تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
کاهش ۶۴ درصدی مسافرت هوایی در ۳ ماه نخست سال

حمل‌ونقل در سراشیبی کرونا

 همزمان با شیوع ویروس کرونا در دنیا صنعت حمل‌و‌نقل به کمترین میزان بازدهی در سال‌های اخیر رسیده است. صنایع حمل‌و‌نقلی ایران هم که تا پیش از این به دلیل فشار تحریم‌ها وضعیت پایداری نداشتند حالا به دلیل کاهش شدید تقاضا و انسداد مسیر‌ها با کاهش شدید درآمد‌ها مواجه شدند.
حمل‌ونقل در سراشیبی کرونا
اقتصاد۲۴از سوی دیگر مسافران و مخاطبان صنایع حمل‌و‌نقل نیز به دلیل افزایش قیمت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی سفر‌های غیرضروری را از سبد معیشتی خود حذف کردند. بر اساس آخرین آمار‌ها در خرداد ۹۹ میزان نشست و برخاست هواپیما‌ها در فرودگاه‌های کشور ۳۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در سه ماهه اول امسال، در ۵۵ فرودگاه کشور میزان اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه‌ها ۶۴ درصد کاهش داشته است.
 
در این وضعیت بلیت مسیر‌های پروازی داخلی کشور در ماه‌های گذشته تا دو برابر افزایش قیمت داشته است. قیمت بلیت مسیر تهران- بندرعباس به عنوان یکی از پرترددترین مسیر‌ها که تا پیش از شیوع کرونا در کانال ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان نوسان داشت حالا با قیمت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. بلیت مسیر تهران- کیش نیز در بهترین حالت به نیم میلیون تومان افزایش یافته است. تداوم این وضعیت باعث نگرانی فعالان صنعت حمل‌و‌نقل نسبت به ادامه فعالیت شرکت‌ها شده است.
 
دولت برای جبران خسارت شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل قول داده بود بیش از چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات برای جبران خسارت شرکت‌ها فراهم کند، اما هنوز خبری از پرداخت این تسهیلات نیست.

با وجود تصویب و ابلاغ تسهیلات حدود چهار هزار میلیارد تومانی ستاد مقابله با کرونا برای بخش‌های مختلف حمل‌و‌نقل و اینکه قرار بود در تیرماه این تسهیلات پرداخت شود تا خسارت‌های وارد شده به فعالان این حوزه در زیربخش‌های هوایی، ریلی و جاده‌ای جبران شود، هنوز این تسهیلات پرداخت نشده و در پیچ و خم بانک‌ها گیر کرده است. شیوع ویروس کرونا در کشور که از اواخر سال گذشته بهمن و اوایل اسفند ماه به صورت رسمی گزارش شد، آسیب جدی به بخش‌های مختلف اقتصادی وارد کرد و یکی از این حوزه‌ها که بیشترین خسارت را متحمل شد، بخش حمل‌و‌نقل بود چرا که مردم تقریبا با اختیار و پس از مدتی به اجبار همه سفر‌های خود را لغو کردند تا در خانه خود را از این ویروس در امان نگه دارند و حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی آسیب زیادی در این زمینه متحمل شد.

در این راستا ستاد مقابله با کرونا مصوب کرد تسهیلات حدود چهار هزار میلیارد تومانی را برای جبران خسارت در زیربخش‌های هوانوردی عمومی، رانندگان برون‌شهری در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی و ریلی تصویب و پرداخت کند. این اعتبارات قرار بود در صورت تکمیل مدارک و انجام مراحل اداری در تیر ماه به فعالان آسیب‌دیده در حوزه حمل‌و‌نقل پرداخت شود، اما با گذشت بیش از یک ماه از این وعده، هنوز این تسهیلات پرداخت نشده و به نظر می‌رسد در پیچ و خم بانکی و سخت‌گیری‌های همیشگی برای اعطای تسهیلات قرار دارد.

