تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
قیمت‌های دستوری، هم مصرف‌کنندگان هم تولیدکنندگان را متضرر کرد

بازی باخت - باخت خودرو

در سالی که قیمت‌ها در بازار خودرو اوج گرفته است و رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند، شاهد زیان دو طرف عرضه و تقاضا در این بازار هستیم. دو طرف اصلی این بازار به واسطه قیمت‌گذاری دستوری قادر به فروش و خرید بی‌ضرر و زیان نیستند.

خودرو

اقتصاد۲۴ - طبق آخرین صورت‌های مالی، سه خودروساز بزرگ کشور در نیمه اول امسال زیان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را در تولید تجربه کرده‌اند که در مجموع زیان انباشته آنها به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. از سوی دیگر تقاضای مصرفی نیز به واسطه مانور تقاضای سرمایه‌ای ناشی از اختلاف قیمت دستوری با قیمت بازار مجبور به خرید خودرو با قیمت‌های بسیار بالا شد. آنچه مشخص است خودروساز و مصرف‌کننده هر دو به واسطه قیمت‌گذاری دستوری وارد بازی باخت - باخت بازار خودرو شده‌اند. برای پایان دادن به وضعیت فعلی چاره‌ای جز آزادسازی قیمت‌ها نیست؛ چرا که مسیر جدید، بازی برد - برد را برای دو طرف رقم خواهد زد و سمت عرضه همراه با تقاضا منتفع خواهند شد.

با اعلام صورت‌های مالی شش ماه نخست خودروسازان به بورس، مشخص شد ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع طی نیمسال ابتدایی ۹۹ زیان ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی را به ثبت رسانده‌اند. با ثبت این رقم اما مجموع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان شهریور امسال به مرز ۴۰ هزار میلیارد تومان نزدیک شد. تداوم روند زیان‌دهی غول‌های جاده مخصوص طی نیمه نخست امسال در حالی است که اگرچه سیاست نرخ‌گذاری دستوری خودروهای داخلی همچنان ادامه داشته، با این حال قیمت کارخانه‌ای آنها دو بار در شش ماه ابتدایی سال افزایش یافت. به گفته خودروسازان، ریشه اصلی ضرر آنها در نرخ‌گذاری دستوری نهفته است، به این معنی که قیمت‌های تعیین شده برای محصولات‌شان کفاف هزینه‌های تولید را نمی‌دهد و منجر به زیان‌دهی می‌شود. این در شرایطی است که انتظار می‌رفت با توجه به صدور دو مجوز افزایش قیمت (یکی در اردیبهشت و دیگری در مرداد) زیان خودروسازان کنترل شود، با این حال طبق ادعای غول‌های جاده مخصوص (با توجه به‌صورت‌های مالی شش ماه امسال) آنها همچنان بنگاه‌هایی زیان‌ده هستند.

سال‌هاست قیمت خودروهای داخلی توسط نهادهای بیرون از صنعت خودرو تعیین می‌شود و در این بین، شورای رقابت نقش پررنگ‌تری داشته است. این شورا که در بهمن 91 با تصمیم رئیس دولت دهم مسوولیت قیمت‌گذاری خودروهای داخلی را بر عهده گرفت، دو بار از پروسه تعیین قیمت کنار گذاشته شد، یک بار در شهریور 97 و دیگری نیز همین چند هفته پیش. با این حال مرجع اصلی تعیین قیمت خودروهای داخلی برای حدودا 8 سال، شورای رقابت بوده که همواره نیز هم از سوی خودروسازان و هم از جانب مشتریان مورد انتقاد قرار گرفته است. اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی اما گاهی به دست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار نیز افتاده که اگرچه آنها در مقایسه با شورای رقابت رفتار بهتری با خودروسازان داشته‌اند، با این حال نفس نرخ‌گذاری دستوری در عملکردشان مشهود بوده است.


بیشتر بخوانید: زیان ۱۲ هزار میلیاردی خودروسازان فقط در ۶ ماه!


تا پیش از دستوری شدن قیمت خودرو، خودروسازان مجاز بودند محصولات خود را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند. طبق این روش، قیمت کارخانه‌ای خودروها نزدیک به نرخ بازار تعیین می‌شود و بنابراین فضایی برای جولان دلالان و واسطه‌گران وجود ندارد. هرچند وزارت صنعت، معدن و تجارت در بهمن 97 خبر از تصویب قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار داد، با این حال مصوبه موردنظر اجرایی نشد و نرخ‌گذاری همچنان دستوری باقی ماند. حالا اما گفته می‌شود وزارت صمت باز هم به دنبال اجرای سیاست قیمت‌گذاری خودرو در حاشیه بازار است و قصد دارد مصوبه آن را از شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه دریافت کند. اگر این اتفاق رخ دهد، خودروسازان مجاز می‌شوند نرخ محصولات خود را نزدیک به بازار تعیین کرده و ضمن خروج از زیان‌دهی، در مسیر کسب سود نیز قرار گیرند. البته با توجه به زیان انباشته هنگفت نزدیک به 40 هزار میلیارد تومانی، بعید است این ضرر بزرگ به این زودی‌ها جبران شود. اگر وزارت صمت موفق به کسب مجوز نرخ‌گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار شود، خودروسازان دیگر بهانه‌ای برای زیاندهی نخواهند داشت. در واقع آنها اگر با وجود لغو نرخ‌گذاری دستوری باز هم زیان بدهند و ادعای بی‌پولی را مطرح کنند، دیگر هیچ گوش شنوایی برای پذیرش ادعاهای آنها وجود نخواهد داشت. البته همین حالا نیز افکار عمومی زیاندهی خودروسازان را باور ندارد و خیلی‌ها نیز معتقدند ضرر بزرگ غول‌های جاده مخصوص به دلیل ضعف مدیریتی آنها است نه صرفا نرخ‌گذاری دستوری. مسائلی مانند ریخت و پاش غیر ضروری، سرمایه‌گذاری‌های غیر اقتصادی و سیاسی و همچنین ضعف بهره‌وری (ناشی از وجود نیروی مازاد) مواردی است که به اعتقاد کارشناسان نمی‌توان نقش آنها را در ضعف ساختار مالی سه خودروساز بزرگ کشور و تداوم زیاندهی آنها نادیده گرفت. 

زیان روی زیان خودروسازان

طبق صورت‌های مالی ارائه شده به بورس توسط سه خودروساز بزرگ کشور، زیان‌دهی آنها در شش ماه ابتدایی امسال کماکان ادامه داشته است. بر این اساس و طبق ادعای خودروسازان، قیمت فروش برخی از محصولات آنها پایین‌تر از قیمت تمام شده تولید بوده است. در این بین، ایران‌خودرو در تولید تمام محصولاتش طی شش ماه ابتدایی امسال با زیان مواجه شده، چه آنکه قیمت فروش آنها پایین‌تر از مبلغ بهای تمام‌شده‌‌شان بوده است. بر این اساس، بهای تمام‌شده تولید محصولات ایران‌خودرو طی نیمه نخست 99، در مجموع بالغ بر 29 هزار و 700 میلیارد تومان بوده، اما جمع مبلغ فروش محصولات این شرکت کمی بالاتر از 23 هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است. با این حساب، ایران‌خودرویی‌ها طی نیمه نخست امسال بالغ بر شش هزار و 600 میلیارد تومان از ناحیه اختلاف «مبلغ بهای تمام‌شده» و «مبلغ فروش»، زیان دیده‌اند. زیان کلی ایران‌خودرو در نیمه نخست امسال اما به بالای 9 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است. با توجه به ثبت این رقم اما جمع زیان انباشته بزرگ‌ترین خودروسازان ایران به 24 هزار میلیارد تومان نزدیک شده است. 
بنابر گزارش ارائه شده به بورس اما این شرکت 188 هزار و 472 دستگاه محصول طی نیمسال 99 به فروش رسانده و بنابراین، قیمت متوسط فروش این شرکت کمتر از 123 میلیون تومان بوده است. طبق صورت‌های مالی منتشره از سوی ایران خودرو، این شرکت در نیمه ابتدایی امسال، 145 هزار و 188 دستگاه انواع پژو را به فروش رسانده که کل مبلغ فروش آنها کمتر از 9 هزار و 500 میلیارد تومان بوده، یعنی با متوسط قیمت حدودا 65 میلیون و 500 هزار تومان. طبق ادعای ایران خودرو، این شرکت از ناحیه فروش پژوهای خود در نیمه ابتدایی امسال، بیش از 5هزار و 300 میلیارد تومان زیان دیده است.

طبق گزارش ارائه‌شده به بورس، تولید سمند نیز برای ایران‌خودرو زیان به همراه داشته است. این شرکت در نیمه نخست امسال حدود 900 میلیارد تومان از ناحیه فروش 20 هزار و 653 دستگاه سمند زیان دیده است. طبق ادعای ایران‌خودرو، مبلغ فروش سمندهای این شرکت در بازه زمانی موردنظر به هزار و 800 میلیارد تومان هم نرسیده است. ایران خودرویی‌ها اما در این بازه زمانی 16 هزار و 590 دستگاه دنا را نیز فروخته‌اند و بیش از 502 میلیارد تومان زیان دیده‌اند. طبق صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس، بزرگترین خودروساز ایران از ناحیه فروش هزار و 599 دستگاه رانا نیز بالغ بر 91 میلیارد و 700 میلیون تومان زیان حاصل کرده است. در فروش دانگ‌فنگ هم ایران‌خودرو بالغ بر شش میلیارد تومان زیان حاصل کرده، زیانی که از ناحیه فروش 107 دستگاهی این محصول ثبت شده است. همچنین فروش هایما نیز زیانی بالغ بر 24 میلیارد و 700 میلیون تومان روی دست آبی‌های جاده مخصوص گذاشته است. آنها در نیمه نخست امسال دو هزار و 491 دستگاه از این شاسی بلند چینی را فروخته‌اند. در نهایت اما 122 دستگاه تندر-90 فروخته‌ شده توسط ایران خودرو در نیمه ابتدایی امسال نیز بالغ بر یک میلیارد و 140 میلیون تومان زیان نصیب آنها کرده است. تندر-90 البته دیگر در ایران خودرو به تولید نمی‌رسد. از ایران‌خودرو که بگذریم، سایپایی‌ها نیز نیمه ابتدایی سال جاری را با زیان به پایان رسانده‌اند. طبق گزارش ارائه شده به بورس، بالغ بر 2 هزار و 170 میلیارد تومان زیان نصیب دومین خودروساز بزرگ ایران شده است. با توجه به ثبت این رقم، جمع زیان انباشته نارنجی‌های جاده مخصوص تا پایان شهریور امسال به بالای 11 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است. در این بین، فروش 57 هزار و 463 دستگاهی پراید در نیمه ابتدایی سال جاری، بالغ بر شش میلیارد و 300 میلیون تومان زیان روی دست سایپا گذاشته است. پراید البته دیگر در مدل‌های سواری به تولید نمی‌رسد، اما وانت آن کماکان در خطوط تولید این شرکت باقی مانده است. طبق ادعای سایپا، این شرکت پرایدهای خود را با متوسط قیمت کمتر از 32 میلیون تومان به فروش رسانده است. فروش دیگر محصول سایپا به نام تیبا نیز طی نیمه ابتدایی سال جاری چیزی حدود 615 میلیارد تومان زیان در کارنامه نارنجی‌های جاده مخصوص ثبت کرده است. همچنین مونتاژ آریو هم در بازه زمانی موردنظر، 150 میلیون تومان زیان به همراه داشته است. 
این در حالی است که فروش 14 دستگاهی چانگان بیش از 727 میلیون تومان سود برای سایپایی‌ها به همراه داشته است. این سود البته بدون احتساب هزینه‌های مالی و متفرقه به دست آمده، ضمن آنکه گویا این خودروی چینی دیگر در کشور مونتاژ نمی‌شود. سایپایی‌ها همچنین از ناحیه فروش 80 دستگاه سراتو طی نیمه نخست 99، بیش از 709 میلیون تومان سود کرده‌اند که این سوددهی بدون احتساب هزینه‌های مالی و متفرقه بوده است. سراتو نیز مانند چانگان فعلا جایی در خطوط تولید سایپا ندارد.
در نهایت اما صورت‌های مالی پارس‌خودرو نشان می‌دهد این شرکت نیز در دوره شش ماه نخست امسال، حدود893 میلیارد تومان زیان از ناحیه فروش محصولاتش حاصل کرده است. بر این اساس، جمع زیان انباشته سومین خودروساز بزرگ ایران به بالای سه هزار و 750 میلیارد تومان رسیده است. در صورت‌های مالی شش ماهه پارس خودرو، فروش 20 هزار و سه دستگاهی خانواده ایکس 100 (پراید) به ثبت رسیده که حاصل آن، زیان 69 میلیارد تومانی بوده است. پارس خودرویی‌ها اما در فروش محصولات خانواده اس 200 (ساینا) آماری دو هزار و 42 دستگاهی را از خود به جا گذاشته‌اند. این تعداد فروش منجر به سوددهی نشده و نتیجه آن ثبت زیان بیش از 5/ 5 میلیارد تومانی بوده است. صورت‌های مالی پارس‌خودرو ستونی به نام «انواع خودرو سواری» نیز دارد که به نظر می‌رسد بیشتر خانواده رنو را در بر می‌گیرد. تعداد فروش این خودروها 18 هزار و 246 دستگاه بوده که نتیجه آن سود بیش از 80 میلیارد تومانی (البته بدون احتساب هزینه‌های مالی و متفرقه) بوده است. 


منبع: دنیای اقتصاد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هیچ
0
0
يکشنبه ۰۴ آبان ۱۳۹۹
اگر رئیسی جمهوری بعدی آمریکا بایدن باشه و تمامی تحریمهای کشورمون رو برداره و باما سازش کنه و قیمت دلار برگرده به زیر ۱۰ هزار تومن آیا خودرو سازان قبول میکنن قیمت خودروهاشون برگرده به قبل از شدت تحریمها!؟قطعا نه، این سفره بقدری بزرگه که هرچی ازش تناول میکنن تمومی نداره و مجبورن ناله کنن که درحالِ ضرر دهی هستیم!!بقول اون نماینده خانم مجلس که چندروز قبل گفت آمریکا بما گفته که پراید تولید داخل رو ۱۴۰ میلیون تومن به مردممون بفروشیم!؟واقعا اگر درحال ضرر دهی هستین پس چرا درب کشور رو به روی بازار خودرو جهان باز نمیکنین تا هم در رقابت با خودرو سازان دنیا باشین هم مردم از تنوع ماشینهای به روزتر دنیا با قیمت مناسب تر نسبت به خودروهای داخلی بهرمند بشن!؟ قطعا لابی و دستهای پشت پرده دوغول خودروسازی ایران سایپا و ایرانخودرو راضی به شراکت دیگر شرکتهای خودرو سازی دنیا برای آمدن به سر این سفره پهناور و گسترده نیستن!یه نگاه به دو غول خودرو سازی دنیا بنز و بی ام و بندازین متوجه منظورم میشین که هردو شرکت خودروسازی برای کشور آلمان هستن و برای جلب و رضایت و مشتری مداری درحال رقابت باهمدیگه هستن و هر روز یه آپشن جدید با قیمت مناسب تر نسبت به رقیبشون به مشتری هاشون معرفی میکنن و مشتری هم نه از راه قرعه کشی و شانس نه از راه دلالی پشت پرده خودرو مد نظرشون رو با رضایت خریداری میکنن تازه من از شرکتهای بزرگ دیگه کشور آلمان همچون"آئودی،فولکس،پورش،بوگاتی،اُوپل،"با انواع و اقسام مدلهای متنوع رو نگفتم!! برعکس اینجا که هیچ انتخابی بجز خرید خودروهای از رده خارج بی کیفیتِ قیمت بالای دوتاشرکت داخلی نداریم!بجای آمار و ارقام ضرر و زیان کردنتون و تولید و انبار خودروهاتون در سوله هاتون و شهرهای مختلف ایران برای برهم زدن نظم بازار یمقدار بفکر مردم مظلوم کشورتون باشین تو این شرایط خیلیها آرزو به دل موندن برای گرفتن یک خودرو با قیمت مناسب برای گذران زندگی!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

ریزپرنده چیست؟

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکسی از روناک سریال «نون خ» با یک استایل متفاوت

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/وضعیت جاده‌های سیستان و بلوچستان بعد از بارش‌های سنگین

فیلم/سیدحسین حسینی: جریمه ۳۰۰ میلیونی فدای سر آن هوادار خانم

فیلم/مراسم زیبای هزار دف روستای پالنگان

عربستان سعودی به قیمت نفت ۱۰۰ دلار نیاز دارد

سهام آهن در بورس کالا

فیلم/ تجمع ثبت نام کنندگان پژو پارس مقابل سازمان تعزیرات

احداث آرامستان‌های جدید در ۲ نقطه تهران

بمباران سنگین مقر حشد الشعبی در عراق توسط اسرائیل

اینفوگرافی/میزان رشد قیمت‌ها در ۲ سال و نیم اول دولت رئیسی و روحانی

خطر حذف ایران از تجارت جهانی با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

نرخ رهن و اجاره مسکن در ترمینال جنوبی و حوالی منطقه ۱۶ + جدول

صادرات نفت ایران رکورد زد

فیلم/جولان خودرو‌های فرمول یک در تهران

پیش‌بینی قیمت سکه امروز یکم اردیبهشت ۱۴۰۳

بلوای ناترازی‌ها در بودجه ۱۴۰۳

جدایی قریب‌الوقوع یک بازیکن از استقلال

برگزاری دومین حراج شمش طلا در این تاریخ

زرآباد سیستان زیرِ آب / راه‌های ارتباطی بسته شد و تیر‌های برق سقوط کرد، مدیریت بحران کجاست؟

فیلم/ون حامل بازیکنان تراکتور زیر مشت و لگد هواداران!

آمار غلط دولت درباره نرخ بیکاری

ارشادِ گشت ارشاد

بیت کوین آماده رویارویی با رویداد هاوینگ

فیلم/ انتقام سخت یک زن از همسرش با ریختن آب جوش!

سقوط طبقاتی شهروندان ایرانی / سقوط طبقه پردرآمد به متوسط و حرکت متوسط‌ها به سمت فقیر شدن ادامه دارد

خبر مهم درباره حقوق بازنشستگان ۱۴۰۳

بورس در چه شرایطی رشد می کند؟

پشت پرده صدای انفجار در اصفهان چه بود؟

بی‌قاعدگی در گشت ارشاد؛ نتیجه برخورد‌های گشت ارشاد در طرح نور، تذکر جدی برای برخی از مسئولان

فیلم/روایت عجیب از مادر رونالدو؛ کریستیانو قرار بود سقط شود؟

حباب سکه به این عدد رسید

انس جهانی در آستانه شکست رکورد یک ماهه

عکس/ استایل جالب ولیعهد عربستان در دفتر کارش

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

آرامش سیاسی دلار را به ثبات رساند

سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه بدون تغییر شارژ شد

قیمت نفت افزایش یافت

فیلم/اولین سکانس بوسیدن دو بازیگر زن و مرد در یک فیلم ایرانی!

بازار طلا با ثبات دلار همراه می‌شود؟

اصلاحیه شورای رقابت در مورد تغییر خودرو‌های ثبت‌نامی

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول