اقتصاد۲۴ - بازار خودروهای داخلی که با افزایش قیمت بی سابقه در سال جاری دستخوش نوسانات روز به روز شده، با مصوبه شورای رقابت برای مجوز افزایش قیمت محصولات پرتیراژ، وارد فاز جدیدی از گرانی خواهد شد.
بر اساس توافقات به عمل آمده میان شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد تا قیمت خودرو هر سه ماه یکبار بر اساس نرخ تورم بخشی که توسط بانک مرکزی اعلام می شود تغییر پیدا کند.
این در حالی است که رضا شیوا، رییس شورای رقابت از موافقت این سازمان با افزایش قیمت خودروها به صورت فصلی(هر سه ماه یکبار) با توجه به اوضاع تورمی کشور خبر داده و گفته است که خودروسازان در صورت تمایل میتوانند هر سه ماه یکبار، تورم بخشی را از بانک مرکزی خواسته و سپس با تایید ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت را رقم بزنند.
به گفته وی، اکثر خودروهای پرتیراژ مشمول این دستورالعمل میشوند. ضمن اینکه با برنامهریزیهای صورت گرفته توسط سازمان صمت که بایستی در طول سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، این تعداد خودرو در میان ماههای سال توزیع میشوند؛ لذا خودروساز نمیتواند خودروی خود را عرضه نکرده و برای فصل بعدی که قیمتها بالاتر خواهد بود نگه دارد.
نظارت بر تولید خودروها و عرضه آنها به بازار وجود خواهد داشت. شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مشخص کرده و این دستورالعمل تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد.
برهمین اساس شرکت سایپا بعد از ارائه مستندات درخواست افزایش قیمت محصولات خود را اعلام کرد که در نهایت مورد موافقت ستاد تنظیم بازار قرار گرفته است.
براساس قیمتهای جدید شرکت سایپا در تیر ماه امسال، تیبا دو از ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، کوئیک معمولی از ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ساینا آپشنال از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
معیارهای جدید قیمت گذاری خودرو
نسخه جدید تعیین قیمت خودرو این بار نیز نگرانی هایی را به همراه دارد؛ هراس از جهش قیمت بدون عرضه خودرو در بازار!
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت درباره ادامه التهابات موجود در
بازار خودرو بر اساس نرخ تورم بخشی در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: قیمت ها در بازار بر مبنای تقاضا و عرضه است و امروز عرضه آن قدر کم شده و به صورت قطره چکانی انجام می شود که قیمت ها به صورت بی سابقه ای در حال افزایش است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت گفت: قیمت ها با شیب آرام هر روز درحال افزایش است و نوسانات ارز تاثیر بسزایی بر قیمت ها گذاشته است. دلالان این بازار هر روز از ساعت 11 ظهر به دنبال تعیین قیمت نهایی دلار هستند که به موجب آن نرخ جدید خودرو را اعلام کنند. اگر قیمت دلار افزایشی باشد، فروشنده خودرو نیستند اگر کاهشی یا ثابت باشد، فروشنده هستند اما خریداری وجود ندارد؛ این وضعیت امروز بازار خودرو تهران است!
موتمنی با تاکید بر اینکه امروز با وضعیت به وجود آمده فروشنده و خریدار در بازار خودرو حضور ندارد، ادامه داد: نیاز بازار را افرادی تامین می کنند که در این بخش سرمایه گذاری کرده اند؛ آنها با توجه به شرایط نوسانات ارزی خودشان تصمیم گیرنده هستند و تعیین قیمت می کنند.
وی با اشاره به اینکه دلالان نبض بازار را در دست گرفته اند، تصریح کرد: همانطور که اشاره شد افرادی که برای سرمایه گذاری خودرو ثبت نام کرده اند امروز به عنوان فروشنده با توجه به نرخ ارز تصمیم نهایی قیمت را می گیرند؛ به طور مثال در حال حاضر اگر پراید 111در بازار 87 میلیون قیمت گذاشته شده است، فروشنده این خودرو را با قیمت 86 میلیون و 800 هزار تومان به نمایشگاه دار می فروشد در حالی که طبق روال گذشته این رقم باید تا 85 میلیون تومان فروخته می شد اما امروز با توجه به دلال بازی ها رقم نهایی متفاوت شده است و همین موضوعات بر تنش بازار افزوده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت در پاسخ به این سوال که چرا شرایط بازار به این سمت و سو کشیده شده و در این وضعیت چه اقدامی باید صورت بگیرد؟ گفت: بازار خودرو نیاز به عرضه کافی دارد. در دو سال گذشته تنها حدود 700 هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه شد در حالی که نیاز بازار حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودروست که تاکنون در این عرضه ضعف وجود داشته و همین موضوع فضا را برای حضور سودجویان فراهم کرده است.
وی ادامه داد: سوداگری در حال افزایش است. وقتی شرکتی اقدام به پیش فروش خودرو می کند باید ابتدا قطعات و لوازمی که مورد نیاز تولید است را داشته باشد یا واردات آن را پیش بینی کند تا در چنین مواقعی دچار مشکل نشود.
این فعال صنفی با تاکید بر اینکه فقط تعیین قیمت نمی تواند راهکار رفع مشکل بازار خودرو باشد گفت: برای جلوگیری از سوداگری و واسطه گری در بازار خودرو باید عرضه محصولات کافی و به موقع باشد. در غیر این صورت هر تصمیمی که در راستای بازار گرفته شود به سرانجام مطلوب نمی رسد و بحران را افزایش می دهد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت در پایان تاکید کرد: یکی از دلایل اصلی گرانی و بی سامانی بازار خودرو، عرضه کم خودرو از سوی خودروسازان است. وقتی شرکت ها نتوانند نیاز بازار را تامین کنند، چطور برای افزایش قیمت هر روز به دنبال تصمیم جدید هستند.