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیش از این درباره تسهیلات حدود دو هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای بخش حمل‌و‌نقل هوایی این‌گونه به ایسنا، گفته بود: همچنان این تسهیلات در مرحله پرداخت از سوی بانک‌ها قرار دارد و سخت‌گیری‌های صورت گرفته از سوی آن‌ها سبب شده این تسهیلات تا‌کنون پرداخت نشود که امیدواریم هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

تنها سه درصد رانندگان وام کرونایی گرفتند

داریوش باقرجوان، مدیرکل حمل‌و‌نقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای نیز با اشاره به تسهیلات حدود ۷۰۰ میلیارد تومانی کرونایی مصوب برای رانندگان بین‌شهری در این‌باره به ایسنا گفت: با وجود اینکه قرار بود این تسهیلات در تیر ماه به بیش از ۱۱۳ هزار راننده بین‌شهری پرداخت شود، اما از بین این تعداد راننده مسافری بین‌شهری که در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مشغول کار هستند تنها حدود ۴۰۰۰ نفر موفق شدند تسهیلات شش میلیون تومانی کرونایی را دریافت کنند که حدود سه درصد از کل رانندگان می‌شود.
وی افزود: برخی از بانک‌ها با وجود مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا سخت‌گیری می‌کنند و تضامینی غیر از آنچه به تصویب رسیده را از رانندگان طلب می‌کنند بنابراین رانندگان بین‌شهری در دریافت این تسهیلات با مشکلاتی مواجه شدند و بعضا با تاخیر این وام به آن‌ها پرداخت می‌شود.

از همه مسوولان بانکی و متولیان اصلی آن یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهیم این موانع را از سر راه بردارند تا رانندگان در دریافت این تسهیلات که قرار بود در تیرماه به حساب آن‌ها واریز شود، دچار مشکل نشوند.

تسهیلات ۹۴۰ میلیارد تومانی ریلی هم در گیر‌و‌دار بانک عامل

از سوی دیگر برای جبران خسارت واردشده به بخش ریلی ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب و ابلاغ شد، اما با وجود گذشت بیش از یک ماه از وعده پرداخت این تسهیلات، هنوز این اعتبار به شرکت‌های ریلی و خدماتی فعال در این حوزه پرداخت نشده است.

این در حالی است که بر اساس اطلاعات و اخبار به دست آمده اعتبار مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا برای حدود ۶۲ شرکت در نظر گرفته شده و همه شرکت‌ها در این حوزه، ثبت‌نام خود را در سامانه کارا تکمیل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: تاثیر کرونا بر ‌کسب‌وکارها به روایت آمارهای رسمی

با توجه به توصیه دولت به شرکت‌ها و زیربخش‌های مختلف اقتصادی درباره اینکه نیروی انسانی خود را تعدیل و بیکار نکنید تا به شما تسهیلات دهیم، متولیان بانکی بهتر است هر چه سریع‌تر برای پرداخت این تسهیلات به این حوزه مهم فکری کنند تا شرکت‌های مختلف حمل‌و‌نقل بتوانند از پس هزینه‌های خود برآیند و کسی در این میان بیکار نشود.

کاهش ۶۴ درصدی اعزام و پذیرش مسافر هوایی در ۳ ماه نخست سال

همزمان با تداوم این وضعیت، تعداد نشست و برخاست هواپیما‌ها در فرودگاه‌های کشور نیز کاهش شدیدی داشته است. بر اساس جداول نمودار‌های آماری شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خردادماه ۱۳۹۹ میزان نشست و برخاست هواپیما‌ها در فرودگاه‌های کشور ۳۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است. همچنین در خرداد ماه ۱۳۹۹ اعزام و پذیرش مسافر ۴۷ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در ماه مورد مطالعه، میزان ارسال و پذیرش بار و پست هوایی ۵۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در تشریح سهم نشست و برخاست فرودگاه‌ها در خردادماه ۱۳۹۹، فرودگاه مهرآباد با رقم ۵۲/۳۵ درصد بیشترین نشست و برخاست هواپیما را به خود اختصاص داده است. پس از آن فرودگاه مشهد با ۴۳/۱۰ درصد، فرودگاه کیش با رقم ۵۶/۷ درصد و فرودگاه شیراز با رقم ۱۲/۷ درصد، بیشترین نشست و برخاست هواپیما را داشته‌اند. از سوی دیگر در خردادماه ۱۳۹۹ میزان پرواز‌های عبوری ۸۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش داشته است. در فروردین ۹۹ میزان پرواز‌های عبوری از فضای کشور ۵۱۶۲ پرواز بوده است در حالی که این رقم در فروردین ۹۸ تعداد ۳۳۵۸۹ پرواز بود. در اردیبهشت ۹۹ میزان پرواز‌های عبوری از فضای کشور ۴۳۸۹ پرواز بوده در حالی که این رقم در اردیبهشت ۹۸ تعداد ۲۷۷۴۸ پرواز بود.
 
در خرداد ۹۹ میزان پرواز‌های عبوری از فضای کشور ۵۳۷۲ پرواز بوده در حالی که این رقم در خرداد ۹۸ تعداد ۲۷۵۱۳ پرواز بود. بنا بر این گزارش در سه ماه اول امسال، در ۵۵ فرودگاه کشور میزان نشست و برخاست هواپیما‌ها در فرودگاه‌های کشور ۵۲ درصد کاهش، اعزام و پذیرش مسافر ۶۴ درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و پست هوایی ۶۸ درصد کاهش داشته است. در سه ماه اول امسال، در فرودگاه مهرآباد میزان نشست و برخاست هواپیما‌ها ۴۱ درصد کاهش، اعزام و پذیرش مسافر ۵۳ درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و پست هوایی ۵۵ درصد کاهش داشته است. در سه ماه اول امسال، در فرودگاه مشهد میزان نشست و برخاست هواپیما‌ها ۶۶ درصد کاهش، اعزام و پذیرش مسافر ۷۵ درصد کاهش و ارسال و پذیرش بار و پست هوایی ۸۰ درصد کاهش داشته است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

خطر بند جنجالی بودجه ۱۴۰۳ در کمین بازار سرمایه/ رشد شارپ بازار در هفته آینده به این شرط

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

بهترین فیلم‌های ژانر علمی تخیلی سینمای جهان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس

تذکر دفتر رهبری به برخی مسئولان در حوزه حجاب + عکس

حمله مخفیانه اسرائیل به ایران آغاز شد؟

افت ۳۳ درصدی معاملات بورس + نمودار

جزئیات جدید از پرداخت یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳

یارانه نقدی فروردین واریز شد

آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳

تهران شهر خانه های دو میلیاردی و خانه‌های متری دو میلیاردی!

فیلم/ لحظات نفس‌گیر از عملیات نجات در سیلِ سیستان و بلوچستان

در تالار حواله ارز چه خبر است؟

رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا ثبت شد

رشد قیمت مسکن در تهران منفی شد

قیمت‌های نجومی و میلیاردی برای خانه‌های کلنگی تهران + جدول

فرش قرمز برای اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی

خانه های با ارزش ۵ میلیارد تومان در تهران + جدول

نامه خانواده سعید مدنی درباره وضعیت او در زندان

فیلم/ تصاویر آخرالزمانی از طوفان دبی

داعش خراسان؛ چالش مشترک مسکو و واشنگتن / اهداف مانور روسیه و تاجیکستان در مرز افغانستان

نرخ دلار و ظرفیت افزایش تا ۱۰۰ هزارتومان

فیلم/ آخرین وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان

تانکر‌های عراقی متهم تخلیهٔ ضایعات نفتی/ مسولیت تخلیهٔ ضایعات نفتی در محدودهٔ دیلم و گناوه چه کسی است؟

علت انفجار در تبریز چه بود؟

ماجرای انفجار شدید در اصفهان چه بود؟+ فیلم

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز / آژانس: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشد؛ ارتش: پدافند هوایی به شی مشکوک شلیک کرد

فیلم/ وضعیت وحشتناک خیابان‌های دبی بعد از سیل

تصویر جعلی رسانه اسرائیلی از انفجار در اصفهان

کـارنامه خوراکی‌ها؛ بررسی خروجی سیاست‌های دوساله گذشته دولت در کنترل تورم سبد غذایی مردم

فیلم/فرودگاه اصفهان هم‌اکنون

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

بودجه ۱۴۰۳ چه زمانی نهایی می‌شود؟

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت + جدول

قیمت ماشین های لکسوس در بازار + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

تکذیب چاپ تراول ۵۰۰ هزار تومانی

قیمت سکه پارسیان + جدول

بازگشت پرواز‌های فرودگاه‌های کشور به حالت عادی

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

چرا ارزش دلاری بورس به سطح سال ۱۳۹۹ نزول کرده است؟/ وقتی اعتماد نباشد پول از بازار سرمایه خارج می‌شود