تاریخ انتشار: ۱۲:۱۴ - ۱۹ آبان ۱۳۹۹

رقص کرونا در اتوبوس و مترو

۹ ماه از پاندمی کرونا در ایران و جهان می‌گذرد و هنوز هم متخصصان، محققان و ... راهی برای برون رفت از این بیماری پیدا نکردند؛ حتی هنوز ابعاد مختلف چگونگی شیوع، انتقال و علائم آن دقیق مشخص نیست و تنها پزشکان و مسئولان مردم را به استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی دعوت می‌کنند، پروتکلی که در برخی مواقع امکان اجرای آن نیست.

افزایش کرونا در اتوبوس و مترو

اقتصاد۲۴ - فاصله گذاری اجتماعی در تاکیدات همه پزشکان و مسئولان برای پیشگیری از ابتلا و شیوع کرونا ویروس تجویز می‌شود، اما در برخی مکان‌ها و زمان‌ها امکان رعایت این پروتکل وجود ندارد و یکی از این مکان ها، حمل ونقل عمومی است، اتوبوس و مترویی که تعدادشان متناسب با مسافرانش نیست و به همین دلیل در ساعت پیک تردد شاهد ازدحام تعداد مسافران هستیم که عملا رعایت هیچ پروتکلی را ممکن نمی‌سازد.

داستان کمبود واگن مترو و اتوبوس برای سرویس دهی مطلوب به مسافران همیشه بوده، اما با شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی این مسئله حادتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفت و در اولین واکنش محسن هاشمی رئیس شورای شهر که روزگاری نه چندان دور همه کاره مترو بود در اظهاراتی خواستار تعطیلی مترو شده و می‌گوید: سیستم هوادهی در داخل واگن‌ها، هوا را پخش می‌کند و با تلفیق هوای داخل و بیرون قطار، این امر باعث هواسازی می‌شود که باید فکری به حال تهویه داخل واگن‌ها در روز‌های کرونایی شد و اگر نتوان کاری کرد، باید فعالیت مترو متوقف شود.

باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با کرونا تنظیم کنیم

هاشمی مسئولان و مردم را به این موضوع حساس کرد و با تاکید بر این‌که حمل و نقل عمومی منشأ انتشار کرونا در شهر‌های بزرگ است اعلام می‌کند: ۳۰ الی ۴۰ درصد انتشار ویروس در حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد و تصور نکنید که تا چند ماه آینده کرونا می‌رود بلکه باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با کرونا تنظیم کنیم و نیازمند کمک بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم تا فاصله گذاری را رعایت کنیم.


بیشتر بخوانید: زمان آغاز محدودیت تردد در پایتخت مشخص شد


بعد از آنکه رئیس شورای شهر تهران در مورد سیستم هوادهی مترو و تاثیر آن در شیوع کرونا هشدار داد، مسئولان شهرداری برآن شدند تا حداقل فاصله حرکت مترو را کاهش دهند تا مسافرگیری کمتری در قطار صورت گیرد، اما مشکل دیرینه یعنی کمبود اتوبوس و قطار نمود بیشتری پیدا کرد و عملا مدیران شهرداری نتوانستند راهکاری اجرایی برای مهار این مهم پیدا کنند و همان زمان مناف هاشمی معاون حمل ونقل شهرداری تهران که متولی تمامی وسایل حمل ونقل عمومی در تهران است با تاکید بر لزوم کمک به خرید وسایل نقلیه جدی می‌افزاید: برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم بگونه‌ای که در حال حاضر ۱۳۰۰ واگن در شبکه مترو داریم که ۲۰ درصد آن‌ها نیز در حال نگهداشت است.

به گفته وی، به همین اندازه برای رعایت پروتکل‌ها نیازمند واگن هستیم و در اتوبوسرانی نیز وضعیت اینگونه است که در حال حاضر ۵۹۰۰ اتوبوس در شبکه ناوگان داریم که بخشی از آن هم در حال تعمیرات است و به همین اندازه هم نیازمند اتوبوس کمکی هستیم.

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم تاکید می‌کند: روزانه بیش از یک میلیون مسافر در مترو و ۸۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوس در پایتخت جابه‌جا می‌شوند و این حجم از تردد، کار مدیریت بیماری کرونا را دشوار کرده است.

حرف و حدیث‌ها در مورد تاثیرگذاری مترو و اتوبوس در شیوع کرونا ادامه داشت تا اینکه سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام می‌کند: یکی از راه‌های گسترش زنجیره انتقال ویروس ازدحام افراد در مکان‌های سرپوشیده است پس رعایت توصیه‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین درخواست ما از هموطنان کشورمان این است که حتی الامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.

وی با تاکید بر اینکه از سوار شدن به اتوبوس‌ها و یا واگن‌های مترو با جمعیت زیاد و با سیستم تهویه نامناسب به طور جد خودداری شود، ادامه می‌دهد: در صورت استفاده از مترو و یا اتوبوس حتما از ماسک استفاده کرده و نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری ۱.۵ تا ۲ متر اقدام کنند و از صحبت کردن در طول مسیر پرهیز کنند. همچنین هزینه سفر را به صورت غیرنقدی پرداخت کنند و حتی‌الامکان سعی کنند تا دستگیره، صندلی و سایر بخش‌های مترو یا اتوبوس را لمس نکنند.

بعد از هشدار و تایید مسئولان در مورد تاثیرات شبکه حمل و نقل بر روی شیوع کرونا، مسئولان دست نیاز به سمت دولت برداشته و خواهان تخصیص بودجه‌ای برای توسعه حمل ونقل عمومی شدند بگونه‌ای که محسن هاشمی رئیس شورای شهر بار دیگر به مسئولان شهرداری تهران توصیه می‌کند که لحاف تشک خود را در پاستور پهن کنند تا بتوانند مطالبات حمل ونقلی شهرداری را وصول کنند و واگن و اتوبوس نو برای تهران بیاورند، اما وقتی تلاش هایشان با در بسته مواجه شد بحث اورهال و تعمیرات اساسی را در دستور کار قرار دادند، بگونه‌ای که فرنوشت نوبحت مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران اعلام می‌کند که سال گذشته هر قطر مترو حدود ۱۵۰ کیلومتر پیمایش داشته و باید بسیاری از قطار‌ها اورهال شوند.

از سویی دیگر محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز با تاکید بر اینکه رعایت فاصله گذاری در اتوبوس سخت‌تر است، ادامه می‌دهد: فاصله‌گذاری مسافران در اتوبوس امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم، اما سعی کردیم با نصب برچسب بروی صندلی و داخل اتوبوس، حداقل محل ایستادن و نشستن مسافران را برای آن‌ها در نظر بگیریم.

آنطور که از شواهد بر می‌آید خبری از اتوبوس و واگن نو برای تزریق به ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و باید شهروندانمان در این روز‌های پیک شیوع کرونا، مراقب این ویروس در مترو و اتوبوس باشند و حداقل خودمان فکری به حال سلامتی خودمان کنیم.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان