تاریخ انتشار: ۱۸:۱۳ - ۰۶ آذر ۱۳۹۹
معاون اسبق وزیر صمت:

ایران تولید کننده خودرو نیست/ واردات خودرو باید آزاد شود

دکتر منصور معظمی، معاون اسبق وزیر صمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این گفتگو اختصاصی به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص مشکلات صنعت خودرو و راه‌های برون رفت از آن پرداخته است.

مشکلات خودروسازی در ایران

اقتصاد۲۴ - موضوع واردات خودرو داغ‌تر از روز‌های قبل در محافل سیاست گذاری و تخصصی در حال پیگیری است. بسیاری بر این اعتقادند که یکی از دلایل اصلی عدم بهره وری بالای شرکت‌های خودروسازی و مشکلات موجود در بازار خودرو، ممنوعیت واردات خودرو است که می‌بایست در اسرع وقت لغو گردد. در همین خصوص دکتر منصور معظمی، معاون اسبق وزیر صمت در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در گفتگو اختصاصی با خط بازار به تشریح دیدگاه‌های خود در خصوص مشکلات صنعت خودرو و راه‌های برون رفت از آن پرداخته است. در ادامه مشروح این گفتگو تقدیم می‌شود:

وضعیت صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معظمی: خودرو در حال طی کردن وضعیت خودش است و ما نباید انتظار یک جهش خاصی را داشته باشیم. در این شرایط اتفاقات خاصی هم رخ نخواهد داد.

حتی با تغییر وزیر؟ اخیرا وزیر صمت بابت تولید خودرو‌های بی کیفیت طی چند دهه اخیر عذرخواهی کردند.

معظمی: به نظرم آقای وزیر شهامت به خرج دادند.

کار خوبی کردند؟

معظمی: بله کار خوبی کردند.

به نظرتون این حرکت، یک رفتار پوپولیستی نبوده است؟ باید در عمل دید چه کاری می‌توانند انجام دهند.

معظمی: در عمل کار خاصی نمی‌توانند انجام دهند.

یعنی امیدی نیست؟

معظمی: آیا شما فکر می‌کنید اتفاق خاصی افتاده است؟

نه. ولی حداقل می‌تواند کار‌های ایذایی انجام داد تا قدری صنعت خودرو سروسامان بگیرد. اعتقاد بر این است تا زمانی که دولت در صنعت خودرو حضور دارد، ناکارآمدی از بین نخواهد رفت.

معظمی: اگر دولت دست ش را از روی سر صنعت بردارد با شرایط کنونی قطعا صنعت زمین خواهد خورد.

آیا اعتقاد دارید که باید دولت از صنعت خودرو خارج شود؟

معظمی: بله اعتقاد دارم، ولی در شرایط کنونی به صلاح نیست. من هم موافقم. دولت به شرطی باید از صنعت خودرو بیرون بیاید که سهم خود را به اهلش بسپارد.

این اهلیت وجود دارد؟

معظمی: بله. در حال حاضر افراد حقیقی و حقوقی هستند که اهلیت واگذاری سهم دولت به آنان وجود دارد. صنعت خودرو نیاز به یک برنامه منسجم و واحدی دارد.


بیشتر بخوانید: عرضه پنج محصول در طرح فروش مشارکت در تولید ایران خودرو


مگر در ایدرو این استراتژی وجود ندارد؟ شما در ایدرو این برنامه را نوشتید.

معظمی: بله این برنامه وجود دارد. ما هم در زمان خودمان در ایدرو برنامه‌ای که قبلی‌ها نوشته بودند به روزرسانی کردیم.

آیا این برنامه اجرا شد؟

معظمی: بله بخشی از آن اجرا شد. ۷ قرداد در راستای آن سیاست تنظیم شدو خودرو سازان امضا کردند.

البته همه این قرارداد‌ها در عمل اجرا نشد. تمام طرف‌های خارجی در قرارداد‌های خودرویی از ایران رفتند.

معظمی: اصلا این طور نیست. برمی گردند.

یعنی به نظر شما برمی گردند؟

معظمی: حتما برمی گردند.

برای برگشتن این شرکت‌ها باید به ایران خسارت دهند. به نظر شما آیا این شرکت‌ها همچون فرانسوی‌ها حاضر خواهند شد به ایران خسارت دهند و برگردند؟

معظمی: قطعا باید طبق قرارداد‌های شان عمل کنند که در آن خسارت هم دیده شده است.

آقای دکتر! این اروپایی‌ها چه زمانی به قرارداد‌های شان عمل کرده اند که این دفعه این کار کنند؟

معظمی: باید برگردیم به قراردادها.

به نظر شما قرارداد‌های خوبی بسته ایم؟

معظمی: اعتقاد دارم برای شکوفایی صنعت خودرو با حفظ و تاکید بر استفاده حداکثری از توان داخلی باید به سمت مشارکت با خارجی‌ها و بزرگان صنعت خودرو در دنیا برویم.

آیا باز هم باید سراغ فرانسوی‌ها برویم؟ آیا وقت آن نرسیده که به جای فرانسوی‌ها سمت دیگران از جمله المانی‌ها برویم؟

معظمی: آیا شما فکر می‌کنید سراغ دیگران نرفتیم؟ من خودم سراغ آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها رفتم، ولی نیامدند. با فولکس و فیات مذاکره کردیم، ولی قبول نکردند.

به خاطر ترس از آمریکا نیامدند؟

معظمی: بله

آیا فرانسوی‌ها با شرایط جدیدخواهند آمد؟

معظمی: این‌ها منتظر می‌مانند تا سیاست‌های جدید آمریکا مشخص شود. بعد تصمیم می‌گیرند.

شما می‌فرماید که شکوفایی صنعت خودرو معطوف به حضور شرکای خارجی است. از طرف دیگر شرکای خارجی هم وابسته به سیاست‌های آمریکا هستند و در شرایط کنونی هم قطعا به ایران برنمی گردند. در نتیجه با این تفاسیر توسعه صنعت خودرو منتفی است؟

معظمی: چه کسی گفته که نمی‌شود رشد کرد. ما تولید کننده خودرو هستیم و نه خودروساز. خودروساز آن شرکتی است که بتواند صادر کند.

پس ما خودروساز نیستیم.

معظمی: ما تولیدکننده خودرو برای نیاز داخلی خودمان هستیم. برای خودروساز شدن باید به سمت رشد و توسعه بخش‌های تحقیق و توسعه برویم که این مستلزم سرمایه گذاری، زمان و ثبات مدیریت است. در همین دو سه سال اخیر ببینید چند مدیرعامل خودروسازی تغییر کرده است؟ با این وضعیت صنعت خودرو توسعه نمی‌یابد.

مدیران عامل کنونی شرکت‌های خودروسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

معظمی: من، چون شناختی ندارم نمی‌توان اظهارنظر کنم.

از عملکردشان هم نمی‌توانید در موردشان نظر بدهید؟

معظمی: انشاله موفق باشند.

به نظر شما آزادسازی واردات خودرو می‌توانند به رشد صنعت خودرو کمک کند؟

معظمی: من اعتقاد دارم ممنوعیت واردات خودرو، یک سیاست اشتباه است.

دولت می‌گوید ارز برای واردات خودرو ندارد.

معظمی: من در زمانی که معاون وزیر صمت در ایدرو بودم وقتی مصوبه ممنوعیت واردات خودرو ابلاغ شد، در رسانه‌ها اعلام کردم که این سیاست غلطی است. اگر نگاهی به میزان واردات کالا در ۳ سال اخیر بیندازیم با لیستی از کالا‌ها روبرو می‌شوید که برخی از آنان اصلا کالای سرمایه‌ای و ضروری نبودند. بسیاری از این کالا نمی‌بایست وارد کشور می‌شد و به آنان ارز تخصیص می‌یافت. بسیاری از این کالا در کشور وجود دارد. بسیاری از این کالا در کشور قابل ساخت است. به نظر من ممنوعیت واردات خودرو باید برداشته شود. البته براساس یک سیاست مشخص و جامعی. این به معنای آزادکردن واردات هر نوع خودرویی نیست. برای براساس حساب و کتاب و مدیریت شده باشد. اگر طبق یک برنامه دقیق واردات خودرو آزاد شود؛ هم به صنعت خودرو کمک خواهد کرد و هم قیمت‌ها کاهش می‌یابد. به طور قطع یقین رضایتمندی مردم نیز بیشتر خواهد شد.

منبع: خط بازار
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ و چهره جذاب فرانک و سوجان در یک مراسم

عکس/ شهرام شب پره و ابی ۴۸ سال پیش روی پل عابر سیدخندان

عکس/ نمایی از هتل رامسر و اقامتگاه‌های تفریحی ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب صمیمی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در پشت صحنه فیلم آتش بس

عکس/ حال و هوای جشن سده در کرمان

عکس/ جولان بنز‌های کلاسیک ۷۳ سال پیش در خیابان انقلاب

عکس/ نمایی از ساخت متروی مفتح ۳۸ سال پیش

عکس/ هوای پایتخت در وضعیت قرمز

عکس/ حال و هوای مسافرخانۀ همت در شهر قائمشهر ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب ماندگار از منوچهر وثوق ۷۶ سال پیش در کنار پدرش

عکس/ مینی اسکارف گل گلی بهاره رهنما در اینستاگرام حسابی سوژه شد

عکس/ لاشه هواپیما سقوط کرده آمریکا در رودخانه پودماک

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

اولین خرید تاریخ پرسپولیس از آلمان و ترکیه

اجاره خانه در کوی بیمه تهران با ۳۰۰ میلیون تومان + جدول قیمت

عکس/ جدول لیگ برتر پس از برد استقلال مقابل استقلال خوزستان

ریسک‌های جدی برای خریداران طلای آب شده

محمد حسن اصغرنیا درگذشت

ماجرای بازداشتی های پالایشگاه تبریز چه بود؟

صدای زنگ خطر برای خریداران طلا با پلتفرم‌های آنلاین

ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز در فصل زمستان

عکس/ رضا شاه حدود ۹۰ سال پیش در روز گشایش پل ورسک

فیلم/ رانندگی جولانی برای امیرقطر در مراسم استقبال در فرودگاه

فیلم/ اسرای فلسطینی آزاد شدند

عکس/ زیبایی عجیب زمین فوتبال روستای امره ساری که جهانی شد

واحد‌های ۵۰ و ۶۰ متری محبوب‌ترین گزینه خریداران در بازار مسکن

خط و نشان فرمانده ارشد ارتش برای مقابله با دشمن

ثبت سریع‌ترین رشد فصلی عربستان از ۲۰۲۲

ادعای آمریکا درباره کشتن عضو ارشد القاعده

فیلم/ خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط زیستی

عکس/ وضعیت هوای تهران قرمز شد

همسویی سرمایه با شاخص بورس + نمودار

جزئیاتی تازه از طرح پیشنهادی ترامپ به ایران

درخواست از گوگل برای تغییر نام خلیج مکزیک

قیمت آپارتمان در منطقه ۵ تهران از پونک تا مرزداران، بهمن ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ سقوط ارزش پول کانادا و مکزیک پس از تهدید ترامپ

جدیدترین قیمت خانه در غرب تهران از دریاچه خلیج فارس تا شهرک راه آهن + جدول

عکس/ کافه‌گردی شبانه وزیر خارجه ایران در دوحه

شهادت محمد ضیف تایید شد + عکس

فیلم/ لحظه ترور محمد ضیف و یارانش

فیلم/ لحظه برخورد هواپیما با هلیکوپتر نظامی در آمریکا

قیمت درهم امارات و لیر ترکیه صعودی شد و دینار درجا زد

فیلم/ خسرو شکیبایی با هوش مصنوعی به جشنواره فجر آمد

طلای جهانی دوباره رکورد زد

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد؟

نئوعثمانی‌گرایی اردوغان از شام تا آفریقا/ هراس عربستان، امارات و مصر از ردپای نظامی ترکیه در قاره سیاه

نه بورس به سیگنال فرزین

دو روی سکه نماد‌های پتروشیمی

توصیه ائتلاف نئوکان‌ها به ترامپ درباره ایران؛ اسنپک بک را کلید بزنید و تهران را دشمن شماره یک بدانید

نوسان شدید قیمت خودرو در بازار امروز ۱۲ بهمن + جدول

تغییر شوکه کننده قیمت پراید در بازار خودرو + جدول

تورم کمر فقرا را شکست؛ انگشت اتهام به سوی کیست؟

کارگران نامرئی؛ بدون حق و حقوق در تولیدی‌های پنهان

بی‌رغبتی به تخصص‌های پزشکی؛ از ۵۴۰۰ صندلی دستیاری ۲۰۶۹ جایگاه خالی مانده است

تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات ایران و هلدینگ خلیج فارس توسعه می‌یابد

آیین رونمایی از سامانه هوشمند پاسخگویی به مشتریان (Chat Bot)

نارضایتی شالیکار و مصرف کننده از قیمت ۲۰۰ هزار تومانی برنج ایرانی

محرومیت ملی از جشن باستانی؛ دو سال پس از ثبت جهانی جشن سده این رویداد ملی به مراسمی محدود تبدیل شد

روش محاسبه حقوق بازنشستگان ۱۴۰۴ تغییر کرد + جزئیات

جزییات واریز یارانه ۵۰۰ هزار تومانی ویژه بهمن

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

نرخ تورم در ارمنستان چگونه پایین آمد؟/ «ساخت ارمنستان» راهکار دور زدن تحریم‌های از سوی تهران و ایروان