تاریخ انتشار: ۰۰:۲۶ - ۱۹ آذر ۱۳۹۹

مهدی آیتی: تابلو‌های شهری عامل کاهش ترافیک

آیتی گفت: ما در طراحی تابلو‌های شهری باید از تجربه کشور‌های پیشرفته استفاده کنیم. در آن کشور‌ها در خصوص تابلو‌های شهری می‌گویند، این تابلو‌ها هستند که شهروندان پیاده و سواره را هدایت می‌کنند و به مقصد می‌رسانند.

مهدی آیتی: تابلو‌های شهری عامل کاهش ترافیک

اقتصاد۲۴ - مدیریت شهری کاری بس دشوار است و اداره شهر‌ها نیازمند افراد متخصص و آگاه به مشکلات است، موضوعی که خلاء آن در اکثر مواقع مشهود است.

یکی از مسائلی که به مدیریت شهرداری‌ها برمی‌گردد، نصب تابلو‌های شهری است، اما پس از گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب، همچنان ضعف در این بخش به‌وضوح دیده می‌شود.

در این رابطه، مهدی آیتی کارشناس عمران و شهرسازی می‌گوید: برای رفع همه مشکلات شهری، راه‌حل‌های علمی وجود دارد به‌شرطی که افرادی در راس قرار بگیرند که دغدغه حل معضلات مردم و شهر را داشته باشند.

وی افزود: متاسفانه کمبود تابلو‌های شهری در همه شهر‌های ایران و مخصوصاً تهران مشهود است و همین چالش باعث شده تا مردم برای رفت و آمدهایشان به زحمت بیفتند.

آیتی تصریح کرد: یکی از راه‌حل‌ها و راهکار‌هایی که می‌تواند به کاهش ترافیک شهری کمک کند، مسئله گسترش و توسعه متوازن و علمی تابلو‌های شهری است. یعنی اگر ما یک برنامه‌ریزی علمی و متوازنی را برای نصب تابلو‌های شهری علی‌الخصوص در کلان‌شهر‌ها و به‌ویژه در پایتخت داشته باشیم در حد ۱۰ تا ۲۰ درصد به کاهش ترافیک شهری کمک کرده‌ایم.

این نماینده ادوار مجلس اظهار داشت: بنده این دغدغه را طی یک نامه‌ای به آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران اعلام کردم و موضوع با استقبال ایشان روبرو شد و پس از آن ملاقاتی صورت گرفت و من اصول و مبانی این کار را مطرح کردم و ایشان هم گفتند کار خوبی است، ولی در عمل هیچ اقدامی نشد و می‌بینیم که مشکل همچنان پابرجاست.

وی در ادامه عنوان کرد: آن چیزی که ما به‌عنوان نظم و نسق و ساماندهی و سازمان‌دهی تابلو‌های شهری دغدغه آن را داریم و علاقه‌مند به اجرای آن هستیم، مسئله‌ای است که در کشور‌های پیشرفته و مترقی دهه‌ها پیش انجام شده و ما از این جهت خیلی عقب هستیم.

این کارشناس عمران و شهرسازی با اشاره به اینکه نصب هرچه بیشتر و سریع‌تر تابلو‌های شهری باید به یک مطالبه جدی عمومی تبدیل شود، گفت: به هر جهت اینکه باب این موضوع در شورای شهر و شهرداری تهران باز شود و متخصصین عمران و شهرسازی به میدان بیایند و راجع به این موضوع اظهارنظر کرده و برخورد اندیشه‌ها اتفاق بیفتد و بعد منجر به یک ساماندهی و سازماندهی خوبی در زمینه طراحی و نصب تابلو‌های شهری شود، می‌تواند یک اقدام مبارکی باشد، چون شهر تهران همیشه الگو برای سایر شهر‌های ایران است و اگر در تهران این کار به‌نحو علمی و مناسبی برنامه‌ریزی شود، بعد‌ها شاهد این خواهیم بود که در شهر‌های دیگر هم این موضوع الگوبرداری می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ششم یادآور شد: ما در طراحی تابلو‌های شهری باید از تجربه کشور‌های پیشرفته استفاده کنیم. در آن کشور‌ها در خصوص تابلو‌های شهری می‌گویند، این تابلو‌ها هستند که شهروندان پیاده و سواره را هدایت می‌کنند و به مقصد می‌رسانند. در نتیجه اگر ما یک مجموعه جامع و کامل از تابلو‌های شهری را طراحی و نصب کنیم، این تابلو‌ها مردم را در کوتاه‌ترین زمان و کوتاه‌ترین مسیر‌های سفر شهری به مقصد می‌رسانند و این باعث می‌شود که از اضافه سفر‌های شهری و برخورد وسایل نقلیه به یکدیگر جلوگیری شود.

آیتی بیان کرد: ترافیک باعث استهلاک وسایل نقلیه و زیرساخت‌های راه می‌شود و در پی آن، عصبانیت مردم را هم به‌دنبال خواهد شد، پس هر کاری که باعث ترافیک کمتر شود، هم از اسراف حامل‌های انرژی جلوگیری می‌کند و هم تصادفات را به حداقل می‌رساند و در نهایت رضایت حداکثری مردم که مهمترین هدف است را به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: تا جایی که من اطلاع دارم سازمان زیباسازی در شهر تهران مسئول نصب تابلو‌های شهری است، ولی این کار را سازمان زیباسازی اصلاً به‌خوبی انجام نداده و جا دارد از این سازمان و به‌طور کلی شورای شهر و شهرداری سوال کرد که چه عاملی باعث شده این موضوع مهم را پس از گذشت سال‌ها به نتیجه نرسانند؟

این کارشناس عمران و شهرسازی افزود: من یک مثال روشن و خنده‌داری می‌زنم که نشان می‌دهد مدیران برنامه‌ریزی شهری در موضوع راهنمای شهری چقدر ضعیف هستند. مثلاً وقتی شما در خیابان‌های اصلی در حرکت هستید، هیچ تابلویی یا به تعداد کم، تابلویی وجود دارد که نام خیابان را نشان می‌دهد. یعنی وقتی در اتوبان‌ها در حال رانندگی هستید اگر شهر تهران را به‌صورت شفاهی نشناسید و از شما بپرسند این بزرگراهی که در آن قرار داریم، نامش چیست؟ شما نمی‌دانید. به‌ندرت تابلو‌هایی در خیابان‌های اصلی، آن هم خیابان‌هایی که لبه و دیواری دارد که می‌توان پلاک تابلو را به آن میخکوبی کرد، وجود دارد، اما در اتوبان‌ها که لبه و دیواری وجود ندارد، خیلی خبری از تابلو نیست. همین‌طور نبود تابلو‌های راهنمای شهری باعث می‌شود که مردم برای پیداکردن آدرس مقاصد خود دچار سرگردانی و گمراهی شوند. تابلو‌های شهری باید آدرس مکان‌ها و فضا‌های عمومی و خدماتی شهر را به‌وضوح نشان دهند.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: تابلو‌های شهری باید مثل کشور‌های مترقی نصب شوند، حالا چه به‌صورت تابلو‌های معمولی و چه به‌صورت تابلو‌های دیجیتال، ال‌ای‌دی و نئونی باید در عرض اتوبان‌ها و خیابان‌های اصلی قرار بگیرند که متاسفانه تا امروز شاهد حرکت پرشتاب در این مسیر نبوده‌ایم.

آیتی اظهار داشت: به‌طور کلی، رنگ، اندازه، شکل نوشتاری و نگارش آن‌ها، تعداد و مکان‌های مناسبی که باید این تابلو‌ها نصب شوند، کاری علمی است و خردجمعی و برنامه‌ریزی لازم را می‌طلبد که متاسفانه در شهر تهران نه شورای شهر و نه شهردار تهران اصلاً درک صحیح و نگرش علمی نسبت به این موضوع ندارند چه برسد به اینکه بخواهند راجع به این موضوع برنامه‌ریزی و اجرا کنند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مدیران، درگیر شعاردادن هستند، گفت: گویا برخی فقط در حرف بلدند که بگویند ترافیک و آلودگی هوا باید حل شود، اما در میدان عمل چیزی برای ارائه ندارند. شک ندارم اگر مشکل نصب حداکثری تابلو‌های شهری رفع شود، هم ترافیک و هم به تبع آن آلودگی هوا کم می‌شود، زیرا بسیاری از سفر‌های شهری به‌خاطر این است که راننده مسیر را اشتباه رفته و دنبال راهی برای رسیدن به مقصد است.

آیتی در پایان خاطرنشان کرد: نصب حداکثری تابلوهای شهری باید در فضایی منطقی صورت بگیرد، یعنی راننده باید پیش از تغییر مسیر و یا زمانی که به چندراهی می‌رسد بداند که مسیرش کجاست و این کار زمانی صورت می‌گیرد که در طول مسیر بار‌ها تابلو‌ها را ببیند. به‌هرحال به‌قدری در این بخش مسئله داریم که حتی عابران پیاده هم در پیداکردن آدرس مشکل دارند.

منبع: نشان تجارت

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

اما استون کیست؟

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست

فیلم/خوانندگی منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

نمایش شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن + عکس

تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل حجاب

کشمکش تازه دولت و مجلس بر سر برداشت سه هزار میلیارد تومان از صندوق تامین خسارت بدنی

فیلم/ دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش ارومیه

ادعای بازیگر سریال «نون. خ» درباره رسکیومن بودنش

فیلم/چرا بچه‌های مردم را برای حجاب مجرم می‌کنند؟

۲۰ میلیون حاشیه‌نشین محصول فقر و تورم!

گام بلند برای جهش تولید با برات الکترونیک/ سککوک ابزار موثر زنجیره تامین مالی

اعلام آمار مرگ و میر ایرانیان در سال ۱۴۰۲

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

بلایی که جومونگ بر سر سوسانو آورد

در پرونده چای دبش، لاپوشانی و در پرونده صدیقی، کوتاهی کردند

وب‌سایت SJ مایگریشن رونمایی شد: مشاوره رایگان مهاجرتی!

عصبانیت پسر معاون سابق قوه قضائیه از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش

قیمت عجیب و غریب سنگ قبر+ عکس

سقوط سکه‌های سنگین به کانال پایین‌تر

گاف تاریخی محمدجواد کریمی قدوسی سوژه شد

فیلم/ کتک کاری وحشتناک داور در بازی فوتبال دسته دو جوانان تهران

ماجرای مافیای داخل کشور که نفت می‌فروشد و بازار ارز را اداره می‌کند/ با باند‌های مافیایی درون قدرت روبرو هستیم + فیلم

۵ سناریو درمورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

برنامه وزارت صمت برای تولید خودرو چیست؟

۳ پیشنهاد درباره افزایش حقوق بازنشستگان

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ مشخص شد

عکس/حضور خاخام‌های اسرائیلی در کنار بقایای موشک‌های ایرانی

بیشترین شکایات مردمی از کدام پزشکان است؟

گزارش بورس امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

حذف یک عکس تجمع حمایت از طرح عفاف و حجاب

زندگی پس از سیل در شهرستان دشتیاری

قیمت بسته اینترنت ثابت چقدر است؟ + جدول