تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۰۸ دی ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
در گفتگو با اقتصاد۲۴ تأکید شد؛

رانت ۱۰۰ هزار میلیاردی مخالفان آزادسازی قیمت خودرو/ چه کسانی از قیمت دستوری سود می‌برند؟

کارشناس صنعت خودرو معتقد است؛ رانت‌خواران برای حفظ منافع خود در بازار خودرو از هر بهانه‌ای برای عدم آزادسازی قیمت‌ها تا زمان نقدشوندگی، استفاده و اختلاف قیمت‌ها را به عنوان عاملی برای حمایت از مردم مطرح می‌کنند.

خودرو سازان اقتصاد۲۴ - برابر تصمیم شورای رقابت تعیین قیمت خودرو‌های کم‌تیراژ، شامل ۴۵ درصد محصولات خودروسازان، آزاد و به شرکت‌های خودروسازی واگذار می‌شود که این موضوع در عین انتقاد، حمایت بخشی دیگر از کارشناسان و صاحبنظران صنعت خودرو را در پی داشته است.

این در حالی است که با گذشت چند هفته تلاش مشترک وزارت صنعت و خودروسازان برنامه آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودرو‌های تولید داخل در حال نتیجه بخشیدن است؛ موضوعی که در چارچوب ارائه بسته جهش تولید خودروسازان توسط وزیر صنعت به شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی و پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به شورای رقابت دنبال شد. با این مصوبات از این پس قیمت دست‌کم ۱۰ خودرو کم‌تیراژ مونتاژی و تولید داخل که بیشتر شامل خودرو‌های چینی و برخی محصولات جدید خودروسازان است، در شرکت‌های خودروسازی تعیین و وظیفه شورای رقابت در تعیین ضوابط قیمت‌گذاری به‌ خودرو‌های قدیمی پرتیراژ و انحصاری دو خودروساز بزرگ کشور محدود خواهد شد.

تعلل‌های رانتی در آزادسازی قیمت خودرو

امیر حسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: حالا که شمارش معکوس برای آزاد‌سازی قیمت ۴۵ درصد خودرو‌های تولید و مونتاژ داخلی آغاز شده نباید در اجرای این بسته تعلل ایجاد شود.

کاکایی گفت: با آزادسازی قیمت خودرو در این شرایط قطعاً خودرو‌ها روند کاهش قیمت خواهند گرفت؛ همین که تنها طرح آزادسازی قیمت‌ها مطرح شد، قیمت خودروی ۳۲۵ هزار تومانی در همین یک هفته اخیر به ۲۸۰ میلیون رسیده است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ریزش قیمت خودرو با اجرای این بسته قطعی خواهد بود و این طرح می‌تواند هم صنعت خودرو را از بحران نجات دهد و هم برای متقاضیان خودرو بازار مطمئنی باشد.

کارشناس حوزه خودرو گفت: عده‌ای در برابر اجرای آزادسازی قیمت خودرو‌ها مقاومت می‌کنند و دلیل این سرسختی هم کاملاً مشخص است، چراکه این افراد از اختلاف قیمت‌ها سود کلانی را به جیب می‌زنند و تلاطم قیمت در بازار خودرو بهترین فرصت برای کسب درآمد‌های میلیاردی است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو ادامه داد: برآورد این سود به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت می‌رسد که با انبار کردن خودرو‌ها و بازارگردانی در بازار‌های کاذب می‌توانند صاحب درآمد‌هایی میلیاردی شوند که به این راحتی نمی‌خواهند این فرصت را از دست دهند.

وی تصریح کرد: این افراد  از ایجاد بازار بدون تلاطم و کاهش قیمت خودرو در هراسند و در برابر ریزش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و همین موضوع باعث بهانه تراشی در راستای ایجاد اختلاف نظر درباره آزادسازی قیمت‌ها شده است.

به گفته کاکایی، اختلاف قیمت‌های موجود در بازار هنوز برای این عده که به دنبال سود‌های هنگفت رانتی هستند نقد نشده و تا انتهای این ماجرا برای عدم کاهش قیمت خودرو‌ها سنگ اندازی می‌کنند.

چگونگی کاهش قیمت‌های کاذب خودرو

کارشناس صنعت خودرو گفت: اما اگر دولت طرح آزادسازی قیمت خودرو را به تأخیر بیندازد و اجرای آن را تسریع نبخشد و به ماه بهمن بکشاند، همزمان با ایجاد تورم انتظاری روز‌های پایانی سال، هیچ امیدی به نتیجه بخشی این طرح نیست و در کل قیمت خودرو با اجرای این بسته کاهش نخواهد یافت.

وی ادامه داد: پس بهتر است برای تحقق اهداف کنترل و کاهش قیمت‌های کاذب فعلی در بازار خودرو این طرح هرچه سریعتر و قبل از فرصت سوزی اجرا شود.

کارشناس حوزه خودرو با تأکید بر اینکه اگر امروز که قیمت دلار ثبات دارد این طرح اجرا شود پیش بینی‌ها نتیجه بخش خواهد شد، اما اگر باز هم در اجرا دچار تعلل شود باز هم شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در بازار خواهند شد چراکه هم قیمت دلار و هم تورم بالا می‌رود و همه بازار‌ها انتظار افزایش قیمت دارند.


بیشتر بخوانید: آزادسازی قیمت خودرو ؛ راه جدید برای خالی کردن جیب مردم؟


کاکایی افزود: پس برای نتیجه مطلوب عملیات کاهش قیمت خودرو نباید زمان را از دست بدهند و باید هرچه سریعتر قبل از آغاز تورم انتظاری روز‌های پایان سال به دنبال ثبات در بازار خودرو باشند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو گفت: دولت ماه گذشته را برای کاهش قیمت خودرو از دست داد و اگر اُفت نرخ ارز همراه با آزادسازی قیمت خودرو اتفاق می‌افتاد امروز بازار خودرو شاهد کاهش شدید قیمت‌ها بود.

کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اینکه مردم دیگر تحمل افزایش قیمت‌ها را ندارند و زمان کمرنگ شدن حضور سودجویان در بازار خودرو فرا رسیده است، گفت: نباید بگذارند آن عده که تاکنون از این بازار سود‌های سرسام آوری برده اند همچنان از بازار آشفته سود ببرند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: در نظر داشته باشید اقتصاد کلاسیک خیلی خوب است، اما اقتصاد رفتاری، علم صحیح تری است، چراکه این اقتصاد می‌گوید: مردم لزوماً بر اساس عقلانیت رفتار نمی‌کنند بلکه بر اساس احساسات رفتارشان را بروز می‌دهند.

وی تصریح کرد: این دقیقاً به اقتصاد کشور ما برمی گردد؛ چراکه هرگاه قیمت‌ها تورمی می‌شود همه بازار‌ها (مسکن، خودرو، طلا و سکه و ...) رونق پیدا می‌کنند، اما هرگاه قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند رکود هم ایجاد می‌شود.

رهایی صنعت خودرو از بحران رانتی

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو گفت: پیشنهاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای خروج حداقل ۱۰ خودرو شامل رانا، کوئیک، دناپلاس توربو شارژ، هایما و برخی دیگر از خودرو‌ها از شمول قیمت‌گذاری شورای رقابت است یعنی اینکه قصد دارد صنعت خودروسازی کشور را از بحرانی که خود ایجاد کرده اند نجات دهند و این مستلزم آزادسازی قیمت هاست.

کاکایی یادآور شد: در حالی که شرایط آزادسازی قیمت‌ها به‌طور کامل فراهم نیست، اما اگر قیمت‌ها آزاد نشود، صنعت خودرو از بین می‌رود و از سویی بازار دیگر نمی‌تواند به شرایط عادی خود بازگردد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو با تأکید بر اینکه باید هم اکنون برای ثبات قیمت در بازار و همچنین حمایت از صنعت خودرو برنامه ریزی شود گفت: شاید هیچگاه فرصتی برای کاهش قیمت خودرو در بازار ایجاد نشود اما باید نقطه اتصال همین عده سودجو به بازار خودرو قطع شود.

