تاریخ انتشار: ۲۱:۰۲ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۹

تدبیر «فاصله‌گذاری پویا» در استان‌های قرمز از کرونا

وضعیت قرمز کرونا در برخی استان‌ها باعث سیاستگذاری تازه‌ای شده که بر اساس آن، تصمیم‌گیری برای تعطیلی یا اعمال محدودیت‌ها براساس شرایط ابتلا و فوت ناشی از ویروس کرونا با عنوان «فاصله‌گذاری پویا» به مسئولان استانی واگذار شده و قرار نیست نسخه واحدی برای کل کشور پیچیده شود.
فاصله‌گذاری اجتماعی
اقتصاد۲۴- فاصله گذاری پویا عنوان جدیدی در زمینه مقابله با کرونا در کشور است. رفتار ویروس در بازه‌های زمانی مختلف از ابتدای اسفند ۹۸ نه فقط در ایران، بلکه در سایر کشور‌ها هم متفاوت بوده و بر همین اساس، کشور‌های مختلف در بازه‌های زمانی مختلف تصمیم‌های گوناگونی گرفته‌اند. ویروسی که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نادانسته‌های بشر درباره آن بسیار بیشتر از دانسته‌هاست.

اکنون ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفته که محدودیت‌ها به صورت نقطه‌ای و نه یکپارچه در استان‌ها اجرایی شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز گذشته (پنجشنبه) در این رابطه گفت: باید محدودیت‌ها به صورت نقطه‌ای و نه یکپارچه در استان‌ها اجرا شود. در عین حال این محدودیت‌ها صرفا باید با هماهنگی و مجوز کمیته‌های تخصصی درمانی و اجتماعی امنیتی در مرکز اجرا شود.
 


راهی به جز رعایت پروتکل‌ها نداریم

 

کنترل کرونا با توجه به اینکه هنوز واکسن یا درمان مستقیمی ندارد، از مسیر پیشگیری می‌گذرد. مسیری که حتی قبل از ورود این ویروس به کشور هم توسط وزارت بهداشت به جامعه آموزش داده شد و همچنان جزییات آن در حال تکمیل است.

زمان، مهم‌ترین عامل در شناخت هرچه بیشتر در مورد این ویروس محسوب می‌شود. عاملی که به مرور ثابت کرد برخی پیشنهاد‌ها مثل استفاده از ماسک برای همه را می‌تواند تغییر بدهد.

در شرایط کنونی هم زمان اثبات کرده که راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا وجود ندارد.

علیرضا رییسی معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خبرنگار سلامت ایرنا گفت: بیماری ناشی از ویروس کرونا، نه درمان مشخص و نه واکسن دارد و در نتیجه راهی به جز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک نیست. اگر این رعایت‌ها انجام نشود، افراد زیادی بیمار شده و بیمارستان‌ها پر از بیمار می‌شود. این موضوع در جهان هم تجربه شده است.


مقابله چند وجهی با کرونا

 
فراز و فرود تصمیم‌گیری درباره کرونا به مباحث مختلفی بستگی دارد. مباحث اجتماعی و اقتصادی از جمله مهم‌ترین نکات قابل توجه در این زمینه هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر زندگی افراد در همه کشور‌ها تاثیر می‌گذارند.

بروز مشکلاتی در ارتباطات اجتماعی یکی از چالش‌های ویروس کرونا در کشور‌های مختلف و ایران بوده که نیاز به مداخلات روان شناسی را افزایش داده است. نکته‌ای که باعث می‌شود موضوع کرونا را فقط از یک جنبه و آن هم تعطیلی کامل، بررسی نکنیم.

محمدرضا شالبافان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران معتقد است که بحران کرونا باعث افزایش نیاز جامعه به مداخلات روان پزشکی شده و اگر کسی در این دوران دچار مشکل روان پزشکی شده باید برای حل این مشکل، به روان پزشک مراجعه کند.

این روان پزشک به خبرنگار سلامت ایرنا گفت: در بحران‌هایی مثل کرونا که نه فقط کشور ما، بلکه همه جهان را درگیر کرده، مهمترین نیاز بشر، حمایت روانی است، زیرا بحران کرونا به نوعی در دهه‌های گذشته منحصر به فرد بوده است. کرونا تغییراتی را در سبک زندگی افراد ایجاد کرد و در نتیجه این تغییرات، نیاز به حمایت روانی بیشتر شد.
 

بیشتر بخوانید: مدیریت استانی کرونا با طرح فاصله گذاری پویا کلید خورد


از طرف دیگر مباحث اقتصادی هم در این راستا موثر است و نمی‌توان کسب و کار‌ها را با توجه به شرایط اقتصادی تعطیل و فشار مضاعفی بر مردم وارد کرد. در این شرایط است که باید تصمیم گیری به شکل چند وجهی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم انجام شود تا هم میزان ابتلا کاهش یافته و هم آسیبی به کسب و کار‌ها وارد نشود.


شطرنج با کرونا ادامه دارد

 

بعد از افت نسبی موارد ابتلا به ویروس کرونا و دو رقمی شدن تعداد فوتی‌ها بود که در اوایل اردیبهشت ۹۹، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت بازگشایی‌ها را به صورت تدریجی انجام بدهد.

در این زمینه پروتکل‌های بهداشتی برای همه مشاغل تدوین و ابلاغ شد. وزارت بهداشت هم به مردم توصیه کرد که ضمن رعایت این پروتکل‌های بهداشتی، موارد تخلف را هم گزارش کنند. این در شرایطی بود که رعایت پروتکل‌ها در ابتدای راه وضعیت به مراتب بهتری داشت و به مرور رفتار اجتماعی در مقابل پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد.

رییسی در این زمینه بیان کرد: آمار کشوری رعایت پروتکل‌ها که حدود ۷۸ درصد بود، در حال حاضر به ۲۳ درصد و در تهران از ۶۲ درصد به ۱۱ درصد رسیده است.

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در نشست خبری ویدیو کنفرانس در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا در همین رابطه گفته بود: وضعیت اجرای پروتکل‌ها تا ۲۷ اردیبهشت ماه مطلوب بود و تا آن زمان در شهر تهران میزان رعایت پروتکل‌ها به ۵۶ درصد می‌رسید. تا ۱۵ خرداد ماه میانگین کل کشور به ۲۲.۶۶ درصد رعایت پروتکل رسید و در شهر تهران این میزان به ۱۰.۵۴ درصد کاهش یافت. این زنگ خطری را برای ما به صدا در آورد. زمانی می‌توان بازگشایی‌ها را ادامه داد و با ویروس کرونا هم‌زیستی داشت که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

عادی تلقی کردن شرایط کرونایی از طرف مردم یکی از مهم‌ترین دلایل این کاهش توجه محسوب می‌شود و این در شرایطی است که وزارت بهداشت و مسئولان دولت بار‌ها اعلام کرده‌اند که نه تنها شرایط عادی نیست، بلکه بر اساس آمار‌ها همچنان در اوج مقابله با کرونا هستیم.

در این شرایط است که شطرنج با کرونا همچنان ادامه دارد و رفتار‌های اجتماعی باعث تصمیم گیری‌های دشوارتری می‌شود. تصمیم‌هایی که کاملا وابسته به شرایط است و نمی‌توان به طور کلان، نسخه واحدی پیچید.

رییسی معاون وزیر بهداشت در این رابطه اظهار کرد: مردم به سمت عادی شدن کرونا رفته‌اند و بزرگ‌ترین ترس ما عادی شدن کرونا است که بسیار خطرناک از خود ویروس محسوب می‌شود.


فاصله گذاری پویا، تازه‌ترین روش مقابله با کرونا

 

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری مجالس عروسی و عزا، سفر‌های غیرضروری، استفاده نکردن از ماسک و مواردی از این دست باعث بالا رفتن نمودار کرونا در برخی استان‌ها شده است.

اکنون در آخرین روز‌های خرداد ۹۹ هستیم و استان‌های بوشهر، خوزستان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه و هرمزگان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

همین چند روز پیش بود که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت از برگزاری عروسی در کارواش در یکی از استان‌ها گلایه کرده و گفته بود که ۱۲۰ نفر در این عروسی به ویروس کرونا مبتلا شدند.

مجموعه این موارد باعث تصمیم تازه‌ای با عنوان «فاصله گذاری پویا» شده است.

