تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
کارشناسان پاسخ دادند:

نقشه راه بورس در ایران ۱۴۰۰

بعد از ریزش اخیر بورس سرمایه‌گذاران خرد و تازه‌وارد ترجیح دادند که در صف فروش قرار بگیرند و برخی دیگر با پذیرش منطق بازار صبوری می‌کنند تا روزگار خوش به پرتفوی‌شان بازگردد.در این گزارش از کارشناسان ضمن تبیین شرایط فعلی بازار سرمایه از چگونگی استفاده از این ظرفیت برای قرار گرفتن در نقشه راه اقتصادی دولت در سال باقیمانده و ورود به قرن جدید پرسیدیم.

نقشه راه بورس

اقتصاد۲۴بلافاصله پس از آنکه شاخص قله ۲ میلیون واحد را فتح کرد، با چنان تکانه‌هایی مواجه شد که گویی فرش قرمز پهن شده حالا حالا‌ها سودای جمع شدن در سر ندارد. سرمایه‌گذاران خرد که عمدتاً تازه‌وارد هم هستند، ترجیح دادند که در صف فروش قرار بگیرند، در حالی که برخی دیگر منطق بازار را پذیرفته‌اند و دارند صبوری می‌کنند تا روزگار خوش به پرتفوی‌شان بازگردد.

در این میان مسئولان از صدر تا ذیل شعار حمایت سر می‌دهند. از حضور ۱۰ روزه حقوقی‌ها و خرید روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان تا توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری بویژه هسته معاملات که تا به امروز کمترین اثر را بر تغییر روند ریزشی بازار داشته است. رفتار‌های هیجانی سهامداران تازه وارد که سازوکار این فضای تخصصی را نمی‌دانند یا در دام سیگنال‌فروشان می‌افتند یا با قرار گرفتن در صف‌های خرید و فروش بازار را نامتعادل می‌کنند هم باید در این فهرست قرار بگیرند.

بررسی میزان خرید حقوقی‌ها و فروش حقیقی‌ها در بازار دیروز برای ۱۰ نمادی که بیشترین تأثیر را بر شاخص منفی گذاشتند، بررسی شد. تقریباً پا به پای هم پیش رفته‌اند و به نوعی با خنثی کردن رفتار یکدیگر چنان شد که شاخص با افت ۵۲ هزار واحدی نسبت به روز سه‌شنبه به یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۸۸۳ واحد رسید.


بیشتر بخوانید: ٢٩ نماد بورسی متوقف شدند


ما در این گزارش از کارشناسان ضمن تبیین شرایط فعلی بازار سرمایه از چگونگی استفاده از این ظرفیت برای قرار گرفتن در نقشه راه اقتصادی دولت در سال باقیمانده و ورود به قرن جدید پرسیدیم. در واقع دولت در نقشه راه ۱۴۰۰ خود در قالب سرمایه‌گذاری در صنایع به نوعی به این موضوع توجه کرده است، اما اینکه هم اکنون با اذعان به اینکه بیش از ۵۰ میلیون نفر درگیر بازار سهام شده‌اند این اتفاقات در بازار سرمایه که آن را اصلاح قیمتی می‌دانند می‌تواند در نقشه راه دولت جایگاهی داشته باشد؟ پیش از این بسیاری از کارشناسان به مردم توصیه کرده بودند که در موقع ورود به بورس آگاهانه وارد شوند و دارایی‌های خود را وارد بورس که محل ریسک است نکنند بلکه از مازاد سرمایه‌شان استفاده کنند.

اما به نظر می‌آید که به این هشدار وقعی نهاده نشد و لذا اکنون خواهان آن هستند که هیجانی در صف فروش قرار نگیرند. آیا این هشدار هم می‌تواند کفایت کند؟ نظر دو نفر از کارشناسان را در این باره می‌خوانید. این کارشناسان به نوعی خواهان آن هستند که دولت بموقع دق‌الباب بورس را به صدا دربیاورد و این همانی است که می‌تواند در نقشه راه ۱۴۰۰ تبیین شود.

چرا سازمان بورس رسیدگی نمی‌کند؟

ایمان جوکار
‌کارشناس ارشد بازار سرمایه

دولت می‌تواند بر بخش افزایش سرمایه و بخش عرضه اولیه شرکت‌ها، اما نه به صورت فله‌ای تمرکز کند. متأسفانه در ماه‌های اخیر در برخی گزارش شرکت‌ها اشتباه وجود داشت و ناظر بازار و کارشناسان سازمان بورس به خاطر اینکه عرضه سرمایه‌ها را سامان دهند و اعتماد مردم از بین نرود بسیاری از افزایش سرمایه‌ها را تأیید کردند، آن‌هم در شرایطی که افزایش سرمایه برای شرکت لازم نیست و سرمایه موجود برای فعالیت‌های شرکت کافی است.

