اقتصاد۲۴ - عبدالرحیم کردی در نشست جمعبندی سفر ریاست مجلس شورای اسلامی به استان سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: دیپلماسی اقتصادی در منطقه دچار تغییرات اساسی شده در دنیا امروز کشور چین برای اینکه به قدرت اول منطقهای برسد اصلیترین و مهمترین پروژهاش را ابتکار جاده و کمربند مطرح میکنند.
کردی تصریح کرد: معنا و مفهومش این است که در فضای رقابت بینالمللی اهمیت و وزن حمل و نقل جایگاه ویژهای پیدا کرده و استان سیستان وبلوچستان در این فصل جدید اقتصادی منطقه وارد یک کارزاری شده که در جغرافیای اقتصادی دنیا میتواند نقش اساسی بپذیرد.
بیشتر بخوانید:نگرشِ بخشی به پروژه فرودگاه بینالمللی چابهار مغایر منافع ملی است
وی عنوان کرد: ما دو سند مهم منطقهای داریم که هر دو سیستان و بلوچستان را شامل میشود، سند توسعه محور شرق و سند توسعه سواحل مکران، این دو سند نقطه تلاقیشان استان سیستان و بلوچستان است و ماموریت اصلی که برای این استان تعریف شده حمل و نقل و ترانزیت است.بنیانهای اقتصادی این استان بر مبنای تجارت و حمل ونقل و ترانزیت و الزماتش تکمیل ابزارهای حمل و نقل در این حوزه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: جاده، ریل و بندر که همه را شما در بازدیدها یتان در دو روز گذشته شاهد بودید نوید بخش اتفاقات خوبی برای حوزه سرمایهگذاری در کل این مناطق است.
کردی تصریح کرد: در چهار سال گذشته که این پروژهها سرعت گرفتند شاهد این بودیم که حجم سرمایهگذاریهای سرازیر شده به منطقه رشد فزایندهای داشتند. در چهار سال گذشته بیش از پانزده هزار میلیارد تومان پروژه جاری فقط در چابهار ما از بخش خصوصی داشتیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این دو پروژه مهم پترو شیمی و فولاد که هر کدامشان ارزشهای ویژهای برای کل منطقه خواهند داشت در منطقه با سرعت خوبی در حال اجرا هستند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: طرح توسعه محدوده منطقه آزاد از 14 هزار هکتار به 82 هزار هکتار در سال گذشته به تصویب محلس رسید. در سند جامع لجستیک کشور تعیین شده است. الزمات شهر لجستیکی برمبنای استانداردهای جهانی و آن چیزی که قرار است بعنوان یک توان و ظرفیت رقابتی در منطقه بتواند عمل کند این است که ما ابزارهای حمل و نقل را در منطقه تکمیل بکنیم.
کردی اظهار داشت: ابزار مهم حمل و نقل جاده، ریل و بندر هستند و چهارمیش فرودگاه است که هر چهار در چابهار شروع شدند روز گذشته شما بازدیدی از فرودگاه بین المللی چابهار داشتید که ورود جدی مجلس در موضوع فرودگاه بین المللی چابهار، منطقه آزاد را در تکمیل این ابزارها کمک کند تا بتوانیم سرعت جدی تری به توسعه زیرساخت های اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه بدهیم.
وی با اشاره به اینکه فصل توسعه و توازن منطقهای در برنامه هفتم جایگاهی ویژهای میطلبد،افزود: با تمرکز بر سند توسعه محور شرق و سند توسعه سواحل مکران در برنامه هفتم نیازمند تبعیض مثبت برای این منطقه هستیم. با این نگاه متفاوت است که میتواند در این فصل، چابهار امکان و ظرفیت خودش را پیدا کند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تامین مالی مگا پروژهها موضوع مهمی است که نیازمند یک قانون او یک ماده مشخصی در برنامه هفتم است.
کردی عنوان کرد: تولید و سرمایهگذاری اگر میخواهد در این کشور مبنای توسعه باشد نیازمند تنقیح قوانین و مقررات تولید و سرمایهگذاری است. انبوه مقرارت و قوانین بعضا متناقض در بخشهای مختلف توان سرمایه گذاران را بریده در این زمینه توجه ویژه مجلس را میخواهد.