تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
امروز، بازار سهام سراسر قرمز بود

شاخص بورس یک میلیون و ۲۶۴ هزار واحد شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه با رشد دو هزار و ۸۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۳۴۰ واحدی رسید و این مورد در حالی اتفاق افتاد که بازار امروز سراسر قرمزرنگ بود و نصف نماد‌ها درگیر صف فروش در دامنه نوسان منفی دو درصدی بودند.

شاخص بورس

اقتصاد۲۴ - موردی که نشان می‌دهد روند صعودی بورس بعد از تغییر دامنه نوسان به جهش ۴۸ هزار واحدی روز گذشته خلاصه شده و ادامه پیدا نکرده است.

شاخص کل بورس در ابتدای معاملات امروز کار خود را با رشد حدود هشت هزار واحدی آغاز کرد، اما بعد از گذشت ۱۵ دقیقه ورق برگشته و شاهد کاهش قیمت سهام در اغلب نماد‌ها و رسیدن آن‌ها به قیمت منفی دو درصد و تشکیل صف فروش هستیم. طوری که تعداد نماد‌های قرمز به دو برابر نماد‌های سبزرنگ رسیده است. بعد از گذشت ۳۰ دقیقه شاخص به رشد چهار هزار واحدی بسنده کرده و ۳۰ صدم درصد افزایش دارد. شاخص هم‌وزن بیشتر و ۵۴ صدم درصد رشد کرده است. تا اینجای کار شتران، ومعادن، خساپا، خودرو، شبندر و فخاس بیشترین تاثیر مثبت و کگل به تنهایی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل گذاشته‌اند.

توقف دسته‌جمعی نماد‌های بزرگ در بورس

به محض آغاز معاملات صبح امروز، خیلی از نماد‌ها از جمله نماد‌های شاخص‌ساز مثل فولاد، فخوز، فملی، شپنا و شبندر و... به علت تغییرات بیش از ۲۰ درصدی قیمت در کمتر از پنج روز، به مدت ۶۰ دقیقه متوقف شدند. سفارش‌گیری در این نماد‌ها در جریان است و قیمت کشف شده در لحظه نگارش این متن بالاتر از قیمت پایانی روز گذشته است، اما همین توقف دسته جمعی باعث ایجاد وحشت در بازار شده و شاهد فشار فروش در نماد‌های دیگر هستیم.

تعداد قرمزها، دوبرابر نماد‌های سبزرنگ

در ساعات اولیه معاملات امروز از مجموع ۳۲۱ نماد بورسی معامله شده حدود دو سوم آن‌ها یعنی ۲۱۰ نماد رنگ قرمز به خود گرفته و ۱۱۱ نماد روند صعود دارند. در بازار فرابورس شرایط بدتر است و تعداد نماد‌های نزولی به حدود ۱۶۲ نماد در برابر ۶۱ نماد صعودی می‌رسد. موردی که نشان می‌دهد اکثریت بازار امروز قرمزرنگ است، اما از انجا که نماد‌های نزولی تنها تا دو درصد می‌توانند کاهش قیمت داشته باشند، این موضوع تاثیر چندانی بر شاخص کل نگذاشته است.

شاخص بورس
نمی‌توانیم بگوییم رنگ قرمز، اما نقشه بازار در ابتدای معاملات امروز بیشتر به رنگ زرشکی درآمده است. دامنه نوسان محدود منفی دو درصدی باعث چنین اتفاقی شده. هرچند در لحظه نگارش این متن، شاهد بازگشت تقاضا به بازار هستیم. صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا این لجظه عموما قرمزرنگ هستند و ارزش سهام خود را از دست داده‌اند، ولی دارا یکم و پالایش در مدار صعودی حرکت می‌کنند. در گروه خودرو و ساخت قطعات اغلب نماد‌های کوچک دچار صف فروش شده، خساپا در استانه صف خرید قرار دارد و خودرو، خگستر و خپارس نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند. در گروه فلزات اساسی، بازگشایی زودتر از موعد فملی و فولاد، گروه را کمی سبزرنگ کرده و شاهد افزایش تقاضا برای نماد‌های فلزی هستیم. اغلب محصولات شیمیایی شرایط خوبی را سپری نمی‌کنند. شتوکا، شاروم، شگویا و شستا از معدود نماد‌های سبزرنگ هستند و پترول، فارس و شپدیس نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند. سیمانی‌ها هم اغلب به رنگ قرمز درآمده و شاهد تشکیل صف فروش در محدوده منفی دو درصد هستند. بانک‌ها عموما نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند و انبوه‌سازی‌ها به صف فروش رسیده‌اند. قندی‌ها، ماشین آلات، فرآورده‌های نفتی، حمل و نقل، هلدینگ‌ها، رایانه و محصولات چوبی از جمله گروه‌های سبزرنگ بازار امروز هستند.

نصف بازار در صف فروش دو درصدی قفل شد

۳۳۴ نماد بازار سرمایه تا ساعات پایانی معاملات به صف فروش رسیدند. محدود شدن دامنه نوسان نزولی به منفی دو درصد در سرعت تشکیل صف‌های فروش بی تاثیر نبود. حالا و در لحظه نگارش این متن ۵۱ درصد بازار در صف فروش قفل شده و ارزش کل صف‌ها به حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. در طرف مقابل ۷۹ نماد یعنی ۱۲ درصد بازار صف خرید دارند و ارزش مجموع صف‌های خرید حدود ۹۸۰ میلیارد تومان است.

گوهران؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

نماد کمتر شناخته‌شده گوهران متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید امروز سنگین‌ترین صف خرید بازار را شاهد است. ارزش صف خرید گوهران تا پایان معاملات به حدود ۵۰ میلیارد تومان رسید و پشت سر آن کترام با صف خرید ۴۶ میلیاردی و بمپنا با صف خرید ۲۴ میلیارد تومانی قرار دارند. البته در این فهرست نماد‌های عرضه اولیه مثل کزغال، سپدار، رافزا و گدنا در نظر گرفته نشده‌اند.

کلوند؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

کاشی الوند در ساعات پایانی معاملات امروز با پشت سر گذاشتن شستا در ردیف اول فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش قرار گرفته است. ارزش صف فروش دو درصدی کلوند امروز به ۱۳۰ میلیارد تومان می‌رسد. شستا هم شاهد تشکیل صف فروش در محدوده منفی دو درصد با ارزش ۱۰۳ میلیارد تومان است. کدما با صف ۶۲ میلیاردی در رتبه سوم این فهرست قرار دارد. پالایش بعد از رشد قابل توجه روز گذشته امروز شاهد تشکیل صف فروش ۶۰ میلیارد تومانی و کاهش قیمت چهار درصدی است. برکت، بکاب، وپارس، سمگا، بپاس، غصینو، ذوب و زنگان از دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

شاخص سبز و بازار قرمز؛ نتیجه دامنه نوسان نامتقارن

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز یکشنبه ۲۶ بهمن‌ماه با رشد دو هزار و ۸۹ واحدی به رقم یک میلیون و ۲۶۴ هزار و ۳۴۰ واحدی رسید و این مورد در حالی اتفاق افتاد که بازار امروز سراسر قرمزرنگ بود و نصف نماد‌ها درگیر صف فروش در دامنه نوسان منفی دو درصدی بودند. موردی که نشان می‌دهد روند صعودی بورس بعد از تغییر دامنه نوسان به جهش ۴۸ هزار واحدی روز گذشته خلاصه شده و ادامه پیدا نکرده است. امروز شاخص کل ۱۷ صدم درصد و شاخص هم‌وزن ۳۴ صدم درصد رشد کردند. نماد‌های فملی، فولاد، شبندر، شپنا و خساپا به ترتیب بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل و فارس و شستا بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص کل داشتند. با این وجود زور نماد‌های صعودی بیشتر بود، چراکه آن‌ها شش درصد رشد قیمت را تجربه کردند، اما نماد‌های نزولی دو درصد کاهش قیمت داشتند. موردی که باعث شد نهایتا شاخص کل صعودی باقی بماند. آنهم در بازاری که از شدت فشار فروش، امکان نقدشوندگی تا حد زیادی از بین رفته است.
شاخص بورس

دامنه نوسان غیرمتقارن رنگ قرمز در نقشه بازار را به زرشکی تغییر داده است. هرچند، نتوانسته کمک چندانی به صندوق‌ها بکند. هر دو صندوق دولتی یعنی پالایش و دارا یکم امروز دچار صف فروش شدند و چهار درصد ارزش خود را از دست دادند. دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی هم امروز قرمزرنگ بودند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، خساپا، خنصیر و خکار از معدود نماد‌های سبزرنگ بودند و دیگران عموما با صف فروش یا نزدیک به صف فروش به کار خود پایان دادند. فلزات اساسی سبزترین گروه بازار امروز بود که در آن فملی با صف خرید شش درصد به ارزش سهام خود اضافه کرد. فولاد نزدیک به قیمت روز گذشته معامله شد و فرزین، فرآور و وتوکا هم صف خرید داشتند. در طرف مقابل فخوز، هرمز، کاوه و ذوب در کنار نماد‌های کوچک گروه همگی به صف فروش رسیدند. در گروه فرآورده‌های نفتی، شپنا که کار خود را با رشد شش درصدی آغاز کرده بود در ادامه به افزایش ۱.۴ درصدی قیمت بسنده کرد. شبندر در صف خرید باقی ماند و شتران و شبریز به صف فروش رسیدند. محصولات شیمیایی، بانک‌ها، انبوه‌سازی‌ها، هلدینگ‌ها و استخراج کانه‌های فلزی از جمله گروه‌های قفل در صف فروش هستند.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت ساعت اپل، سامسونگ و شیائومی امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی یک کارشناس از قیمت مسکن تا پایان خرداد

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی قیمت طلا و سکه ۹ فروردین ۱۴۰۳

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر می‌شود