تاریخ انتشار: ۲۲:۳۳ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۹

خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد؟

خصوصی سازی واقعی در شرکت‌های خودروسازی به ضرر عده‌ای خاص و پرنفوذ در دولت هاست.
خصوصی سازی شرکت‌های خودروسازی
 
اقتصاد۲۴- گرفتاری‌های صنعت خودرو کم نیست. از زیان ده بودن شرکت‌های خودروسازی گرفته تا وابستگی غیرمتعارف به خارج از کشور، کیفیت پایین محصولات، عدم بهره وری و ده‌ها مورد دیگر. این وضعیت حاصل سال‌های مدیریت و مالکیت دولت‌ها در این صنعت است. دولت‌هایی که تجربه نشان داده کمتر در مدیریت اقتصادی و بنگاه داری موفق بوده اند. هرچند در سال جدید دولت قصد دارد تا در قالب ETF سهام خود در شرکت‌های خودروسازی را بفروشد، ولی کارشناسان معتقدند که باز هم سایه مدیریتی و نفوذ دولت در این صنعت باقی خواهد ماند. این به معنای آن است که دولت همچنان نمی‌خواهد شرکت‌های خودروسازی را از دست دهد.

خب سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که علت علاقه بی حدومرز دولت‌ها به شرکت‌های خودروسازی چیست؟ چرا دولت‌ها حاضر نیستند این شرکت‌ها را از دست بدهند؟ مگر چه منافع و سودی در این بین وجود دارد؟ آیا این حرص وصف ناپذیر به خاطر منافع ملی است و یا منافع سیاسی و حزبی؟

چند احتمال وجود دارد. اولین احتمال این است که دولت‌ها به توان بخش خصوصی اعتقادی ندارند و لذا نگران واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی هستند. به فرض صحت این موضوع باید گفت که اساسا در تمام دنیا اولا گردانندگان اصلی اقتصاد و صنعت بخش خصوصی هستند و دوما بخش خصوصی قدرتمند و توانمند به یک باره ایجاد نمی‌شود بلکه دولت‌ها با اعمال سیاست‌های درست و منطقی زمینه بخش خصوصی توانمند را ایجاد می‌کند؛ لذا حتی اگر توان اداره شرکت‌های خودروسازی در بخش خصوصی وجود نداشته باشد دلیلی بر عدم واگذاری نیست. ظرفیت‌های موجود در صنعت خودرو نشان می‌دهد که افراد حقیقی و حقوقی توانمند و دارای اهلیت (به طور نسبی) برای به دست گرفتن مدیریت شرکت‌های خودروسازی وجود دارد.

دومین احتمال این است که بدنه سنتی مدیریتی و تصمیم گیر در دولت‌ها چندان اعتقادی به حضور بخش خصوصی ندارد. این طیف از افراد که تفکرات دهه ۶۰ را دارند معقتدند همواره دولت‌ها قیم و تصمیم گیر مردم هستند؛ و لذا دلیلی ندارد که اداره امور به دست بخش خصوصی بیفتد. این احتمال هم به فرض صحت کاملا قابل رد است. چرا که اولا ناکارآمدی چنین تفکری سال هاست به اثبات رسیده و ثانیا قوانین بالادستی کشور عکس این تفکر را لازم الاجرا می‌داند. اصل ۴۴ بهترین مثال برای این موضوع است.

سومین احتمال نیز جذابیت، رانت‌ها و منافع سیاسی و اقتصادی برای دولت‌ها است. وجود ده‌ها شرکت تابعه، گردش مالی چند هزار میلیاردی، عدم شفافیت در حساب و کتاب ها، بستر آماده برای انتصابات فراوان سفارشی، عدم نظارت کافی و موثر، قرارداد‌های کلان و ... باعث شده تا شرکت‌های خودروسازی بیش از آنکه یک بنگاه اقتصادی باشند، به یک ابزار سیاسی برای تامین منافع عده‌ای خاص و بده بستان با نهاد‌های قدرتمند مخالف دولت‌ها تبدیل شوند. در صورت صحت این احتمال، توسعه بخش خصوصی و اداره شرکت‌های خودروسازی به دست متخصصان بخش خصوصی، لازم‌ترین اقدام برای ریشه کن کردن این پدیده نامبارک است.

این سه احتمال به خوبی نشان می‌دهد:

چرا با وجود اینکه وضعیت شرکت‌های خودروسازی هر سال بدتر از سال گذشته می‌شود، ولی همچنان مدیران عامل بیشتر براساس روابط سیاسی انتخاب می‌شوند و نه یک مکانیسم شایسته سالار.

چرا هرگاه مدیرعاملی بر سر کار می‌آید مدیران ارشد در آن شرکت را به طور اتوبوسی و براساس گرایشات سیاسی و نه تخصص تغییر می‌دهد.
 

بیشتر بخوانید: افزایش ۲۰ درصدی تولید در ایران خودرو


چرا چند هزار آقازاده که غالب آنان تخصص کافی را ندارند، در شرکت‌های خودروسازی حقوق بگیر هستند.

چرا بخش خصوصی اقلیت در شرکت‌های خودروسازی هیچگاه در اداره شرکت‌ها سهمی ندارد.

چرا شرکت‌های خودروسازی مملو از افراد بازنشسته نظارتی، دولتی و ... و بستگان شان هستند در حالی که بسیاری از متخصصان دانشگاه مطرح کشور بیکار هستند.

چرا مسئولان وزارت صمت در دوره‌های مختلف کمتر جرات زیرسوال بردن این ساختار ناکارآمد را دارند.