این کارشناس صنعت خودرو در پایان با تأکید بر اینکه اجماع رانتی‌ها برای حفظ منافع خود در بازار خودرو ادامه دارد گفت: رانت‌خواران برای حفظ منافع خود در بازار خودرو از هر بهانه‌ای برای عدم آزادسازی قیمت‌ها تا زمان نقدشوندگی، استفاده و اختلاف قیمت‌ها را به عنوان عاملی برای حمایت از مردم مطرح می‌کنند و با سنگ اندازی در اجرای طرح آزادسازی قیمت‌ها قصد مقاومت در برابر کاهش قیمت‌ها را دارند. 

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
کارگرساختمانی
1
0
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹
اقای کاکایی شماچه رانتی ازخودروسازمیگیری که اینجوری میگی باعث نصف گرون شدن خودروشماهستی پارسال وقتی پرایدداشت 45 تا50 معامله میشداومدی گفتی سال دیگه پرایدزیرصدتومن نیست کدوم مشتری میتونه ماشینوگرون کنه این خوده خودروسازه که داره گرون میکنه بازارم الان قیمتش اومده پایین شماتوش تاثیرنداشتی مردم قدرت خریدندارن سال 97 ازادکردن قیمت خودرونتیجس هست شمالطف کن اه وناله امثاله من که پارسال یک حواله باهزاربدبختی نوشتیم واون زمون حتی بازارش دوسوم قیمت کارخانه بودظلم نکنید اگه شماحرف نزنی نمیگن اقای کاکایی نیست بچه گول میزنی کارخانه روازادکنید بازارپایین بیادجک 1400 الان بدنیست به قیمتای سایپاوایرانخودرونگاه کنی
حواله دار98
0
1
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹
خوبه دیگه بازاروخودتون میبریدبالا بعد میگین کارخانه پایینه بازببریدبالا چقدرمیخواین گرون کنید سیرنمیشی الان با 200 میلیون میشه یک ماشین باکیفیت خارجی خرید بعدچجوریه برای شماصرف نمیکنه اونم ماشینی که کم کیفیت نیست اصلا کیفیت نداره اقایونی که دارین طرفداری میکنید هیچ به سقف ماشینای ایرانخودروباانگشت فشاردادین تابفهمین حلب روغن مقاومتش بیشتراینقدربه ماظلم نکنیدقیمت کارخانه روامسال دوبرابرکردین چزانمیای ازحقوق ماصحبت کنی بزارخرابشه این خودروسازهاازبین برن
حواله دار98
0
1
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹
اقا چراجومیدی الان قیمتوشما پایین اوردی یاخودروساز کدومتون الان هربچه ای میدونه مردم قدرت خریدازکارخانه باقیمت سه ماه سوم روندارند واسه همین بازار خراب شده دیدین بازارروبه پایینه میخوای کارخانه روببری بالا که بازاروبهم بریزین دویگباره من حواله دی دارم توچرارانتخوارگذاشتی اسم مارو خجالتم نمیکشی من پارسال میخواستم ازبازار207 بگیرم امثاله شمانزاشتین گفتین ازدلال نخرالان دوبرابربازاراونموقعس 50 میلیون پول پارسال دادم به خودروسازبعدبه مامیگی رانتخوار مگرغیرازاینه هرفرددردوسال گذشته یک ماشین بیشترثبتنام نکرده بعدکدوم سود برین به فکرباشین هزینه های سرباروکم کنیدوگرنه یک پژوحتی بادلار30 هزاری هم 50 تومن نمیشه خداازتون نگذره تابازارمیادپایین میاین مصاحبه میکنیدمیبریدبالاکه سوء استفاده کنید
محمد محمودی
0
1
دوشنبه ۰۸ دی ۱۳۹۹
من خودم فرزند شهید هستم با هزار بدبختی پارسال یک 207 دنده ای سقف معمولی ثبت نام کردم تحویلش 30 دی ماه 99 هست که هنوز دعوتنامش هم نیومده، بد نیست این حرفها رو به نمایندگان مجلس هم بگید چرا اونا باید بالاترین مدل‌ دنا رو به قیمت سه ماههٔ دوم سال بگیرن در صورتی که می تونستن به قیمت بازار آزاد بگیرن اما حالا علاوه بر شماها هم نمایندگان مجلس هم حرف از آزادسازی قیمت خودرو میزنن باز مثل سه ماهه های قبل 30 درصد گرون کنن تا حدودی با قسط و قرض میشه پولش رو جور کرد ولی یهو برای آزاد سازی بخوان 60 الی 70 درصد گرون کنن این صددرصد به مردم فشار وارد می کند و باعث شورش می شود
فاطمه جنتی
0
0
سه‌شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹
مگه همی ثبت نام کنندگان خودرو دلال بودن ما که پارسال با هزار سختی یه دنا پلاس دنده ای ساده ثبت نام کردیم امسال هم با وام بقیه پولش. رو جور کردیم که دی ماه تحویل بگیریم هنوزم دعوتنامه نیومده چه جوری میتونیم با قیمت آزاد ماشین تحویل بگیریم با چه پولی مجبوریم انصراف بدیم با این تصمیماتون فقط بار آخرت خودتون رو سنگین میکنید البته اگر معتقد باشید
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حضور قرائتی با ویلچر در یک مراسم

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

شادی منشوری گلزن پرسپولیس +عکس

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

حضور علی دایی و خاتمی در مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»

گفت‌وگوی روزنامه اطلاعات، با استاد محمدرضا شجریان پیش از انقلاب

حمایت علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل، ایران را ناگزیر به دفاع کرد

تهدید به انفجار مقابل کنسولگری ایران در پاریس

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

فیلم/ گریه‌های بی امان دختر ایرانی در سیل دبی

بهترین ویتامین برای کاهش وزن

اینفوگرافی/ دلایل عجیب ابطال گارانتی توسط خودروسازان داخلی

نکات مهم درباره آبله مرغان در کودکان

جایگاه ایران در کریدور هند – خاورمیانه – اروپا کجاست؟

قیمت تخم مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

عکس/ حضور علی دایی در مراسم ختم سیاستمدار معروف

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟

عکس/ ژست عاشقانه و باحال مرجانه گلچین

ریزپرنده چیست؟

افزایش تولید ناخالص داخلی بحرین

اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

هافبک پرسپولیس نقره‌داغ شد

عکس/ مهران غفوریان در لباس دوران رضا شاه

مهران رجبی: اگر تودل‌برو نبودم همه جا نبودم

اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

مقامات اسرائیلی به جان هم افتادند+ عکس

اولین تصویر از موشک‌های ساقط شده اسرائیلی در خاک عراق

هزینه مومیایی کردن جسد در سال ۱۴۰۳+ جدول

قدرت رزمی ایران زیر ذره‌بین رسانه‌های غربی؛ ارزیابی توان تسلیحاتی ایران و اسرائیل

عکس/ خرید سفره عقد و عروسی نفیسه روشن

عکس/ سفره غذا در یک خوابگاه دانشجویی

خبر مهم درباره زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۳

بهشت بهاری ماسال - گیلان

اینفوگرافی/ سقوط سودآوری دلاری پالایشگاه‌ ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲

فیلم/۱۵۳ میلیارد تومان میزان فروش سینما‌ها در ماه گذشته

عکس/ بازیگر جومونگ در جلسه فیلمنامه‌خوانی سریال جدیدش

عکس/ کیک تولد لاکچری ستاره پرسپولیس

اجاره پراید، ساعتی ۳۰۰ هزار تومان!

لقب جالب پرتغالی‌ها برای مهدی طارمی+ عکس

حرکت آرام بورس در سایه کاهش دامنه نوسان

دیدار علی دایی با رپر معروف زیر زمینی+ عکس

طلای ۱۸ عیار پرچمدار رشد قیمت در فروردین ۱۴۰۳

استوری سرمربی پرسپولیس برای کنعانی‌زادگان+ عکس

آخرین وضعیت ترافیکی جاده های کشور

اخراج کارمندان گوگل در پی اعتراض به همکاری با اسرائیل

قزاقستان به دنبال ساخت خط لوله نفت در دریای خزر

اظهارات جدید محسنی اژه ای درباره وضعیت حجاب

قیمت جدید مرغ امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳+ جدول

اوپک می‌تواند مانع ۱۰۰ دلاری شدن قیمت نفت شود ؟

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

عکس/ توییت جنجالی ایلان ماسک درباره حمله اسرائیل به ایران

قیمت این خودرو از ۹۰۰ میلیون تومان فراتر رفت

خودرویی که جایش در بازار ایران خالی است + عکس