تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
در گفتگوی اقتصاد ۲۴ با یک کارشناس بازار ارز مطرح شد:

احتمال کاهش ۳۰ درصدی قیمت دلار چقدر جدی است؟/ پیش‌بینی آینده قیمت دلار

علیرضا عباسی می‌گوید: امروز نشانه‌هایی مبنی بر گشایش‌هایی در حوزه سیاست خارجی وجود دارد. این نشانه‌ها می‌تواند ما را نسبت به قیمت دلار در آینده خوشبین کند که نرخ آن از قیمت‌های کنونی بالاتر نرود، چه اینکه در سه ماه آینده در صورت تغییرات سیاسی ممکن است با ریزش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دلار روبرو شویم.

احتمال کاهش ۳۰ درصدی قیمت دلار چقدر جدی است؟ / تصمیم گیری استاندارد در شرایط فعلی سخت است

اقتصاد۲۴ - قیمت دلار برای همه مردم ایران مهم است؛ ملموس‌ترین شاخصی که بالا و پایین شدن آن را رصد می‌کنند. شاخصی که البته خود تابع تورم است، اما با بالا رفتن قیمت آن تاثیرش بر سایر قیمت‌ها ناگزیر است. طی روز‌های گذشته، اما نوسان در قیمت ارز زیاد بود. قیمت دلار تا ۲۵ هزار تومان بالا رفت تا یک رکورد را ثبت کند، اما در عین حال با کاهش حدود ۵ هزار تومانی در کانال ۲۰ هزار تومانی قرار گرفت. قیمتی که حالا چند روز است در همین محدوده قرار گرفته تا این گمانه قوی شود که ثبات قیمت دلار در کانال ۲۰ هزار تومان باشد.
با این همه برخی فعالان نگرانند تا دوباره با تحرکاتی در بازار نرخ ارز دوباره افزایش پیدا کند.
 
هر چند برخی دیگر از تحلیلگران معتقدند این قیمت پایدار نیست و احتمال کاهش آن طی هفته‌های آینده همچنان وجود دارد.
نشانه‌هایی که می‌توان بر آن‌ها استناد کرد مربوط به دو خبر مهم از سوی دو سازمان درباره بازگشت ارز صادرکنندگان می‌شود؛ رئیس سازمان توسعه تجارت خبر داد که مشخصات صادرکنندگانی که نسبت به رفع تعهدات ارزی خودشان به صورت کامل اقدام نکرده‌اند، به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام می‌شود. خبر دوم هم این بود که رئیس سازمان امور مالیاتی کشور طی بخشنامه‌ای روش‌های رفع تعهد ارزی مورد تایید بانک مرکزی را اعلام کرد.

از سوی دیگر مقصر بالا رفتن قیمت ارز همواره دلال‌ها و سفته بازان معرفی شده اند. در حالی که با دستگیری این افراد بازار همچنان مسیر خود را طی می‌کند. به نظر می‌رسد معادلات قیمت ارز فراتر از چند دلال و سفته‌باز باشد. با این همه، اما نشانه‌هایی مبنی بر عزم دولت و بانک مرکزی برای ثبات قیمت و یا حتی پایین آمدن نرخ ارز جدی است.
حال باید دید بانک مرکزی و دولت می‌توانند طی ماه‌های آینده قیمت ارز را در حالتی از ثبات نگه دارند؟

در شرایط تحریم تصمیم استاندارد سخت است

علیرضا عباسی، کارشناس بازار ارز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ می‌گوید: آنچه امروز در بازار مشاهده می‌کنیم به خاطر شرایطی است که تحریم‌ها برای ما به وجود آورده است. در شرایط تحریم ما نمی‌توانیم یک تصمیم کلاسیک و استاندارد بگیریم.

وی می‌افزاید: تحریم‌ها در واقع نوعی از جنگ چریکی اقتصادی است که همه جانبه، غیر قابل پیش بینی و ظالمانه است. در سال‌های گذشته این موضوع سببب شده تا تجارت خارجی ما در صادرات و واردات به شدت محدود شود که این امر زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس ارز درباره نحوه مدیریت بانک مرکزی در بازار ارز می‌گوید: مدیریت این بازار حداقل در دو سال اخیر در حوزه مدیریت تقاضای ارزی مطلوب بوده است و در حوزه تامین منابع ارزی از محل صادرات نیز راهبرد‌های خوبی داشته است. ممکن است در حوزه ارزش گذاری ریالی قیمت ارز و نحوه محاسبه آن با صادرکنندگان اشتباهات محاسباتی نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: طبیعی است اگر به صادرکنندگان بهای بیشتری داده شود و دست آن‌ها در تامین بیشتر ارز باز گذاشته شود امیدواریم که گشایش‌های بیشتری رخ دهد.

