تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۹

صادق خرازی: هرکسی قهر می‌کند، کاندیدای انتخابات می‌شود

صادق خرازی گفت: در ایران هرکسی از خانه قهر می‌کند، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود و اتفاقا رئیس جمهور هم می‌شود. این اتفاق بار‌ها در انتخابات کشور رخ داده و تبعات زیادی برای ما داشته است.

صحبت های صادق خرازی درمورد انتخابات

اقتصاد۲۴ - دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه مطرح کردن دولت پنهان فقط برای فرار رو به جلو و عدم پاسخگویی است، گفت: احمدی نژاد شش سال ثابت کرد که رئیس جمهور می‌تواند نفر اول اجرایی در کشور باشد.

صادق خرازی با اشاره به اینکه دولتمردان ما فاقد بینش و چشم انداز هستند، ادامه داد: اگر آنقدر که بخش دفاع موفق بودیم، در آداب حکومتداری هم موفقیت داشتیم، ایران مشکلی نداشت.

در ادامه متن گفت وگوی صادق خرازی درباره علل ناکارآمدی دولت‌ها را می‌خوانید:

پول نفت دولت‌ها را از پاسخ‌گویی مستثنا کرد

خرازی با بیان اینکه برای بیشتر دولت‌ها این اتفاق رخ می‌دهد که سرمایه اجتماعی خود را در پایان دوره مسئولیت خود از دست می‌دهند و این مسأله فقط مختص ایران نیست، گفت: آنگلا مرکل از معدود سیاستمدارانی است که مردم در پایان دوره مسئولیت او، به احترامش ایستادند. اصولا آلمان چنین سیاستمدارانی کارآمدی دارد. فروپاشی دیوار برلین نه تنها ضربه‌ای به اقتصاد آلمان نزد، بلکه موجب پیشرفت آلمان شرقی سابق هم شد.

شما تصور کنید افغانستان به ایران متصل شود. در این شرایط هر رئیس جمهوری بیاید می‌گوید افغانستان به ایران پیوست و ما مجبور شدیم برای این مناطق هزینه کنیم، اما در آلمان چنین حرفی زده نشد و از فردای فروپاشی دیوار برلین، دو آلمان یکی شدند و خود خانم مرکل از قسمت آلمان شرقی به آلمان غربی آمد. این کارآمدی بخاطر پاسخگویی است.

وی در ادامه افزود: من پیش از این در مقاله‌ای نوشتم که مصدق نفت را ملی نکرد، بلکه دولتی کرد و البته نه این که نیت بدی داشته باشد به هر حال تفکر آن مقطع اینگونه بوده است. با دولتی شدن نفت و آمدن پول نفت به جیب دولت، دولت از پاسخگویی مستثنا شد. دولت پول نفت را داشت و با آن کشور را اداره می‌کرد و بنابراین پاسخگو نبود، اما سایر کشور‌ها که درآمد نفتی نداشتند، مجبور بودند از مردم خود برای اداره کشور پول بگیرند و بنابراین به مردم پاسخگو بودند. این نسبت ساده معادله پاسخگویی دولت به ملت و نیاز دولت به ملت است. اگر این نیاز به ناز تبدیل شود، استبداد به وجود می‌آید.

پاسخگو نبودن دولت‌ها به یک فرهنگ تبدیل شده است

خرازی در ادامه خاطرنشان کرد: استبداد تاریخی ما چه قبل انقلاب، چه در ضمیر دولتمردان بعد انقلاب در دولت‌ها ریشه در همین پاسخگو نبودن است و این به یک فرهنگ تبدیل شده است. به طور مثال سال گذشته دولت طرح افزایش قیمت بنزین را اجرا کرد و همه می‌دانستند این کار خلاف است، اما بعد از ایجاد اعتراضات رئیس جمهور اعلام کرد که من بی خبر بودم.

اگر من جای رئیس جمهور بودم اعلام می‌کردم این جراحی برای اقتصاد کشور لازم است و اگر لازم باشد من جانم را در این راه می‌دهم. در حالیکه رئیس جمهور اینگونه رفتار نکرد و بدتر از آن یکی از نزدیکان رئیس جمهور گفت باید از روحانی ممنون باشیم که خود را در معرض اتهام قرار داد و ایثار کرد. این نوع ادبیات، ناکارآمدی را امری واقعی می‌کند.

نخبگان سیاسی برای حکمرانی خوب تربیت نشده اند

این فعال سیاسی همچنین گفت: مسئولی سدی می‌سازد و انتظار دارد به او مدال دهند در حالیکه او به وظیفه اش عمل کرده است. رفتار یک شهردار، فرماندار، استاندار، وزیر و رئیس جمهور قبل و بعد حکم مسئولیت تفاوت پیدا می‌کند و افراد تغییر می‌کنند. این مسائل یعنی نخبگان ما برای حکمرانی خوب تربیت نشده اند. قبل از اینکه بحث کارآمدی، تربیت نخبگان مهم است. کسی که از دانشگاه هاروارد یا فلچر فارغ التحصیل می‌شود برای کار مدیریتی تربیت شده است، ولی نخبگان سیاسی ما برای مدیریت تربیت نشده اند.

اکثر دولتمردان فاقد چشم انداز هستند

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با اشاره به اینکه ریشه ناکارآمدی دولت‌ها به عوامل فرهنگی، شخصیتی و ساختاری مربوط می‌شود، افزود: ما مشکل معرفت شناسی هم داریم. ما فاقد vision (بینش) در تصمیم گیری هستیم. ما در مدیریت به knowledge (دانش) بیشتر از vision اهمیت می‌دهیم.

در علم مدیریت و روان شناسی مدیریتی اولین سوالی که از شما می‌کنند این است که vision و mission شما چیست؟ یعنی افق دید، چشم انداز، بینش و ماموریت شما در یک سازمان چیست؟ vision امر ذاتی و knowledge اکتسابی است. دکتر ماهاتیر پزشک بود، اما دارای vision بود.

تحول با vision بوجود می‌آید. دانش بدون بینش موجب ایجاد تحول نمی‌شود. وقتی بینش با ماموریت همراه می‌شود، به حکمرانی دقیق منجر می‌شود. اکثر دولتمردان ما فاقد vision و mission هستند و در بین روسای جمهور دوره‌های اخیر تنها کسی که بینش و افق داشت، مرحوم هاشمی بود. چرا اردوغان مهم‌ترین صدراعظم تاریخ ترکیه بعد عثمانی می‌شود؟ اردوغان سواد زیادی ندارد، اما افق و بینش دارد که شهر‌های ترکیه را آباد کرده است. حاکم دبی سواد زیادی ندارد، اما افق و بینش دارد که دبی در مقایسه با ابوظبی پیشرفت کرده است.

ناکارآمدی دولت‌ها به دلیل عملکرد نهاد‌های زیرمجموعه رهبری نیست

وی با بیان اینکه برخی معتقد هستند که ناکارآمدی دولت‌ها به دلیل دخالت نهاد‌های زیر نظر رهبری است، تصریح کرد: اینطور نیست. چرا وقتی نهاد‌های زیرمجموعه رهبری در بخش دفاعی دخالت می‌کند، موفق بوده و از سایر بخش‌ها جلوتر است به گونه‌ای که ایران در دو هزار سال گذشته چنین قدرت دفاعی در خاورمیانه نداشته است؟ اگر آنقدر که شهید سردار سلیمانی در مقاومت و بخش دفاع ما موفق بودند، در آداب حکومتداری هم موفقیت داشتیم، ایران مشکلی نداشت.

من تحریم را مشکل ناکارآمدی نمی‌دانم، البته تحریم را ذاتا امر خوبی نمی‌دانم و معتقدم تحریم نعمت نیست، بلکه نقمت است، اما ناکارآمدی بیشتر از آنکه به تحریم یا بحث‌های ایدئولوژیک و انتزاعی مرتبط بدانم، به عوامل ساختاری و تشخیص هویت فکری دولتمردان ایران مرتبط می‌دانم.

دموکراسی ما معیوب است

خرازی همچنین با بیان اینکه ما در کشور حزب و انتخابات نداریم و فکر می‌کنیم برگزاری انتخابات نهایت دموکراسی است، گفت: کشور‌هایی مثل ایران و روسیه الکترال دموکراسی هستند یعنی دموکراسی منحصر به فرد دارند. از این دموکراسی مکرون ۳۹ ساله یا اوباما و ترامپ به عنوان پدیده درنمی آید.


بیشتر بخوانید: احمدی‌نژاد افشاگری کرد: ترور من جدی است/ مسائلی که اطلاع دارم را ضبط کرده ام و در چند جای مطمئن قرار داده ام + فیلم


دموکراسی ما معیوب است و فکر می‌کنیم با برگزاری انتخابات به دموکراسی رسیده ایم، در حالیکه قبل از انتخابات به مولفه‌های دموکراسی نیازمندیم. آیا انتخاب کاندید بین اصلاح طلبان و اصولگرایان در یک فرایند دموکراتیک انجام می‌شود؟ آیا احزاب و مطبوعات در انتخاب این کاندید‌ها نقش دارند؟ روسای جمهور در ایران فکر می‌کنند که بر مردم ولایت و حق دارند و صاحب اختیار هستند برای همین وقتی وزیری انتخاب می‌کند، می‌گوید این انتخاب حق من است در حالیکه این حق رئیس جمهور نیست.

حق رئیس جمهور مدیریت است. او به قید چهار سال پاسخگویی و اجرای قانون رئیس جمهور شده است و نه ولایت دارد بر مردم و نه حقی بر مردم دارد. راه پایدارشدن دموکراسی در کشور این است که خود را از این چرخه معیوب دموکراسی رها کینم، اما بخش‌های مدنی جامعه به رسالت خود عمل نکرده اند.

هرکس از خانه قهر می‌کند، کاندید ریاست جمهوری می‌شود

این فعال سیاسی ادامه داد: در نظام‌هایی که دموکراسی نهادینه شده است، احزاب براساس مولفه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی و هنری افراد را بررسی کرده و از آن‌ها سوال می‌کنند و کسی که بیشترین نمره را در این حوزه‌ها بدست آورد، به عنوان کاندیدا در انتخابات معرفی می‌کنند، اما در ایران هرکسی از خانه قهر می‌کند، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود و اتفاقا رئیس جمهور هم می‌شود. این اتفاق بار‌ها در انتخابات کشور رخ داده و تبعات زیادی برای ما داشته است. اگر در سال ۸۴ لاریجانی از خود اصولگرایان انتخاب می‌شد، شرایط کشور با حال حاضر خیلی متفاوت بود، زیرا او هم فکر بلند و بینش دارد.

اگر آیت الله هاشمی انتخاب می‌شد، با ادامه مسیری که دولت خاتمی آغاز کرده بود، به یک موقعیت بزرگ تاریخی می‌رسیدیم و بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی غرب آسیا می‌شدیم و در تمام نهاد‌های بین المللی نقش اول داشتیم و طرف مشورت در وقایع بین المللی بودیم. در مجموع من معتقدم که در بحث ناکارآمدی باید حلقه‌های مفقوده را پیدا کرده و نه اینکه فقط به بخش حاکمیت توجه کنیم.

مطرح کردن دولت پنهان برای فرار از پاسخگویی است

وی با اشاره به اینکه مطرح کردن دولت پنهان فقط برای فرار رو به جلو و عدم پاسخگویی است، خاطرنشان کرد: احمدی نژاد شش سال ثابت کرد که رئیس جمهور می‌تواند نفر اول اجرایی در کشور باشد. شهید رجایی فرد مقتدری بود. اگر ناهماهنگی بوده است خودمان ایجاد کرده ایم.

وقتی سیاست مبتی بر محدودسازی است و اقتصاد، انحصار سازی و خصوصی سازی، خاص سازی است، طبیعی است دولت پنهان، قاچاق و افراد سوگلی شکل بگیرد. اگر خود دولت و رئیس جمهور دنبال شفاف سازی بوده و اجازه ندهند افراد خانواده و نزدیکانش از رانت بهره ببرند و مردم این را حس کنند، دیگر راه و دولت پنهان بوجود نمی‌آید. در واقع دولت پنهان نتیجه عملکرد دولت رسمی است که نمی‌تواند پاسخگو باشد.

وی در پایان درباره ادعای دولت‌ها مبنی بر نداشتن اختیار برای معرفی وزیر و حتی تحت فشار قرار گرفتن در این زمینه گفت: این ریشه در خودخواهی دولت‌ها دارد. این همه افراد در کشور داریم یعنی نمی‌توانیم آن‌ها را وزیر کنیم؟ دولت ها، چون با برخی افراد مشکل دارند، آن‌ها را انتخاب نمی‌کنند. فردی در حد رئیس اداره است، ولی به عنوان وزیر انتخاب می‌شود، اما کسی که شایستگی دارد را انتخاب نمی‌کنیم. مهره چینی‌ها غلط بوده است. کشور با تدبیر اداره می‌شود، ولی ما می‌خواهیم کشور را با تقدیر اداره کنیم. اگر قرار باشد کشور براساس تدبیر اداره شود، افراد شایسته و توانمند انتخاب می‌شوند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ طرفداری شیلا خداداد از تتلو!

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + جدول

علائم مهم این سرطان گوارشی شایع چیست؟

تاریخ ازدواج پژمان جمشیدی مشخص شد

قیمت واقعی دلار ۸۰ و قیمت مداخله‌ای آن ۶۰ هزار تومان است/ اگر می‌خواهید به کشور زیان برسانید سلمنا؛ FATF تعطیل!

عکس/ خوش گذرانی نرگس محمدی و فریبا نادری در کنار آبشار نیاگارا!

پیش‌بینی‌ها از جنگ روسیه و اوکراین

استوری احساسی یکتا ناصر بعد از پس گرفتن دخترش

واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی

فیلم/ رپ خواندن حمید صفت در سریال اژدهای هفت سر

عکس خانوادگی مهلقا باقری برای نوروز

عکس/ بازیگر زن ۵۳ ساله و مردی که به آغوش کشید

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین زمان برای وزن‌کردن چه وقتیست؟

آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس؛ خوب یا بد؟

شمارش معکوس بورس برای گام صعودی در سال ۱۴۰۳/ بزرگ‌ترین مانع رشد بورس در سال ۱۴۰۲

انتقاد ابراهیم رئیسی از انفعال کشورهای اسلامی درمورد غزه

مقابله با زمین خواری ۳ هزار میلیارد تومانی در گیلان

آندرتیکر به‌زودی به ایران می‌آید

شارژ نه میلیونی حساب حقوق این بازنشستگان

عکس/ اصغر فرهادی مهمان ستاره استقلالی و همسرش

نرخ بهره بین بانکی به این عدد رسید

فیلم/ اعتراف جالب بازیگر خانم درباره رضا عطاران

عکس تازه الناز شاکردوست در بیستون کرمانشاه

روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد

برج میلاد ۱۳ فروردین تعطیل است

هیوندای توسان ۲۰۲۵، قوی‌تر آمد

مردم در هیچ شرایطی ماهی قرمز را در رودخانه‌ها رها نکنند

فیلم/ واکنش دختران بعد از دیدن شهاب حسینی

کنایه معنادار عباس عبدی به زاکانی

این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد

استراتژی معاملاتی موفق برای انتخاب سهام

فیلم/ رفتار جالب فراستی علیه مجری

فروردین، ماهی صعودی برای بورس

درخواست سپاهانی‌ها از فدراسیون

رشیدی کوچی: قالیباف بازنده بزرگ مجلس بعدی

عکس/تصویر جنجالی مصاحبه سفیر ایران با مجری زن تلویزیون باکو

خبر خوش برای زنان هوادار تراکتور

مسافران نوروزی در بازار مشهد

قیمت این خودرو در بازار ترکید

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان و اوقات شرعی

مسجد جمکران ۱۰۷۲ ساله شد

واکنش دکتر هاشمی به خودکشی پرستو بخشی

دیدار زیاد نخاله با آیت‌الله خامنه‌ای

خبر خوش برای استقلالی‌ها

ورود گردشگران به میانکاله در روز طبیعت ممنوع شد

کیمیا علیزاده عضو تیم ملی بلغارستان شد

فیلم/ روبوسی نخست وزیر لبنان با یک زن دیگر به جای نخست‌وزیر ایتالیا!

پول افغانستان از دلار سودآورتر شد

ورود گردشگران به کویر مرنجاب و سیازگه ممنوع شد

حداکثر حقوق مدیران دولتی اعلام شد

بایدن از ترامپ پیشی گرفت

افزایش ساعت خدمات دهی مترو از فردا

فیلم/ تصاویری زیبا از دریاچه پرآب ارومیه

اینفوگرافی/ بهترین گلزنان تاریخ تیم ملی

بهروز محبی: قیمت واقعی دلار از نرخ نیمایی هم پایین‌تر است

خواص سقز که نمی‌دانستید

ماجرای رأی لحظه آخری احمدی‌نژاد بعد از عمل جراحی پلک

تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختیست

عکس/ جواد عزتی در پشت‌صحنه زخم کاری ۳

خبر فوری شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب

مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

آخرین آمار شمار کشته‌های تصادفات نوروزی