در جمع بندی این موضوع باید گفت خصوصی سازی واقعی در شرکت‌های خودروسازی به ضرر عده‌ای خاص و پرنفوذ در دولت هاست. به بیان دیگر در چنین ساختاری صحبت از خصوصی سازی، انگشت در لانه زنبور کردن است. هرچند که خصوصی سازی به عنوان لازم‌ترین جراحی صنعت خودرو، هزینه فراوانی به همراه دارد، ولی امر واجب است که هر چه زودتر باید انجام شود.
 
منبع: خط بازار
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ خط و نشان احمدی‌نژاد برای شورای نگهبان

راه اندازی بازار ارز توافقی؛ دولت بالاخره دلار بازار آزاد را به رسمیت شناخت؟/ توجه بازار ارز به انتخابات آمریکا بیشتر از انتخابات ایران است

فیلم/ نظر تند شهید سلیمانی درباره سعید جلیلی

دوج کوین چیست؟/ همه چیز‌هایی که باید درباره این ارز دیجیتال بدانید

فیلم/آخرین لحظات پرواز بالگرد ابراهیم رئیسی توسط یک جنگل بان شکار شد

گره گشایی از اقتصاد و سیاست در دستان قشر خاکستری/ افزایش تنگنا‌های اقتصادی با تلاقی روی کارآمدن تندرو‌های اصولگرا و ترامپ/ بلاتکلیفی بورس تا زمان انتخابات ادامه دارد

نواب رئیس مجلس دوازدهم مشخص شدند

آخرین خبر از تعطیلی شنبه‌ها

علیرضا پناهیان: با آدم خوب کار مملکت درست نمی‌شود

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ژست غمگین و خسته منوچهر هادی جلب‌توجه کرد

هر دولتی بعد از انتخابات روی کار بیاید بورس از این بدتر نمی‌شود!/ رقیب سرسخت بورس، سرکوب می‌شود

سعید دقیقی به استقلالی‌ها:معذرت می‌خواهم!

عکس/بچه‌مهندس پدر شد

استقلال ۱ - گل‌گهر صفر/ امید آبی‌پوشان به لغزش پرسپولیس در هفته پایانی

جدول لیگ برتر در پایان هفته بیست و نهم

سقوط اولین تیم به لیگ دسته اول

یک قدم تا قهرمانی؛ نصف جام قرمز شد

جزییات ماجرای سرقت اتوبوس در خط راه آهن به تجریش

زنِ ۱۶ ساله، شوهرش را با همدستی مرد غریبه کشت

فیلم/ تصاویر منتشر نشده از حضور سید حسن نصرالله بر بالین مادرش

فیلم / تصاویری از تغییر چهره باورنکردنی جمشید هاشم‌پور

دختران پرسپولیسی شاکی شدند؛ چرا برای استقلالی‌ها اینطور بود؟

ملاقات عادل فردوسی‌پور با زن پرسپولیسی + عکس

افشاگری واعظی علیه شمخانی

دفتر علم الهدی: همسر شهید رئیسی کاندیدای ریاست جمهوری نیست

ابطحی: روحانی آسیب زیادی به جریان اصلاح‌طلب وارد کرد

نوبخت تکلیف همه را روشن کرد /کاندیدا نمی‌شوم

ماجرای شکایت خانواده آرمان از عوامل «بی‌بدن» به کجا رسید؟

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳

علیرضا پناهیان: با آدم خوب کار مملکت درست نمی‌شود

عکسی غیرمنتظره از خوش و بش رسایی با قالیباف

واکنش شمسایی به عنوان مهم ستاره ایرانی

مکرون به مخبر تسلیت گفت

تحدید دامنه نوسان چه اثراتی بر بورس دارد؟

بزرگترین بمب نقل وانتقالاتی ایران از دل فینال آسیا می‌آید

عکس/ضدتبلیغ شهرداری برای دفاع از کارنامه رئیسی!

عرضه طرح «بیمه زندگی و بازنشستگی تکمیلی کارکنان» توسط بیمه ملت

بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری بخوانند + اینفوگرافی مراکز طرف قرارداد با بیمه ملت

کامران ندری: تصمیم جدی برای کنترل تورم وجود ندارد

تعطیلی شنبه‌ها اقتصاد را پویا می‌کند!

اگر این ویتامین را صبح‌ها بخورید، معجزه می کند

برادران غیرتی شهناز، کیوان را به آتش کشیدند!

نسخه جدید واتساپ با یک قابلیت جذاب

معرفی دنا پلاس جوانان؛ جدید‌ترین خودرو میلیاردی

بازار تجارت الکترونیک عربستان به ۴۴ میلیارد دلار خواهد رسید

تصاویری از ملاقات خصوصی محمدرضا پهلوی با تختی و فردین

نتانیاهو شب حمله ایران کجا پنهان شد؟ +عکس

فیلم/ خط و نشان احمدی‌نژاد برای شورای نگهبان

قیمت ارزان‌ترین آیفون در ایران+ جدول

فیلم/ چرت زدن جو بایدن در وسط یک مراسم!

نگاهی به وضعیت کشت تریاک در افغانستان

واکنش آیت‌الله مکارم شیرازی به تعطیلی شنبه‌ها

فیلم/ثبت یک روز از تقویم برای شهید رئیسی

عباس عبدی: چرا قاعده ضروری در سفر رئیسی رعایت نشد؟

تکذیب شکایت داوران از جواد نکونام

عکس/آوارگان رفح زنده زنده در آتش سوختند

پاتوق سگ‌های پولدار تهران تعطیل شد

فیلم/اسرائیل بار دیگر رفح را گلوله باران کرد