به نظر می‌رسد آنچه باید اتفاق بیفتد این است که پتانسیل بازار را در نظر بگیرند و بازار را اصلاح کنند تا اعتماد مردم برگردد و قیمت‌ها به قیمت‌های واقعی خود نزدیک شوند، چون در حال حاضر قیمت‌ها با حد واقعی خود فاصله دارند. بیشتر شرکت‌ها حتی شرکت‌های بزرگ می‌توانند با یک اصلاح کوچک و با یک ساز و کار درست، اما نه فله‌ای وارد کردن مردم به بازار، تغییراتی ایجاد کنند. در بیشتر کشور‌های دنیا مردم مستقیم سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

در حال حاضر همه مردم کد بورسی گرفتند و می‌خواهند خود معامله کنند، در حالی که هسته معاملات متعلق به ۲۰ یا ۳۰ سال پیش است که از فرانسه خریداری شد و جوابگوی نیاز امروز نیست. اکنون فضایی برای اقبال مردم از بازار ایجاد شده است به گونه‌ای که خیلی از مردم شهرستان‌ها یا کسانی که هیچ اطلاعاتی درباره بورس نداشتند، اطلاعات خوبی از بازار سرمایه دارند. این اتفاق بزرگی است که ادامه آن مستلزم حفظ اعتماد مردم است. آن هم در شرایطی که شبکه‌های تلویزیونی مردم و سرمایه‌گذار‌ها را به این بازار دعوت کردند، مردمی که ناآگاه بودند و اکنون مردم خود به صورت مستقیم خرید می‌کنند. در حال حاضر خیلی از کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی سیگنال فروشی می‌کنند و این وضعیت ناشفاف است.

متأسفانه سازمان بورس هم بر این موضوع نظارت ندارد. در این حوزه ۳۰ هزار کانال وجود دارد. باید اطلاعات خیلی شفاف باشد تا مردم به این کانال‌ها رجوع نکنند. در حال حاضر هر کسی یک سهم را گرفته، چند شرکت می‌شوند و سهامدار عمده شرکت را مشخص می‌کنند و سهم را بالا می‌برند و در بالا آن را رها می‌کنند.

سازمان بورس در گذشته به این مسائل رسیدگی می‌کرد، اما اکنون، چون خیلی از دلال‌ها پول‌های زیادی در بازار دارند سازمان برای اینکه مردم نترسند و از بازار خارج نشوند، از آن‌ها بازخواست نمی‌کند. سازمان حتی نسبت به گزارش‌های اشتباهی هم واکنشی نشان نمی‌دهد. به عنوان مثال دامنه‌ها اشتباه است و یکی از گزارش‌ها درباره افزایش سرمایه اشتباه بوده است. مردم این‌ها را می‌بینند و سؤال‌های زیادی به ذهن‌شان خطور می‌کند و اعتمادشان از بین می‌رود. به نظر می‌رسد مردم را به شیوه اشتباهی به بورس دعوت کردند، در حالی که می‌توانستند انواع صندوق‌ها را به مردم معرفی کنند. نباید مردم مستقیم وارد این بازار شوند.

در واقع زمانی که افراد دانش کافی برای این‌کار را ندارند باید پول خود را در صندوق‌ها بگذارند. به عنوان مثال همین عرضه‌های دولتی در قالب ETF شیوه‌های خوبی بود. در نهایت باید اجازه داد ماهیت بازار یعنی عرضه و تقاضا قیمت بازار را تعیین کند. همچنین تغییر دائم قوانین هم دیگر آسیب‌هایی است که باید برای استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در طرح دولت مدیریت شود.

دولت به مثابه یک شرکت سرمایه‌گذاری

علیرضا عسگری مارانی
‌کارشناس ارشد بازار سرمایه
دولت، هر وزارتخانه یا هر وزیر به مثابه یک شرکت سرمایه‌گذاری است، یک «ان. ای. وی» (NAV) تحویل می‌گیرد و باید یک «ان. ای. وی» (NAV) تحویل بدهد. تحویل گرفتن «ان. ای. وی» به این معنی است که خالص ارزش دارایی‌ها به کسر بدهی‌ها، اگر سهم فرد ۱۰۰۰ تومان و «ان. ای. وی» او ۱۱۰۰ تومان است و این را تحویل می‌گیرم و روزی که «ان. ای. وی» او را حساب کنند اگر ۲ هزار تومان شده باشد، می‌گویند او توانسته صددرصد رشد ایجاد کند.