حریرچی در این رابطه گفت: در اجرای این طرح، افراد در معرض خطر بیماری کووید ۱۹ غربالگری و شناسایی می‌شوند و مورد حمایت قرار می‌گیرند و افراد مسن و بیماران پرخطر مانند بیماران فشار خون و دیابتی مشمول این غربالگری هستند.

وی افزود: کردستان، خوزستان، آذربایجان‌های شرقی و غربی، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، ۱۰ استانی هستند که در هفته گذشته بیماری کرونا در آن‌ها افزایش یافته و با تدابیر ستاد‌های استانی، ظرفیت سازی لازم در بیمارستان‌های این استان‌ها برای پذیرش بیماران انجام شده است.

حسین عرفانی رییس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم در مورد فاصله گذاری پویا به خبرنگار سلامت ایرنا گفت: معنی فاصله گذاری پویا این است که هر استان و شهرستان با توجه به وضعیت شیوع و بروز بیماری کووید ۱۹ و اینکه در وضعیت قرمز، زرد یا سفید قرار دارد و در منطقه پر خطر، با خطر متوسط یا کم خطر قرار دارد، در مورد میزان محدودیت‌ها یا رفع محدودیت‌های لازم در اپیدمی کرونا تصمیم بگیرد و یک نسخه واحد برای کل کشور نخواهیم داشت.

وی افزود: ایران یک کشور پهناور است و وضعیت بیماری کووید ۱۹ در همه جای آن از یک الگوی واحد و یکسانی تبعیت نمی‌کند؛ در یک جا ممکن است با شیوع و بروز زیاد و در جای دیگر با شیوع و بروز کم این بیماری مواجه باشیم؛ بنابراین نمی‌توانیم یک دستورالعمل واحد برای اپیدمی کووید ۱۹ برای کل کشور داشته باشیم.

عرفانی گفت: برای اجرای طرح فاصله گذاری پویا، اپلیکیشن ماسک در وزارت بهداشت طراحی شده که وضعیت شیوع کرونا در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف را در مورد اپیدمی کووید ۱۹ نشان می‌دهد و مشخص می‌کند کدام شهرستان‌ها در وضعیت قرمز، زرد یا سفید هستند. این اطلاعات هم هر ۵ روز تا یک هفته به روز رسانی می‌شود و مسئولان استانی بر اساس وضعیت استان و شهرستان‌های خود برای مدیریت کرونا و اعمال محدودیت یا بازگشایی‌ها تصمیم گیری می‌کنند.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی راهی به جز اعمال محدودیت‌ها در استان‌های با وضعیت قرمز و آن هم با تصمیم مسئولان استانی و با توجه به شرایط هر استان، وجود ندارد.

هرچند از آن طرف باید وضعیت شیوع کرونا همچنان برای جامعه تشریح شده و همه باید بدانیم که کرونا تمام نشده است.

در واقع باید تغییر سبک زندگی و زندگی با کرونا را یاد بگیریم تا وضعیت تابستان و پاییز دشوارتر از بهار نشود.
 
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

معرفی بهترین سریال های کره‌ای

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهترین موشک های ایران + مشخصات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/استایل نوجوان‌پسند نانسی عجرم در لس‌آنجلس

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/خودرو‌های مدیران خودرو در سیل غرق شدند!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

معرفی بهترین سریال‌ های هندی

اثر کمبود این ویتامین‌ها بر شدت شوره سر

کنترل طبیعی فشار خون با خوردن این میوه

این سبزی رژیمی سرشار از ویتامین C است

کیلین مورفی کیست؟/ نقش نولان در پیشرفت ستاره هالیوود

این سردردها نشانه چیست؟

زمان ورود به بازار طلا فرا رسید/ مالیات بر عایدی چقدر بر بازار طلا اثرگذار است؟/ احتمال افزایش دوباره قیمت با رشد ادامه‌دار طلای جهانی

خبرخوش برای سهامداران عدالت

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش‌سوزی در طبیعت ایران

پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز + عکس

عکس/ ابراز علاقه آناهیتا درگاهی به یک درخت

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تمدید شد

وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است

فیلم/ واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

فیلم/ نخستین پرواز مسافربری اتومبیل پرنده در دنیا

عکس/ تیپ همسر ابراهیم رییسی در پاکستان

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد

فیلم/ آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

فیلم/ لحظه ترور ستاره تیک‌تاک عراق در بغداد

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است