اقتصاد۲۴ - آبانماه سال گذشته قانونی به نام «پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان» تصویب شد که مطابق آن بانک مرکزی موظف شد ظرف مدت یک سال و با همکاری سازمان مالیاتی، نسبت به ساماندهی دستگاههای کارتخوان بانکی و درگاههای پرداخت الکترونیکی مبادرت کند.
بر این اساس بانک مرکزی تا انتهای آبانماه امسال موظف بوده است تا دستگاههای کارتخوان (POS) و درگاههای پرداختی که فاقد اطلاعات هویتی و پرونده مالیاتی هستند را شناسایی و مسدود کند، اما تاکنون هیچ اقدام مؤثری در این مورد انجام نداده است.
در همین ارتباط، عبدالرضا ارسطو، کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس با بیان اینکه بر اساس آمار بانک مرکزی، ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه کارتخوان فاقد پرونده مالیاتی و کُد اقتصادی در کشور موجود است، گفت: متأسفانه تاکنون اطلاعرسانی عمومی مناسبی در جهت آگاهیبخشی به فعالان اقتصادی برای تشکیل پرونده مالیاتی و ایجاد تناظر و همسانسازی بین دستگاههای کارتخوان با کُد یکتا اقتصادی اشخاص، انجام نشده است.
وی با اشاره به اینکه عدم احراز هویت درگاههای اینترنتی و پوزها میتواند منجر به فرار مالیاتی، پولشویی و حتی نوسانات در بازارهای مختلف از جمله نرخ ارز و سکه شود، افزود: علت این قضیه آن است که از یک سو کارتخوانهای فاقد هویت به راحتی میتوانند وسیلهای برای دلالان و سفته بازان برای پولشویی قرار بگیرند و از سوی دیگر قاعدتاً پولهای انبوهی که مصروف دلالی و اخلالگری در بازار میشود از کانال تراکنشهای بانکی جا به جا و واریز میشود.
بیشتر بخوانید: ۴۰ درصد کارتخوانها هویت اقتصادی ندارند!
بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی، بیش از ۲۰۰ هزار کارتخوان بانکی نیز در خارج از مرزهای ایران و یا در دستان اتباع خارجی مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند؛ ارسطو میگوید کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن برگزاری چندین جلسه مشترک با معاونین بانک مرکزی، موظف به تهیه گزارش نظارتی در این باره شده است و کمیسیون اقتصادی در صورت احراز کمکاری مسئولان بانک مرکزی موظف است تخلف آنها را به قوه قضائیه گزارش دهد.
کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: مسلماً اجرای این قانون با مقاومتهایی از سوی برخی اقشار جامعه مواجه خواهد شد، اما باید بدانیم که قانونگذار فرصت یکساله به بانک مرکزی داده است تا با طراحی سازوکار جدید و اولویت بندی، این قانون را به سرانجام برساند، اما بر اساس اذعان مسئولان بانک مرکزی تاکنون پیشرفت محسوسی نداشته است.
قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان به اذعان کارشناسان گام بسیار بزرگی درجهت اصلاح نظام مالیاتی کشور به حساب میآید. ویژگی اصلی این قانون، رویکرد سامانه محور و دخالت حداقلی عوامل انسانی در فرایند مالیات ستانی و درنتیجه کاهش قابل توجه هزینههای سازمان امور مالیاتی و افزایش دقت در محاسبه مالیات قابل پرداخت مؤدیان است. مسئله استفاده از اطلاعات تراکنشهای بانکی در کنار اطلاعات صورتحسابهای الکترونیکی بهعنوان اسناد استانداردی که بهمنظور ارائه اطلاعات پیرامون نوع فعالیت اقتصادی پیشبینی شده، این قانون را به قانونی منحصر بهفرد تبدیل کرده است.
این قانون حسابها را به دو دسته حسابهای تجاری و حسابهای شخصی تقسیم میکند. حسابهای تجاری همان حسابهای مرتبط با فعالیتهای شغلی اشخاص هستند و حسابهای شخصی نیز به آن دسته از حسابهایی اطلاق میشود که تعاملات غیرمرتبط با فعالیت شغلی اشخاص را پوشش میدهند. مطابق قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان همه مؤدیان مالیاتی باید حساب یا حسابهای تجاری مرتبط با فعالیت شغلی خود را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند. همچنین همه حسابهای اشخاص غیر از حسابهایی که به سازمان امور مالیاتی معرفی شدهاند، حسابهای شخصی هستند و انجام تراکنشهای مرتبط با فعالیتهای شغلی در این حسابها مصداق تخلف بوده و مشمول جریمه نقدی خواهد شد.
ارسطو با بیان اینکه با اجرای دقیق این قانون قسمت عمدهای از مسیرهای فرار مالیاتی دانهدرشتها مسدود خواهد شد، گفت: بدینترتیب پیشبینی میشود درآمدهای دولت افزایش یابد و بخش قابل توجهی از کسری بودجه از این محل جبران شود.
کارشناس مرکز پژوهشهای مجلس با تأکید بر اینکه، قوانینی همچون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قوانین مالیاتی و مقابله با پولشویی، بانک مرکزی را موظف به راهاندازی سامانههای متعددی به منظور جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی کرده است، اظهار داشت: در این قانون یک تناظر و همسانسازی میان «دستگاههای کارتخوان و درگاههای پرداخت» و «مجوز فعالیت و کد اقتصادی» بنگاهها ایجاد و سپس به هر یک از پایانههای فروش، یک شناسه یکتا اختصاص داده میشود.
بر این اساس و با توجه به اهمیت اجرای این قانون در ایجاد شفافیت و جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی، لازم است بانک مرکزی هرچه سریعتر گامهای عملیاتی برای اجرای آن بردارد.