همچون مدیر یک شرکت سرمایه‌گذاری در دولت هم باید یک برنامه استراتژیک داشته باشیم. در برنامه استراتژیک هدف خود را برای سرمایه‌داران شرح دهیم، اینکه می‌خواهیم در چه صنعتی فعال باشیم و مثل یک شرکت بورسی همه پیشرفت کارهایمان را حداقل در یک گزارش ماهانه روی کدال بورس قرار دهیم.
دولت هم «ان. ای. وی» را که در حال حاضر دارد و اینکه می‌خواهد به کجا برسد و چه برنامه استراتژیکی پیش رو دارد مشخص کند. دولت باید ابتدا حلقه‌های مفقوده در صنعت و تولید را کشف کند و سپس مشکلات آن‌ها را در مدت زمان باقیمانده رفع کند تا بتوانیم در داخل به تولید برسیم.

در حال حاضر بشدت با مشکل صادرات نفت مواجه هستیم، اما کسی نمی‌تواند جلوی صادرات برق ما را بگیرد. می‌توانیم نیروگاه بیشتر بسازیم. چرا با وجود اینکه ۴۵ سال از انقلاب گذشته ما هنوز روغن خام و گوشت وارد می‌کنیم؟ کشور برزیل تا ۲۰ سال گذشته وارد کننده گوشت بود اکنون تولید گوشت آن از امریکا هم بالاتر رفته و به امریکا نیز گوشت گاو صادر می‌کند. این‌ها یعنی ما به یک برنامه استراتژیک نیاز داریم که در گذشته هم وجود داشته و اکنون نیز داریم و سازمان برنامه و آمایش سرزمین مجری آن است. این‌ها باید وزارتخانه به وزارتخانه به یک منشور تبدیل شوند.

اگر این منشور در هر وزارتخانه‌ای وجود داشته باشد، سرمایه‌گذار‌ها به هر زمینه‌ای که علاقه‌مند هستند وارد می‌شوند. برای مثال سرمایه‌گذاری علاقه‌مند به صنعت نساجی است و دولت به او کمک می‌کند فرضاً معافیت مالیاتی، تسهیلات بانکی و زمین ارزان به او می‌دهد و سپس اطلاعات کار را کامل در اختیار سرمایه‌گذار می‌گذارند. مورد دیگر صنایع فراموش شده است. ما در دهه ۷۰ در صنعت نساجی در آسیا جزو بهترین‌ها بودیم. در صنعت لوازم خانگی نیز مطرح بودیم. چرا ۸۰۰ میلیون مترمربع ظرفیت کاشی داریم و بیشتر از ۲۵۰ میلیون مترمربع از آن استفاده نمی‌کنیم؟ روزی خواهد رسید که نفت نخواهیم داشت و پیگیر صنایعی می‌شویم که فراموش شده است مثل صنعت کیف و کفش و چرم. پس این منشور در مورد حلقه‌های مفقوده و صنایع فراموش شده خیلی مهم است و باید وزارتخانه به وزارتخانه مشخص شود و فقط در حد شعار نباشد. به عنوان مدیر برای ما فرقی نمی‌کند وارد بنگاه می‌شویم چه بنگاهی باشد. سریع باید گلوگاه‌ها، مزیت‌ها و معایب موجود را مشخص کنیم. مزیت‌ها را ارتقا می‌دهیم و شروع به برطرف کردن معایب می‌کنیم.

در بخش بعدی منشور باید مدیران کاربلد را مسئول کنیم. سپس به سیاستگذاری‌های دولت می‌رسیم. چون قیمت‌گذاری برق، خودرو و سیمان قیمت‌گذاری درستی نیست سرمایه‌گذاران خصوصی انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند. دولت باید اقتصاد سیاسی را دنبال نکند و به اقتصاد واقعی روی بیاورد. در رابطه با بازار سرمایه هم یکسری پیشران در این بازار وجود دارد. مثل فولاد مبارکه، در این شرکت‌ها افزایش سرمایه به صورت مستقیم یا با سلب حق تقدم انجام می‌شود. اگر بخواهیم الکترود کوره تولید کنیم، باید فولاد مبارکه و فولاد خوزستان سرمایه‌گذاری کنند، چون آن‌ها مواد اولیه را مصرف می‌کنند. اگر بخواهیم کاتالیز تولید کنیم، باید پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها سرمایه‌گذاری کنند. برای مثال دولت باید یک فاز عسلویه را به چند پتروشیمی اختصاص دهد. به این صورت همه سهام در دست مردم است. در حال حاضر طبق اصل ۴۴ همه سهام به صورت مستقیم در دست مردم است. از این پیشران‌های اقتصادی در کشور ما کم نیست.

در بخش‌های مختلف دیگر نیز به همین منوال است. کشاورزی کوثر و سیمرغ دو شرکت بورسی هستند که حدود ۵۰درصد تخم مرغ کشور را تأمین می‌کنند. چرا نباید سود این‌ها از سود حال حاضرشان بیشتر شود؟ زمانی بخش خصوصی (عمومی) چه به صورت مستقیم یا سلب حق تقدم سهم را می‌خرد که سودآوری کافی نسبت به نرخ بهره و تورم داشته باشد. در غیر این صورت کارایی کافی را نخواهند داشت و در عوض از مدیران شکایت خواهیم داشت که درست نیست. اگر دولت می‌خواهد منشور و برنامه استراتژیکی ارائه بدهد، باید از وضعیت اکنون خود اطلاع داشته و برای فرضاً یک سال بعد تصویر و برنامه‌ای مشخص داشته و آن را به مردم نشان دهد. برای اطلاع‌رسانی نیز سایتی وجود داشته باشد که تصمیماتی را که به عنوان هیأت دولت می‌گیرند افشا کند.

باید بین سران سه قوه همدلی وجود داشته باشد. رسانه‌ها باید کمک کرده و ذهن مردم را آماده کنند. پیشبرد این کار‌ها هماهنگی سران سه قوه را می‌طلبد که وجود دارد. بهتر است تولید مولد داشته باشیم نه انباشت دارایی‌های غیر مولد.

منبع: روزنامه ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

مشخصات فنی ویژگی های جنگنده F۱۵ آمریکا

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بازنگری مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت بیمه سرمد

پایانه قدیم شرق تهران تعطیل می‌شود

تاکید بر لزوم طراحی بسته‌های محصولی برای مشتریان

عکس/ تغییر چهره بازیگر شهرزاد پس از ۹ سال

آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

شهادت استورمی دنیلز علیه ترامپ

تفاوت بنر‌های تبلیغاتی پایین و بالای شهر تهران

عکس/ هدیه جالب عربستان به زائران حج امسال

عکس/ بی‌خانمان‌های امامزاده ابراهیم چادرنشین شدند

پدر سنگدل کلیه فرزندش را فروخت!

یکتا ناصر: از منوچهر هادی عذرخواهی می‌کنم

بهاره رهنما با این عکس دوباره جنجالی شد

روغن گیربکس را چه زمانی تعویض کنیم؟

فیلم/آتش سوزی در کارخانه خودروسازی مدیران خودرو

وزیر ارتباطات: اینترنت به سرعت نور می‌رسد

فیلم/علی ضیا: ازدواج انگیزه ام برای زیست را تکمیل می‌کند

عکس/ مهدی قائدی در جام فوتبال محلات بوشهر در سال ۱۳۸۶

عکس جدید بن سلمان با یک عینک عجیب!

غلامعلی رجایی: مردم عصبانی هستند و رای نمی‌دهند

تبصره ماده ۴۸ مانعی برای تحقق عدالت قضایی است

پست جدید همسر بهرام رادان با استایل انگلیسی + عکس

دستمزد نجومی دیوید تیلور در نقش جدید

فیلم/ امکانات خاص این توالت شگفت زده تان می کند!

شناسایی سویه جدید کرونا با نام فلیرت

جمع‌آوری واکسن کرونا از بازار

عکس/ اعتصاب طلافروشان تهرانی ادامه دارد!

تکلیف نهایی حقوق کارگران مشخص شد

روند دلار بازار طلا را از سکه انداخت

اینفوگرافی/ ۸ راهکار برای سلامتی بدون نیاز به تجویز پزشک

فرشاد زاهد مدیرکل بسترسازی تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی شد

ادعا‌های قابل تامل رئیسی درباره کسری بودجه

کف و سقف حقوق بازنشستگان اعلام شد

حقوق بازنشستگان ۲۳ میلیون تومان می‌شود؟

نماز و روزه امیر تتلو کارساز می‌شود؟

عکس/ هانده ارچل و دوستانش در یک مهمانی

آقای بانکی‌پور حواستان به سفره مردم باشد نه تختخواب مردان ترکیه‌ای

محرومیت سنگین در انتظار هافبک استقلال

گزارش بورس امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

جدایی اشکان خطیبی از آناهیتا قطعی شد؟

عکس/ هادی چوپان در حرم امام رضا (ع)

رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم

اعزام زائران حج تمتع چگونه است؟

شرط سردار آزمون برای آمدن به لیگ برتر

دختر بچه ۱۰ ساله دوستش را سلاخی کرد!

فیلم/ کدام بازیگران زن سینمای ایران هنوز ازدواج نکرده اند؟

حق‌الزحمه دستیاران پزشکی افزایش یافت

خردادماه نقطه چرخش بورس به سمت صعودی شدن

بالا بردن قیمت بنزین شاخص تورم را ۴ رقمی می‌کند؟

فیلم/رویای موتور سواری بانوان به حقیقت نمی پیوندد!