تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۹

مهم‌ترین و قدرت‌مندترین عادت‌هایی که مانع از آلزایمر می‌شود

آلزایمر ششمین علت مرگ در کشورهای جهان است. جامعه پزشکی اغلب تاکید می کند که پیشرفت آلزایمر با داروها و درمان های جدید در حال کاهش است اما هنوز این آگاهی به اندازه کافی وجود ندارد که می توان با تغییر سبک زندگی به این بیماری مبتلا نشد یا روند پیشرفت آن را بسیار محدود کرد.

عادت های کخ  مانع از آلزایمر می‌شوداقتصاد۲۴ - آلزایمر شایع‌ترین شکل از زوال عقل است و علائم اولیه آن با از دست دادن حافظه و تاثیر در عملکرد روزمره خود را نشان می‌دهد. ثابت شده که دنبال کردن ۹ عادت موثر از همین امروز، می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در سنین بالا تا حد زیادی کاهش دهد:

سیگار نکشید

مطالعات نشان داده که سیگار کشیدن با دو برابر شدن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر همراه است. سیگار کشیدن به استرس اکسیداتیو و التهاب کمک کرده و تاثیر مستقیم روی مغز می‌گذارد. از همین حالا سیگار را ترک کنید، چون ثابت شده خطر ابتلا به آلزایمر در سیگاری‌های سابق بسیار کمتر از حد تصور است.

فعال باشید

فعال ماندن از نظر جسمی یکی از روش‌های موثر برای محافظت در برابر آلزایمر است. کسانی که حداقل سه بار در هفته به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش می‌کنند، احتمال ابتلا به آلزایمر را در خود به حداقل می‌رسانند. ورزش باعث افزایش اکسیژن و مواد مغذی در مغز می‌شود و به جلوگیری از عوامل خطر از جمله دیابت، فشار خون بالا و موارد دیگر نیز کمک می‌کند.

در اجتماع فعال باشید

به گفته محققان آمریکایی، در کسانی که اغلب وقت خود را با دیگران صرف می‌کنند، خطر ابتلا به آلزایمر ۷۰ درصد کاهش می‌یابد. ثابت شده که انزوای بیش از حد می‌تواند به مغز آسیب برساند.

الکل ننوشید

نوشیدن الکل آسیب‌های مغزی مرتبط با الکل را به همراه دارد و منجر به سندرم ورنیکه کورساکوف (نقص در حافظه کوتاه مدت)، می‌شود. ثابت شده که بروز دمانس یا فراموشی در جمعیت مصرف کننده الکل بیشتر از سایر افراد است.


بیشتر بخوانید: چرا حین فعالیت بدنی خسته می شویم؟ ۶ دلیل پزشکی


مغزتان را ورزش دهید

به سالمندان توصیه می‌شود اغلب به حل پازل یا جدول کلمات متقاطع بپردازند، موسیقی گوش بدهند و یا به یادگیری زبان جدید روی بیاورند، چون این فعالیت‌ها مغز را درگیر نگه می‌دارد.

خوب بخوابید

مطالعات بر روی بیش از ۶ هزار نفر در رابطه با اختلالات خواب نشان داده است که این اختلالات بخصوص آپنه خواب با مشکلات اولیه حافظه و اختلالات خفیف شناختی همراه است که بعد‌ها می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان داد که خواب ناکافی می‌تواند یک پروتئین رسوب کرده در مغز به نام آمیلوئید را بالا ببرد که شاخص بیماری آلزایمر شمرده می‌شود.

به بهداشت روان خود اهمیت بدهید

محققان دانشگاه هاروارد در یک بررسی که بیش از ۸ هزار سالمند را برای بیش از یک دهه دنبال کردند، دریافتند که تنهایی نیز زوال شناختی را تشدید می‌کند. استرس نیز برای مغز بد است. مساله فقط تجربه کردن استرس نیست که همه ما آن را داریم- بلکه چگونه کنار آمدن با استرس است. غصه خوردن بر سر رویداد‌های استرس زا، اثرات زیان بار بر سلول‌های مغزی دارد.

تغذیه سالم داشته باشید

غذا‌هایی که می‌خورید به طور مستقیم با سلامت مغزتان ارتباط دارد. مصرف گوشت قرمز، کره، مارگارین، پنیر چرب، شیرینی و دسر، غذا‌های سرخ شده را کاهش دهید و سبزیجات تیره رنگ، آجیل و دانه ها، میوه‌ها بخصوص انواع توت ها، روغن زیتون، شکلات تیره را جایگزین آن‌ها کنید.

به اندازه کافی نور خورشید دریافت کنید

ویتامین دی برای بهبود سلامت روانی و عملکرد ذهنی مهم است و زمانی که شما کمبود ویتامین دی داشته باشید، شانس ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را در خود دو برابر کرده اید. برای دریافت ویتامین دی کافی، هر روز بیرون بروید و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در معرض نور آفتاب باشید.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ نوبت واکسیناسیون شما کِی و کجاست؟

تابلوی بورس: شاخص کل یک میلیون و ۲۰۰ هزار از دست رفت

قایدی از استقلالش نوشت +عکس

باقیمانده جریمه غیبت سربازی را تسویه نکنید، به سربازی اعزام می‌شوید

فیلم/ شکار شدن یک کفتار توسط کروکودیل

لایحه نحوه اداره و بهره‌برداری از آپارتمان‌ها در حال بررسی است

عکس های منتخب هفته از نگاه گاردین

ارائه ۲۰ بسته سرمایه گذاری گردشگری منطقه آزاد اروند در نمایشگاه بین المللی

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز شنبه ۹ اسفند ۹۹ + جدول

عملکرد مالی سال ۹۸ سازمان منطقه آزاد قشم به تایید سازمان حسابرسی رسید

نامه سید محمد خاتمی به آیت‌الله خامنه‌ای + جزییات

فیلم/ با عواقب خطرناک اجاره کارت بانکی آشنا شویم

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز شنبه ۹ اسفند ۹۹ + جدول

تیرهای فکری به هدف می خورند یا به سنگ؟

مهاجم جدید پرسپولیس از پرتغال آمد

از دیدگاه‌های اقتصادی محسن هاشمی، کاندیدای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ چه می‌دانیم؟ / او خود را عاقل‌ترین فرزند خانواده می‌داند!

قیمت پسته، تخمه و آجیل شب عید امروز شنبه ۹ اسفند ۹۹ + جدول

علت‌هایی که باعث از بین نرفتن چاقی شکمی می‌شوند

پایان فصل خلوت گردشگری منطقه آزاد کیش

۹ هشدار درباره سرطان که مردان باید جدی بگیرند

کدام فیلم‌ها شانس‌ بیشتری برای جوایز اسکار ۲۰۲۱ دارند؟

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ امروز شنبه ۹ اسفند ۹۹ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۹ اسفند ۹۹ + جدول

توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت چه بخوریم کرونا نگیریم؟

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۹ اسفند ۹۹ + جدول

آنچه باید درمورد ویروس های جهش یافته بدانید

دست و پا زدن برای حفظ دلار ۴۲۰۰ تومانی به دلیل حمایت از تولید نیست/ تجربه نشان داده در نهایت تولید کننده، ضرر می‌کند

قیمت بیت کوین و ارز‌های دیجیتال امروز شنبه ۹ اسفند ۹۹ + جدول

فیلم/ سرقت مخزن زباله با سه‌چرخه در روز روشن!

قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت طلا امروز شنبه ۹ اسفند ۹۹ + جدول

مدیریت دولتی چگونه صنایع را ورشکسته می‌کند؟

«عرضه اولیه»؛ از جذابیت تا سقوط

انتقاد روزنامه اصولگرا از حسین دهقان

نخستین بخش از دلار‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی آزاد شد

خطای مکرر در مالیات‌ستانی

انتشار تصویر جدیدی از مهدی کروبی

بایدن: پیام حمله هوایی برای ایران این بود که اعمال‌تان بی پاسخ نخواهد ماند