تاریخ انتشار: ۱۱:۰۲ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۹
در گفتگو با اقتصاد۲۴ بررسی شد؛

چرا دولت اصرار به ماندن در صنعت خودرو دارد؟/ دولت ایران برخلاف دنیا به دنبال افزایش تعداد شرکت‌های خودروساز است!

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی معتقد است: تا زمانی که دولت همچنان در تمام امور صنعت خودروسازی کشور دخالت می‌کند صنعت خودرو سازی هیچگاه نمی‌تواند از بحران ایجادشده خلاص شود و تمام صنایع فعال در این زنجیره باید تاوان سختی را بپردازند.

قطعه سازی اقتصاد۲۴ - هر روز نسخه جدیدی برای صنعت خودرو پیچیده می‌شود؛ از گرانی مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی گرفته تا نحوه قیمت گذاری‌ها.

به ماه‌های پایانی سال ۹۹ رسیده ایم، اما هنوز قطعه‌سازان با مشکلات اولین روز از سال دست و پنجه نرم می‌کنند.
نقدینگی بزرگترین چالش این صنعت است چراکه هنوز قراردادهایشان با خودروسازان در همان پیچ نخست سال باقی مانده است.

از سوی دیگر علاوه بر این همچنان بانک مرکزی نسبت به تخصیص ارز و ثبت سفارش برای واردات مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته خودرو همکاری لازم را ندارد و تا چندی پیش گمرکات مملو از کالا‌های وارداتی شده بود و شاید این داستان همچنان ادامه دار باشد.

متاسفانه چرخه معیوبی که به دلیل سیاست‌های نادرست دولتمردان ایجاد شده باز هم در حال تکرار است بنابراین طبیعی است که صنعت قطعه سازی نتواند در زمان تعیین شده به تیراژ مدنظر قطعه تولید کند و خودروساز هم نتواند به تیراژ برنامه ریزی شده تولید انجام دهد.

حالا وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد که برای ایجاد رقابت در بازار خودرو از رقبای توانمند حمایت کند چراکه شکستن انحصار در تولید خودرو مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور است.

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت با پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان برای تولید خودرو قصد دارد برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت و ایجاد رقابت در تولید خودرو نسخه جدیدی بپیچد.

البته رزم حسینی در جلسه‌ای که با قطعه سازان خودرو داشت تأکید کرد: باید تصدی‌گری دولت در حوزه خودرو کاهش یابد لذا ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعه‌سازان مسیری برای کاهش هزینه‌های دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز هست.

وعده‌هایی که صنعت خودروسازی را بحرانی‌تر می‌کند

در همین رابطه محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در گفتگو با اقتصاد۲۴ گفت: هر روز برای زنجیره صنعت خودروسازی کشور وعده‌ها و طرح‌های جدیدی ارائه می‌شود که متأسفانه هیچ یک از آن‌ها نتوانسته به وضعیت بحرانی این صنعت کمک کند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تأکید بر اینکه وزیر صمت با پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی از قطعه سازان نمی‌تواند مشکلات این صنعت را کاهش دهد گفت: راه‌های بهتری برای تقویت صنعت خودرو وجود دارد چراکه راه اندازی خودروسازی جدید حداقل ۳ سال زمان می‌برد و این برای صنعت خودرو سازی کشور ما که در شرایط سخت بسر می‌برد کاری بی نتیجه است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در ادامه یادآور شد: در حال حاضر ۴۸ واحد فعال خودروسازی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۱۲ واحد خودروساز، خودرو تولید می‌کنند، یعنی تعداد خودروسازی در کشور به گونه‌ای است که می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.

به گفته نجفی منش، صنعت خودروسازی دنیا در حال ادغام و کوچک شدن است، اما این موضوع هنوز با سیاست‌های دولتمردان ما فاصله زیادی دارد و به دنبال راهی برای افزایش تعداد خودروساز در کشور هستند به جای اینکه در پی راهی برای تقویت بنیه این صنعت باشند.


بیشتر بخوانید: کاهش هزینه‌ها در صنعت قطعه‌سازی با انتشار اوراق مشارکت/ انحصاری بودن صنعت خودرو باعث کاهش کیفیت قطعات شده است


رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با اشاره به اینکه خودروسازان بزرگ دنیا مانند پژو فرانسه، فیات ایتالیا و چند کشور دیگر با هم ادغام شده اند و یک شرکت بزرگ خودروسازی راه اندازی کرده اند، گفت: متأسفانه در ایران سیاستگذاران اقتصادی اصرار نابجا برای افزایش تعداد خودروساز دارند در حالی که در تمام دنیا تنها چند خودروساز بزرگ وجود دارد و با بهترین ترکیب خودرو تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: آقایان به جای اینکه به دنبال افزایش تعداد خودروسازان در کشور باشند اگر همین شرکت‌های خودروساز مانند ایران خودرو، کرمان خودرو، گروه بهمن، سایپا و سایر خودروسازان را تقویت کنند به طور طبیعی رقابت موردنظر شکل می‌گیرد و در نهایت هم صنعت خودروسازی کشور از بحران ایجاد شده خارج می‌شود و هم دولت به مقصد نهایی خود می‌رسد.

صنعت تولید قطعه را تقویت کنید

نجفی منش افزود: هدف از تجمیع قطعه سازان و تشکیل یک صندوق و سرمایه گذاری بیشتر، باید برای تولید قطعاتی باشد که تاکنون از تولید آن دور بوده اند و با این هدف قطعاً می‌توانند صنعت قطعه سازی و خودروسازی را کامل‌تر کنند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران یادآور شد: قطعه سازان نیاز به تقویت مالی از سوی دولت ندارند بلکه با تغییر در نحوه قیمت گذاری می‌توانند شرایط را برای تولید بیشتر خودرو آن هم با کیفیت بالا تقویت کنند.

وی تصریح کرد: قیمت گذاری دولت و دخالت آن، کار را برای تولید خودرو با کیفیت در تیراژ بالا سخت‌تر می‌کند، اما با پذیرش قوانین بازار اوضاع به نفع تولیدکننده و مصرف کننده تغییر می‌کند.

به گفته نجفی منش، بار‌ها تأکید شده که تقویت عرضه خودرو به افزایش تولید و کاهش قیمت می‌انجامد و روند بازار به مرور بهبود پیدا می‌کند؛ البته دولت از این مهم غافل است و یا اینکه علاقه‌ای به اجرای آن به دلایل خاصی که در نظر گرفته ندارد.

این فعال اقتصادی در صنعت قطعه سازی تأکید کرد: بهترین سیاستی که دولت می‌تواند برای دوام صنعت خودرو داشته باشد خارج شدن از صنعت خودروسازی کشور است؛ یعنی سهام خود در ایران خودرو و سایپا را واگذار کند و به صنعت خودروسازی کشور بسپارد و ادامه حرکت این صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند و به غیر از نظارت هیچ مسئولیتی در این صنعت نداشته باشد.

نجفی منش در پایان با تأکید بر اینکه اصرار دولت برای ماندن در صنعت خودرو شرایط را برای این صنعت سخت‌تر کرده است، گفت: دولت همچنان در تمام امور صنعت خودروسازی کشور دخالت دارد از این رو هیچ گاه این صنعت نمی‌تواند از بحران ایجاد شده خلاص شود و تمام صنایع فعال در این زنجیره باید تاوان سختی را بپردازند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تیپ و چهره جذاب فرانک و سوجان در یک مراسم

عکس/ شهرام شب پره و ابی ۴۸ سال پیش روی پل عابر سیدخندان

عکس/ نمایی از هتل رامسر و اقامتگاه‌های تفریحی ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب صمیمی محمدرضا گلزار و مهناز افشار در پشت صحنه فیلم آتش بس

عکس/ حال و هوای جشن سده در کرمان

عکس/ جولان بنز‌های کلاسیک ۷۳ سال پیش در خیابان انقلاب

عکس/ نمایی از ساخت متروی مفتح ۳۸ سال پیش

عکس/ هوای پایتخت در وضعیت قرمز

عکس/ حال و هوای مسافرخانۀ همت در شهر قائمشهر ۸۷ سال پیش

عکس/ قاب ماندگار از منوچهر وثوق ۷۶ سال پیش در کنار پدرش

عکس/ مینی اسکارف گل گلی بهاره رهنما در اینستاگرام حسابی سوژه شد

عکس/ لاشه هواپیما سقوط کرده آمریکا در رودخانه پودماک

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ جدول لیگ برتر پس از برد استقلال مقابل استقلال خوزستان

ریسک‌های جدی برای خریداران طلای آب شده

محمد حسن اصغرنیا درگذشت

ماجرای بازداشتی های پالایشگاه تبریز چه بود؟

صدای زنگ خطر برای خریداران طلا با پلتفرم‌های آنلاین

ثبت رکورد بی‌سابقه مصرف گاز در فصل زمستان

عکس/ رضا شاه حدود ۹۰ سال پیش در روز گشایش پل ورسک

فیلم/ رانندگی جولانی برای امیرقطر در مراسم استقبال در فرودگاه

فیلم/ اسرای فلسطینی آزاد شدند

عکس/ زیبایی عجیب زمین فوتبال روستای امره ساری که جهانی شد

واحد‌های ۵۰ و ۶۰ متری محبوب‌ترین گزینه خریداران در بازار مسکن

خط و نشان فرمانده ارشد ارتش برای مقابله با دشمن

ثبت سریع‌ترین رشد فصلی عربستان از ۲۰۲۲

ادعای آمریکا درباره کشتن عضو ارشد القاعده

فیلم/ خاطره‌ای از واکنش عجیب احمدی‌نژاد به درخواست محیط زیستی

عکس/ وضعیت هوای تهران قرمز شد

همسویی سرمایه با شاخص بورس + نمودار

جزئیاتی تازه از طرح پیشنهادی ترامپ به ایران

درخواست از گوگل برای تغییر نام خلیج مکزیک

قیمت آپارتمان در منطقه ۵ تهران از پونک تا مرزداران، بهمن ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ سقوط ارزش پول کانادا و مکزیک پس از تهدید ترامپ

جدیدترین قیمت خانه در غرب تهران از دریاچه خلیج فارس تا شهرک راه آهن + جدول

عکس/ کافه‌گردی شبانه وزیر خارجه ایران در دوحه

شهادت محمد ضیف تایید شد + عکس

فیلم/ لحظه ترور محمد ضیف و یارانش

فیلم/ لحظه برخورد هواپیما با هلیکوپتر نظامی در آمریکا

قیمت درهم امارات و لیر ترکیه صعودی شد و دینار درجا زد

فیلم/ خسرو شکیبایی با هوش مصنوعی به جشنواره فجر آمد

طلای جهانی دوباره رکورد زد

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد؟

نئوعثمانی‌گرایی اردوغان از شام تا آفریقا/ هراس عربستان، امارات و مصر از ردپای نظامی ترکیه در قاره سیاه

نه بورس به سیگنال فرزین

دو روی سکه نماد‌های پتروشیمی

توصیه ائتلاف نئوکان‌ها به ترامپ درباره ایران؛ اسنپک بک را کلید بزنید و تهران را دشمن شماره یک بدانید

نوسان شدید قیمت خودرو در بازار امروز ۱۲ بهمن + جدول

تغییر شوکه کننده قیمت پراید در بازار خودرو + جدول

تورم کمر فقرا را شکست؛ انگشت اتهام به سوی کیست؟

کارگران نامرئی؛ بدون حق و حقوق در تولیدی‌های پنهان

بی‌رغبتی به تخصص‌های پزشکی؛ از ۵۴۰۰ صندلی دستیاری ۲۰۶۹ جایگاه خالی مانده است

تفاهم‌نامه همکاری بانک صادرات ایران و هلدینگ خلیج فارس توسعه می‌یابد

آیین رونمایی از سامانه هوشمند پاسخگویی به مشتریان (Chat Bot)

نارضایتی شالیکار و مصرف کننده از قیمت ۲۰۰ هزار تومانی برنج ایرانی

محرومیت ملی از جشن باستانی؛ دو سال پس از ثبت جهانی جشن سده این رویداد ملی به مراسمی محدود تبدیل شد

روش محاسبه حقوق بازنشستگان ۱۴۰۴ تغییر کرد + جزئیات

جزییات واریز یارانه ۵۰۰ هزار تومانی ویژه بهمن

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

نرخ تورم در ارمنستان چگونه پایین آمد؟/ «ساخت ارمنستان» راهکار دور زدن تحریم‌های از سوی تهران و ایروان

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول