروازه دوم برای گردشگران خارجی به اندونزی تبدیل شود.
باتم به عنوان یک منطقه آزاد تجاری تازه تاسیس در یک منطقه بسیار استراتژیک و امیدوار کننده، موقعیتهای سرمایه گذاری متنوعی را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
با توجه به موقعیت دریایی مناسب و استراتژیک، جزیره باتام به عنوان یک بازار در حال توسعه برای صنعت کشتی سازی شناخته میشود و اکنون به بزرگترین سایت کشتی سازی در اندونزی تبدیل شده است. بیش از ۱۵۰ شرکت کشتی سازی فعالیت خود را در آنجا آغاز کردهاند که از جمله آنها میتوان به شرکتهای شناخته شده چند ملیتی مانند McDermott International، Drydocks World و Keppel اشاره کرد.
منطقه آزاد تجاری باتم، بینتان و کریمون با حذف مالیات بر روی قطعات کشتی وارداتی که هنوز نمیتوان در داخل کشور تهیه کرد، به عنوان موقعیت مکانی مناسب برای تنظیم عملیات کشتی سازی شناخته شده است. این نه تنها یک بازار داخلی پررونق بلکه یک بازار منطقهای است.
باتم به تازگی به عنوان یک منطقه آزاد تجاری تجارت که هنوز به دنبال تحولات اساسی در آینده است، شروع به توسعه زیرساختهای خود کرده است. این سیستم تجارت آزاد میتواند در اقتصاد محلی تأثیر مثبت برجای گذارد که با پیشرفتهایی همچون ساده سازی سیستم بوروکراسی و ایجاد شغل و همچنین افزایش سرمایه گذاری، لغو تعرفههای گمرکی و صادراتی، افزایش ارز و صادرات، و رشد اقتصادی پیشرفته جامعه محقق خواهد شد.