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی درآمد ارزی

عباسی می‌گوید: همچنین در حوزه سیاست خارجی نیز امید داریم تا بن بست شکنی‌هایی صورت گیرد تا اقتصاد از این فشار سنگین خارج شود.
 
وی تصریح می‌کند: به عنوان یک کارشناس مستقل و غیر وابسته می‌گویم که بانک مرکزی تمام تلاش خود را در قالب ماموریت سازمانی برای حفظ ارزش پول ملی انجام می‌دهد.

این کارشناس بازار ارز اظهار می‌کند: در عین حال یکسری متغیر‌های واقعی در اقتصاد وجود دارد که بر موضوع قیمت ارز اثرگذار است. درآمد‌های نفتی ما به شدت کاهش یافته است و درآمد‌های صادراتی غیر نفتی مانند محصولات پتروشیمی و یا صادرات کشاورزی و صنعتی، برخی کمودیتی‌های قابل صدور در منطقه به دلیل محدودیت‌های کرونا و تحریم، کاهش یافته است که بسیاری از پیش بینی‌های بانک مرکزی را برای تحقق درآمد‌های ارزی برهم زد و بین ۳۰ تا ۴۰ درصد درآمد‌های ارزی کشور کاهش یافت.


کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دلار در سه ماه آینده


عباسی همچنین با اشاره به آینده قیمت دلار می‌گوید: طبیعی است به دلیل نرخ تورم طی دو سال گذشته و کاهش درآمد‌های ارزی شاهد تعدیل نرخ ارز در قیمت‌های کنونی باشیم و به نظر می‌رسد امکان مدیریت نرخ ارز در قیمت‌های فعلی وجود دارد و بانک مرکزی اگر اراده‌ای داشته باشد امکان جهش ارزی در ماه‌های آینده ضعیف است.

این کارشناس بازار ارز خاطرنشان می‌کند: همچنین باید گفت که نشانه‌هایی مبنی بر گشایش‌هایی در حوزه سیاست خارجی وجود دارد. وسیع‌تر شدن ارتباطات منطقه‌ای و عمیق شدن روابط اقتصادی با کشور‌هایی مانند چین و همچنین احتمال تغییرات سیاسی در آمریکا، می‌تواند چرخه تحریم‌ها را به نفع کشور بشکند و فشار‌ها برداشته شود.

عباسی تصریح می‌کند: همه این نشانه‌ها می‌تواند ما را نسبت به قیمت دلار در آینده خوشبین کند که قیمت دلار از قیمت‌های کنونی بالاتر نرود، چه اینکه در سه ماه آینده در صورت تغییرات سیاسی ممکن است با ریزش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دلار روبرو شویم.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
احمد اهوازی
3
6
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
سلام رک وپوست کنده بگم تا خزانه بین المللی ارزی پر از دلار نشه به هیچ وجه ارز پایین نمیاد حالا با فروش نفت باشه یا صادرات کالا باشه یا توافق اقتصادی باکشورهای دیگه باشه ریال ایران نیاز به حمایت ارزهای بین المللی داره والسلام مردم رو هم گیج نکنید
ناشناس
چرا سوریه با وجود تحریم و جنگ واحد پولش و قیمت دلار اینقد نوسانی نیست و دلار همش افزایشی نیست؟؟؟ اونا اقتصادشون تو جریانه یا خزانشون از ارز خارجی پره؟؟
نه عزیزم گرونی دلار و طلا به مصلحت عده ای هست که حاضرن ضرر و زیانشون از جیب مردم پر کنند والسلام وقتی تو همه دنیا همه چی رو کاهشه چه دلیلی داره تو ایران گرون بشه
ناشناس
1
14
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
دلار ظرف چند سال بیش از 20 برابر شده خجالت آوره کشوری مانند ایران عزیزمان که همه پتانسیلهای مثبت را دارد چرا باید اینگونه به ارز خارجی وابسته باشد .مایحتاج اولیه اعم از غذا وداروهای عادی ووسایل مورد لزوم زندگی در داخل ایران به وفور موجود است ای کاش بجای واردات لوازم لوکس از خارج تعدادی مدیر لایق ودلسوز وارد میکردیم .اگر این وضع در کشوری مثل ژاپن بوجود میامد شاید قابل قبول بود چراکه آنها نه خاک دارند نه منابع طبیعی به اندازه ایران ونه نفت ومعادن
ایرانی
1
11
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
واقعا زحمت می کشید شرم آور است ۳۰درصد کم می کنید باید ۹۰۰۰ ریال باید باشد یعنی ۹۰۰ تومان صفر را حذف کردم چون اقای روحانی اعتقاد داره راحت گفته میشه خنده داره هم تصمیم گیریهاهم روسا
mahmud
5
5
جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
سلام دلار با اجازتون 50 هزارتومان میشه حالا نشون به این نشون جوجه آخر پاییز میشمرن
ناشناس
8
13
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
چی میگید چرا چرتو پرت مینویسید نمیخایم دلار بیاد پایین فقط دیگه بالاتر از این نشه
ناشناس
هنوز جا دارن. هم مردم هم بازار . مانند یخچال امرسان.
ناشناس
0
3
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
همش اگر این بشه و اگر آن بشه و اگر ...‌‌‌‌‌......
Sasan
0
0
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
تا بازار کاسبی برای مافیای دلار و سکه وجود داره همین آش و همین کاسه
دلار بشه هزار تومان آن کسی که دلار بیست و شش هزار تومان خریده ضرر نکرده چون ارزش پولش حفظ شده و به موازات آن بقیه اجناس هم میان پایین
بی نام
0
1
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
همه جای دنیامثلاشرکتهای مطرح خودروسازی قیمت‌های ماشینها شون رو شکوندن به علت کرونا برعکس توی کشورمااز جیب مردم کیسه دوختن واسه خودشون این کشوربااین سیستم درست بشو نیست والسلام
اکبر
1
1
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
والا یکی از دوستان از سوریه گفت . یک جایی خوندم تو سوریه بعداز این اتفاقات و جنگ و داعش و... که بسیاری از زیرساختهای این کشور از بین رفته . اقتصادش نسبت به قبل از این اتفاقات فقط 40 درصد سقوط کرده . خیلی عجیبه . البته تو سوریه مثل ایران اینقدر اختلاس و سوء مدیریت و... نیست . و زمانی تو کشور ما همه چی درست می شود که همه دست در دست هم به داد کشور و اقتصادش برسند و رانت و اختلاس و.. ازبین برود .
عمو صمد
0
0
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
قیمت واقعی دلار خیلی بالاتر از این است
انشاالله آرام و رای نیاره دلار همین قیمت می مونه!!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

عکس عاشقانه بیتای آوای باران در جشن تولدش

عاشقانه‌های شاهرخ استخری و دخترش در فرنگ

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/استایل جذاب و نوجوان‌پسند بازیگر گناه فرشته

استواری اقتصاد ایران همچنان بر پایه‌های کهنه نفت!/ نفع پول نفت به خودش نرسید!

عکس/استوری متفاوت زهرا داوودنژاد در روز تولدش

خبر خوب هواشناسی برای نیمه اول اردیبهشت

شیرینی فروشی قدیمی تهران پلمب شد

عکسی از یک بنر در تهران که پُر سر و صدا شد

فیلم/سوتی منشوری تلویزیون در پخش کارتون پت و مت

محمد مهاجری: آقای وزیر کشور برای رهبری هزینه نتراشید

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران

استایل شیک هانیه توسلی در عکس جدیدش

اولین عکس از پایگاه هوایی اصفهان بعد از حمله دیشب

بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است!

جدول لیگ برتر بعد از برد استقلال

دقیقی: بین دو نیمه خیلی تند با بازیکنان حرف زدم

مشت‌های گره کرده نکونام و اعتراض کادر فنی حریف

اطلاعیه فراجا درباره وضعیت حجاب

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال: داور خیلی مشکوک قضاوت می‌کند

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم

فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

مُهر تائید فرمانده هوافضای سپاه بر نظرات تحلیلگر ایرانی

ارمنستان ۴ روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

عکس/آرام جوینده خواننده شد

واکنش مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به علنی شدن تذکر رهبری درباره گشت ارشاد

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق